Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Personal eSim

Startet av Trond.m, onsdag 01. september 2021, klokken 08:30

« forrige - neste »

Trond.m

Noen som har funnet ut om dette er noe poeng å ta med ?
Er det mulig å koble opp bilen til mobilen med delt internett, så ser jeg ikke helt hva dette gir ekstra. Da kan man jo få 5G ved å benytte en nyere mobiltelefon og det er vel mer fleksibelt.

telcontar

Personal eSim gir bilen garantert 5g, men selger kunne ikke svare om bilen har 5g uten denne også. Avventer ihvertfall med å legge til dette til de har mer info

Jalla

Dette gjelder ix, men tipper det er likt for i4.

The BMW iX xDrive50 is the first BMW to feature available 5G support. As well as the built-in SIM card, it is the first BMW model to offer the eSIM technology that has been featured mainly on smart devices such as tablets and smartwatches. The Personal eSIM essentially turns the car into another digital and connected device in the customer's ecosystem. Both SIM cards are fully geared to the new 5G mobile technology and have DSDA (Dual SIM Dual Active) capability. Mobile reception is significantly improved by the vehicle's own 5G antenna system.

The Personal eSIM allows the customer - with compatible mobile service provider - to use their mobile contract's SMS, call and data allowances from their car with ease – even in situations where they don't have their smartphone with them. Users can extend an existing mobile contract by activating the Personal eSIM via one of the available network operators. What's more, the Personal eSIM isn't linked to just one car, but the user's BMW ID – meaning it can be transferred to other BMW vehicles with Personal eSIM functionality. The eSIM is configured automatically when users sign in with their BMW ID, after which it is available immediately.

Mobiloperatør må støtte eSIM, og jeg vet ikke om BMW har gjort noen avtaler om dette i Norge.

Hårek

Høres ut som man kan bruke eget mobilabonnement med eSIM. Det er isåfall bra.
Audi byttet fra SIMkort til eSIM på -21 modell, og tror det bare kan benytte en operatør som Audi velger. Noe som ikke er bra.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Trond.m

#4
Sitat fra: Hårek på onsdag 01. september 2021, klokken 22:02
Høres ut som man kan bruke eget mobilabonnement med eSIM. Det er isåfall bra.
Audi byttet fra SIMkort til eSIM på -21 modell, og tror det bare kan benytte en operatør som Audi velger. Noe som ikke er bra.
Ja, i teorien er dette veldig bra. Men ut fra hva selger sier, så fungerer det ikke i dag. På iX er personal eSIM gratis. At man skal betale ekstra for dette på i4 uten noen informasjon om når det er tenkt å virke er ikke så fristende. eSIM virker som litt lite standardisert. eSIM i Apple er det eksempelvis bare Telenor og Telia som kan tilby, så det virker som om det må være en avtale mellom leverandør og teleoperatør.

Dette er hva Bilia skriver på sin Q&A side om i4:

Hva er eSIM?
Dette innebærer et digitalt SIM kort som gjør bilen til en 'smart enhet' (tilsvarende f.eks. Smartwatch), og dette åpner for nye muligheter gjeldende digitale funksjoner.
Vi har i skrivende stund ingen bekreftet info om hvilken leverandør av nettjenester som blir samarbeidspartner for Norden (Telenor, Telia etc) eller når dette vil være operativt

Trond.m

#5
At BMW satser på Vodaphone er ikke akkurat gode nyheter for oss.

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0341435EN/bmw-group-and-vodafone-integrate-5g-and-personal-esim-networking-into-a-vehicle-for-the-first-time

Med mindre BMW har en klar plan for når man kan få nytte av eSIM i Norge, så synes jeg de skulle tilby kundene denne opsjonen kostnadsfritt. Kjøper man iX så kan man legge til eSIM uten kostnad, og jeg ser ikke hvorfor det er annerledes med i4. BMW er vel tjent med at bilen er forberedt for nye 5G tjenester. Hvis eSIM bare innebærer programvare som kan leveres senere, så stiller det seg annerledes. Jeg kommer til å kontakte BMW Norge om dette, og jo flere som gjør det, desto bedre.

Spaghetti_Tornado

Bilia hadde ikke spesielt gode svar på hva fordelen skulle være med det her når jeg bestilte bil. Men prisen var såpas lav og jeg ville ikke risikere å angre så jeg tok det med. Håper og tror det innebærer at man kan bruke eget abo i bilen i stedet for å abonnere på nett-tjenester gjennom BMW. (Som Tesla eiere må - gjennom Tesla)

Trond.m

Det er vel klart at det ikke er mulig p.t. Bare Vodaphone er støttet. Men man kan jo håpe at det blir mulig i framtiden. Men hvilken fordel vil det gi i forhold til å benytte delt Internett på telefonen er vel også usikkert.

Jan E-28

Er bekreftet på iX at eSIM bortfaller, og skal fjernes på alle eksisterende kontrakter der det er lagt inn, i et skriv til forhandlerne fra BMW AG.
Dette gjelder alle land i Skandinavia og Balkan. Vil tro de da ikke har noe avtaler med noen tilbydere i flere av disse landene, og at halvlederproblemet gjør at de fjerner dette?
Litt rart om det da ikke gjelder andre modeller som i4 også?
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

Trond.m

Sitat fra: Jan E-28 på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 00:28
Er bekreftet på iX at eSIM bortfaller, og skal fjernes på alle eksisterende kontrakter der det er lagt inn, i et skriv til forhandlerne fra BMW AG.
Dette gjelder alle land i Skandinavia og Balkan. Vil tro de da ikke har noe avtaler med noen tilbydere i flere av disse landene, og at halvlederproblemet gjør at de fjerner dette?
Litt rart om det da ikke gjelder andre modeller som i4 også?
Bør man ikke da få beskjed om det og fratrekk i pris. Riktignok har den ingen tilleggspris på iX,  men det betyr jo bare at det var inkludert i prisen. På i4 koster det jo 2700 kr så vidt jeg husker.

Spaghetti_Tornado

Det får man vel sikkert når regninga kommer?

Trond.m

Tviler på det. Nå for tiden tenker de at man skal være takknemlig for at bilen leveres omtrent som bestilt 😢

Protonic Blue

Spurte selgern hos Bilia angående personal esim i en i4 på tirsdag. Han sa at den ikke tilbys i Norge. Strengt tatt trenger man det heller ikke. Det er jo bare en tvilling til hovedkortet man har. Da er det hipp som happ å bruke ens mobil som hotspot, skulle det være nødvendig.
Protonic Blue i3 siden 09/2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA