Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: E-Trond på fredag 03. september 2021, klokken 10:37
Serviceavtale på GTX koster 16000 på 5 år.
Altså tilsvarende 3200 kr årlig.
Sånn at vi har tallene på bordet for sammenligningsgrunnlag.

That is only for the small service agreement. If you need a loaner (like quite a few people need, who are dependent on a car) it quickly gets a lot more expensive. Especially if you drive more than 15k KM per year.

10k KM/year = 23k NOK
15k KM/year = 23k NOK
20k KM/year = 35k NOK
25k KM/year = 44k NOK

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

Sitat fra: E-Trond på fredag 03. september 2021, klokken 10:41
Tall for Model Y i Bjørn sin test med 19" og hjulkapsler er:
  90   km/t 493
120   km/t 359
Isolert sett gode tall,men som forventet i forhold til oppgitt wltp.

Uten kapsler på 19"
479
348

That is actually really good. Means I can blast 120km/h through Europe with the Model Y and still get the same range as with our current Model S 75D :P  :laugh:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

E-Trond

Sitat fra: Contango på fredag 03. september 2021, klokken 11:01
Hehe - artig. Selv tippet jeg 450km men ekstra morsomt med "juksediskusjonen" tidligere i tråden.

Litt overrasket over at du tippet 450?
Har sett flere ganger på forskjellige tester at det er mulig å komme tett på oppgitt wltp i konstant 90 på de beste bilene en god sommerdag.
Så oppgitt wltp er for meg et viktig sammenligningsgrunnlag  mellom biler,siden jeg vet at det er mulig å oppnå den rekkevidden,i en gitt hastighet.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

E-Trond

Sitat fra: Jeronan på fredag 03. september 2021, klokken 11:41
Sitat fra: E-Trond på fredag 03. september 2021, klokken 10:37
Serviceavtale på GTX koster 16000 på 5 år.
Altså tilsvarende 3200 kr årlig.
Sånn at vi har tallene på bordet for sammenligningsgrunnlag.

That is only for the small service agreement. If you need a loaner (like quite a few people need, who are dependent on a car) it quickly gets a lot more expensive. Especially if you drive more than 15k KM per year.

10k KM/year = 23k NOK
15k KM/year = 23k NOK
20k KM/year = 35k NOK
25k KM/year = 44k NOK

De tallene du kommer med er inkludert en vedlikeholdsavtale,der alt av slitedeler og vedlikehold er inkludert.
Det blir noe helt annet enn service.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

geear

Som Bjørn sier i dagens video, Model Y har lavere forbruk enn mye mindre biler, han er iallfall kjempeimponert, men skal visst mer til enn best resultater, for å imponere her inne.  ;D

Tipper X-en vår lå på 240-250 Wh/km i 120, selv i low/very low, og Y da altså på 195 Wh/km selv uten høydejusterbart understell. Så selv med samme størrelse på batteripakken blir det en betydelig forbedring for X75ere. Heldigvis.  :o

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. september 2021, klokken 11:21
Bilen gikk altså lenger med 19"? Bra han publiserte begge deler ryddig. Viser seg at umiddelbart angrep ikke alltid blir helt heldig.

Og siden testen ikke ble utført samme dag, parallelt i tid og sted med den forrige - så er det en usikkerhet her.
Jeg har selv pendlet samme distanse med samme elbil i flere år -  og fått ulike forbrukstall selv på dager med likt vær.
Jeg har til og med prøvd å kjøre økonomisk den ene dagen - gi blanke f den andre og anslått været til å være likt begge dager - og til og med da opplevd at selv om jeg kjører økonomisk så er det ikke alltid at den kjøringen gir lavest forbruk.  Så det er alltid en ukjent faktor her. Kjører man samme testen igjen kan resultatet kanskje bli snudd på hodet igjen. Men rent praktisk har det jo null å si - det er bare å anta at det er liten forskjell mellom 18 og 19 tommere og ferdig med det.

stue

Resultatene er vel som forventet. Ikke veldig imponerende, men bra.

Og er mere bekymret for at Bjørn ser det nødvendig å bytte til 18 tommers dekk fordi det er for ukomfortabelt å kjøre rundt med 19. Det bekymrer meg.

Han sier han skal ta opp akkurat de betraktningene i en ny video, og den skal bli interessant å se.

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på fredag 03. september 2021, klokken 10:22
Og tilbake til GTX versus Model Y: hvor stort er effektivitetsforspranget til Model Y? Hittil har vi tall på Model Y på 18-tommere mot GTX på 21-tommere i Bjørns test. Den viser at forskjellene er noenlunde marginal. Og når man da tar i betraktning forskjellen i felgdimensjon og dekkdimensjon, forskjellen i vekt (i ID.4 sin disfavør), og kanskje viktigst: forskjellen i aerodynamikk (cd på 0,23 på Y versus 0,28 på ID.4), så må jeg jo si at VAG har gjort en imponerende jobb med effektiviteten på MEB-plattformen.
Jeg vil nå si at aerodynamikk, hjulstørrelse og vekt er en viktig del av bilen. Med tanke på at TMY også har ett større frontareal, så vil jeg si de gjør det bra. Det er cdA som utgjør luftmotstand, ikke bare cd.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

amrois

Jeronan,
are the prices you list there the package that includes brake (and other wear-) part replacements, or only standard service agreement including loaner car?
ID4 Pro Perf Tech

oroar

Sitat fra: Contango på fredag 03. september 2021, klokken 11:01
Hehe - artig. Selv tippet jeg 450km men ekstra morsomt med "juksediskusjonen" tidligere i tråden.
Med utgangspunkt i første innlegg i denne tråden hvor det ikke ble opplyst og det heller virket som det var holdt skjult så var juksepraten på sin plass.

Men at en bilprodusent som har holdt på i 10 år knuser sine konkurrenter som har holdt på med bil i 100 år er fortsatt imponerende. Nå er det de erfarne som prøver å strekke seg etter Tesla. Bare det at noen ønsker å dra fram at VW nesten er like gode tyder på at VW egentlig har vært helt elendige. For oss som har eid flere VW elbiler og hybrider de siste årene tror jeg et mindretall går "tilbake" dit.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

turfsurf

Sitat fra: oroar på fredag 03. september 2021, klokken 12:29

Med utgangspunkt i første innlegg i denne tråden hvor det ikke ble opplyst og det heller virket som det var holdt skjult så var juksepraten på sin plass.

Nei, det viser vel heller at man ikke skal ta alt som postes som god fisk før man starter hylekoret.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

#101
Sitat fra: amrois på fredag 03. september 2021, klokken 12:26
Jeronan,
are the prices you list there the package that includes brake (and other wear-) part replacements, or only standard service agreement including loaner car?

It includes part replacements. Hence the high price. That is the annoying thing, that VW doesn´t offer you an in-between package with loaner car.
Its either basic without loaner or full package with loaner.

In our case, we drive at least 16k KM per year, so then you end up with a 35k NOK agreement. Outch.

Its a lot of money. Even with our current Model S75D, I had 2 services so far and had to replace all four discs+pads earlier this year after 90k KM. I am still nowhere near 35k NOK spend.

So its really overpriced, as EVs have far less parts.

Even the 16k NOK for 5 years is crazy expensive, as EVs shouldn´t need a service every year!

Our BMW i3 is now 4 and half years old and it has a 2 year service interval (no matter km).
The service itself was only 3200 NOK for first 2 year service and 2400 NOK for 2nd service in Feb. this year.

This car too is close to 90k KM driven and just now 2 weeks ago had to have all 4 discs+pads replaced. This was 10k NOK, incl. EU control.

So close to 5 years, we only paid 5600 NOK for basic service total + 9k NOK for wearable parts.
That is still less than the 5 year basic service with VW.

I mean... we talk BMW here.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Contango

Sitat fra: turfsurf på fredag 03. september 2021, klokken 12:34
Nei, det viser vel heller at man ikke skal ta alt som postes som god fisk før man starter hylekoret.
+1
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

oroar

Sitat fra: turfsurf på fredag 03. september 2021, klokken 12:34
Sitat fra: oroar på fredag 03. september 2021, klokken 12:29

Med utgangspunkt i første innlegg i denne tråden hvor det ikke ble opplyst og det heller virket som det var holdt skjult så var juksepraten på sin plass.

Nei, det viser vel heller at man ikke skal ta alt som postes som god fisk før man starter hylekoret.

Du burde ventet med denne kommentaren til du er helt sikker på at jeg mente det jeg skrev. Kanskje kommer jeg med andre opplysninger en dag og da er kommentaren din feil.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

elektro

#104
Sitat fra: E-Trond på fredag 03. september 2021, klokken 10:41
Tall for Model Y i Bjørn sin test med 19" og hjulkapsler er:
  90   km/t 493
120   km/t 359
Isolert sett gode tall,men som forventet i forhold til oppgitt wltp.

Uten kapsler på 19"
479
348

Jeg skulle gjerne sett han kjøre en full runde også med de originale 19-tommers hjulene. Synes dessuten han slurvet litt med å måle distanse osv. for å avdekke misvisning i begge testene, i forhold til det han pleier å gjøre.

Var det nødvendig for å få de resultatene han trengte?

Det er i alle fall rart at forbruket er lavere med såpass mye bredere hjul foran og bak.. Han snakket om en "slowdown" underveis her. Var det noe slags veiarbeid som påvirket alle testene med 19-tommers hjul? Når man kjører kun en 60 km. runde påvirker det, i tillegg til selve vendingen, resultatet ganske mye. Det er han jo selv inne på, men han sammenligner likevel med tidligere tester og gjør et stort poeng av å kåre en vinner.

Den eneste måten å få bekreftet at TESLA IS THE BEST (som tittelen på den siste videoen er) er å teste mot konkurrentene, med minste tilgjengelige standardhjul, helst med samme dekktype, og kjøre begge bilene i følge fra 100-0%. Helst også med samme gjennomsnittstemperatur målt et stykke bak i kupeen, med termometer. Dekktrykk bør naturligvis også måles, og være likt, justert for dimensjoner og bilens vekt, i og med at hver eneste Wh tydeligvis er veldig viktig når det kommer til sluttresultatet.

Så må man lade bilene helt opp igjen og dele antall kWt levert på GPS distansen kjørt for å finne forbrukstallet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA