Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

iX mot ES8

Startet av daktari, torsdag 02. september 2021, klokken 22:05

« forrige - neste »

daktari

Bilene er jo ganske like: luksus, 5 meter lange, 3 meter akselavstand.

iX40 ligger på 750k med vinterhjul, fully charged med rabatter. 72ish kWh batteri. enorm bakseteplass, men ingen frunk og litt usikker på bagasjerommet. carbonfiber-chassis, laserlys, stålfjærer.

ES8 har justerbare bakseter, rails, rettere bakluke, 7-seter/6-seter, dører med ramme og det virker som en voldsom appetitt på investeringer!
Blir en spennede høst!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

100 kWh batteri på ES8 og med batteribyttemuligheten til Nio vil det også komme oppgraderingsmuligheter. På en av videoene til TB nevnte de at 150 kWh kommer.
Virker som klart overtak til ES8

elektro

#2
Hvis ikke iX 40 har veldig stort bagasjerom, så vet jeg ikke helt.. da har den ganske middels specs og høy pris. Jeg liker bilen altså. Og klart, «ekte premium», laserlys mm. frister, men..

Må si meg enig med @Counterpointer her. ES8 med 100 kWh batteri og mye større plass, samt fleksible batteriløsninger, vinner. Men bil er mer enn fornuft og specs. Og trenger du ikke veldig masse plass forsvinner jo ett av hovedargumentene.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: elektro på fredag 03. september 2021, klokken 21:37Men bil er mer enn fornuft og specs.
Definitivt. Ukjent kinesisk mot etablert tysk premium er lett valg for mange.

Har fått tilbud på en i4M50 selv og følelsen av kvalitet er ikke uviktig.

elektro

Hadde kjøpt i4 M50 på flekken selv, om jeg hadde hatt mulighet. Synes det er rart at ikke ALLE snakker om den.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på fredag 03. september 2021, klokken 23:25
Hadde kjøpt i4 M50 på flekken selv, om jeg hadde hatt mulighet. Synes det er rart at ikke ALLE snakker om den.
Hm, har sykt lyst på den, men:
- kort rekkevidde
- dårlig plass i baksetet
- bakkeklaring ?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på fredag 03. september 2021, klokken 23:33
Sitat fra: elektro på fredag 03. september 2021, klokken 23:25
Hadde kjøpt i4 M50 på flekken selv, om jeg hadde hatt mulighet. Synes det er rart at ikke ALLE snakker om den.
Hm, har sykt lyst på den, men:
- kort rekkevidde
- dårlig plass i baksetet
- bakkeklaring ?

Rekkevidden på 510 km (WLTP) er vel til å leve med? På iX3 er de jo også ganske konservative.

De to andre tingene er jeg helt med på. For meg faller den mellom to stoler.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

#7
I4 blir veldig bra. Lekker, rekkevidden blir antakelig veldig bra mtp BMWs konservative anslag. Hadde bagasjerommet vært større hadde jeg bestilt en.

Når det gjelder topic ville jeg nok helt klart gått for IX av de to per idag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Det som er med iX er baksetet. Ufattelig mye benplass, som business på Norwegian 787. Men vi har barn i baksetet, og trenger bagasjeplass - Ikke benplass. Så utrolig teit at man ikke kan slide setene i en så stor SUV.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elbileier fra Sandnes

Trenger man av og til mer enn 5 seter, må det jo bli ES8. Også en fordel at man kan oppgradere batteriet til 150 kWh faststoffbatteri om et par år.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

elektro

Sitat fra: daktari på lørdag 04. september 2021, klokken 13:47
Det som er med iX er baksetet. Ufattelig mye benplass, som business på Norwegian 787. Men vi har barn i baksetet, og trenger bagasjeplass - Ikke benplass. Så utrolig teit at man ikke kan slide setene i en så stor SUV.

Henger meg på denne. For alle med barn mellom 2 og 14 år, eller som sjelden har passasjerer i baksetet i det hele tatt, så er jo benplass bak noe man gjerne ofrer for mer bagasjeplass. Men iX blir nok populær som taxi. :)

Baksetet i NIO ES8 kan flyttes ca. 25 cm. i lengderetningen og skyves enda lengre frem for å komme til ved inn/utstigning. Eller bare for å bare komme til på 3. seterad, som også har isofix fester. Vinkelen på 2. seterad kan forøvrig justeres. Det kan den ikke på 3. seterad. Disse setene er veldig lave, så de er primært for barn, selv om det er nok benplass og takhøyde til at folk på rundt 180 cm. Egne ventilasjonsluker. Problemet er at man blir sittende litt med knærne oppunder øra.

Bagasjerommet målte jeg til 133 cm. lengde med 2. seterad i fremste, faste posisjon! Bredden er ca. 106 cm. på det smaleste, 128 cm. over hjulbuene/koppholderne og 134 cm. på det bredeste, ved de bakre sidelommene.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

#11
Sitat fra: elektro på søndag 05. september 2021, klokken 10:03
Sitat fra: daktari på lørdag 04. september 2021, klokken 13:47
Men iX blir nok populær som taxi. :)

Det samme har jeg tenkt også. Det blir masse Taxi - for det er jo en helt Konge bil!

elektro

Litt satt på spissen at iX blir best som taxi da, men det blir jo en dyr bil og stor bil. Synd hvis den ikke har større bagasjeplass enn en ENYAQ og røkla liksom.

iX40 er én ting, den er ikke SÅ dyr, men den har jo mindre batteri, lavere WLTP og tregere lading enn e-tron 55 quattro, snart tre år senere. Den er sikkert litt romsligere, men husk, ingen frunk.. (Man får plass til en duffelbag str. Large med klær eller flere handleposer der i e-tron, med verktøy og kabler under gulvet bak.) Kunne de ikke bare satt bakre seterad på skinner i iX som IONIQ 5? Av og til virker det som bildesignere ikke tenker på bagasje i det hele tatt.. mistenker at flere av dem ikke har HYTTE eller bedriver turaktiviteter i fjellheimen på jevnlig basis. :D
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

133 cm dypt på Nio med baksetet mest forover er plausibelt, jeg målte ca 109 i bakerste posisjon. iX fikk jeg ikke lov å måle (hvorfor skal alt være så jækla hemmelig?!) men subjektivt litt dypere og bredere enn e-tron i bagasjen. Like høyt gulv dessverre.
Jeg får en følelse av at iX er mest for Kina, hvor de fjongr sitter baki, sjåføren foran og de ikke driver med sport.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

VoltWay

Flyttbare bakseter er genialt for min del. Har det på Kodiaqen i dag og det er en veldig fin funksjon i en bil med god plass i bakseter og bagasjerommet. Noe jeg hadde savnet på Enyaq.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA