BYD Tang, Mercedes EQA 350 AMG, Volvo XC40 eller noe helt annet?

Startet av Mastiff, lørdag 04. september 2021, klokken 20:48

« forrige - neste »

Mastiff

Jeg har de siste fem årene kjørt Volvo XC60 2013-modell, men den nærmer seg nå 180 000, og i tillegg nærmer det seg vel en eksplosjon i pumpeprisene med det kommende regjeringsskiftet, så det begynner å bli på tide å få seg noe mindre fossilt. Noen interessante biler faller bort av ulike årsaker. VAG vil jeg aldri mer i mitt liv røre, etter en Skoda og to VW på 2000- og 2010-tallet, og venner som har eller har hatt Audi. Sinkslippet blir de visst aldri kvitt ordentlig... Jeg fikk sterk rustallergi av de bilene! Hvis jeg skal ha bilen noen år, vil jeg ikke plutselig begynne å se den blåse bobler på karosseriet. Understellet er et mindre problem, jeg behandler alle bilene mine med Lanolin. Så VW-ene var stygge som f... i karosseriet, men verkstedet for siste sjekk var imponert over hvor lite rust det var under.

Hovedkravene er en forholdsvis høyreist bil, firehjulstrekk (bratt bakke til parkeringsplassen på hytta), plass nok til å ha mastiffen baki, om nødvendig med et par av baksetene lagt ned (80 kilo firbeint krapyl går ikke akkurat i en Up!), en behagelig bil uten for mye støy, grei rekkevidde (minst 40 mil ekte om sommeren), brukbart kvikk og god kvalitet, så den ikke ruster fort eller får masse irriterende småfeil på de første årene. Planen er å beholde denne ganske lenge, jeg pleier ikke å bytte bil bare for å bytte.

Brukbart kvikk betyr ikke at den trenger å være en racerbil, og heller ikke veldig spennende å kjøre, behagelig teller mye mer. Skal jeg ha spennende, dropper jeg to av hjulene og tar en tur på den trimmede Blackbirden min. Under 2,5 sekunder 0-100, og GPS-et toppfart på 307 (på Autobahn, selvsagt) gir meg spenning nok til at jeg ikke trenger det i en bil!

Mustang Mach-E ville antakeligvis vært førstevalget hvis den kunne dratt båten til min far, som jeg har med på trebåtfestivaler et par ganger hver sommer, og ikke bare kunne få med seg tilhengeren... 750 kilo er jo en spøk. Det er godt over tonnet igjen til jeg kan dra min egen båt (24-fots aluminiumsbåt som med henger veier over to tonn hvis ikke alt er tatt ut og tanken er tom, så det var så vidt den var lov med XC60-en), men jeg har solgt hengeren og bestemt meg for å ta senere servicer på krybbe utenfor en forhandler som kan løfte den opp med truck. For en Tesla X er vel den eneste som kan dra så mye.

Og Tesla Y ville også vært aktuell hvis den hadde hatt ordentlig dashbord. Etter å ha kjørt bil siden tidlig på 80-tallet vil verken jeg eller fruen ha en bil uten speedometer på normal plass. I tillegg er det jo ikke akkurat Mercedes-kvalitet over interiøret der, iallfall på de S, X og 3 jeg har sett inni. X kan jo trekke bra, men den blir veldig dyr for en bil som har gått en god del hvis man vil ha litt rekkevidde. Så de alternativene jeg har landet på foreløpig (og si gjerne fra hvis dere vet om et annet alternativ som kan passe inn), er altså:

BYD Tang, som vi prøvekjørte i dag og likte veldig godt. Men jeg er jo litt tvilende til å slenge 600 høvdinger på merkets aller første personbil i Norge, et merke som har uttalt at Norge blir prøveklut for resten av Europa. I tillegg var det snålt å måtte fikle så mye for å slå på DAB-radioen og få på nyhetskanalen (jeg hører ikke musikk i bilen, det blir for dårlig lyd i alt jeg har kjørt til nå, unntatt da jeg bygde et helsikes anlegg i en Chevrolet Suburban med doble titommers JL Audio-basser i spesialbygd kasse og Alpine resten av høyttalerne). Men det var skikkelig bra guffe i bilen. Jeg skulle jo gjerne hatt mindre hjul, 22-tommers felger med to kondomer surret rundt er jo komplett idioti, det ville sikkert blitt mye mindre støy og mer behagelig på ujevn vei med noen tommer mindre. Hvis det blir den, vil jeg kanskje prøve å få byttet dem i 20-tommerne som er vinterfelger. Kvaliteten virket forbausende god, og teknologien virket også grei, med 360-kamera og diverse annet. Men om den ruster eller ikke, vet jeg jo ingenting om. Det var iallfall bagasjeplass til en hel kennel baki der, når ikke baksetene var slått opp. Ikke fullt så mye som den nevnte Chevy Suburbanen (1995-modell vi hadde fra 1998 og ti år framover, tror jeg), men mer enn nok. Litt rart at den ikke kan trekke mer enn 1500 kilo, så mye større enn de to andre bilene her som den er.

Mercedes EQA 350 AMG er jo en mye mindre bil, men det er helt greit, vanligvis vil den jo bare bli brukt til å kjøre fram og tilbake til byen med fruen og/eller meg. Den er høy nok, og den har plass til dyret når to seter er lagt ned, ut fra det jeg kan se. Kanskje til og med det akkurat så vidt går uten å legge ned setene? Og så er det jo Mercedes-kvalitet, og neppe noe jeg trenger å bekymre meg altfor mye for rust med det første. Jeg har ikke prøvekjørt den eller engang sett den, den virker bare som om den passer greit inn i kravene mine. Litt synd at den er opprinnelig bygd for fossilmotor, så man ikke får frunk og sånne ekstra greier. Og en venn av en venn, som har EQC er veldig lite fornøyd med sin. Men den er vel enda mer "gammeldags" sånn sett. Den Mercedesen drar jo mest av disse bilene, med 1800 kilo.

Volvo XC40 satt jeg i dag i, men jeg rakk ikke å kjøre den, BYD-en tok all tiden før Frydenbø stengte. Volvoens bagasjerom var iallfall etter fruens øyemål akkurat stort nok til at dyret kan ligge på tvers uten å legge ned setene. Jeg har også vært veldig godt fornøyd med kvaliteten på XC60-en. Den jeg satt i, var nokså skrella på utstyret, uten elektriske seter, 360-kamera og en del annet, men den fås jo med brukbart med utstyr. Hengervekt på 1500 kilo funker. Jeg vet ikke hvordan bilen er å kjøre, men det blir jo prøvekjøring snart. Den er sikkert trygg og ikke altfor spennende, men det er helt greit.

Fornuftige innspill tas i mot med takk!
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

z4rd

Jeg skjønner at du har tenkt litt og kommet frem til disse alternativene, men vil driste meg til å si at jeg synes du er litt vel passiv. Anbefaler dere å faktisk prøvekjøre TMY før den eventuelt blir avfeid :)

Personlig var jeg mega-skeptisk til Tesla helt til jeg prøvekjørte flere biler i 2017. Før dette hadde jeg primært hatt tyske biler, Audi og BMW.

EQA og XC40 er ikke spesielt store. ID4 GTX (eller tilsvarende Enyaq) kan være et bedre alternativ.

Ellers er det bare å ønske deg lykke til videre med jakten! Er mange gode alternativer på markedet nå og samtlige vil føles friskere enn en 2013 XC60 :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Mastiff

Mange takk for svar! :) Jeg skjønner at du syns det er mulig å venne seg til, men jeg kan ikke tenke meg å kjøre uten standard speedometer, jeg må flytte blikket for mye for å sjekke farten. Hadde den hatt HUD rett foran rattet, ville det vært greit. Men jeg kjører så å si alltid for fort fra 70 og opp, og vanligvis bare et par kilometer i timen under der lappen ryker (med app og ganske god peiling på hvor politiet står har jeg med 10-12 000 km i året ikke fått en bot siden 1998, verken på mc eller bil, og jeg har aldri hatt en eneste prikk), og da må jeg ha farten rett opp i trynet samtidig som jeg har fokus på veien og veikanten foran meg.

Og som sagt lenger oppe, noe VAG-skrammel vil jeg aldri mer røre i mitt liv.  ;)

hELgenen

Speeder

Sitat fra: Mastiff på lørdag 04. september 2021, klokken 21:09
Mange takk for svar! :) Jeg skjønner at du syns det er mulig å venne seg til, men jeg kan ikke tenke meg å kjøre uten standard speedometer, jeg må flytte blikket for mye for å sjekke farten. Hadde den hatt HUD rett foran rattet, ville det vært greit. Men jeg kjører så å si alltid for fort fra 70 og opp, og vanligvis bare et par kilometer i timen under der lappen ryker (med app og ganske god peiling på hvor politiet står har jeg med 10-12 000 km i året ikke fått en bot siden 1998, verken på mc eller bil, og jeg har aldri hatt en eneste prikk), og da må jeg ha farten rett opp i trynet samtidig som jeg har fokus på veien og veikanten foran meg.

Og som sagt lenger oppe, noe VAG-skrammel vil jeg aldri mer røre i mitt liv.  ;)
Prøvekjør en god runde før du avfeier å ikke ha dashbord. Funker overraskene bra!
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Mastiff

@hELgenen, stemmer, Nio hadde jeg helt glemt... Den blir vel noe sære greier med batterileie, men det kan visst også kjøpes. Spørsmålet er bare hvilken pris den lander på, det er jo ikke kjent ennå.

@Speeder, dypt skeptisk (og gammeldags)... Men kanskje jeg burde prøve, siden så mange mener det. Det er jo sikkert en Y inne i Kristiansand, og det er jo ikke lange mc-turen dit.

En annen ting er jo at Mercedesen fås med HUD, og da er det virkelig sjanse til å fokusere på kjøringen uten å flytte blikket mye for å se farten.  :D

jkirkebo

Sitat fra: Mastiff på lørdag 04. september 2021, klokken 21:09

Du kan slå på fartsgrensevarsling. Jeg har min på +7km/t, dvs. at om jeg kjører mer enn 7km/t for fort "plinger " det 5 ganger fra høyttalerne. Vil du holde deg under "miste-lappen-fart" i 70km/t er det vel bare å sette den på +35km/t ;)

Ellers opplever jeg løsningen med midtstilt skjerm i 3 og Y som bedre enn løsningen i S/X med egen skjerm foran rattet. Og vi eier en av hver type (X og 3).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Vaduz

Vil bare minne deg på at BYD står for «build your dreams» noe de også skriver med fete typer på bakluka og andre steder i bilen (ratt?). Dette i seg selv gjør faktisk bilen uaktuell for min del, og det til tross for at jeg liker veldig mye annet med den. Det blir faktisk for flaut.

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på lørdag 04. september 2021, klokken 21:53
Vil bare minne deg på at BYD står for «build your dreams» noe de også skriver med fete typer på bakluka og andre steder i bilen (ratt?). Dette i seg selv gjør faktisk bilen uaktuell for min del, og det til tross for at jeg liker veldig mye annet med den. Det blir faktisk for flaut.

Synes ikke dette er flaut, men så bryr jeg meg katten i hva andre tenker om meg og mitt også.
Men ser at f.eks Audi har funnet ut at enkelte kunder som egentlig ikke har råd til Audi vil kjøre rundt i Audi og derfor selger de tomme skall av noen biler uten utstyr i enkelte markeder. Så - for noen betyr det svært mye å ha rett merke, rett logo på bilen. Mange der ute som vil "kle på seg bilen". For disse kan det jo være tungt å svelge en del av de nye merkene. Når vi er inne på dette så kom jeg til å tenke på en bil som kommer neste år - Subaru Solterra. Dette forstår jeg skal være en elektrisk SUV som kanskje kunne passet trådstarter?

Mastiff

jkirkebo, jeg må vel nesten prøve, da. Det virker som om det er en ganske utbredt mening at det går greit.

Vaduz, ser jeg ut som jeg bryr meg om at noe skulle bli flaut?  ;D (Fjorårets julekort, fruen beskåret av hensyn til personvernet...)

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Uansett er det ingen som legger merke til hva det står på bilen, de ser bare på det personlige bilskiltet med MASTIFF på...  :D

hELgenen, Subaru ville absolutt vært aktuell, og søsteren fra Toyota. Men de kommer litt for sent jeg vil kjøpe enten i høst eller tidlig på våren. Subaru er for øvrig kjempekvalitet. En kjenning som har jobbet i Viking, påstår at de i firmaet nektet å akseptere at det fantes et bilmerke som het det, for de kom aldri til dem når de rykket ut til biler med problemer...

Mastiff

Hva er egentlig ventetiden på en Tesla Y hvis man bestiller nå? Jeg prøvde å snuse litt på Teslas hjemmesider, men fant ikke noe om det der, bare muligheten til å bestille. Det nærmeste jeg kom, var en artikkel fra tidlig i juli som sa at det ville bli mulig å bestille den da og få den en gang i september.

Rosstopher

September står det fortsatt på bestillingssiden. Noen bestilte forrige uke og får utlevert denne uka. Usikker på om det gjelder alle konfigurasjoner. Kan nok lønne seg å ta en telefon.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Mastiff

Takk, det hjelper absolutt! Jeg ser at du står i taggen din med "bestilt Model Y". Har du fått den?

Rosstopher

Sitat fra: Mastiff på søndag 05. september 2021, klokken 11:14
Takk, det hjelper absolutt! Jeg ser at du står i taggen din med "bestilt Model Y". Har du fått den?

Jeg bestilte i juli og henter den på onsdag.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Mastiff

Høres morsomt ut.  :+1: Jeg ser forresten at hvis jeg skal konfigurere en Y som jeg må (ingen vits i å kjøpe en så pass avansert bil uten iallfall enhanced autopilot, piggdekk må man jo ha, og hengerfeste må jeg ha så fort som mulig), kommer jeg opp i 613 000. Det blir nesten nøyaktig samme pris som en BYD Tang med hengefeste og Mercedes 300 AMG. Mercedesen har jo 200 kilo mer hengervekt og Mercedes-kvalitet, men mangler mye av den morsomme teknologien i Y og BYD. Dette blir ikke lettere etter hvert... Særlig ikke etter at jeg leste en artikkel i dag i Broom om at diesel-SUV-er ventes å få prisras om ikke så lenge, fordi det kommer så mange Duracell-SUV-er... Det betyr at jeg nok bør selge XC60-en snarest mulig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA