Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

JorEl

Må bare inrømme at når jeg har pakket bilene mine fulle for en langtur, så har jeg aldri sjekket vognkort for å finne ut hvor mye jeg har lov til å pakke. Tar med det jeg får plass til.
Har heller aldri tenkt å veie passasjerer før jeg pakker sakene mine.

Når det gjelder TeslaBjørn, så er han en god mann. Testene hans er gull.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Jeronan

#211
These tests are always done just north of Oslo with access to both Tesla SuC and Ionity.

So it gives you only an ideal scenario of charge speeds and travel times. More like the potential of each car when having constant access to latest and greatest Fast chargers.

In reality however, things are quite different!

If you are like us and travel to Vestlandet several times a year, Tesla is still pretty much the only option as the moment you go left at Otta, with any car other than Tesla, you are stuck with 50kWh chargers from Lad Mer and their terrible reliability! Some of them aren't even accessible in the winter and literally snowed in.

It's no different if you go north beyond Dombås, that has the last Ionity station.

If you only drive around Oslo or south / south west or to Kongsberg Ski senter, then yeah.... you won't notice much difference with any recent launched EV or when your cabin is within a single charge reach.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

advale

#212
Sitat fra: Contango på mandag 06. september 2021, klokken 09:37
Å nei, så enkelt er det ikke. Nå har denne tråden blitt spammet av et uttall besserwissere som ikke kan fordra TB og testene hans, antagelig fordi han slo bilene deres i barndommen. Det er en endeløs syting og klaging og talløse «forklaringer» på hvorfor resultatene er irrelevante og umoralske - ofte uten en gang å ha satt seg inn i de underliggende fakta. Så når tråden har blitt slik den har blitt kan vi like gjerne bidra alle sammen til å hjelpe dere med problemene deres.

Et forum som spekulerer i hytt og pine, når bilen min er på båten, sjekker alt med lupe, ramser opp ladehastighetene og påvirkninger, hva utgjør 3-4mil ekstra i hverdagen, grunner til vektbegrensninger, banankasser og målemetoder etc.

Men når man bringer opp test-metodikken til den mest refererte her inne, da begynner enkelte å grine og klage, slenger ut beskyldninger og det som er (som vanlig) :P

1000km testen - kjører man tester er det mest korrekte å ligge rundt fartsgrensen. For biler med høy aerodynamisk sier det seg selv desto høyere fart vil den tjene veldig mye på det. Men ingen familier på langtur kjører som Bjørn. TB nevner effektivitet men kan ikke forklare noe mer, fordi da banker Onkel Politi på døren. Jeg liker TB jeg, men noen ganger må man skjønne begrensningene i testene hans.

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på mandag 06. september 2021, klokken 09:41
Sitat fra: SurSnasen på mandag 06. september 2021, klokken 09:20
Nei, men det er litt greit å innse realitetene. Og det faktum at det faktisk er svært lite som skiller "trege" og "raske" biler over 1000 km kjøring.

Selvfølgelig er dette irrelevant dersom man aldri kjører på langtur, og man kommer uansett frem samme dag, men det er jo faktisk en time som skille M3 fra ID3 og 50 minutter som skiller MY fra ID4.

Sitat fra: SurSnasen på mandag 06. september 2021, klokken 08:26
Det er en bil som er 25% tyngre enn Model Y. Den er langt dårligere på aerodynamikk. Den super elektroner som en døddrukken sjømann super alkohol. Og, når man ser på "schtæts" så har den mye tregere lading (hvertfall topp).
Da er det litt påfallende at "fat e-tron" bare er 8% tregere på 1000 km!

Jeg vil tvert imot si at etron har mye raskere lading enn Model Y. I hvertfall hvis man skal lade mer enn noen få prosent. Og forbruk på motorvei er selvfølgelig ikke direkte korrelert med vekt. Det er friksjon (rullemotstand og luftmotstand) som er den store faktoren.

I praksis er det vesentlig mindre som skiller TMY fra f.eks ID.4 på en langtur på 1000 km enn det TB kommer frem til. TB kjører TMY så langt ned han kan for å få raskest mulig kwh de første prosentene. Å kjøre ned mot 5% er en stressfaktor de færreste som drar på langtur med familie begir seg inn på. Og dersom man f.eks ligger i området 20-80% og lader der hele tiden - vel da skiller det ingenting mellom TMY og ID.4 i ren ladetid.
Tiden man vinner på TMY blir da ene og alene mindre kø på ladere og avhengig av hvor man kjører, kanskje bedre utbygd ladenettverk som slår heldigere ut mhp. hvor ofte man må stoppe.

Når det er sagt - så kjører de færreste 1000 km på en dag - det er som regel en grense på hvor langt en familie ønsker å kjøre på en dag - og den vil jeg påstå er mindre enn 1000 km. Da blir jo forskjellen uansett mindre.
Så en må nesten konstruere opp scenarier der TMY er vesentlig raskere enn id.4 på langtur - i praksis så er forskjellen så liten at de færreste vil bry seg - og med stadig flere ladere langs veien, SuC som åpnes for alle - vel så er det vel heller ingen grunn til å bry seg så mye om 1000 km challenge tider lenger. Hele testen er i ferd med å gå ut på dato. Nå er det flere kappløp til polarsirkelen som visstnok gjelder..og før du vet ordet av det er det vel ikke så mye verdi i dette heller untatt underholdningen

JorEl

advale: Men når man bringer opp test-metodikken til den mest refererte her inne, da begynner enkelte å grine og klage, slenger ut beskyldninger og det som er (som vanlig) :P

Inntil du lager en bedre test, og gjennomfører den, er det du som er sytegutten!
Bjørn er så nøytral og redelig som en vanlig mann kan være.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Contango

Sitat fra: advale på mandag 06. september 2021, klokken 11:11
1000km testen - kjører man tester er det mest korrekte å ligge rundt fartsgrensen.
Du kaster om deg med påstander av alle slag uten å ha satt deg inn i noe som helst. Spisepausen med fossilbilen er lagt inn med fem minutter, turen med M3 var 4 x ca 10 min lading mot et antall bensinstopp med fossilbilen, han kjører turene sine i fartsgrensen pluss 10 (hvor har du 160 fra?). I5 skal han kjøre samme tur med snart - und so weiter, und so weiter. Men advale, det er fullt mulig selvfølgelig at han er betalt av Tesla for å lure oss alle. De gangene vi ser speedometeret er de gangene han vil vise noe - resten av tiden kjører han i 200. For vi tror han har en onkel i UP som sletter alle bøtene og prikkene. Vi VET jo ikke om det han viser er sant heller. Kanskje han sitter hjemme på PC'en og lager alt virtuelt. Kanskje er du i ferd med å avdekke en storsvindel?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

geear

Her er tråden for ID4 vs TMY: https://elbilforum.no/index.php?topic=53146.0

Og så gjentar jeg oppfordringen til vedkommende, som ikke klarer å forstå testmetodikken til Bjørn, om å etablere en egen tråd for dette, utenfor Tesla-kategorien av forumet, og diskutere dette der.

Kan denne tråden nå vennligst komme tilbake til forbruk og rekkevidde for Model Y? Selv er det nesten så jeg var vanskelig for å tro tallene folk kommer med, hvis det er så lavt blir dette stor overgang fra X.

hELgenen

Alle vet vel forbruk og rekkevidde på TMY nå? Eller er det slik at folk ønsker ennå flere tall i denne delen av forumet?

Som regel spennende på en ny bil i starten,men nå er TMY så gjennomtestet at diskusjonen naturlig går videre over på et nytt sidespor. Men for all del..Skal holde meg borte og så dør nok denne tråden ganske snart også når mange nok har fått med seg forbrukstallene

Jeronan

Sitat fra: hELgenen på mandag 06. september 2021, klokken 11:35
Alle vet vel forbruk og rekkevidde på TMY nå? Eller er det slik at folk ønsker ennå flere tall i denne delen av forumet?

Som regel spennende på en ny bil i starten,men nå er TMY så gjennomtestet at diskusjonen naturlig går videre over på et nytt sidespor. Men for all del..Skal holde meg borte og så dør nok denne tråden ganske snart også når mange nok har fått med seg forbrukstallene

In our case. The Model Y has over 100km more range than our current Model S 75D. So it will give us more freedom and options as where to charge, skipping busy SuC's, etc.
And like we experienced this Summer in Vestkap/Stadlandet, less stress with Lad Mer fast chargers that were out of order.

That is all we care about honestly and that is charges fast enough. Which it does. I actually like that it isn't "too" fast either, as its annoying having to get out and move the car in the middle of lunch/dinner in a restaurant.  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

tornaldo

Sitat fra: hELgenen på mandag 06. september 2021, klokken 11:35
Alle vet vel forbruk og rekkevidde på TMY nå? Eller er det slik at folk ønsker ennå flere tall i denne delen av forumet?

Som regel spennende på en ny bil i starten,men nå er TMY så gjennomtestet at diskusjonen naturlig går videre over på et nytt sidespor. Men for all del..Skal holde meg borte og så dør nok denne tråden ganske snart også når mange nok har fått med seg forbrukstallene

Du er på viddene, hvis du mener TMY i Norge er gjennomtestet mtp forbruk og rekkevidde. Vi har ennå ikke fått ordentlig høst, ei vinter.

Tviler på at du klarer å holde deg borte, med den voldsomme  trangen til å hele tiden dra opp ID4 vs TMY, samt generell bagatellisering av det Tesla er gode på.

Forøvrig spenstig å hevde at tråden dør, fordi hELgenen ikke poster videre....
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

advale

Sitat fra: Contango på mandag 06. september 2021, klokken 11:24han kjører turene sine i fartsgrensen pluss 10 (hvor har du 160 fra?)

Jeg kan jo spørre det samme, hvor har du det fra? Han kjører 10 % maks over fartsgrensen når han har "duell" mot en annen bil/sjåfør. Men han har aldri satt noe regel på 1000km.

Det står jo ramset opp på listen hans, gj.snitt inkludert ladestopp kjører han Y på over 100km/t. Altså inkludert ladestopp, pauser, kjøre vekk fra motorvei og finne lader etc. Du forstår såpass at han må kjøre hardt for å oppnå over 100km/t??

Contango

advale, jeg VET ikke noe som helst. Jeg refererer til hva han viser. Men som jeg skriver så er du i full fart mot å avdekke et komplott der han manipulerer data til Teslas fordel. Utforsk det videre i en egen tråd.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

lars667

Siden jeg har en bestilling inne på TMY, og i ventetiden kom til å kjøpe meg IONIQ5, er jeg nok over snittet interessert i temaet. Var i går så heldig å få prøve en TMY hos en veldig hyggelig dame i Gudbrandsdalen. Hun tok ut bilen for en uke siden eller så, og hadde kjørt på den 13-1400 km siden utlevering. Hun mente at det på ingen måte var forsiktig kjøring, blant annet enn tur/retur Trondheim. Så ikke mye 110-sone, sikkert, men vanlig landeveiskjøring. Snittforbruk lå på rundt 1,4 kWh/mil.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

RJK

Et interessant poeng er jo at dersom TB trekker fra tid pga ladekø, slik jeg forstår at han gjør, så er det i all hovedsak alle ikke-Teslaer som tjener på det.

Han velger og å kjøre mye av disse testene på kveld/natt for å unngå kø, fordi det er bilene og ikke trafikken han vil måle. Men samtidig kan dette gjøre utslag på rekkevidden. Litt kjøligere i lufta, så kommer man ikke like langt som når det er varmere temperaturer. Noe av dette kan riktignok tapes ved å måtte kjøre air con når det er varmere.

Siden de fleste av oss kjører på dagtid, så vil dog kø, traffic jam og mere til, føre til at man generelt trenger lengre tid. Men for å teste bilene mot hverandre, så er det helt greit at TB veler å unngå dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SurSnasen

Sitat fra: geear på mandag 06. september 2021, klokken 11:24
Kan denne tråden nå vennligst komme tilbake til forbruk og rekkevidde for Model Y? Selv er det nesten så jeg var vanskelig for å tro tallene folk kommer med, hvis det er så lavt blir dette stor overgang fra X.

Denne tråden dreier seg om forbruk og rekkevidde slik Teslabjørn har testet det til i sine sammenligningstester. Ergo er det jo naturlig å også dra inn i diskusjonen de bilene som han sammenligner med.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA