Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Viftestøy?

Startet av Randomrex, tirsdag 31. august 2021, klokken 15:33

« forrige - neste »

Randomrex

Hei,

Super happy med min Y!!  :D

Som ny Tesla eier har jeg dog ett spørsmål: er det noen som har merket at det av og til kommer en slags "skrapende"/"woooshende" viftestøy fra ACen? Mer enn den vanlige viften. "Skrapende" er ikke helt rett beskrivelse, men bruker det i mangel på noe bedre. :) Det går fint å leve med, men når man først hører lyden, legger man godt merke til det.

Den bygger seg opp over en periode på ca 3 sekunder der den begynner lavt og blir høy, før lyden brått blir borte... Så går det noen sekunder før før den bygger seg opp og stopper igjen. Slik kan den holde på noen minutter før det blir borte. Klarer ikke å gjennskape det selv, men så i går at det skjedde mens jeg hadde AC på 20 grader og det var mellom 19 og 20 grader ute.

Er dette noe kjent?

elskertesla

Varmepumpen?

Sent from my GM1913 using Tapatalk


Doff

#2
Jeg la merke til det samme da jeg sto parkert tidligere i dag med klimaanlegget på. AC på. 24-25 grader ute. 21-22 i bilen. Virker som lyden ble fremtreden da vifte slo seg av/på. På min bil hørtes det iallfall ut som en vifte som lagde en slags skjærende lyd. Lyden dukket opp flere ganger i løpet av det drøye minuttet jeg tok opptak.

Har lastet opp video her: https://streamable.com/yr0bh7

Lyden er mest fremtreden på følgende tidspunkt:
00:10 - 00:20
00:55 - 01:01
01:05 - 01:22
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

jorgenbsk

For meg høres ut som høy gasshastighet i AC-systemet, men her er jeg ingen ekspert.

Randomrex

Sitat fra: Doff på tirsdag 31. august 2021, klokken 19:37
Jeg la merke til det samme da jeg sto parkert tidligere i dag med klimaanlegget på. AC på. 24-25 grader ute. 21-22 i bilen. Virker som lyden ble fremtreden da vifte slo seg av/på. På min bil hørtes det iallfall ut som en vifte som lagde en slags skjærende lyd. Lyden dukket opp flere ganger i løpet av det drøye minuttet jeg tok opptak.

Har lastet opp video her: https://streamable.com/yr0bh7

Lyden er mest fremtreden på følgende tidspunkt:
00:10 - 00:20
00:55 - 01:01
01:05 - 01:22

100% spot on!!!
Akkurat samme som meg - bør det varsles til Tesla for noen utbedring?

RJK

Høres ut som selve vifta ligger dårlig på, og slurer mot noe. Ville definitivt tatt kontakt med Tesla for dette, gjerne sendt inn lydfilen så de kan vurdere dette på forhånd.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Doff

Sitat fra: RJK på onsdag 01. september 2021, klokken 03:29
Høres ut som selve vifta ligger dårlig på, og slurer mot noe. Ville definitivt tatt kontakt med Tesla for dette, gjerne sendt inn lydfilen så de kan vurdere dette på forhånd.

Forsøkte å kontakte dem i går via mail, men er jo klin umulig. Og via appen får jeg ikke lagt til annet enn bilder og attpåtil første ledige servicetime om drøye to uker. Får vel kjøre opp til Tesla Kristiansand senere i dag.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Klykken

Sitat fra: Doff på onsdag 01. september 2021, klokken 05:14
Sitat fra: RJK på onsdag 01. september 2021, klokken 03:29
Høres ut som selve vifta ligger dårlig på, og slurer mot noe. Ville definitivt tatt kontakt med Tesla for dette, gjerne sendt inn lydfilen så de kan vurdere dette på forhånd.

Forsøkte å kontakte dem i går via mail, men er jo klin umulig. Og via appen får jeg ikke lagt til annet enn bilder og attpåtil første ledige servicetime om drøye to uker. Får vel kjøre opp til Tesla Kristiansand senere i dag.

Mail er ikke ønskelig og vil i de aller aller fleste tilfeller ikke bli svart opp. Bruk app og be om dropin. De tar kontakt hvis det er mulig. Beskriv godt hva problemet er og legg ved evt bilder hvis det lar seg gjøre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Doff

Sendte mail til Tesla Kristiansand i går kveld. Fikk et automatisert svar som ikke virket særlig lovende. Idag fikk jeg derimot faktisk svar fra Service:

"Fra hva vi kan høre på filmen du har tatt er dette bare retur av gassen inn til varmepumpen du hører og ikke noe unormalt. Dette høres ut som metal som skraper når det skjer."

Syntes personlig den lyden ikke hørtes normal ut og den kommer godt frem på videoen jeg tok. Men er nok mer sjenerende i Park enn ved kjøring. Har ikke hørt eller tenkt over ulyder ved kjøring, så får vel gi det noen uker og se.

Flere enn 2 stk med samme "ulyd"?
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Handyman

For meg så høres dette ut som normal "gasslyd" i et varmepumpeanlegg (Darth Vader). Hørte tilvaredne lyder i en video til TeslaBjørn. Dette er nok helt normalt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Randomrex

Nå som stadig flere får prøvd bilen, er det noen andre som har denne lyden i bilen sin? :)

Handyman

Sitat fra: Randomrex på fredag 03. september 2021, klokken 18:20
Nå som stadig flere får prøvd bilen, er det noen andre som har denne lyden i bilen sin? :)
Sammenliknet med min TM3 så er det mindre støy fra vifta. Den går på lavere turtall i de fleste tilfeller.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Grandzzz

Hei,

Vi hentet vår TM3 24.august, merket akkurat samme ulyd den samme dagen vi hentet den. Ga beskjed om dette dagen etter, fikk servicetime to uker senere. Teknikeren sa at dersom ulyden ble verre så måtte vi bare komme innom igjen.

6 dager senere kjørte vi til Tesla-senteret pga lyden bare ble verre og høyere, merket dette spesielt ved første hurtiglading. Da var ulyden der så og si hele tiden i 55 minutter!

Jeg viste en video av ulyden til teknikeren igjen og han sa at dette ikke hørtes noe bra ut, og at han var redd for at bilen bare kunne stoppe opp plutselig. For å unngå å bli hentet av Viking så ville han ta inn bilen med en gang, vi fikk en lånebil og dro derfra.

Dagen etter fikk vi melding om at bilen var ferdig på service. Da jeg møtte opp så sa de at de ikke fant noen problemer og at alt var i orden. Jeg nevnte blant annet at jeg aldri har hørt noen klage på en slik ulyd før, han mente at dette bare var pga den nye varmepumpa. Jeg spurte så om dette bare er en ulyd jeg må leve med? Dette svarte han «Ja, dessverre» på. Argumentene hans var at det er pga varmepumpa og at lyden kom til å komme og gå, men er spesielt merkbar nå pga sommervarmen. Jeg syns dette hørtes rart ut pga ulyden kom når vi varmet opp bilen også..

Jeg søkte på skiltnummere og eiere til de som hentet sin TM3 ca samtidig som oss. Fant da 5 personer som jeg sendte melding til og 4/5 svarte at de ikke hadde en slik ulyd i bilen sin. Etter dette så ringte jeg Tesla-service i Drammen og forklarte hele situasjonen. De sa at det ikke hørtes helt normalt ut og at de skulle be Tesla-Kritiansand om å sette opp en ny time til oss. Dette sa de på onsdag, og vi har fortsatt ikke hørt noe fra Tesla-KRS.

Ser at en av dere har vist videoen til en ved senteret i Kristiansand som sa at ulyden var helt normal. Syns dette er litt rart med tanke på at når jeg viste videoen 25.august og denne mandagen så sa de at det hørtes unormalt ut.

Har forresten også fått melding fra den siste jeg tok kontakt med, han fikk samme ulyd cirka en uke etter levering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA