Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Komfort 19- og 20toms

Startet av patron, torsdag 02. september 2021, klokken 16:59

« forrige - neste »

patron

Er det noen som kan gi noen erfaringer rundt komforten på Model Y, både 19 og 20 toms. Grunnen til at jeg spør er at jeg ser Bjørn Nyland gikk ned til 18 toms pga. ukomfortabelt på 19, også sa han  at 20 må være en døden.

Så er det så ille som han beskriver?

tmn

Jo mer gummi, jo mer komfort. Er vel regelen. Også kommer det vel veldig an på den som sitter i bilen. Noen synes min Model 3 fra 2019 er stillegående, andre synes den bråker. Personlig synes jeg den er helt ok på 19". Bare sånn, som et eksempel.

Kanskje best å få prøvekjørt den :-)

Personlig hadde jeg nok gått for 20", men nå har jeg en Performance i bestilling, og den har 21" og muligens hakket stivere dempere. Det må jo ta livet av Bjørn.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

thebadger

Sitat fra: patron på torsdag 02. september 2021, klokken 16:59
Er det noen som kan gi noen erfaringer rundt komforten på Model Y, både 19 og 20 toms. Grunnen til at jeg spør er at jeg ser Bjørn Nyland gikk ned til 18 toms pga. ukomfortabelt på 19, også sa han  at 20 må være en døden.

Så er det så ille som han beskriver?
I morgen bytter jeg fra TMX med 20" til TMY med 19", kan gi tilbakemelding etterpå. Har også hatt TM3 performance i et par år, der byttet jeg fra 20" til 19" PS4. Det utgjorde ganske mye.

Høyere gummi kan gi mer komfort, men det er mange ting som påvirker hvordan en bil ligger og reagerer på underlaget. Tyngre hjul gir stort sett bedre komfort, da de ikke er like ustabile over ujevnheter trenger ikke demperene å jobbe like mye.
For høy gummi kan gi "badebasseng-opplevelse". Tenk Volvo 940 fra 80-tallet, litt som å ta danskebåten med når det er høye bølger.

stue

Jeg lurer også på dette. Interessant å høre Bjørn sine kommentarer rundt dette. Også med tanke på at han er vant til M3P, og den er jo ikke akkurat kjent for å være veldig komfortabel.

Jeg ville nok gjort det samme som han, og gått ned til 18.

geear

Sitat fra: thebadger på torsdag 02. september 2021, klokken 17:14
Sitat fra: patron på torsdag 02. september 2021, klokken 16:59
Er det noen som kan gi noen erfaringer rundt komforten på Model Y, både 19 og 20 toms. Grunnen til at jeg spør er at jeg ser Bjørn Nyland gikk ned til 18 toms pga. ukomfortabelt på 19, også sa han  at 20 må være en døden.

Så er det så ille som han beskriver?
I morgen bytter jeg fra TMX med 20" til TMY med 19", kan gi tilbakemelding etterpå. Har også hatt TM3 performance i et par år, der byttet jeg fra 20" til 19" PS4. Det utgjorde ganske mye.

Høyere gummi kan gi mer komfort, men det er mange ting som påvirker hvordan en bil ligger og reagerer på underlaget. Tyngre hjul gir stort sett bedre komfort, da de ikke er like ustabile over ujevnheter trenger ikke demperene å jobbe like mye.
For høy gummi kan gi "badebasseng-opplevelse". Tenk Volvo 940 fra 80-tallet, litt som å ta danskebåten med når det er høye bølger.
Det er mer gummi (høyere dekkvegger) på X med 20" enn Y på 20". Faktisk også mer på bakhjulene til X med 20" enn 19" på Y.

Gleder meg til Y med 20", tror jeg går for 20" vinter også.

daktari

Sitat fra: thebadger på torsdag 02. september 2021, klokken 17:14
Sitat fra: patron på torsdag 02. september 2021, klokken 16:59
Er det noen som kan gi noen erfaringer rundt komforten på Model Y, både 19 og 20 toms. Grunnen til at jeg spør er at jeg ser Bjørn Nyland gikk ned til 18 toms pga. ukomfortabelt på 19, også sa han  at 20 må være en døden.

Så er det så ille som han beskriver?
I morgen bytter jeg fra TMX med 20" til TMY med 19", kan gi tilbakemelding etterpå. Har også hatt TM3 performance i et par år, der byttet jeg fra 20" til 19" PS4. Det utgjorde ganske mye.

Høyere gummi kan gi mer komfort, men det er mange ting som påvirker hvordan en bil ligger og reagerer på underlaget. Tyngre hjul gir stort sett bedre komfort, da de ikke er like ustabile over ujevnheter trenger ikke demperene å jobbe like mye.
For høy gummi kan gi "badebasseng-opplevelse". Tenk Volvo 940 fra 80-tallet, litt som å ta danskebåten med når det er høye bølger.
Hæ? Mener du at høy uavfjæret vekt er fordelaktig i et hjuloppheng? Det har jeg aldri hørt før.

En dump MÅ alltid flytte et hjul. En dump er ikke en bølge av vann som båten kan pløye gjennom. Et letter hjul vil jo være enklere å kontrollere for demperen, både på kompresjon og retur.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Mye mindre støy i TMY 20" enn TM3 18" 2019-modell. TMY-en var omtrent lik som vår TMX med 20".
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Godt å høre. Det støyer nok i X (fra '17) med originale Michelin 20" også, men syns gjerne det verste der er den skarpe lyden som kommer tilbake fra støyskjermer, midtdelere osv. og oppleves å komme gjennom dør/vindu. Håpet mitt er egentlig at de doble vinduene i Yen skal gjøre at den oppleves hakket bedre enn X også..  :o

thebadger

Sitat fra: daktari på torsdag 02. september 2021, klokken 17:44
Hæ? Mener du at høy uavfjæret vekt er fordelaktig i et hjuloppheng? Det har jeg aldri hørt før.

En dump MÅ alltid flytte et hjul. En dump er ikke en bølge av vann som båten kan pløye gjennom. Et letter hjul vil jo være enklere å kontrollere for demperen, både på kompresjon og retur.
Ikke dumper, ujevnt underlag som grov asfalt. Dumper blir noe helt annet.

Counterpointer

Vi har både 18-19 og 20 til våre Model 3, lite forskjell på 19 og 20, 18 er derimot klart stillere.
Desverre ikke samme dekktype (Nokian, Landsail og Michelin), så er en svakhet ved  sammenligningen.

ToWalkOrDrive

#10
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 02. september 2021, klokken 22:36
Vi har både 18-19 og 20 til våre Model 3, lite forskjell på 19 og 20, 18 er derimot klart stillere.
Desverre ikke samme dekktype (Nokian, Landsail og Michelin), så er en svakhet ved  sammenligningen.
En annen ting er at
-profilen på et 19" på Y = Profilen på 18" på 3 = 45
-profilen på et 20" på Y = Profilen på 19" på 3 = 40

men bredden på Y er 20mm bredere på Y enn 3 (255 vs 235), sånn at høyden på et 45-dekk er nesten 1cm høyere på Y enn 3 med samme profil, gitt originalbredde på dekket, siden "profil" er høyde i prosent av bredde.Men den økte bredden på dekket gir kanskje endrede komfort-egenskaper?

Ser at Bjørn kjører 235-bredde på 18", så de vil få et enda høyere profil-tall enn kun mindre hjul skulle tilsi. Har ikke sett videoen til Bjørn, men elgtest og body-roll i svinger hadde vært interessant å sett forskjell på ved de forskjellige dekkene og hjulstørrelsene, selv om jeg mistenker at Y gjør det bra med alle hjulene.

Sånn utenom det så virker det som at de 19" Continental-dekkene i USA (255/45) støyer mindre enn Hankook-dekkene i Norge, om det ikke er forskjellig pga grovere asfalt i Norge, og pga at dekkene i USA er helårsdekk. I USA virker de å oppleve stor forbedring ved å gå fra 20" til 19", men i Norge virker det ikke sånn. Har kanskje med forventninger, men kan og være folk først får komfortfordelen når de sliter ut Hankook-dekkene på 19" og går over på stillere dekk som Assymetric.
Tesla Model Y                         2021-

thebadger

Akkurat levert fra meg 2017 tmx 75d
Originale 20" felger med gode, originale premacy dekk (med skum)
Testet med desibelmeter. 64-69db i bilen ved 60km/t, 68-74db ved 110km/t.
Skal kjøre samme ruten hjem om en liten stund

Counterpointer

Regner med at hjulopphenget til Y og 3 er temmelig like. Det er etter min oppfattning lyden fra kombinasjonen dekk og asfalttype som er hovedutfordringen ift støy.

Dette gjør at på god asfalt så er Model 3 omtrent helt stille, mens på røff asfalt (som vi har mest av i Norge) så er det mer støy.

Virker ikke som det er gjort endringer i hjuloppheng på Y. Det er vel der det hadde vært mest å hente?

thebadger

Da er TMY parkert hjemme og lader som det suser.
Tok en "strafferunde" for å kjøre på nøyaktig samme asfalt. Nå er det splitter nye dekk, og baksetene felt ned siden bilen ble levert med vinterhjul bak, så i teorien stiller TMY dårligere allerede der. Originale 19" med hancook
60km/t: 62-68db
110km/t: 66-72,7db

Altså mye av det samme, I hvert fall ikke verre enn TMX jeg hadde.
Har ikke kjørt spektrum-analyse, det får en annen ildsjel ta seg av

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA