Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nytt batteri - lader 60 gang raskere enn vanlige batteri!

Startet av trondhla, fredag 03. september 2021, klokken 15:42

« forrige - neste »

Trekkoppbil

#15
Det er morsomt å se hvordan ei fjør kan bli til ti høns.

Her var det en artikkel om noen som ønsker å lage knappceller som kan lades på ett minutt, eller kanskje 10 sekunder. Og at de skal ha så liten varmeutvikling at cellene ikke er flaskehalsen for ladehastighet.

I artikkelen spinnes det videre med visjoner om andre bruksområder for teknologien.

Så er det fantastisk å se hva slags kommentarer man får med utledinger av utledinger.

hanche

Hmm, har vi lest samme artikkel, tro?

Jo, det er sant at de vil markedsføre knappceller først, som rimelig kan være. Men både overskrift og ingress i artikkelen – og det aller meste av innholdet – handler om bruk i elbiler.

At så noen i tråden ekstrapolerer til ferger, virker ikke som veldig overdrevent på meg.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Trekkoppbil

Ja, i titttelen på artikkelen var det nevnt noe om batterilading,  en faktor på 60, og antydning om at det kan muliggjøre gjennombrudd for EV.
Men det var ikke det artikkelen handla om.

Artikkelen handla om celleteknolgi,  ladestrøm på cellenivå, og hvilke begrensninger cellene har for ladestrøm.

Poenget  er vel  at man ser for seg  Aluminum-Ion som kapasitatorer som ikke vil være begrensende faktorer for ladestrøm i praskis.

Artikkelforfattere vil umulig forstå hva vi mener når vi snakker om 10A og 600A lading.

hanche

Vel, hvorom allting er, så syntes jeg diskusjonen var underholdende. Jeg synes det er artig å «dra den litt ut» iblant, og ekstrapolere vilt og uhemmet.  :) Jeg tror ikke alt som er skrevet i tråden var veldig alvorlig ment.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

KjellG

Ferjer burde jo egne seg godt for batteribytte. Batteri og truck sammenbygget, byttes på noen minutter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA