Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer med barneseter i Model Y

Startet av hiawata, torsdag 02. september 2021, klokken 15:51

« forrige - neste »

Aldrimer


Klykken

Kan normalt få kjøpt disse hos nærmeste forhandler av barneseter også, så slipper du å bestille fra nett. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

keepitsimple

Sitat fra: Klykken på fredag 24. september 2021, klokken 09:45
Håper dere benytter isofixguider før dere klikker fast basene.

Kan fort bli rift i veganskinnet hvis ikke. Ulempen med slike guider er at man etter en tid har laget permanente misdannelser i seteformen, men man slipper i det minste hull i veganskinnet.
Haha ja, 4000 hos en sadelmakare grunnet isofix. Men det ble veldig pent da. :)
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Olatho

Min erfaring var at isofix-festene i Y var ekstremt trange å komme til, og sitter så lavt nede at barnesetet virkelig måtte presses ned med makt for å få det festet.  Det var litt lettere med guidene, men det var også nesten spett umulig å få frigjort setet igjen, fordi det var ekstremt trangt å komme til løsne-anordningen på setet etter at jeg endelig hadde fått det på plass.

På den gamle S-en var dette mye enklere.

erlendsellie

Sitat fra: Olatho på fredag 24. september 2021, klokken 11:36
Min erfaring var at isofix-festene i Y var ekstremt trange å komme til, og sitter så lavt nede at barnesetet virkelig måtte presses ned med makt for å få det festet.  Det var litt lettere med guidene, men det var også nesten spett umulig å få frigjort setet igjen, fordi det var ekstremt trangt å komme til løsne-anordningen på setet etter at jeg endelig hadde fått det på plass.

På den gamle S-en var dette mye enklere.

Jeg synes dette ble veldig mye lettere med isofix-guidene. Når de står rett nå, gjør mye seg selv. Men det er fremdeles ganske vrient sammenlignet med vår Passat med tekstilseter ja.
Men nå har vi et sett med barnestoler både i Passaten og Y'en, så kommer nok ikke til å ta de ut så ofte.

nitrone

Er det flere som har lyst å dele bilder og erfaringer med 3 barneseter i baksetet på en Y?

Alha

Hei,

Er det noen som sitter med gode tips om montering av beltemontert bakovervendt barnestol? Fester dere rundt skinna eller monterer dere punkt i skinna? Om noen har bilde å dele hadde det vært supert  :)

AUK

Under skinne skal ikke være mulig. Slik jeg har forstått det skal disse passe, men ikke prøvd selv..  https://www.skruvat.no/Barnesetesloyfe-P66620.aspx

Jeg vurderer model Y og 2 sett av disse.:)

AUK

Lånte en Y i går, og prøvde å presse inn 3 barneseter. Hadde ikke forankringspunkter for 4-6 års bakovervendt med beltefeste, så
festet i forsetene. Uten å ha gjort det 100% pga manglende forankringspunkter og litt dårlig tid mener jeg det skal gå med 2 beltemonterte bakovervendt, og et fremovervendt.

Jeg prøvde:
Høyre: Axkid 3 (ikke festet, men gikk i bredden) - Midten: axkid 2 festet i forsetene - Venstre: Cybex solution uten bruk av isofix

Jeg mener dette skal  gå, men setene blir ikke helt perfekt rette. De blir presset mot hverandre så de får plass. Hvis man bytter ut 1 axkid med et annet merke kan det kanskje passe bedre pga annen ytterform. Axkid setene har ca samme form.

Så da kanskje det blir en Y. Eller kanskje ikke.

Ohm78

Sitat fra: AUK på mandag 09. mai 2022, klokken 12:09
Under skinne skal ikke være mulig. Slik jeg har forstått det skal disse passe, men ikke prøvd selv..  https://www.skruvat.no/Barnesetesloyfe-P66620.aspx

Jeg vurderer model Y og 2 sett av disse.:)
Jeg har disse og de passer fint og synes veldig lite, det er 2 forskjellige lengder i pakken. Jeg trodde første jeg måtte bruke de lange som da stikker ganske mye ut bak skinne men fant ut at med litt moderat maktbruk så sklir de korte delvis inn i skinnen og sitter veldig bra. De stoffremmene som følger med enkelte seter som skal rundt skinnen til forsetet fungerer veldig dårlig i Y. de havner altfor langt frem så forsetet ikke kan stilles i en fornuftig posisjon.

nitrone

Sitat fra: Alha på mandag 09. mai 2022, klokken 10:03
Hei,

Er det noen som sitter med gode tips om montering av beltemontert bakovervendt barnestol? Fester dere rundt skinna eller monterer dere punkt i skinna? Om noen har bilde å dele hadde det vært supert  :)

Vet ikke hvordan det er på Y, men på min 3P fra 2019 funker det fint å tvinne den rundt skinna hvis man tar av de endedekslene. Visste ikke det fantes sånne tredjeparts duppeditter for å feste de med, men går nok for det på Y.

Thalgar

Bumpar denne. Korleis går livet med tre barneseter i Model Y? Knot og mas, eller heilt greit?
Model Y LR Quicksilver, 2023

MyMuffin

Sitat fra: Thalgar på torsdag 08. desember 2022, klokken 18:56
Bumpar denne. Korleis går livet med tre barneseter i Model Y? Knot og mas, eller heilt greit?

Kan skyte inn min erfaring det siste halve året med 3 barn i model Y. Alder 1,4 og 7.

7 åringen på liten pute i midten, 1 åringen i en bakovervendt Cybex sirona (som kan roteres) og 4 åringen fremovervendt sete.

Går fint med plassen, trenger ikke noen belteforlenger og det er ikke noen vanskelighet med å sette på beltet.

Eneste utfordringen som gjør at jeg med tiden kunne tenkt meg en 7 seter er for å skape avstand mellom dem slik at de forhåpentligvis ikke krangler like mye. Å sitte tett på lillebror er en evig grobrunn til krangler, og forstyrrelser for sjafør.

Spørs allikevel om 7 seter hadde hjulpet, eller om vi eller bør kjøre 2 biler  ;)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Handyman

Sitat fra: MyMuffin på torsdag 08. desember 2022, klokken 22:13
Spørs allikevel om 7 seter hadde hjulpet, eller om vi eller bør kjøre 2 biler  ;)
Eller få ungene til å slutte å krangle. Det er både billig og koselig ;-) men ikke alltid lett å få til.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thalgar

Sitat fra: MyMuffin på torsdag 08. desember 2022, klokken 22:13
Sitat fra: Thalgar på torsdag 08. desember 2022, klokken 18:56
Bumpar denne. Korleis går livet med tre barneseter i Model Y? Knot og mas, eller heilt greit?

Kan skyte inn min erfaring det siste halve året med 3 barn i model Y. Alder 1,4 og 7.

7 åringen på liten pute i midten, 1 åringen i en bakovervendt Cybex sirona (som kan roteres) og 4 åringen fremovervendt sete.

Går fint med plassen, trenger ikke noen belteforlenger og det er ikke noen vanskelighet med å sette på beltet.

Eneste utfordringen som gjør at jeg med tiden kunne tenkt meg en 7 seter er for å skape avstand mellom dem slik at de forhåpentligvis ikke krangler like mye. Å sitte tett på lillebror er en evig grobrunn til krangler, og forstyrrelser for sjafør.

Spørs allikevel om 7 seter hadde hjulpet, eller om vi eller bør kjøre 2 biler  ;)

Kva for pute brukar du? Har hatt litt problem med å finna smale puter som ikkje er reiseputer...
Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA