Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skru tilbake håndbrekkcaliper med 9Vbatteri og "brenne" nye klosser

Startet av John24, lørdag 04. september 2021, klokken 12:08

« forrige - neste »

John24

NB! Alt som fremkommer nedenfor er akutte kjøkkenløsninger uten noen som helst form for kvalitetssikring. Risikoen er din om du prøver! 😎

Sikre bilen slik at den overhodet ikke kan rulle og sett den i "tauemodus" slik at stempelet går litt inn på håndbrekkcaliperen. Ta av håndbrekkcaliperen. Det er det enkleste. På caliperkontakten er det fire pins. Jeg koblet en ledning fra 9Vbatteriets pluss til kontaktens ytterste høyre pin og en ledning fra batteriets minus til kontaktens ytterste venstre pin, med kontaktens pins synlige mot deg og med klossene nærmest mot deg. Da skrudde caliperstempelet seg innover. Jeg antar at om du kobler motsatt, vil stempelet gå andre veien. Husk å legge feks. tørkepapir eller annet ikke strømførende mellom ledningene på kontakten slik at de ikke kommer borti hverandre mens du holder på. Jeg brukte fire små strømklemmer koblet på ledningene slik at de holdt seg på plass. Hvis ikke bør du få hjelp av en person nr. 2.

Alle nye klosser kan "brennes" for maksimal hold, også håndbrekklosser. Jeg valgte å sette bilen med laveste generative bremseeffekt. Når jeg kom til 40 km/t trykket jeg inn parkknappen på girvelgeren og bremset bilen ned til 20 km/t. Gjentok det et par ganger med et halvt minutts pause mellom hver gang.

Om parkeringsbremsen står fast og du ikke har et 9Vbatteri og ledninger tilgjengelig, kan du skru av girhuset på håndbrekkcaliperen, skru stempelet manuelt tilbake med en tang på den delen som står igjen på bilen. For meg er dette en nødløsning fordi jeg har bilen på jekk, riktignok med sikring under bærearmen og klosser inntil hjulene, men jeg liker ikke å jobbe med hodet inne i hjulhuset.

Good to go and hold! 😎
P85

Muffinman

Hva anbefaler Brembo av innkjøring på nye klosser?

692

Parkeringsbremsen er konstrueret til at holde bilen fast når den står stille. Den er ikke konstrueret til at bremse bilen ned. Det er ikke en emergency brake, men en parkeringsbremse :-)

Sulle

Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

o.b.lix

Sitat fra: John24 på lørdag 04. september 2021, klokken 12:08
Alle nye klosser kan "brennes" for maksimal hold, også håndbrekklosser. Jeg valgte å sette bilen med laveste generative bremseeffekt. Når jeg kom til 40 km/t trykket jeg inn parkknappen på girvelgeren og bremset bilen ned til 20 km/t. Gjentok det et par ganger med et halvt minutts pause mellom hver gang.

Det som er viktigst, slik jeg forstår det, er at alle nye bremseklosser blir "innkjørt" og ikke bremses for hardt i starten til de har "herdet", og således er denne prosedyren du beskriver sikkert ok, men kanskje unødvendig, siden parkeringsbremser sjelden opplever varmgang uansett.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

John24

Jeg aner ikke hva Brembo sier om dette 🤔, men dette er det jeg fant på Teslas manual fra USA:

"Drive the vehicle approximately 35 mph (55 kph) on a straight road.
Press and hold the Park button on the gear selector, releasing at 10 mph (15 kph).
Repeat this procedure 3 times, waiting at least 20 seconds between applications."

Jeg vil tro som o.b.lix 😊 at denne prosedyren er unødvendig siden du sannsynligvis aldri vil trenge de siste, kanskje 10% av friksjonen ved en eventuell nødbremsing. 👌 Parkbremsen er Teslas nødbrems om den elektriske bremseservoen skulle svikte. Jeg vil tro i en nødssituasjon bruker du både fotbremsen mekanisk og parkbremsen samtidig for størst effekt. Men, obs., jeg er en akademiker og har bil bare som hobby, ingen mekanisk faglig bakgrunn. 😎

Dersom du bruker Teslaen din som øvelsesbil for barna som skal ta lappen, er parkbremsen en god måte å bremse ned bilen når poden ikke gjør det. Spesielt i by og lave hastigheter er parkbremsen effektiv nok og den er ikke minst lett tilgjengelig for deg passasjersetet. Strekk ut venstrearmen og trykk på parkbremsen. 🥰
P85

692

Sitat fra: Sulle på mandag 06. september 2021, klokken 20:26
Parkeringsbremsen skal også kunne fungere som nødbrems.
Nope - der er intet krav om at den skal kunne bremse en bil i fart. Eneste krav til parkeringsbremsen er at den skal kunne holde en bil på en 18% hældning.

John24

Det har du helt sikkert rett i. 👌 Det eneste jeg har å holde meg til er en rimelig gammel introvideo fra Tesla, official walktrough, på YouTube fra 2013 om Model S,
https://www.youtube.com/watch?v=6HtlmNzqQdo&t=800s (8.25 ut i videoen), hvor Tesla sier:
"And if you need the emergency brake of some reasons, press and hold the parking brake, and you will actuate the emergency brake."
Kravene til parkeringsbremsen har jeg dessverre ikke peiling på. 😔
P85

Sulle

Sitat fra: 692 på torsdag 09. september 2021, klokken 13:51
Sitat fra: Sulle på mandag 06. september 2021, klokken 20:26
Parkeringsbremsen skal også kunne fungere som nødbrems.
Nope - der er intet krav om at den skal kunne bremse en bil i fart. Eneste krav til parkeringsbremsen er at den skal kunne holde en bil på en 18% hældning.
Får presisere litt: Parkeringsbremsen på Tesla skal også kunne fungere som nødbrems...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

692

Sitat fra: Sulle på fredag 10. september 2021, klokken 22:30
Sitat fra: 692 på torsdag 09. september 2021, klokken 13:51
Sitat fra: Sulle på mandag 06. september 2021, klokken 20:26
Parkeringsbremsen skal også kunne fungere som nødbrems.
Nope - der er intet krav om at den skal kunne bremse en bil i fart. Eneste krav til parkeringsbremsen er at den skal kunne holde en bil på en 18% hældning.
Får presisere litt: Parkeringsbremsen på Tesla skal også kunne fungere som nødbrems...
På hvilken side i manualen læser du det?

Sulle

Hvis aktiverer parkbrems under kjøring kommer teksten «nødbrems aktivert» frem i displayet.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA