Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

tornaldo

Sitat fra: SurSnasen på mandag 06. september 2021, klokken 13:07
Sitat fra: geear på mandag 06. september 2021, klokken 11:24
Kan denne tråden nå vennligst komme tilbake til forbruk og rekkevidde for Model Y? Selv er det nesten så jeg var vanskelig for å tro tallene folk kommer med, hvis det er så lavt blir dette stor overgang fra X.

Denne tråden dreier seg om forbruk og rekkevidde slik Teslabjørn har testet det til i sine sammenligningstester. Ergo er det jo naturlig å også dra inn i diskusjonen de bilene som han sammenligner med.

Vet nå ikke helt om denne tråden egentlig dreide seg om forbruket akkurat relatert til TB test, men var vel mer det første ordentlige "referansepunktet" man hadde da tråden ble laget. Men jeg er jo ingen tankeleser, så det kan nok bare trådstarter svare på.

Enig det er aktuelt å sammenligne med andre biler i testene hans. Men foruten forbruket til TMY i ganske detaljert beskrevet vær, temperatur og fartsforhold, har jeg også fått noe annet ut av tråden: ID4 lader omtrent like fort i en gitt intervall som fremstår positivt for ID4, mindre støy i ID4, den går bare 1 sekund tregere fra 0-100, men hva betyr vel det? Og at folk flest bare kjører noen km hver dag, så da kan man like godt kjøpe ID4..... Mulig lastekapasiteten også er nevnt, det slår jo også positivt ut. Og at testene til TB begynner å gå ut på dato, slik at de er ikke noe poeng å forholde seg til.

Alt i alt samme hakket i plata og nesten sykelige behov for å forsvare sin bil, som om bilen var en del av egen personlighet, og man måtte forsvare seg selv og egen ære. Og for ikke å glemme at det gjelder en bil jeg tipper de færreste her inne på Tesla-delen av forumet er spesielt interessert i å lese om i disse trådene.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

stue

Kan bare skyte inn at Teslabjørn har skrytt mye av id4. Han har testet den mye og har alltid vært veldig positiv til den.

Men det er riktig som noen sier her. Bjørn vet nøyaktig hvordan han skal få en god tid på Model Y. Han kjørte langt over fartsgrensen på nesten hele ruten.


turfsurf

Mener formålet med 1000kkm testen er å komme fortest mulig frem. Da er det en optimal fart man kan holde med en optimal ladesyklus. Den farten vil variere for de forskjellige bilene. Den gangen vi regnet på det for TMS 85 var det vel rundt 150-160km/t. Model Y er kanskje rundt det samme hvis man lader ofte nok.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tornaldo

Jeg tror han kjører så raskt han kan med alle biler, men at han kanskje legger seg ekstra i selen når det gjelder Tesla og/eller andre biler som kan generere litt ekstra inntekter/views. Men i live-sendinger fremstår han ganske ærlig på det, at det er litt ulike ting som spiller inn, så det er ikke hemmelig akkurat. Det er åpenbart noen som kommer bedre ut, fordi han treffer bedre med ladestopp, eller andre forhold som spiller inn.

Når det gjelder fart, tror jeg han forsøker å legge seg på den farten som er mest hensiktsmessig ift. ladehastighet etc. Dvs med mange biler kan han gi jernet, mens andre må han tenke på at de bare lader med max 75-100 kW. Som det nevnes over her.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

geear

Sitat fra: stue på mandag 06. september 2021, klokken 14:13
Kan bare skyte inn at Teslabjørn har skrytt mye av id4. Han har testet den mye og har alltid vært veldig positiv til den.

Men det er riktig som noen sier her. Bjørn vet nøyaktig hvordan han skal få en god tid på Model Y. Han kjørte langt over fartsgrensen på nesten hele ruten.
Ja, men det gjør han jo med andre biler også, dersom de er så effektive i fart, eller har så høy ladehastighet (e-tron GT/Taycan) at det lønner seg. Han velger det beste alternativet, enten det er forårsaket av god eller dårlig aerodynamikk, varme/kjøleproblemer på batteripakke, god eller dårlig ladehastighet. At noen (ikke deg) begynner å dra inn barnefamilier på tur osv er helt fjernt, det har ingenting med denne testen å gjøre - han tester raskest mulige måte å kjøre 1000 kilometer med elbil. En mursteinsformet bil i 160 ville krevd så mye strøm og igjen lading at den ville tapt tid på totalen, derfor vil gjerne en murstein komme raskere frem i 80 km/t enn i 160.

Bjørn har hatt Model Y i 2-3 dager, så han kjenner vel ikke den spesielt mye bedre enn andre biler, og jeg vil påstå at han klarer å kjøre tett på optimalt med det meste, selv om det finnes åpenbare svakheter med å teste noe slikt utenfor en lab, men det håper jeg at alle forstår. Skal man diskutere Bjørn sine tester, så syns jeg at et minstekrav er at man faktisk har sett en god del av 1000km-testene hans fra start til slutt, slik at man får med seg alt han sier underveis, for han forklarer de aller fleste valgene ganske grundig. Og tar ofte opp sammenligninger med andre biler og tester underveis.

Per i dag så har jeg vanskelig for å se at det finnes noen bedre alternativer enn det Bjørn gjør. Han er den eneste som tester relativt repeterbart inkludert lading. Selv rekkeviddetestene som utføres med 10-20 biler samtidig i samme rute, uten hurtiglading underveis, har åpenbare svakheter, som der det er lange stigninger og en bil klarer akkurat å komme over toppen og får 2-3 mil til på regen, kontra den som stoppet rett før toppen. Man må forstå begrensningene og bruke resultater fra slike tester opp mot eget bruk og gjerne WLTP/EPA.

Kwick

Har ikke lest hele tråden, men lurer på om andre har samme info i appen som meg.
Bilen min er oppgitt til 507 km, men nederst på siden,  rett ovenfor VIN nr. , så står det 539 km..
Kan det være en oppgradering rundt hjørnet?
Får ikke lagt inn bilde.
Kjører:
Tesla Model Y 2021 mod. LR AWD GRÅ
Mitsubishi I-Miev 2017 mod.

Walts

Sitat fra: Kwick på tirsdag 07. september 2021, klokken 09:12
Har ikke lest hele tråden, men lurer på om andre har samme info i appen som meg.
Bilen min er oppgitt til 507 km, men nederst på siden,  rett ovenfor VIN nr. , så står det 539 km..
Kan det være en oppgradering rundt hjørnet?
Får ikke lagt inn bilde.
Det er vel hvor langt du har kjørt  :+1:
Eier: Tesla Model Y LR 2021
Tidligere: Tesla Model 3 LR 2019

Kwick

Aaaahhhh, det er det kanskje.... veldig tilfeldig at det lå så likt som Y i Kina blir oppgitt med.  Du har helt sikkert rett!
Kjører:
Tesla Model Y 2021 mod. LR AWD GRÅ
Mitsubishi I-Miev 2017 mod.

Klykken

Sitat fra: Kwick på tirsdag 07. september 2021, klokken 09:16
Aaaahhhh, det er det kanskje.... veldig tilfeldig at det lå så likt som Y i Kina blir oppgitt med.  Du har helt sikkert rett!
Det stemmer. Ellers vil det si at min Model S har 94000km rekkevidde. :p
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Klykken på tirsdag 07. september 2021, klokken 10:21
Det stemmer. Ellers vil det si at min Model S har 94000km rekkevidde. :p
Da hadde det kanskje blitt slutt på klagingen over manglende rekkevidde...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. september 2021, klokken 10:31
Sitat fra: Klykken på tirsdag 07. september 2021, klokken 10:21
Det stemmer. Ellers vil det si at min Model S har 94000km rekkevidde. :p
Da hadde det kanskje blitt slutt på klagingen over manglende rekkevidde...
Spørs. :P

Men har ikke hatt noe problem med rekkevidde på vår "gamle traver", skal sies. Et sted mellom 30 og 40 mil på sommeren holder i massevis for vår del
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

tornaldo

Ser det stilles spørsmålstegn ved 1000 km testen, både hvordan den skal utføres, og om den er relevant.

Jeg vet ikke med dere, men min familie og veldig mange  Tesla-eiere drar på Europa-turné på sommeren, og 1000 km testen er høyst relevant for denne. Man kjører gjerne motorvei veldig lange strekker, med fasrtsgrense 110++. Testen gir et veldig godt inntrykk av hvordan bilen vil takle dette. Forøvrig er jo dette også en stor styrke for Tesla, mulighetene til å kjøre bekymringsløst med elbil i store deler av våre feriedestinasjoner i Europa.

Ser ut som også Model Y vil takle dette veldig bra, pga relativt lavt forbruk i høye hastigheter.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Jeronan

#237
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 07. september 2021, klokken 11:04
Ser det stilles spørsmålstegn ved 1000 km testen, både hvordan den skal utføres, og om den er relevant.

Jeg vet ikke med dere, men min familie og veldig mange  Tesla-eiere drar på Europa-turné på sommeren, og 1000 km testen er høyst relevant for denne. Man kjører gjerne motorvei veldig lange strekker, med fasrtsgrense 110++. Testen gir et veldig godt inntrykk av hvordan bilen vil takle dette. Forøvrig er jo dette også en stor styrke for Tesla, mulighetene til å kjøre bekymringsløst med elbil i store deler av våre feriedestinasjoner i Europa.

Ser ut som også Model Y vil takle dette veldig bra, pga relativt lavt forbruk i høye hastigheter.

Yup. Tesla still has a huge advantage with this due to it's high SuC density in Europe.
We have experienced this ourselves in our trips to Nederland for example, where especially in Summer there can be huge traffic jams along major highways in Germany, due to holiday traffic and road work and with Tesla you can easily take a detour to avoid it and still be able to find a SuC along the way.

Ionity for example, still doesn't have that kind of density yet to give you that flexibility, so you will be more likely forced to sit through such traffic jams to make it to the next charge station.

It really makes driving Tesla trouble and stress free on such long holiday trips and if the Model Y is as efficient as TB shows, this makes it even easier on long Europe trips or driving around in Vestlandet for that matter.  :)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Sitat fra: Klykken på tirsdag 07. september 2021, klokken 10:35
Men har ikke hatt noe problem med rekkevidde på vår "gamle traver", skal sies. Et sted mellom 30 og 40 mil på sommeren holder i massevis for vår del
Ja, kommer jo veldig an på bruk. Jeg savner vesentlig bedre rekkevidde på vinter, med henger og på turer nedover Sverige / Danmark og videre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: andy99 på tirsdag 07. september 2021, klokken 11:56
Kan ikke se det et linket til TU sin test av forbruk..
TU var veldig fornøyd med forbruk, og bra at de var kritiske til ladehastigheten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA