Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"alt var bedre før"

Startet av Panduck, søndag 05. september 2021, klokken 12:23

« forrige - neste »

Panduck

Det er jo positivt at det kommer mange hurtigladere. Før så hadde jeg oversikt over nær sagt alt som var av ladere mellom Oslo og Kristiansand, Oslo og G.Borg, osv. Nå vet jeg ikke engang hva som er i Oslo. Det er jo bra. Men før så hadde man en viss formening om hvordan man skulle betale, app / brikke. Nå begynner det å bli veldig uoversiktlig. Jeg er ikke på det "vi må kunne betale med kredittkort!" punktet, men det bør være en greit å finne ut hvordan man skal betale, og de måtene bør virke.

- Med Elton skal jeg kunne betale på Recharge sine ladere. Men jeg må inn i Fortum C&D appen for å være sikker på at info er riktig. Det er ladesteder for Recharge som ikke finnes i Elton appen. Recharge virket ikke videre interessert i å få dette rettet. Hva er poenget med "enkel lading i bare en app!" om jeg må bruke en annen app for å vite om det som ligger i appen stemmer?
- Circkle K er grei i Norge. Vel, jeg vet ikke helt hvordan det at jeg fikk meg e-on kort påvirker ting ettersom de bruker samme backend for betaling. Hva med Circle K Sverige? Får jo ikke opp Sverige laderne, ettersom man må ha Svensk app (???), og ulikt MER, som har "MER Sverige" app, er Svensk Circle K app tilgjengelig kun for Svenske appstore brukere. Kan jeg betale for lading i Sverige med mitt Svenske e-on kort, eller kan jeg kun bruke dette på lading på Circle K i Norge? Slik det er nå, vet jeg ikke engang om jeg kan lade på Svenske Circle K ladere.
- InCharge skal ha roaming med e-on. Kan man betale for Incharge lading med Circle K, ettersom Circle K og e-on bruke samme backend? ... Bør man da også kunne betale for Circle K lading med InCharge? Circle K skriver i svar at "de ikke har NOE samarbeide med e-on!", og det stemmer sikkert, men når jeg kan lade uten problem med e-on kort hos Circle K, så oppleves det som roaming, og det er rart at man ikke gir mer info om dette, istedenfor å skape frustrasjon...
- Eon og Clever setter opp ladere sammen. InCharge har roaming med Eon, men det gjelder ikke med Eon / Clever (?) ladere?
- Mer kjøpte Bee i Sverige, hurra, da skal det bli enklere og billigere å lade der... Men. Den Norske appen viser jo nær alle ladepunkt i Sverige som ikke tilgjengelige. Med noen unntak. Norsk app sier 1 hurtiglader i Charlottenberg, den svenske sier 4. Også langt flere ACpunkter i den svenske app i Charlottenberg. Dette er altså ladere som tilhørte norske MER, ikke Svenske. Andre hurtigladere, f.eks i Töcksfors, er borte? Ingen i MER gidder å svare på hva som har skjedd der.

At det i tillegg virker som om flere, spesielt de "gamle" aktørene, ikke har så stor interesse av å vedlikeholde de "små, gamle" ladepunktene sine, det gjør ikke saken bedre.

I Norge går det stort sett greit, men krysser man grensa til Sverige begynner det å bli sikkelig rotete.

overskyet

Sitat fra: Panduck på søndag 05. september 2021, klokken 12:23
Jeg er ikke på det "vi må kunne betale med kredittkort!" punktet, men det bør være en greit å finne ut hvordan man skal betale, og de måtene bør virke.


Alt annet enn å bare tappe kortet, eller bruke apple pay etc er talentløst. Dette er et løst problem i HELE RESTEN AV VERDEN.


Ellemelle

Sitat fra: overskyet på søndag 05. september 2021, klokken 13:43
Sitat fra: Panduck på søndag 05. september 2021, klokken 12:23
Jeg er ikke på det "vi må kunne betale med kredittkort!" punktet, men det bør være en greit å finne ut hvordan man skal betale, og de måtene bør virke.


Alt annet enn å bare tappe kortet, eller bruke apple pay etc er talentløst. Dette er et løst problem i HELE RESTEN AV VERDEN.
Så Teslavarianten med å plugge i og la bilen ta seg av betalingen er talentløst?

Roy Aasen

#3
Vil vel tro at det ikke var det han tenkte på :)

(og betalingsproblematikken utenom Tesla er langt fra å være rett frem ;))

Edit: Rettet skriveleif

Trekkoppbil

Det er vel en grunn til at det finnes lov om tvungne betalingsmidler her i landet.
Når drøssevis av aktører lager sine egne betalingsløsninger i stedet, så går det som det går.

Ingeniøren

#5
Tror ikke kort er løsningen. Sist jeg skulle fylle bensin til gressklipperen på bensinstasjon slet jeg faktisk litt med kortautomaten - hadde ikke gjort det på 3 år, og der var det og diverse menyer å forholde seg til slik man møter på en ladestasjon. Ikke nødvendigvis lettere enn RFID brikke eller app om man bare gjøre det noen få ganger i året.

Tror ikke kort er evig varende heller. Vi kan ikke droppe det så lenge de eldste ikke beherske mobil godt nok, men bare vent om noen år...da holder det å gå forbi kassa så har du betalt. Mulig vi er chippa hele gjengen så vi slipper mobil og...og på ladestasjon er det samme greia litt ala Tesla, bare at det er person og ikke bil som identifiseres.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Problemet blir enda værre når man har brikke registrert hos flere operatører og noen av de roamer. Hvem blir man fakturert av, og hva må man betale? De siste gangene jeg har ladet hos Mer har jeg blitt fakturert av BMW, selv om jeg har brikke registrert hos Mer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. september 2021, klokken 08:24
De siste gangene jeg har ladet hos Mer har jeg blitt fakturert av BMW, selv om jeg har brikke registrert hos Mer.
😲

Hæ... Hva er billigst? Ladeoperatørene bør velge billigste ev. egen kundedatabase/fakturering mot kunde.

Hørt det samme med Audi ladeavtale. Velges fremfor operatøren egen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på lørdag 18. september 2021, klokken 12:52


Hæ... Hva er billigst? Ladeoperatørene bør velge billigste ev. egen kundedatabase/fakturering mot kunde.

Tror det var ca samme pris i dette tilfellet. Men skumlere med f.eks Ionity.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA