Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2018 eGolf, lading på trefase IT-nett, fordeling L1/L2/L3?

Startet av DCDriver, fredag 03. september 2021, klokken 18:45

« forrige - neste »

DCDriver

Heisann.

Jeg har en eGolf, 2018-modell. Har nettopp fått opp ny Easee ladeboks. Her er IT-nett, og med automatisk konfigurasjon av boksen ble denne stilt inn på trefase-lading. Alt vel, bilen lader som bare det - og Easee-boks/app er gull å bruke.

Stort sett har jeg det ikke travelt, og bilen er stilt inn på maks ladestrøm 13A. Da (tror jeg i hvert fall) er jeg litt snill mot batteriet, husets sikringer og verden ellers - men har noen en forklaring på dette: i Easee-app'en kan jeg lese av ladestrøm, fordelt på L1, L2 og L3. Med de nevnte innstillinger fordeler dette seg slik:

L1 - 21.2 A
L2 - 12.4 A
L3 - 12.5 A

Jeg er fullt og helt med på notene når det gjelder L2 og L3, dette er jo ca. 13A som er stilt inn som "limit" i bilen. Men L1 på 21.2A - hvor kommer den fra? Sikkert en forklaring som noen med innsikt kan dele.  :)

Orbit

Dette er forventet. e-Golf lader ikke med ekte 3-fas, men såkalt "åpen delta" hvor bare to av fasene belastes. Det gir denne ubalansen i hvor mye strøm det går i de tre faselederne. Tilsvarende for ID.4 er diskutert her: https://elbilforum.no/index.php?topic=57421.0
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55


Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA