Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

z4rd

#165
Skjønte ikke helt hva det siste avsnittet har med forbruk og rekkevidde å gjøre.
Kanskje vi skal snakke litt om smiles per miles også? Eller bare holde oss til tema? Tesla viser nok en gang at de er langt fremme på effektivitet. Dette er noe alle forbrukere burde være enige om at er vesentlig. 
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Rosstopher

Sitat fra: stue på søndag 05. september 2021, klokken 15:40
Husk at det er først og fremt i høye hastigheter over lang tid det kommer best til syne at Tesla har effektive biler.

For norsk kjøring så er er det ikke STORE forskjeller på model y og konkurrenter på effektivitet.

Så jeg skjønner veldig godt at mange klarer seg med id4 f.eks, og da får man også en mye mer komfortabel og solid bil enn model y. Skal man kjøre mye fort og langt over lange strekninger så vil jo model y være bedre.

Så nettopp en video av en norsk test av Model y hvor det knirker, knaker og skrangler på ujevn vei i tillegg til høylydt dekkstøy. Noe man aldri ville opplevd i en id4.

Nå er ikke dette "Nevn tilfeldige områder hvor andre biler er bedre"-tråden, men hvis vi først skal snakke om hvor irrelevant effektivitet er på norske veier så kan jeg nevne at på vei til hytta/feriehuset i Norge måtte vi hatt et ekstra ladestopp med ID4 fordi den har så høyt forbruk. Et unødvendig ladestopp på kvelden når barna sover, med stor sjanse for at resten av turen blir ødelagt, er en ganske big deal for småbarnsforeldre. Og det er uten at vi drar inn lav ladefart eller mulighet for ladekø som man får på kjøpet.

Sånn, skal vi holde oss til trådens tema nå?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Syklist

Sitat fra: 1000kwh på søndag 05. september 2021, klokken 15:19
Forbruk er minst like viktig i en elbil. Ikke alle land har billig strøm og vi må alle redusere energiforbruket vår kraftig i årene fremover.

Så jeg synes det er bra Tesla fokuserer på det som er viktigst og ikke unnskylder seg med at «komfort» er prioritert så da blir bilene inneffektive.

At Tesla har effektiv drivlinje og strømlinjeformet karrosseri er meget bra.

Men det er ingen motsetning mellom effektivitet og komfort.  Litt mykere fjæring, høyere dekkeprofil og smalere dekk vil gjøre bilen mer komfortabel, og med mindre rullemotstand kan effektiviteten til og med bli bedre.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

advale

Effektiv drivlinje i over 140km/t-ish for 6-7t...?  :P

50%NoFuel

Sitat fra: stue på søndag 05. september 2021, klokken 15:40
Husk at det er først og fremt i høye hastigheter over lang tid det kommer best til syne at Tesla har effektive biler.

For norsk kjøring så er er det ikke STORE forskjeller på model y og konkurrenter på effektivitet.

Så jeg skjønner veldig godt at mange klarer seg med id4 f.eks, og da får man også en mye mer komfortabel og solid bil enn model y. Skal man kjøre mye fort og langt over lange strekninger så vil jo model y være bedre.

Så nettopp en video av en norsk test av Model y hvor det knirker, knaker og skrangler på ujevn vei i tillegg til høylydt dekkstøy. Noe man aldri ville opplevd i en id4.

Vel jeg har eid etron 55, eqc, TMS, TMX, TM3 for å nevne noen. For alle som kjører på hytta en fredag ettermiddag på vinteren så er det stor forskjell på effektivitet. På etron og eqc må du lade til 100% før avgang, kjøre direkte og rolig for å komme frem til hytta uten å lade. På Teslaene så kan man puste rolig, legge seg i venstre fil ved behov og komme til hytta med god margin...
Fremtiden er elektrisk

elektro

#170
Sitat fra: CaZpaH på søndag 05. september 2021, klokken 13:19
Sitat fra: Rosstopher på søndag 05. september 2021, klokken 13:15
Sitat fra: CaZpaH på søndag 05. september 2021, klokken 13:10
Da har han kommet med 1000km resultatet på Model Y (med 19" originaldekkene) tid: 09:45:

https://youtu.be/55NG13FBnUM

Det var jo kjempebra! Kun slått av M3 LR og eTron GT.

Ja. Koker ned til effektivitet. Selv om bilen ikke lader like raskt så trenger man ikke å lade så mye pga. bilen bruker mindre. Veldig bra resultat!

Kjempebra resultat, men i denne testen var det veldig gode forhold. Rundt 20 grader, pent vær og usedvanlig lite vind til vestkysten av Sverige å være. Den ble kjørt der for å kunne lade kun på V3 ladere og Ionity. Bjørn gikk også lavere i batteriprosent enn jeg har sett noen gang på andre biler. Siktet vel på å ligge rundt 5% ved ankomst til laderne. Med andre biler er det ofte ikke så nøye om han stadig ankommer med 20%.. 

Nå sier jeg ikke at dette er tilsiktet. Det er imidlertid noe man må ha i bakhodet når man ser på resultatene. Det er litt lettere å beregne ladestopp med Tesla enn en del andre biler og det er flere ladealternativer. Været var sikkert bare flaks.. Grunnen til at de fleste andre biler den siste tiden har være testet i Norge er naturligvis også først og fremst pga. COViD-19. Og IONIQ 5 f.eks. hadde han bare i 30 timer totalt eller noe. Da ble det 10 grader og regn da.. og i Norge, hvor ladestoppene ikke blir like optimale. Men da blir det litt dumt å triumfere sånn over resultatet.

Det hadde vært veldig interessant om han kunne gjort denne testen i Norge mot en IONIQ 5 kjørt av Kris Rifa f.eks, som er også god på å få maks ut av bilene. ID.4 GTX er det ikke noe poeng å teste igjen før den ev. får 170 kW lading. Men et race mellom Model 3 LR og Kris Rifa sin nye e-tron GT skulle jeg gjerne sett. (Da helst med aerohjul på sistnevnte om det finnes.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Rosstopher

Sitat fra: elektro på søndag 05. september 2021, klokken 17:36
Bjørn gikk også lavere i batteriprosent enn jeg har sett noen gang på andre biler. Siktet vel på å ligge rundt 5% ved ankomst til laderne. Med andre biler er det ofte ikke så nøye om han stadig ankommer med 20%.. 
[...]
Det er litt lettere å beregne ladestopp med Tesla enn en del andre biler og det er flere ladealternativer.

Disse testene er selvfølgelig ikke perfekte, siden forholdene aldri er like. Men akkurat det at Tesla kan kjøres til lavere SOC pga bedre beregning av rekkevidde i bilen og bedre tilgang til lading kan man vel ikke vri til noe negativt?

Det blir ikke så seriøst å nevne at andre biler kunne ha gjort det bedre hvis de bare hadde hatt Tesla sin navigasjon og kunne lade på Tesla sine ladere. Det er jo to av de store fordelene med å velge nettopp Tesla.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

advale

#172
Fin test, men man trenger ikke å ta det som sannhetsbevis som mange andre også er inne på.

Jeg finner det veldig vanskelig for å tro at en fossilbil, Kia Phev kjører kun 20 min raskere enn beste elbil på listen som er M3. Å fylle opp tanken på Kia tar 5 min. Det er rett og slett umulig for M3 å kun ligge 20 min bak med 3-4 ladestopper, overhead-tid med å kjøre fra motorvei til lader og tilbake, samt selve ladestoppet. Det er helt umulig hvis alle faktorer skal være like.

Har han noe hastighetsbegrensninger a la max 10 % over fartsgrensen eller er det bare å gasse på slik som han selv føler? (Svaret sier seg selv når M3 bare kom 20 min bak Kia). Her ligger det vidåpent for mulig feilkilder og manipulasjon hvis ønskelig.

Jeg bruker det stort sett listen som en grei overblikk, f.eks se hvor mye SR+ bruker i forhold til LR, men folk må for all del ikke ta dette som sannhetsvitne som sagt. Ingen som kjører 1000km på en dag med 130-160km/t på veien for 9t. Og aldri møter på kø, veiarbeid, forsinkelser etc. Selvfølgelig biler som har høy aerodynamisk drar jo ekstrem nytte i slike hastigheter. Men dog helt virkelighetsfjernt i den daglige bruken.




lars667

Rosstopher: Det har du helt rett i, men alle vet at ladenettverket er en enorm fordel ved valg av Tesla. Det kan tenkes at de andre tilnærmer seg etterhvert, spesielt når/hvis SuC-nettverket åpnes opp. Da er en test som fokuserer på bilen i seg selv mest interessant mener jeg. Men spørsmålet er nok noe vi kunne diskutert side opp og side ned :-)
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Rosstopher

Sitat fra: advale på søndag 05. september 2021, klokken 18:05
Jeg finner det veldig vanskelig for å tro at en fossilbil, Kia Phev kjører kun 20 min raskere enn beste elbil på listen som er M3. Å fylle opp tanken på Kia tar 5 min. Det er rett og slett umulig for M3 å kun ligge 20 min bak med 3-4 ladestopper, overhead-tid med å kjøre fra motorvei til lader og tilbake, samt selve ladestoppet. Det er helt umulig hvis alle faktorer skal være like.

Det er bare å se videoene hvis du er interessert i å vite hvordan han gjør testene. Han stoppet i hvertfall for å spise med Kiaen, men jeg husker ikke forklaringen på hvorfor. Kanskje fordi de aller fleste som kjører 1000 km på en dag vil stoppe og spise underveis.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

amrois

Imponerende tall fra modell Y, men testen er ikke egnet til sammenligning mellom bilene når de er gjennomført på forskjellige årstider, i forskjellig vær og med vidt forskjellig topografi. God underholdning er det allikevel, så jeg fortsetter å se TBs videoer.
ID4 Pro Perf Tech

Rosstopher

Sitat fra: lars667 på søndag 05. september 2021, klokken 18:06
Rosstopher: Det har du helt rett i, men alle vet at ladenettverket er en enorm fordel ved valg av Tesla. Det kan tenkes at de andre tilnærmer seg etterhvert, spesielt når/hvis SuC-nettverket åpnes opp. Da er en test som fokuserer på bilen i seg selv mest interessant mener jeg. Men spørsmålet er nok noe vi kunne diskutert side opp og side ned :-)

Ja "snart", når SuC åpnes for alle minskes den fordelen. Men at alle vet hvilken enorm fordel Tesla har er jeg ikke enig i. Jeg mener dette er underkommunisert av media, og det virker som de aller fleste ferske elbileiere ikke vet så mye om hva de går glipp av. De fleste av mine venner og kollegaer med elbil blir i hvertfall overrasket når jeg forteller at jeg ikke trenger en masse apper og brikker, ikke trenger å planlegge hvor jeg skal lade, ikke trenger å stå i ladekø, ikke opplever at ladere er ute av drift, får varsel i appen om ladestatus, etc. Virker som mange tenker at nå har "alle" like lang rekkevidde som Tesla, så det er ingen fordel ved å kjøpe Tesla lenger.

Men beklager avsporingen. Som du sier blir det fort side opp og side ned om slikt, så jeg kommenterer ikke mer om det i denne tråden.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

advale

Sitat fra: Rosstopher på søndag 05. september 2021, klokken 18:08Kanskje fordi de aller fleste som kjører 1000 km på en dag vil stoppe og spise underveis.

Ja... derimot på Y måtte han kjøpe rundstykker og spise i bilen. Da var det ikke like viktig lenger å stoppe og spise ordentlig.

Rosstopher

Sitat fra: advale på søndag 05. september 2021, klokken 18:17
Sitat fra: Rosstopher på søndag 05. september 2021, klokken 18:08Kanskje fordi de aller fleste som kjører 1000 km på en dag vil stoppe og spise underveis.

Ja... derimot på Y måtte han kjøpe rundstykker og spise i bilen. Da var det ikke like viktig lenger å stoppe og spise ordentlig.

Som sagt, se gjerne videoene hvis du faktisk er interessert i metodikken og ikke bare ønsker å trolle.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

advale

Det er et race. Hva er å trolle? At en ladestopp tar minst gj.snitt 20 min og M3 hadde 3-4 av dem. Og likevel havnet 20 min bak Kia phev.

Du som tok opp matpause og når det failet tok du opp det berømte trolle-kortet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA