Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BYD Tang, Mercedes EQA 350 AMG, Volvo XC40 eller noe helt annet?

Startet av Mastiff, lørdag 04. september 2021, klokken 20:48

« forrige - neste »

Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Mastiff

Jeg som tenkte at det ikke var noen vits i å ha Tesla (hvis det skulle bli det altså) uten at jeg kan parkere den og få den til å komme til meg med appen... Men jeg ser av tråden at det er litt "hit and miss", for å si det på ny-norsk.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

VoltWay

Det er mye en klarer seg fint uten på nyere biler. Funksjoner som er kjekt å ha, men en kanskje ikke merker så godt om det ikke er der. Så avhenger det av bruksmønster og behov.

Det er mye morro på nye biler som hadde vært fint å ha, men som egentlig  ikke er så veldig viktig. Jeg fokuserer mest på kjøreopplevelsen, komfort, støy, innvendig plass, sittestilling osv. Om den har Netflix eller fancy LED i dørene betyr fint lite. De aller fleste minuttene jeg tilbringer i en bil er i fart, og da er det alt som skjer i fart som betyr noe.

Mastiff

Det er klart, men akkurat parkeringen var noe jeg hadde sett fram til. Biler blir jo bare større og større og parkeringsplassene blir ikke det, så det ville vært greit å kunne parkere den uten å sitte inni. Og så vidt jeg kan se, har ikke Y noen som helst form for parkeringsassistent ut over ryggekamera og sensorer uten den utvidede pakken. I motsetning til Mercedesen, som har full parkeringsassistent der man bare girer framover og bakover og tråkker på gassen.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

JorgenM

På BYD ser du til og med under bilen på 360-kameraet, så parkering med den var en drøm, i alle fall i forhold til i-Pace, Tesla etc som jeg har hatt.

Nå prøver jeg å advare de fleste rundt meg mot Tesla, men en venn av en venn som kjøpte TM3 visste ikke at den ikke hadde skjerm foran rattet før han fikk den levert og nå ligger bilen ute på finn. Har ikke eid annet enn TMS selv, men hvis det stemmer at heller ikke TMY har slik skjerm så ville jeg styrt unna den.

Du får alltids solgt de 22" og skaffet et ekstra sett 20" til sommerhjul på BYD og da vil jeg tro rekkevidden på sommer øker også. Hvis Tesla har en interiørkvalitet på 3 så ligger BYD på 8, samme som Jaguar mener jeg. Kun BMW, MB etc er høyere blandt de folkelige premium-merkene.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Mastiff

Ja, Tangen er veldig lokkende. Den virket veldig behagelig på den korte turen vi fikk, og den har jo masse plass, men likevel grei rekkevidde. Men den vil jo nødvendigvis bruke mer strøm enn en mindre og mer effektiv bil. Men jeg vakler veldig... Jeg har bestilt prøvekjøring på Mercedesen i Lyngdal og må finne en dag som passer for det, og så skal jeg ringe Tesla i Kristiansand når jeg finner en dag som passer. Begge deler blir antakeligvis i neste uke, jeg har litt for mye jobb i denne uka. Og så må jeg ha en tur til i Tang, det var ikke lange prøveturen jeg fikk i den.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Barfot

Overhodet vurdert eller sett på I-pace ?

Iallefall en fantastisk flott bil. Noe lav baki, men som du skriver, kan legge ned baksetet.

Mastiff

Nei, egentlig ikke. Vi liker den bare ikke, aner ikke hvorfor... I motsetning til Ioniq 5 som vi ikke liker på grunn av den snåle vinkelen som går skrått nedover siden...
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

hELgenen

Kjøper du Y så ville jeg ikke lagt en eneste krone i FSD eller annet tec der - kjøpt standard tvers igjennom.
Du bør også være klar over nyttelastbegrensingen på denne som er 390 kg inkl. sjåfør - hvilket er..ja..svært lavt for en bil i denne størrelsen.

BYD tang levert med noe mindre dim. på dekk er kanskje den som treffer best ut fra det du skriver.
NIO ES8 kommer som sagt i salg fra 23 sept - og hiver du deg kjapt på kan du der få en bil som garantert treffer på alle dine krav/ønsker. MEN - den kan jo koste litt ekstra, og det er jo dette med service apparat da...ikke sikkert det blir like gøy dersom du må innom et verksted og det er langt dit..

XC40 er for trang og liten - ville ikke valgt den.
EQA er også relativt liten - så for XC40 pg EQA så er det viktig å prøvesitte.

Ellers så har du VAG som du ikke vil ha da - de leverer jo faktisk biler akkurat slik du vil ha dem - men da med VAG kvalitet. Om det er VAG fossil kvalitet, eller om det er bedre VAG elbil kvalitet vet jeg lite om foruten at jeg eier en id.4 som jeg opplever kjører veldig bra i alle fall...om den holder seg unna verkstedet fremover...tja det vet jeg ikke noe ennå. Dessuten vet jeg det er lange ventelister som en vondt år på VAG om dagen.

Eller du får vente med elbil kjøpet og gå for en hybrid inntil elbilen som treffer på alt kommer......

Gitt dine krav ville jeg valgt mellom : Model Y,Tang eller kommende NIO ES8.






Elbileier fra Sandnes

Jeg har selv en XC40 elbil, men liker å se på det nye som kommer. I helgen prøvesatt jeg en Model Y -- den har selvsagt plass til litt mer bagasje enn Volvoen, men du får mer inn i Volvoen enn du tror på grunn av at den ikke har coupe-form bak. Jeg gikk litt skuffet ut av Model Y´en, som jeg ikke følte var spesielt mye større, faktisk. Baksetet var like smalt om ikke smalere enn i Volvoen. Prøvekjør Volvoen før du bestemmer deg :). Men vent gjerne på Nio ES8 hvis du trenger en større bil.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

hELgenen

Et viktig poeng er å sjekke for NÅR du kan få bil - det er nemlig ekstreme forskjeller ute å går.

Mastiff

#26
hELgenen, jeg er nok redd for at akkurat det med nyttelasten kan bli et problem på Teslaen, ja. Med meg og mine 95 kilo, fruen (ingen kilo nevnt...) og tre i baksetet går det jo da ikke an å ha med hunden! Det er sjelden vi kjører med full bil, men det er jo greit å ha muligheten. Dyret veier altså rundt 80 kilo, så bare meg, fruen og dyret blir en god del av den vekten. Men jeg er som sagt litt skeptisk til å kjøpe noe som er så uprøvd i Norge, selv om Tangen har solgt den i flere år som hybrid i Kina. Samtidig er det jo Frydenbø som selger den her, og da er det jo ikke noe problem med sørvis, det fins Frydenbø både i Mandal, Bergen (der datteren vår bor) og RSA Bil i Oslo (der de fleste morsomme metalkonsertene utenfor sommeren er). Så det burde være grei tilgang. Nio er jeg litt mer usikker til, jeg vil gjerne ha merkeverkstedet i nærheten. Og det kan være at jeg kan vente til våren med å handle, jeg vakler veldig der. Verksmesteren på et verksted her i nærheten mente at det ikke var noen stor fare for at bilen min skulle stupe i verdi på så kort sikt.

Elbileier i Sandnes (jeg har en kompis øst i Sandnes som skal prøve Tesla Y på fredag - han sliter enda mer med å bestemme seg enn jeg gjør og må ha prøvd minst ti biler!  :laugh: ), jeg skal prøvekjøre Volvoen, ja.  Fruen var sikker på at dyret får plass baki der, og med mulighet for 75 kilo på taket funker det jo greit på tur med flere. Jeg har jo hatt XC60 i fem år, og med min kraftige rustallergi liker jeg at Volvo har så god lakk. Bare 2 % er misfornøyde med lakken, mens 9 % er det på Tesla...
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Mastiff

Elbileier fra Sandnes, er XC40 blitt bedre på lynlading? Jeg ser på en test fra 2020 at den brukte 48 minutter fra 20-80 %! Det er jo dobbelt så mye som noen av de andre bilene jeg ser på, og så lenge er det ikke morsomt å stoppe når jeg skal fra Mandal til Bergen.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Mastiff

#28
Etter prøvekjøring av EQA og Tesla ble ikke resultatet som ventet... EQA-en er tydelig premium, behagelig, stille og har godt brukergrensesnitt, men faller gjennom på grunn av to ting: Baksetene og cruisekontrollen. Baksetene er så j... lave at jeg har knærne omtrent på høyde med ørene hvis jeg skal sitte der, så hvis vi har med oss noen venner på lengre tur, er det ikke ladestoppen som kommer først, men kiropraktorstoppen! Og cruisecontrollen insisterer på å stille seg tilbake til å reagere på fartsskiltene hver gang den settes på, og den har ingen margin. Blir det 70, så kjører kjerra 70.  >:(

Tesla Y var en positiv overraskelse. Jeg visste jo at den er som en rakett i baken. Ikke helt på høyde med Honda Blackbirden min, særlig ikke når man kommer særlig over 100, men bra for noe på fire hjul. Den har også en funksjon som jeg likte, med at man kan justere hvor mye over fartsgrensen cruisekontrollen skal kjøre. Den burde bare vært litt mer finkornet, med mulighet for å sette den til 20 fra 100 og opp, 15 på 80/90, 10 på 70 og 0 under det. Da ville den kjørt som jeg selv kjører, og ikke har fått en fartsbot på siden 1998... En annen bra ting var at det var uvente god lyd i stereoanlegget, med masse bass og god trøkk på Radio Rock. Så den burde absolutt fungere greit som bil bort til Karmøygeddon i Haugesund!

Men det var tre ting som irriterte meg litt med TMY:
1. En del støy fra bakhjulene (men det har det stått om på forumet, det skal visst hjelpe å senke dekktrykket).

2. Denne hadde standard autopilot, og det betydde at den slo seg av og måtte slås på igjen etter hver eneste forbikjøring på motorveien, og det krever to vipp ned med hendelen. Så Enhanced Autopilot er et must for meg.

3. Bremsingen ved regenerering var altfor brutal. Særlig ble det mye knot mens jeg prøvde å komme meg ut fra Sørlandssenteret, der det så ut som om de hadde 2,50 for smågodt i dag, eller noe. Altfor mye folk for en som ikke trives i byen...  ;D Ifølge damen på Tesla hadde det vært mulig å justere dette i menyene på tidligere utgaver av Model 3, men nå var den muligheten fjernet. Hun håpet den ville komme tilbake. Det burde det absolutt! Der var Mercedesen suveren, med spaker bak rattet der man justerer regenereringen.

En liten bagataell var den svampete følelsen i blinklysbryteren, så det er vanskelig å merke når man bare gir et par blink og når man setter den i klikk, noe som blir forverret av at den skal ha et uvanlig stort rattutslag før blinklyset blir slått av igjen.

Så da er det altså Tesla Y og Tang som gjenstår som alternativer. Tang har jo vært i produksjon i mange år i Kina, så kvaliteten er helt sikkert grei. Teslaen stoler jeg ikke på lakken på, men et alternativ må jo være å foliere den mattsvart. Damen på Tesla mente det kom på rundt 20 000. Og TMY kan jeg få i løpet av et par uker, hvis jeg godtar en farge de har på vei inn nå. Det er veldig fristende, jeg må bare få med meg fruen bort til Tesla, så hun får prøvd den. Det vil nok kreve en del overtalelse å få henne til å godta nettbrett og ikke noe dashbord... Begge to er jeg jo usikker på verditapet på, men Tesla har vært på markedet så lenge at den burde være bedre enn noe som nettopp er kommet hit.

Å, vi prøvde også Ioniq 5 i dag, og selv om den var altfor liten (EV6 er nok også for liten for oss, med det digre dyret vi skal ha baki, derfor faller den bort), var den vanvittig morsom å kjøre. Jeg likte spesielt blindsonekameraet som dukket opp på dashbordet hver gang jeg brukte blinklyset.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Daniel_0007

#29
Siden du likte eqa minus baksetet så høres ut som eqb kunne vært noe for deg, synd den er en stund til den kommer samt at den blir nok 600k plus.
Syns ikke cruise kontrollen til tesla er mye å skryte av heller, alt for mye Phantom breaking med mindre man kun kjører på 4 felts motorvei.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA