Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er EQC lavere enn andre elbiler?

Startet av Moas, fredag 03. september 2021, klokken 09:17

« forrige - neste »

Moas

Jeg kjørte over en fartshump i en 30 sone i Oslo i går med min Hyundai. I motsatt retning kom det en EQC. Farten min var 30, han var 30 + et lite premium påslag tipper jeg.

Min bil klarte humpet greit, men fra siden hørte jeg et helvetes skraping fra fronten på EQC'en. Er dette et problem med disse bilene, eller er 30+ for høy fart for normale biler på fartshumpene i Oslo? Lyden var så kraftig at jeg et øyeblikk frykten at fronten skulle løsne..

Åstedet var for øvrig på Bryn/Jernbanegaten.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Håvar

Fartshumper har så varierende utforming avhengig av hvilken side du kommer fra, om det er kjørespor slik at du treffer et "hull" foran selve humpen så med mindre det er to biler som kjører samme vei i akkurat samme spor over en fartshump blir det vanskelig å sammenligne.
Hvis en i tillegg hiver seg på bremsen rett før fartshumpen er fjærene foran allerede komprimert i det bilen treffer humpen og det blir enda verre. EQC har ikke spesielt stort overheng foran, så det høres mest av alt ut som en lite oppmerksom sjåfør
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Øyvind.h

#2
Dette er veldig enkelt. EQC har veldig lange plastflaps foran forhjulene. De er alt for lange og tar lett nedi.
Det du hørte var ikke fronten som smalt nedi, men "aero" flaps foran forhjulene som er dårlig designet.
Fjernet 3-4cm på min EQC og kunne fint kjøre fort over fartsdumper uten en lyd. Før jeg kortet dem ned kunne jeg ikke kjøre i 30+ over korte høye dumper.

Der EQC er lav (13-14cm) er midt mellom bakhjulene. Men etter 1 år med EQC på fjellet, på kjerreveier, i snø, på smale hytteveier ved sjøen osv er konklusjonen enkel for min del. EQC har vanlig personbilhøyde og fungerer fint for alle som ikke har helt spesielle behov. Har vært land og strand rundt med den uten å ta nedi. Bakakselen har luft nivåregulering så der bilen er lavest siger den ikke ned ved last.

Men hvorfor Mercedes har sendt ut bilen med så lange aeroflaps er en gåte for meg. Selv etter å ha fjernet flere cm er det grei lengde på dem. I merkegrupper ser jeg folk gjør alt fra å fjerne dem til å kutte dem slik jeg gjorde. De blir jo slitt av/borte/løsner over tid uansett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Håvar på fredag 03. september 2021, klokken 09:33
Fartshumper har så varierende utforming avhengig av hvilken side du kommer fra, om det er kjørespor slik at du treffer et "hull" foran selve humpen så med mindre det er to biler som kjører samme vei i akkurat samme spor over en fartshump blir det vanskelig å sammenligne.
Hvis en i tillegg hiver seg på bremsen rett før fartshumpen er fjærene foran allerede komprimert i det bilen treffer humpen og det blir enda verre. EQC har ikke spesielt stort overheng foran, så det høres mest av alt ut som en lite oppmerksom sjåfør
Lite tips er å slippe opp bremsen rett før humpen om man rekker det, om man allerede oppdaget den noe seint. Da "hopper" fronten litt, og demperne får en lettere jobb med selve humpen. Men som @øyvind.h skriver, det kan godt være bare plastflapsene som traff nedi.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Toalmar

Sitat fra: RJK på lørdag 04. september 2021, klokken 00:11
Lite tips er å slippe opp bremsen rett før humpen om man rekker det, om man allerede oppdaget den noe seint. Da "hopper" fronten litt, og demperne får en lettere jobb med selve humpen. Men som @øyvind.h skriver, det kan godt være bare plastflapsene som traff nedi.
Det er garantert plastflapsene som traff nedi. Disse skraper for ett godt ord. Eneste muligheten for å slippe at de slår nedi er nok som @øyvind.h skriver, å kutte av dem noen cm.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

RJK

Sitat fra: Toalmar på lørdag 04. september 2021, klokken 00:34
Sitat fra: RJK på lørdag 04. september 2021, klokken 00:11
Lite tips er å slippe opp bremsen rett før humpen om man rekker det, om man allerede oppdaget den noe seint. Da "hopper" fronten litt, og demperne får en lettere jobb med selve humpen. Men som @øyvind.h skriver, det kan godt være bare plastflapsene som traff nedi.
Det er garantert plastflapsene som traff nedi. Disse skraper for ett godt ord. Eneste muligheten for å slippe at de slår nedi er nok som @øyvind.h skriver, å kutte av dem noen cm.
Tipset står seg likevel...

Reddet meg noen ganger!

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

boppus

Fjernet 15-20 mm med baufil og litt sandpapir. Alt i orden.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA