Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med type 2 til type 1 adapter

Startet av Jofgu, tirsdag 17. april 2018, klokken 15:24

« forrige - neste »

Jofgu

Hei!
Har nettopp invistert i en outlander PHEV, samboern har allerede en Egolf som hun har en fastmontert lader til her hjemme. Siden ingen av stikkontaktene her i huset er godkjent for lading så sliter jeg med å få ladet hjemme. Vi leier, så jeg er ikke intereset i å invistere i nytt opplegg i sikringsboksen.

Har funnet denne adapteren: https://www.elbilgrossisten.no/products/type-2-til-type-1-adapter

Denne skal visst fungere iflg elbilgrossisten selv. Er det noen som har erfaringer?
Hilsen Jonas

mrexplode

Har en slik adapter, kjøpt for nyskjerrighetens skyld (ikke til 3000kr)  :o

Det fungerer kjempe fint, men regn(vann)klarer å komme seg inn i mellom overgangen, slik at den må beskyttes.

Jofgu

Takk for tilbakemelding!
Kunne jeg ha spurt om hvor du kjøpte adapteren din?



Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

DBS

Er slike adaptere lovlig å bruke til fast lading?

elektrolux

Ja, om produsenten av ladeutstyret har godkjent den for bruk på sitt eget utstyr. Eks. Ratio tilbyr denne versjonen for bruk på egne ladestasjoner.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Homecast

Rart når det står i IEC 62196 at det ikke er tillatt med adaptere på ladestasjonene...
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på torsdag 28. juni 2018, klokken 14:58
Rart når det står i IEC 62196 at det ikke er tillatt med adaptere på ladestasjonene...

Produsentene av elbilene kan godkjenne adapter for sine spesifikke bilmodeller. F.eks har Tesla godkjent bruk av adapter fra sin plugg til Type 1 i USA, samt CHAdeMO-adapter både fra US plugg og fra EU Type 2 plugg for Model S og X.

Om produsentene av ladestasjoner kan godkjenne adaptere på samme måte for sine ladestasjoner er jeg mer usikker på. Slike adaptere vil jo normalt fungere på alle ladestasjoner, mens Tesla sine adaptere kun fungerer på deres biler og derfor ikke kan "misbrukes".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rævedilter

Er ikkje dette type 2->type 1 adapter som Telsa selger?

https://shop.tesla.com/product/sae-j1772-charging-adapter

Trenger et adapter til ein Leaf fra en TWC.
Og eg veit det sikkert ikkje er lovlig, men er vel lagt bedre enn nødlader.

turfsurf

#11
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 01. september 2021, klokken 06:55
Er ikkje dette type 2->type 1 adapter som Telsa selger?
Nei, dette er fra amerikansk Tesla plugg til type 1 som brukes i USA. Edit: er vel ikke Type 1 heller, men tilsvarende amerikansk standard for 1 fas. Litt usikker på om de er identiske.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Public level 2 er ikkje det samme som type 2 nei..
Takk for svar, har kjøpt ein Leaf som eg vil kunne lade på ein TWC, og da såg denne enkel og rimeleg ut...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA