Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: Egl på søndag 05. september 2021, klokken 22:11

På min e-niro må jeg ut med roughly 8000-10000kr i året da jeg kjører endel. Tre servicer i året blir i overkant. Hver 15000km på elbil er for mye. Med en Y blir i alle fall det bedre.

At least we know how Volkswagen, Hyundai and Kia can sell their new cars at such low prices compared to Tesla.  ::) :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

VAL.ENT

Han kjører 80/100 kmt  ::)

Sitat fra: advale på søndag 05. september 2021, klokken 22:04
Sitat fra: geear på søndag 05. september 2021, klokken 21:04
Tror du misforstår både KIAen og testmetodikken til Bjørn. Det er INGEN som har sagt at KIAen er en referanse for hvor raskt en fossilbil kan kjøres, slik du ser ut for å tro. Det er en referanse for en langtur i fossilbil.

Hvis du er klar over dette men fortsatt forsvarer metodikken er det faktisk mer alarmerende. Da blir Kia PHEV ganske enkelt ubrukelig på den listen. Dette forstår du vel?

Det går an å være litt kritisk til test-metodene enn å drive å hysje vekk andre takk.

Så spør deg selv:
To familier med barn og full bagasje kjører 1000km - hver i sin Y og Ioniq 5 - hvem kommer først (da er alt annet likt utenom bilen)?

Alle her ser ut til å nikke på Y fordi Bjørn forklarer effektiviteten er bedre på Y. Men jeezz, fyren kjører i 160km/t - hva tror du barnefamilier kjører på??

----> Jeg kan så og si garantere at Ioniq 5 vil komme først.

Som sagt, TeslaBjørns tester er litt som Top Gear - bare ta med et klype salt. Det har jeg prøvd å si i flere innlegg uten at det ser ut til å gå inn hos deg eller hos enkelte.

Man kan enkelt sagt ikke gå rundt og si Y er kjappere når fyren og selve testen det er basert på kjører 40-60km/t over fartsgrensen. Ingen barnefamilier gjør sånt (Y og Ioniq 5 er familie-biler).
Model Y MIC - Bekreftet 13.sept
Model S Raven Long Range (2020) - Solgt
Model 3 Performance (2019) - Solgt
Audi TTRS (2018) - Solgt
Audi R8 (2016) - Solgt
Audi TT (2016) - Solgt

amrois

#197
Well, ID4 has biannual service interval, Independent of mileage. From the price list iit seems that equals approximately 3KNOK/Year. So don't hold Hyundai's horrible service strategy against VW at least.
ID4 Pro Perf Tech

amrois

Nope, that package is including stuff like break disks and pads, which is normally never included in a service. It is more like an insurance against sudden cost. A loaner at my local VW dealer cost 500 for a day, so adjust the service cost to 3250 a year. And service interval is biannual independent of mileage. Its the wager on other parts that gets more expensive the longer you drive.
ID4 Pro Perf Tech

tornaldo

Det jeg lurer på, er hvorfor dere som verken eier Tesla, eller har tenkt til å eie en Tesla, egentlig bruker tiden deres inne på et Tesla Model Y forum? Altså det er stadig vekk folk, mye de samme skruene, som dag ut og inn poster innlegg for å argumentere mot en bil de selv ikke skal ha. Da snakker vi merkelig opplegg. Usikker på hvem de forsøker å overbevise med argumentene sine? Trolig seg selv... Det er jo et diskusjonsforum, men hallo liksom...

Og en siste ting, det er en egen ID4 vs TMY tråd, så de av dere som på liv å død må dra enn en såpass uinteressant bil som ID4 i diskusjonen, bør ta det i den tråden.


Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

elektro

Sitat fra: Rosstopher på søndag 05. september 2021, klokken 17:57
Sitat fra: elektro på søndag 05. september 2021, klokken 17:36
Bjørn gikk også lavere i batteriprosent enn jeg har sett noen gang på andre biler. Siktet vel på å ligge rundt 5% ved ankomst til laderne. Med andre biler er det ofte ikke så nøye om han stadig ankommer med 20%.. 
[...]
Det er litt lettere å beregne ladestopp med Tesla enn en del andre biler og det er flere ladealternativer.

Disse testene er selvfølgelig ikke perfekte, siden forholdene aldri er like. Men akkurat det at Tesla kan kjøres til lavere SOC pga bedre beregning av rekkevidde i bilen og bedre tilgang til lading kan man vel ikke vri til noe negativt?

Det blir ikke så seriøst å nevne at andre biler kunne ha gjort det bedre hvis de bare hadde hatt Tesla sin navigasjon og kunne lade på Tesla sine ladere. Det er jo to av de store fordelene med å velge nettopp Tesla.

Helt klart en reell fordel med Tesla for folk flest. Men han måtte til Sverige for å få det til. Og likevel lade på Ionity, som strengt tatt ikke er så realistisk for Teslaeiere. TB burde få til å beregne optimale ladestopp med alle biler.

Jeg bare sier det, fordi mange kommer til å tro at Model Y er den raskeste CUV/SUV på markedet, over store distanser. Det er ikke nødvendigvis riktig. Det viktigste er forholdene. Dernest sjåførens valg (han fulgte ikke bilens foreslåtte rute).

Vi er vel der uansett at det resultatene  under forskjellige forhold begynner å bli veldig like. Men stress-testen i seg selv er interessant. Og flere race kunne vært enda mer interessant. Da man også får en referansebil.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på mandag 06. september 2021, klokken 00:51
Sitat fra: Rosstopher på søndag 05. september 2021, klokken 17:57
Sitat fra: elektro på søndag 05. september 2021, klokken 17:36
Bjørn gikk også lavere i batteriprosent enn jeg har sett noen gang på andre biler. Siktet vel på å ligge rundt 5% ved ankomst til laderne. Med andre biler er det ofte ikke så nøye om han stadig ankommer med 20%.. 
[...]
Det er litt lettere å beregne ladestopp med Tesla enn en del andre biler og det er flere ladealternativer.

Disse testene er selvfølgelig ikke perfekte, siden forholdene aldri er like. Men akkurat det at Tesla kan kjøres til lavere SOC pga bedre beregning av rekkevidde i bilen og bedre tilgang til lading kan man vel ikke vri til noe negativt?

Det blir ikke så seriøst å nevne at andre biler kunne ha gjort det bedre hvis de bare hadde hatt Tesla sin navigasjon og kunne lade på Tesla sine ladere. Det er jo to av de store fordelene med å velge nettopp Tesla.

Helt klart en reell fordel med Tesla for folk flest. Men han måtte til Sverige for å få det til. Og likevel lade på Ionity, som strengt tatt ikke er så realistisk for Teslaeiere. TB burde få til å beregne optimale ladestopp med alle biler.

Jeg bare sier det, fordi mange kommer til å tro at Model Y er den raskeste CUV/SUV på markedet, over store distanser. Det er ikke nødvendigvis riktig. Det viktigste er forholdene. Dernest sjåførens valg (han fulgte ikke bilens foreslåtte rute).

Vi er vel der uansett at det resultatene  under forskjellige forhold begynner å bli veldig like. Men stress-testen i seg selv er interessant. Og flere race kunne vært enda mer interessant. Da man også får en referansebil.
Så videoen med 1000 km challenge på orginaldekkene nylig. Der lovte han å ta en ny test på Sverigeruten med Ioniq 5, bl.a. for å få bedre nytte av ladingen. Så da antar jeg han tenkte på å få bare lading på Ionity-ladere der han virkelig får glede av 800 V-lading. Blir interessant å se hvor mye han eventuelt forbedrer tiden med på den turen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SurSnasen

Sitat fra: tornaldo på søndag 05. september 2021, klokken 23:07
Det jeg lurer på, er hvorfor dere som verken eier Tesla, eller har tenkt til å eie en Tesla, egentlig bruker tiden deres inne på et Tesla Model Y forum?

På samme måte som de som hverken eier Volkswagen, eller Hyundai, eller Ford, eller hva som helst annet, frekventeter og kommenterer på disse merkespesifikke forumene? (for eksempel mange Tesla-eiere)

SurSnasen

Sitat fra: elektro på mandag 06. september 2021, klokken 00:51
Jeg bare sier det, fordi mange kommer til å tro at Model Y er den raskeste CUV/SUV på markedet, over store distanser. Det er ikke nødvendigvis riktig. Det viktigste er forholdene. Dernest sjåførens valg (han fulgte ikke bilens foreslåtte rute).

Jo, den er jo den raskeste. Men hvor mye har det å si?

La oss se på bilen som "alle" elsker å hate, og som godeste Teslabjørn til stadighet elsker å trekke frem som "feiten", nemlig e-tron:
Det er en bil som er 25% tyngre enn Model Y. Den er langt dårligere på aerodynamikk. Den super elektroner som en døddrukken sjømann super alkohol. Og, når man ser på "schtæts" så har den mye tregere lading (hvertfall topp).
Da er det litt påfallende at "fat e-tron" bare er 8% tregere på 1000 km!

Contango

#204
Sitat fra: SurSnasen på mandag 06. september 2021, klokken 08:26
La oss se på bilen som "alle" elsker å hate, og som godeste Teslabjørn til stadighet elsker å trekke frem som "feiten", nemlig e-tron:
Det er en bil som er 25% tyngre enn Model Y. Den er langt dårligere på aerodynamikk. Den super elektroner som en døddrukken sjømann super alkohol. Og, når man ser på "schtæts" så har den mye tregere lading (hvertfall topp).
Da er det litt påfallende at "fat e-tron" bare er 8% tregere på 1000 km!
Foreslår vi omdøper tråden til «Terapi tråden for eiere av elbiler som Teslabjørn har vært slem mot». Mitt terapeutiske råd til alle dere som blir så frustrert  av Teslabjørn og hans tester er at dere gjør noe med Youtube avhengigheten deres.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

SurSnasen

Sitat fra: Contango på mandag 06. september 2021, klokken 09:10
Foreslår vi omdøper tråden til «Terapi tråden for eiere av elbiler som Teslabjørn har vært slem mot». Mitt terapeutiske bidrag til alle dere som blir så frustrert  av Teslabjørn og hans tester er at dere gjør noe med Youtube avhengigheten deres.

Nei, men det er litt greit å innse realitetene. Og det faktum at det faktisk er svært lite som skiller "trege" og "raske" biler over 1000 km kjøring. Hvilket også er litt av det Teslabjørn selv prøver å poengtere, blant annet gjennom referansebilen opp mot elbilene, at i praktisk bruk har vi fått langtrekkende elbiler som lader forholdsvis raskt, og at det i praksis ikke har så mye å si hvilken man velger. Gjennomsnittlig kjørelengde for oss nordmenn er ca 12 000 kilometer i året. Fordelt på 365 dager blir det altså en gjennomsnittlig daglig kjørelengde på 33 kilometer. Så hva er det egentlig vi krangler om? De få langturene man typisk har i løpet av et år? Til hverdagskjøring er det ett fett, rekkeviddemessig, om man kjører Y, S, ID.4, e-tron eller e-Niro.

Contango

Å nei, så enkelt er det ikke. Nå har denne tråden blitt spammet av et uttall besserwissere som ikke kan fordra TB og testene hans, antagelig fordi han slo bilene deres i barndommen. Det er en endeløs syting og klaging og talløse «forklaringer» på hvorfor resultatene er irrelevante og umoralske - ofte uten en gang å ha satt seg inn i de underliggende fakta. Så når tråden har blitt slik den har blitt kan vi like gjerne bidra alle sammen til å hjelpe dere med problemene deres.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

tornaldo

Sitat fra: SurSnasen på mandag 06. september 2021, klokken 09:20
Sitat fra: Contango på mandag 06. september 2021, klokken 09:10
Foreslår vi omdøper tråden til «Terapi tråden for eiere av elbiler som Teslabjørn har vært slem mot». Mitt terapeutiske bidrag til alle dere som blir så frustrert  av Teslabjørn og hans tester er at dere gjør noe med Youtube avhengigheten deres.

Nei, men det er litt greit å innse realitetene. Og det faktum at det faktisk er svært lite som skiller "trege" og "raske" biler over 1000 km kjøring. Hvilket også er litt av det Teslabjørn selv prøver å poengtere, blant annet gjennom referansebilen opp mot elbilene, at i praktisk bruk har vi fått langtrekkende elbiler som lader forholdsvis raskt, og at det i praksis ikke har så mye å si hvilken man velger. Gjennomsnittlig kjørelengde for oss nordmenn er ca 12 000 kilometer i året. Fordelt på 365 dager blir det altså en gjennomsnittlig daglig kjørelengde på 33 kilometer. Så hva er det egentlig vi krangler om? De få langturene man typisk har i løpet av et år? Til hverdagskjøring er det ett fett, rekkeviddemessig, om man kjører Y, S, ID.4, e-tron eller e-Niro.

Tråden begynner å bli latterlig, der kritikerne/kverulantene bagatelliserer det Tesla er gode på, til alt snart ikke spiller noen rolle, og man like godt kan kjøre e-up alle mann... Det er jo ikke sååå viktig at den lader litt tregere, kjører tregere, er mindre effektiv, har dårligere ladenettverk, eller har infotainment fra fortiden. Tross alt kjører gjennomsntittspersonen bare noen kilometer hver dag.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Rosstopher

Sitat fra: SurSnasen på mandag 06. september 2021, klokken 09:20
Nei, men det er litt greit å innse realitetene. Og det faktum at det faktisk er svært lite som skiller "trege" og "raske" biler over 1000 km kjøring.

Selvfølgelig er dette irrelevant dersom man aldri kjører på langtur, og man kommer uansett frem samme dag, men det er jo faktisk en time som skille M3 fra ID3 og 50 minutter som skiller MY fra ID4.

Sitat fra: SurSnasen på mandag 06. september 2021, klokken 08:26
Det er en bil som er 25% tyngre enn Model Y. Den er langt dårligere på aerodynamikk. Den super elektroner som en døddrukken sjømann super alkohol. Og, når man ser på "schtæts" så har den mye tregere lading (hvertfall topp).
Da er det litt påfallende at "fat e-tron" bare er 8% tregere på 1000 km!

Jeg vil tvert imot si at etron har mye raskere lading enn Model Y. I hvertfall hvis man skal lade mer enn noen få prosent. Og forbruk på motorvei er selvfølgelig ikke direkte korrelert med vekt. Det er friksjon (rullemotstand og luftmotstand) som er den store faktoren.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

thebadger

Ikke glem at Y har veldig lav nyttelast, så dermed blir den mye lettere enn andre konkurenter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA