Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på Model Y

Startet av andy99, tirsdag 31. august 2021, klokken 14:54

« forrige - neste »

andy99

Samletråd for mulige feil, mangler og andre problemer med Model Y. Eller andre ting som føles utenfor spec ;)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

daktari

Sitat fra: andy99 på tirsdag 31. august 2021, klokken 15:05
Mulig feil? Ved køkjøring på autopilot, skal det komme lyder fra bremseforsterker/cylinder. Lyden kommer fra høyre hjørne/bak bremsepedal. En slags metallisk klunk når bilen slipper bremsene etter stans. Mye høyere lyd enn når man bruker pedalen selv eller hva jeg er vant med fra andre biler. Normalt på Tesla?
Normalt på alle med automatisk bremsing.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Sitat fra: andy99 på tirsdag 31. august 2021, klokken 15:05
Mulig feil? Ved køkjøring på autopilot, skal det komme lyder fra bremseforsterker/cylinder. Lyden kommer fra høyre hjørne/bak bremsepedal. En slags metallisk klunk når bilen slipper bremsene etter stans. Mye høyere lyd enn når man bruker pedalen selv eller hva jeg er vant med fra andre biler. Normalt på Tesla?

Min Model S gjorde akkurat det samme ved køkjøring i lav fart. Såvidt jeg har skjønt ikke noe feil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

SintPåTesla

Har hatt TMY i 2 uker. Fire ganger til nå, har ikke åpne knappen på sjåførdøren villet åpne døren. Har måttet rulle ned vinduet og bruke håndtaket på utsiden for å få opp døren. I tillegg kommer det en ulyd fra ventilasjonen. En slags skrapelyd. Den dukker opp ca. hvert 2. minutt.

Har noen andre opplevd disse to feilene ?

lars667

Ikke vært borti det, nei. Noen lyder er det ja, men ikke skrapelyder. Dørene åpner seg. Du vet om den manuelle åpneren foran vindusheisknappene? Merk: Ta ned vinduet en cm før du bruker den. Høres ut som du må legge inn disse sakene i app.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Handyman

Sitat fra: SintPåTesla på mandag 20. september 2021, klokken 20:20
Har hatt TMY i 2 uker. Fire ganger til nå, har ikke åpne knappen på sjåførdøren villet åpne døren. Har måttet rulle ned vinduet og bruke håndtaket på utsiden for å få opp døren. I tillegg kommer det en ulyd fra ventilasjonen. En slags skrapelyd. Den dukker opp ca. hvert 2. minutt.

Har noen andre opplevd disse to feilene ?
Ikke opplevd det, men hva skjer om du bruker den mekaniske "nødåpneren"? Går vinduet ned når døren åpnes?
Hvis ikke må du manuelt senke vinduet før du lukker døra. Hvis vinduet går ned så tipper jeg at det er dårlig kontakt til bryteren/knappen.
Ang lyder fra klimaanlegget, så lager det litt "Darth Wader" lyder innimellom. Alt etter hvor sterke disse lydene er,  så er ganske vanlige lyder fra varmepumpe- /klimaanlegg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

bmw2002

Har opplevd 2 Model Y med feiljusterte lys, med tanke på at jeg bare har møtt 3 biler i trafikken må man jo lure på om det er en vanlig feil.

larsgk

Sitat fra: bmw2002 på mandag 20. september 2021, klokken 21:15
Har opplevd 2 Model Y med feiljusterte lys, med tanke på at jeg bare har møtt 3 biler i trafikken må man jo lure på om det er en vanlig feil.
De kan man heldigvis justere selv i menyen :  Kontroller > Service > Juster frontlysene

Handyman

Sitat fra: bmw2002 på mandag 20. september 2021, klokken 21:15
Har opplevd 2 Model Y med feiljusterte lys, med tanke på at jeg bare har møtt 3 biler i trafikken må man jo lure på om det er en vanlig feil.
Da TM3 kom hadde svært mange biler alt for høyt justerte lys. Ikke rart om det er slik med TMY også.
Veldig enkelt å justere dem ned. Det tar jo bare noen minutter å fikse selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Oddaa

Sitat fra: bmw2002 på mandag 20. september 2021, klokken 21:15
Har opplevd 2 Model Y med feiljusterte lys, med tanke på at jeg bare har møtt 3 biler i trafikken må man jo lure på om det er en vanlig feil.
Samme erfaring her. Har møtt mange med feiljusterte lys. Gjerne på ene siden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Hen9ng

Lest om diverse steder det lekker inn vann. Vanligst bagasjeluken og nede ved kanalen i baksetene. Selvopplevd med en ikke tett bakluke som tok inn vann både ved maskinvask og håndvask. Ble godt og bløtt baki..

ToWalkOrDrive

Ikke veldig big deal, men de originale gulvmattene i første rad krøller seg bakover og ramler over føttene. På førersiden er det bare den smale slissen til venstre, mens det på passasjersiden er hele matten. Er det noe som mangler som skal holde det nede?
Tesla Model Y                         2021-

Jeronan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 21. september 2021, klokken 11:59
Ikke veldig big deal, men de originale gulvmattene i første rad krøller seg bakover og ramler over føttene. På førersiden er det bare den smale slissen til venstre, mens det på passasjersiden er hele matten. Er det noe som mangler som skal holde det nede?

That is strange, as the original mats have a klister on the underside, so should stick to the car floor.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ModelY2021

Jeg bestilte 20" og fikk 19" vinterdekk levert bak i bilen ved overtakelse. Skal det ikke følge med hjulkapsler til 19"? Kan ikke finne de i bilen i hvert fall.

HalfAsleep

Noen som har erfaring med at vindusspylere ikke fungerer?  Jeg trodde det var fordi beholderen var tom ta jeg overtok bilen, så tenkte ikke noe på det og etterfylte spyleveske.
I dag var første gangen jeg følte for å vaske ruten, jeg holder venstre knapp inne, men ingen spylerveske kommer?  Jeg kan ikke høre noe pumpelyd eller lignende.  Viskerne går så lenge jeg holder knappen, men ingen spylerveske kommer.  Er dette noe noen andre har vært borti som kan "fikses" av eier, eller må den inn og sjekkes?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA