Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer med barneseter i Model Y

Startet av hiawata, torsdag 02. september 2021, klokken 15:51

« forrige - neste »

hiawata

Nå som flere har fått Model Y, tenkte jeg å høste litt erfaringer rundt barneseter.
Med 2stk beltestoler (Cybex Solution X2 fix) i isofix blir det snaut med plass i midten bak til eldstemann.

Ønsker helst 2x beltestoler som bruker isofix, men antar jeg nok må ta til takke med kun bilbelte.

Noen som har erfaringer/anbefalinger å komme med?

thebadger

#1
Det er plass til en voksen så burde gå med bilbeltestol.
Med mindre noen har laget barnesete for 3 unger som bruker 2 (4) ISOFIX
https://www.youtube.com/watch?v=_2bsXl2z7bU

Ser at hvis du får tak i barnesete med anker istedenfor isofix så har du veldig bra sikring på 3. sete også:
https://www.youtube.com/watch?v=ygbe4O-hMtc

erlendsellie

Har 2 stk cybex sirona s I baksetet, og rompa mi får plass i midtsetet mellom de. Rompa mi fikk ikke plass i passaten mellom bilstolene.

Sent from my LE2123 using Tapatalk


oroar

Sitat fra: erlendsellie på torsdag 02. september 2021, klokken 16:54
Har 2 stk cybex sirona s I baksetet, og rompa mi får plass i midtsetet mellom de. Rompa mi fikk ikke plass i passaten mellom bilstolene.

Sent from my LE2123 using Tapatalk

Dette kan bli aktuelt for meg også. Hvordan kommer man seg ut og inn av bilen når man skal sitte i midten og barnesetene ikke kan tas ut?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

erlendsellie

Sitat fra: oroar på torsdag 02. september 2021, klokken 19:13
Sitat fra: erlendsellie på torsdag 02. september 2021, klokken 16:54
Har 2 stk cybex sirona s I baksetet, og rompa mi får plass i midtsetet mellom de. Rompa mi fikk ikke plass i passaten mellom bilstolene.

Sent from my LE2123 using Tapatalk

Dette kan bli aktuelt for meg også. Hvordan kommer man seg ut og inn av bilen når man skal sitte i midten og barnesetene ikke kan tas ut?
Ikke med stil, for å si det sånn.

Sent from my LE2123 using Tapatalk


markusthorsen

Var nettopp inne hos Tesla Ålesund og tok noen mål på MY. Har vært litt stressa over ryktene(eller strengt talt de offisielle målene på "second row hip room") at MY er hakket(2-3cm) smalere enn M3 i baksetet, da vi har planer om å kjøre 3stk barnestoler i vår MY.

Hadde originalt bestilt en M3, da jeg var fast bestemt på å få til 3 barneseter i den(basert på YouTube videoer fra USA) men ble idag lokket over på en MY pga bagasjerom, mer "luftig", kona ville osv osv osv. Uansett, så kom jeg plutselig på at shit, den er jo smalere enn M3 Svidde inn 10min før stengetid og fikk målt meg rolig igjen

Nå har jeg ikke en M3 så jeg kan ta like "nøyaktige" mål av, men offisielle tall er vel 52.4 inches aka 133.1cm. Dette tipper jeg er fra kanten av sittepute venstre til kanten av sittepute høyre, på det bredeste.

MY måler:
~130cm fra kanten av sittepute venstre til kant av sittepute høyre, på det bredeste.
~117cm fra ytterst på disse plastikk dekselene(justere vinkel på sete) til samme på motsatt side.
~100cm fra ytterste ISO merke venstre til ytterste ISO merke høyre.

Så ja den er 3cm smalere. Men M3 har veldig høye og brede puter på sidene, som nok spiser 5-8cm på hver side? Hvis man skal tenke brukbart og flatt område til barnestoler... så la oss si M3 har 120-125cm med flatt område? MY derimot er mer eller mindre flat i baksetene, så man får til gjengjeld utnytte "hele" 130cm. Og disse putene rører ikke bildøren når den er lukket igjen, så til nøds så er det vel et par cm å gå på her også. Selv om det sikkert ikke er ideelt at barnestolen ligger klin inni døra :)

Så litt knot blir det sikkert, men jeg er i allefall trygg på at man skal klare å finne en løsning og at MY nok er det rette valget om man vil prøve seg på 3 kids i baksetet

Sent from my IN2023 using Tapatalk



Hrc

Noen som vet om belteforlengere som passer til TMY? Trangt å få på selene med tre barneseter.

andy99

Sitat fra: Hrc på fredag 03. september 2021, klokken 17:54
Noen som vet om belteforlengere som passer til TMY? Trangt å få på selene med tre barneseter.
Det er ikke lov med belteforlengere.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vegard_br

Kommer fra M3 med 3 unger i baksetet og det er definitivt bedre plass til «midtmannen» i MY. Isofixfestene i MY er mye lengre ut mot dørene så hjelper også om man ikke kan/vil feste med belte. Man har også noen cm å hente om man først fester ytterste isofix, skyver festet helt ut, og deretter klikker på plass det innerste.

Kan ellers anbefale Hifold barnesete, som egentlig er et reisesete som kan legges sammen, men som funker utmerket i midten. Barnet får bra hodestøtte, og det virker som de får hvilt seg godt med det setet.

markusthorsen

Etter en barnefri helg med Yen, var det omsider på tide å sette inn setene.... Ref posten min over, så var jeg veldig forberedt på at jeg ville få det til på en eller annen måte.  Men da med max 1 av setene i ISO. Worst case, ingen av setene i ISO. Men til min store glede så oppdaget jeg at her gikk det med 2 ISO seter og en sittepute i midten

8mnd i en sånn vanlig BeSafe greie
2år i Cybex med sånn roterende sete
4år på sittepute(han burde vel strengt talt hatt noe med rygg/nakkestøtte, så jeg vurderer denne her: https://www.bilia.no/tilbehor/barnesikkerhet-i-bil/volvo-bilbarnestoler/volvo-bilpute-15-36-kg/ )

Mye av takken skal nok gå til at baksetene er relativt flate og brede, men tror redningen var at ISO punktene er såpass brede at man kan få dyttet setet 1-2cm nærmere dørene, for å maksimere mellomrommet i midten.

Venter forsåvidt på dette trekket fra BeGood; https://www.begood.no/products/hundetrekk-tesla-model-s-3-x-y. Men har midlertidig dratt inn litt skjerf, pledd og fleecejakker for å "beskytte" setene enn så lenge:)

Noen som har tips til "sparke-i-framsete" beskyttelse? Har sett X antall varianter på typ AliExpress, som ser veldig OEM ut på bildene, men skeptisk til fit & finish sånn på ekte. Syntes BeGood sitt alternativ var litt "stygt", hvis det er lov å si; https://www.begood.no/products/sparkebeskyttelse-til-tesla-model-3y . Men om noen har testet de og er fornøyd, så si gjerne ifra:)

Sent from my IN2023 using Tapatalk


Goran

Jeg er på jobbreise, så jeg har ikke fått sjekket ut min nye lekre Tesla Y så veldig.
Kona sier det ikke er mulig å feste barnesete i midtsetet bak med  isofix, stemmer det?

markusthorsen

Sitat fra: Goran på fredag 24. september 2021, klokken 09:22
Jeg er på jobbreise, så jeg har ikke fått sjekket ut min nye lekre Tesla Y så veldig.
Kona sier det ikke er mulig å feste barnesete i midtsetet bak med  isofix, stemmer det?
Det stemmer nok, da det ikke er ISO i midten. Kun på sidene :)

Sent from my IN2023 using Tapatalk


Klykken

Håper dere benytter isofixguider før dere klikker fast basene.

Kan fort bli rift i veganskinnet hvis ikke. Ulempen med slike guider er at man etter en tid har laget permanente misdannelser i seteformen, men man slipper i det minste hull i veganskinnet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA