Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler på Model Y

Startet av andy99, tirsdag 31. august 2021, klokken 14:54

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: Tes$a på mandag 27. september 2021, klokken 08:49
Er det noen andre som har hatt problemer med sidekameraene? Jeg fikk min Model Y for noen dager siden, og alle kameraene virket fra starten, men under en langtur i helgen fikk jeg først opp varsel om at høyre kamera var blendet eller ute av drift, før det samme varselet kom opp for venstre kamera. Nå virker ingen av de. Er det noen quick fix for dette, eller må jeg melde det inn til Tesla?

You could try a reset (hold in brake pedal and both scroll wheels for about 5 seconds) and see if that clears the errors and brings the cameras back.

If not, then I fear you will have to create a service senter appointment.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

thebadger

Sitat fra: FrTr på onsdag 22. september 2021, klokken 14:55
La merke til at vindusviskerene hakket, eller lugget om du vil.. merket det først i dag og har hatt bilen 1mnd..
noen andre som har merket noe slikt ?
Ja, de bruker noen grusomme midler ved levering virker det som. Måtte gå over med all-purpose og så vindusvask fra turtle wax, ble bra etterpå.
Vindusviskerne var også særdeles skitne, mistenker at det ikke har blitt vasket ordentlig etter å ha stått på båten

Radial

Sidekameraene sliter veldig i mørke virker det som, klager på blending eller skitt, nær det er litt lys fra månen eller vegbelysning.

Autopilot funker selv om sidekameraene "ikke" er på stell, bare irriterende at varselet skal være SÅ tydelig, når det tydelig vis ikke er en veldig alvorlig feil🙂

Forsåvidt samme med regenererering, SVÆR advarsel om begrenset regenererering som ikke går bort, for en bagatell😄 Amerikanere... "Caution ,coffe is hot"
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Tes$a

Noen andre som har hatt problemer med at ladingen blir avbrutt etter få minutter/km når man lader på 13A? Har ikke hatt noen problemer med superlading, men har nå hatt to forsøk på lading gjennom 13A-kurs og begge gangene har ladingen blitt avbrutt etter kort tid, og jeg får heller ikke startet den igjen via appen.

geear

Sjekk statuslyset på ladekladden opp mot manualen. Det forteller årsak. Varmgang i plugg, lav spenning, jordfeil etc.

PionerThink

#35
Noen som har opplevd at skjerm går i svart? Har skjedd et par ganger nå den drøye måneden vi har hatt bilen, og sist måtte jeg kjøre noen km uten å vite hastigheten før den kom på igjen ::)
Ellers opplevde jeg etter igangkjøring for et par uker siden en veldig skapelyd som om bremsene hang. Stoppet og satt bilen i park, samt rygget en gang, og da var det borte :)
Når det gjelder kamerabasert regnsensor er den ikke helt med når man kommer utav tunnell i styrtregn! Mistet jo sikten totalt i dag og måtte starte viskerne selv via trykk på hendelen før de kom på! Litt skummelt må jeg innrømme!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Bidda

Noen andre: Får innimellom feilmelding om at den ikke kan lade (under kjøring) og har kommunikasjonsproblem mot en modul i ladetilkoblingen. Dårlig kontakt kanskje?
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

SurSnasen

Et par feil og irritasjonsmomenter:
Det knirker/gnisser ganske så mye fra bakseteraden. Har lokalisert det til å komme fra der hvor bakseteryggen går mot sidepanelet. Tiltet bakseteryggen litt forover, og ulydene forsvant. Må prøve å finne en løsning for å fjerne lyden, som ikke innebærer tilting.

Ene sidekameraet får jeg støtt og stadig feilmelding på (Kamera høyre dørstolpe tildekket el. blendet). Har sjekket alle kameraene gjentatte ganger, og det er ikke noe fukt eller andre hindringer som skulle tilsi noe feil.

Spotify henger. Flere ganger har jeg nå opplevd at jeg må resette bilen (eller skjermen) for å få Spotify til å fungere. Sitter med versjon 2021.32.21 i bilen.

Så er det en sak som vel ikke er feil eller mangel, men heller noe forbedringspotensiale. Autopiloten. Var nære på å skrelle opp bilen i går. Kjøring på landevei, inn mot en slak og godt oppmerket høyresving. Autopiloten aktivert. Mye trafikk imot, med blant annet et vogntog. Hengeren på dette lå bortimot på gulestripen. Min Y ville ikke være noe snauere, og gjorde svingen så stor som mulig ved også å dra seg helt opp mot gulestripen. Nok til at jeg brått måtte overta og dra den over på tryggere grunn i egen fil. Har merket meg flere ganger at bilen liker veldig godt å kose med gulestripen i svinger.

Ampéreson

Sitat fra: SurSnasen på fredag 01. oktober 2021, klokken 09:15
Har merket meg flere ganger at bilen liker veldig godt å kose med gulestripen i svinger.

Enig i det, får håpe de legger til en mer racing linje i fremtiden. Det er ofte ukomfortablet at bilen på død og liv skal trykke seg opp mot midtstreken i høyresvinger.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Kwick

Opplever også tilsvarende av det du beskriver. Spotify henger seg opp, virker som nettilgang er utrolig tregt.
Også fått feilmeldinger på kamera som er tildekket, uten å være tildekket.
Har hatt litt ulyder i ventilasjonen, litt hyling fra vifte.
Satser på at dette går seg til!
Ellers, så er jeg super happy med ny bil  :)

Nå skal Tesla komme hjem til meg på mandag for å montere skvettlapper, samt gjøre noen oppgraderinger.
De selv som tok kontakt nå i uken.
Kjører:
Tesla Model Y 2021 mod. LR AWD GRÅ
Mitsubishi I-Miev 2017 mod.

RuneW

Sitat fra: SurSnasen på fredag 01. oktober 2021, klokken 09:15
Så er det en sak som vel ikke er feil eller mangel, men heller noe forbedringspotensiale. Autopiloten. Var nære på å skrelle opp bilen i går. Kjøring på landevei, inn mot en slak og godt oppmerket høyresving. Autopiloten aktivert. Mye trafikk imot, med blant annet et vogntog. Hengeren på dette lå bortimot på gulestripen. Min Y ville ikke være noe snauere, og gjorde svingen så stor som mulig ved også å dra seg helt opp mot gulestripen. Nok til at jeg brått måtte overta og dra den over på tryggere grunn i egen fil. Har merket meg flere ganger at bilen liker veldig godt å kose med gulestripen i svinger.

Er uenig med deg i mye, men akkurat dette er jeg 100% enig med deg i at er for dårlig. Jeg lurer litt på hvorfor det er nødvendig å oppføre seg slik. Eneste jeg kan komme på er at det er en viss forsinkelse i oppfattelsen av svingen, slik at bilen "lagger" litt før den svinger. Hvis det er en lengere sving, så virker det som den i siste delen av svingen ligger bedre sentrert enn i starten. Mulig det bare er innbillning.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: SurSnasen på fredag 01. oktober 2021, klokken 09:15
....Var nære på å skrelle opp bilen i går. Kjøring på landevei, inn mot en slak og godt oppmerket høyresving. Autopiloten aktivert. Mye trafikk imot, med blant annet et vogntog. Hengeren på dette lå bortimot på gulestripen. Min Y ville ikke være noe snauere, og gjorde svingen så stor som mulig ved også å dra seg helt opp mot gulestripen. Nok til at jeg brått måtte overta og dra den over på tryggere grunn i egen fil. Har merket meg flere ganger at bilen liker veldig godt å kose med gulestripen i svinger.
Det er dessverre slik den kjører på veier den ikke er beregnet for. Jeg stusser på hvorfor den plasserer seg motsatt av det jeg ville gjort. Man lærer fort å forutse hva AP klarer og ikke klarer på veier den ikke er beregnet for.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Macmons

Hei,
Har nå hatt vår TMY i en liten uke og er kjempefornøyd, men lurer likevel på en ting:
Skal ikke skjermen gå i svart i tuneller når den står på Auto?
2021 Tesla Model Y

2017 BMW i3

Handyman

Sitat fra: Macmons på fredag 08. oktober 2021, klokken 22:55
Hei,
Har nå hatt vår TMY i en liten uke og er kjempefornøyd, men lurer likevel på en ting:
Skal ikke skjermen gå i svart i tuneller når den står på Auto?
Burde absolutt vært slik, men det er det dessverre ikke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på fredag 08. oktober 2021, klokken 23:57
Sitat fra: Macmons på fredag 08. oktober 2021, klokken 22:55
Hei,
Har nå hatt vår TMY i en liten uke og er kjempefornøyd, men lurer likevel på en ting:
Skal ikke skjermen gå i svart i tuneller når den står på Auto?
Burde absolutt vært slik, men det er det dessverre ikke.

Ja, og det verste er at Teslaen har blitt programmert til å oppføre seg sånn...har ved lange tunneler vært inne og valgt nattmodus på display for å unngå å få en sol mot meg inni tunnelen.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA