Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nytt batteri - lader 60 gang raskere enn vanlige batteri!

Startet av trondhla, fredag 03. september 2021, klokken 15:42

« forrige - neste »

trondhla

Ny batterisensasjon, denne gang fra Australia:
https://www.forbes.com/sites/michaeltaylor/2021/05/13/ev-range-breakthrough-as-new-aluminum-ion-battery-charges-60-times-faster-than-lithium-ion/?sh=152037846d28

Rekkeviddeangst og lange ladetider vil være en sagablott med dette batteriet. Er det noen som vet hvor energitette aluminium-ion batteri er

Fra teksten:
The graphene aluminum-ion battery cells from the Brisbane-based Graphene Manufacturing Group (GMG) are claimed to charge up to 60 times faster than the best lithium-ion cells and hold three time the energy of the best aluminum-based cells.
The Graphene Manufacturing Group's aluminum-ion technology can charge an iPhone in less than 10 seconds. It works by dropping aluminum atoms into perforations in graphene.

hanche

Eh. Skal man få glede av slike batterier i en bil, må vi få ladere i megawatt-klassen. Det virker litt science fiction-aktig akkurat nå, spør du meg.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Nei til klimasvindel

#2
Tenk om 10.000 biler skal hurtiglades samtidig...
Ja, det er lov å drømme, samt argumentere med at "jo, men når det er mange samtidig så må de dele på kapasiteten...".

Hvis de mener 10A sikringskurs til "vanlig batteri", så snakker vi 600A.

Grønskegjengen ønsker seg nok at de kan pøse ut folkets milliarder på sånt.
Da ville også grønnkjoledanserens dans blir vesentlig villere av ekstasen.
Kraftkapitalistene også naturligvis.

trondhla


Elmo

Sitat fra: hanche på torsdag 09. september 2021, klokken 17:46
Eh. Skal man få glede av slike batterier i en bil, må vi få ladere i megawatt-klassen. Det virker litt science fiction-aktig akkurat nå, spør du meg.
Og ladeledninger så tykke som avløpsrør  :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

270kW x 60 = 16,2MW... Selvfølgelig helt urealistisk, men kanskje det kan muliggjøre flat ladekurve på f eks 350kW til 100%? Det hadde jo vært noe!
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Tellus

Poenget er vel heller at man kan lade slike batterier med en helt flat ladekurve på dagens lynladere.

350 kW i 10 minutter gir nesten 60 kWh noe som er mer enn en gjennomsnitts hurtigladeøkt i dag vil jeg tro.

Chris Neumann Ruud

Dette høres ut som noe som er interessert for store kjøretøy som er mye i bevegelse og har korte stopp, som feks ferger, tog på strekninger uten kjøreledning, busser osv, og ikke bare småelektronikk og personbiler :)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Rosstopher

#9
Ferger som bare skal lades mens de laster og losser er jo et godt bruksområde, men da blir spørsmålet hvor mye effekt de faktisk kan få tilgang til. Det er ikke sikkert det er mulig å levere mer strøm til laderen enn det de kan ta mot med vanlige litiumbatterier? Ikke vet jeg, men det var min øyeblikkelige tanke.

EDIT: Ser Bastø-Fosen oppgir at Bastø Electric kan ta mot opptil 7200kW. Det tilsvarer altså 28,8 biler som lader samtidig med 250kW. Men også her vil det jo være en fordel om de kan lade med maks effekt gjennom hele SOC-spekteret.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 25. september 2021, klokken 08:25
Ferger som bare skal lades mens de laster og losser er jo et godt bruksområde, men da blir spørsmålet hvor mye effekt de faktisk kan få tilgang til. Det er ikke sikkert det er mulig å levere mer strøm til laderen enn det de kan ta mot med vanlige litiumbatterier? Ikke vet jeg, men det var min øyeblikkelige tanke.
Med høy nok spenning er ikke effektlevering det store problemet. Er det ikke kontinuerlig belastning på ladestasjonen kan det uansett løses med bufferbatteri som kan levere strøm raskere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway


Sitat
Og ladeledninger så tykke som avløpsrør  :o

He he ja ser den. Ikke realistisk og heller ikke særlig pent ;D ;D

jlan

#12
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 25. september 2021, klokken 08:52

Sitat
Og ladeledninger så tykke som avløpsrør  :o

He he ja ser den. Ikke realistisk og heller ikke særlig pent ;D ;D
Ladeledningene kan bli mye tykkere uten at det er noe stort problem. Mange ferger har en løsning med en plugg som slippes ned fra en "galge" . De er ikke ekstremt store, ville omtrent gått ned i en "frunk".
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

JorgenM

Er vel bare å utstyre biler med flere ladeinnganger og laderne med flere kabler :)
Økt ladepris for ekstra tilkoblinger :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

RJK

Sitat fra: JorgenM på mandag 27. september 2021, klokken 20:15
Er vel bare å utstyre biler med flere ladeinnganger og laderne med flere kabler :)
Økt ladepris for ekstra tilkoblinger :+1:
Hjelper lite om ikke batteriet kan ta imot mere.

En elferge, for å bruke det som et eksempel, har jo langt større batteripakke, så c-rate per battericelle trenger ikke være høyere fordi om totaleffekten er langt høyere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA