Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktpriser på Kona

Startet av Moas, onsdag 01. september 2021, klokken 08:52

« forrige - neste »

Moas

Snakket med min merkeforhandler angående salg av min brukte Kona.

Etter å ha hatt bilen på alle servicer og betalt full listepris så sier nå merkeforhandleren at bruktprisene på deres Kona'er ene og alene blir avgjort av gråmarkedsprisene.

Så, ikke klarer de å innfri Hyundaigarantiene på alle framdriftsproblemene på Kona'ene og ikke gir de noe igjen for å kjøpe fra merkeforhandlere og betale for alle servicer.

Nå har det blitt så ille hos merkeforhandlerne at de nesten ikke vil kjøpe tilbake bilene uten å tilby bunnpris i innbytte/salg til sine egne eksisterende kunder. De sier at de har nok bruktbiler og at det er for mye risiko å selge egne bruktbiler pga. gråmarkedet.

Ikke bra dette her.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Limodriver

Her må jeg si meg uenig med deg.

En merkeforhandler kan ikke kjøpe bruktbil av deg til en overpris fordi du har kjøpt bilen hos dem, hatt alle servicer hos dem osv. De må forholde seg til hva markedet er villig til å betale for bilen de kjøper av deg og de må selvfølgelig tjene penger på bilen.

Det at du har tatt alle servicene på merkeverksted er vel og bra, men du kan ikke vente å få noe særlig igjen for det ved salg. Bilen er muligens lettere å selge, men gir ikke nødvendigvis en bedre pris. Service er påstått å være vedlikehold selv om jeg er usikker.

Løsningen du skisserer er i retning av planøkonomi, det har vi ikke i Norge. Dersom du ønsker en låst pris som du kan vurdere i forkant er det leasing som gjelder. Da har du ingen nedside annet enn skader du påfører bilen. Du vet at du må ha bilen på service og gir bilen fra deg ved avtalens utløp. Selvfølgelig har du da ikke noen oppside om prisene for bruktbiler er høyere enn det som ble brukt som restverdi. Leasing er kun en fast pris for bruk og finansiering av bilen, og kan brukes for å redusere risiko.

Risiko gir gevinst og tap, redusert risiko gir lavere tap og lavere oppside.
Garantiproblematikken er noe helt annet og her har du sannelig rett, men innbytteprisene der står de fritt og må forholde seg til markedet. Dersom en skulle få høyere pris ved innbytte hos merkeforhandler måtte nok bilen og serviceprisene økes betraktelig.

Pepsipepsi

«Etter å ha hatt bilen på alle servicer og betalt full listepris så sier nå merkeforhandleren at bruktprisene på deres Kona'er ene og alene blir avgjort av gråmarkedsprisene.»

Du får nok ikke høyere innbyttepris fordi du ikke fikk rabatt da du kjøpte nei. Markedet bestemmer.

Moas

Ja, man er idiot når man kjøper en hyundai hos merkeforhandler.

Kjøper man heller hos gråforhandlere så får man til og med mer utstyr; har du f.eks. lyst på blinkekamera i dashbordet, så får du bare det på gråimporterte biler, ikke hos merkeforhandlerne.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Limodriver

Nå kjenner jeg ikke til blinkekameraet.

Poenget mitt er at markedet bestemmer. Således vil jeg heller trekke det så langt at jeg vil si en er idiot om en kjøper Hyundai.

Med den iboende veienheten forhandlere og importører viser i forhold til å ikke utbedre mangler på biler som er solgt ny hos merkeforhandler lurer jeg på hva som feiler de som nå kjøper Hyundai.

Jeg vil heller betale noe mindre og ha totalansvaret for feil selv. Jeg betaler gladelig for utbedringer, men aksepterer ikke å bli forespeilet garanti og denne da er like forutsigbar som humøret til premenstruelle kjerringer. Vrienheten har de med største innlevelse og selvfølge...

amrois

Idioter og premenstruelle kjerringer....

Jeg hadde satt pris på om du lot være å forurense forumet med sånt språk og personkarakteristikker. Har du bare følelser og ingen argumenter kan det være bedre å ikke skrive noe.

Takk
ID4 Pro Perf Tech

Moas

Sitat fra: Limodriver på lørdag 04. september 2021, klokken 13:45
Nå kjenner jeg ikke til blinkekameraet.
Da ser du blindsonen i dashbordet når du blinker
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

RJK

Sitat fra: amrois på lørdag 04. september 2021, klokken 13:56
Idioter og premenstruelle kjerringer....

Jeg hadde satt pris på om du lot være å forurense forumet med sånt språk og personkarakteristikker. Har du bare følelser og ingen argumenter kan det være bedre å ikke skrive noe.

Takk
Takk for at du skrev dette. Synes selv lite om slike lavpanna karakteristikker fra folk som danner seg sin egen sannhet. Faktum er jo at bilen tilfredsstiller behov og ønsker hos svært mange. Faktisk er bilen så langt i år, den sjette mest solgte bilen. Det tyder på mange fornøyde eiere, og et godt rykte for Hyundai.

Selv har min forhandler stort sett stilt opp på det lille jeg har hatt av problemer. Til og med latt meg få lånebil da jeg skulle på ferietur, da de ikke ville jeg skulle kjøre langt med egen bil pga motorproblemer. Har ikke måtte dekke bompenger engang. Klar over at reparasjoner som skal ta over en uke, gir rett til lånebil, men det var antydet mindre enn en uke, så jeg anser ikke at jeg hadde krav på det, men det ble gjort på goodwill.

Nå er riktignok importør og produsent noe treg med både å fortelle hva kompensasjon blir for involverte i batteribyttesaken, og det tok litt tid før det kom ut hva dette ville bety for de involverte. Har dog fått anslag om når mitt eget batteri skal byttes, og tipper de stiller opp om noe skulle skje før det er byttet.

Når jeg leser hva andre opplever, så føler jeg egentlig at jeg har lite å klage på, foreløpig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Limodriver

Sitat fra: amrois på lørdag 04. september 2021, klokken 13:56
Idioter og premenstruelle kjerringer....

Jeg hadde satt pris på om du lot være å forurense forumet med sånt språk og personkarakteristikker. Har du bare følelser og ingen argumenter kan det være bedre å ikke skrive noe.

Takk

Kanskje du bør lese innlegget bedre, dersom duner såvidt hårsår at du ikke tåler slike karakteristikker føler jeg faktisk med deg.

Jeg akter ikke å forklare meg for deg, men dersom du leser litt på forumet hvordan garantiproblematikken blir løst av en del forhandlere og Hyundai og mener dette er akseptabelt bør du lese deg opp på gjeldende rett.

Det er flere forhold Kona har vært beheftet med og dessverre har flere av disse oppstått på min bil. I utgangspunktet er ikke det et problem så lenge manglene  blir utbedret. Når manglene ikke blir utbedret og forhandler tror de kan kreve et par besøk For hver enkelt feil for å diagnostisere feil som de har observert samt minst et verkstedbesøk for utbedring av hver mangel er dette svært tvilsom praksis. Jeg har tilbudt dem å vente med utbedring av feieren til alt kan gjøres samlet da de krever betalt for leiebil uansett. Dette avslår de.

Om nødvendig bringer jeg saken inn for domstolene da jeg ikke aksepterer manglende oppfyllelse av forpliktelsene forhandler/Hyundai har gjennom forbrukerkjøpsloven og garantien som PR definisjon gir en større rettigheter enn reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven

Du må gjerne synes det er lavpannet og følelser uten argumenter, jeg står inne for det jeg har skrevet. Jeg kommer ikke til å sutre over at noen gir uttrykk for sterk misnøye eller begeistring selv om jeg er uenig. Noen har dessverre alltid behov for å påpeke andres torn i øyet, men ser ikke bjelken i sitt eget.

arthur

Fine karakteristikker her? Ja, jeg kjøpte en Hyundai, faktisk den andre på få år, så da er jeg i følge ekspertisen her en idiot. Leier også bil en del ganger i løpet av året, stort sett alltid en Hyundai (fossilbil), og har aldri hatt problemer med disse. Kona'en jeg nå har måtte rette på en feil med acc hvilket ble gjort uten kostnad og på et par timer samt at de oppdaterte kartet siden bilen allikevel var inne. Fikk også en punktering, bilen ble slept kostnadsfritt for meg til verksted og dekket fikset.

Så ja, en idiot er jeg åpenbart, men en fornøyd idiot.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Moas

Det var jeg som skrev at jeg var idioten her. De som har blitt såret har allerede fått beklagelse på pm.

Det var forøvrig min andre hyundai. For 10 år siden kjøpte min første. Den hadde dessverre en skjev bakluke som ny og det førte til lakkskade/gnissinger etter noen dager. Merkeforhandleren mente det var brukerfeil den gangen også.

Etter to forsøk så blir det ikke mer hyundai på meg på en lang stund.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Electric cars in Norway

#11
Sitat fra: Moas på søndag 05. september 2021, klokken 10:09
Det var jeg som skrev at jeg var idioten her. De som har blitt såret har allerede fått beklagelse på pm.

Moas  :+1:

Håkon77

Sitat fra: arthur på søndag 05. september 2021, klokken 07:42
Fine karakteristikker her? Ja, jeg kjøpte en Hyundai, faktisk den andre på få år, så da er jeg i følge ekspertisen her en idiot. Leier også bil en del ganger i løpet av året, stort sett alltid en Hyundai (fossilbil), og har aldri hatt problemer med disse. Kona'en jeg nå har måtte rette på en feil med acc hvilket ble gjort uten kostnad og på et par timer samt at de oppdaterte kartet siden bilen allikevel var inne. Fikk også en punktering, bilen ble slept kostnadsfritt for meg til verksted og dekket fikset.

Så ja, en idiot er jeg åpenbart, men en fornøyd idiot.
Hva slags feil på acc? Min ble litt nykkete når cc trykkes inn etter oppdateringen sist. Er det en feil?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Limodriver

En slags surklende støy i klimaanlegget. Dette skyldes visstnok at det har lekket kjølegass og når nok gass har lekket ut vil du ikke lenger få noen kjøleeffekt (eller varme).

arthur

Sitat fra: Håkon77 på torsdag 09. september 2021, klokken 17:13
Sitat fra: arthur på søndag 05. september 2021, klokken 07:42
Fine karakteristikker her? Ja, jeg kjøpte en Hyundai, faktisk den andre på få år, så da er jeg i følge ekspertisen her en idiot. Leier også bil en del ganger i løpet av året, stort sett alltid en Hyundai (fossilbil), og har aldri hatt problemer med disse. Kona'en jeg nå har måtte rette på en feil med acc hvilket ble gjort uten kostnad og på et par timer samt at de oppdaterte kartet siden bilen allikevel var inne. Fikk også en punktering, bilen ble slept kostnadsfritt for meg til verksted og dekket fikset.

Så ja, en idiot er jeg åpenbart, men en fornøyd idiot.
Hva slags feil på acc? Min ble litt nykkete når cc trykkes inn etter oppdateringen sist. Er det en feil?

ACC levde "sitt eget liv" og bilen akselererte på ukritisk så fort veibanen foran var klar. Feilen ble rettet av verksted og etter hva jeg forstod måtte de ha kontakt med Korea for å finne ut av det. Har fungert perfekt i ettertid.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA