Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

pris på nytt batteri

Startet av kjølholdt, tirsdag 31. august 2021, klokken 08:28

« forrige - neste »

Contango

#15
Sitat fra: amrois på onsdag 01. september 2021, klokken 13:22
Jeg er på ingen måte jurist, men jeg er ganske sikker på at man har reklamasjonsrett i 5 år på byttede deler, uavhengig av om man har betalt selv eller fått jobben gjort på garanti/reklamasjonsrett. Jeg har hatt tilfeller med kjøleskap og vaskemaskin som har måttet bytte elektronikkmodul innenfor 5 år fra kjøpsdato, og der byttedelene har feilet på nytt innen 5 år fra reparasjonsdato (og mer enn 5 år fra kjøpsdato). I begge tilfeller ble ny modul byttet kostnadsfritt. Jeg skjønner ikke at et batteri til elbil skal være noe anderledes. Hvordan begrunner du at det ikke gis ny reklamasjonsrett?
Det kalles Goodwill når du har fått byttet kostnadsfritt etter at garanti og reklamasjonsrett har gått ut. Som JLie skriver er det betaling for reparasjonen som utløser ny rettighet, ikke en reklamasjonsreparasjon i seg selv. Du synes det høres logisk ut at en som har fått nytt batteri kostnadsfritt skal ha sterkere forbruker rettigheter i fremtiden enn en som ikke har det? Og at en eventuell reparasjon hvert fjerde år gir rettigheter inn i evigheten?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Thomatene

Sitat fra: Contango på onsdag 01. september 2021, klokken 13:56
Sitat fra: amrois på onsdag 01. september 2021, klokken 13:22
Jeg er på ingen måte jurist, men jeg er ganske sikker på at man har reklamasjonsrett i 5 år på byttede deler, uavhengig av om man har betalt selv eller fått jobben gjort på garanti/reklamasjonsrett. Jeg har hatt tilfeller med kjøleskap og vaskemaskin som har måttet bytte elektronikkmodul innenfor 5 år fra kjøpsdato, og der byttedelene har feilet på nytt innen 5 år fra reparasjonsdato (og mer enn 5 år fra kjøpsdato). I begge tilfeller ble ny modul byttet kostnadsfritt. Jeg skjønner ikke at et batteri til elbil skal være noe anderledes. Hvordan begrunner du at det ikke gis ny reklamasjonsrett?
Det kalles Goodwill når du har fått byttet kostnadsfritt etter at garanti og reklamasjonsrett har gått ut. Som JLie skriver er det betaling for reparasjonen som utløser ny rettighet, ikke en reklamasjonsreparasjon i seg selv. Du synes det høres logisk ut at en som har fått nytt batteri kostnadsfritt skal ha sterkere forbruker rettigheter i fremtiden enn en som ikke har det? Og at en eventuell reparasjon hvert fjerde år gir rettigheter inn i evigheten?
Jeg snakket med jurist i Forbrukerrådet for ca 2 uker siden om dette. Han ble forespeilet følgende scenarie:
Det er 1 mnd igjen av opprinnelig 8 års garanti og batteriet feiler. Tesla bytter batteriet med et reparert (refurbished) kostnadsfritt. Deretter så feiler batteriet igjen ett år etter at opprinnelig garanti er utløpt. Hvilke rettigheter har bileier?

Hans forklaring var omtrent som Contango sin. Men han sa at man antagelig ikke er helt uten rettigheter på det nyreparerte batteriet. Dette pga at Tesla tar en relativt høy pris for et slikt batteri når de selger det.
Men hva «....antagelig ikke helt uten rettigheter....» betyr, gjenstår å se.

ventle

Det er faktisk sånn at man kan reklamere på mislykket reparasjonsforsøk (som ble utført innenfor reklamasjonsfristen) etter at den (opprinnelige) absolutte reklamasjonsfristen er utløpt. Dette følger av rettspraksis som ble etablert av høyesterett i Rt. 2013 s. 865, den såkalte "rustdommen". I praksis betyr dette at det løper ny reklamasjonsfrist på det som er (forsøkt) utbedret.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/hr/hr-2013-01261-a.html&emne=2013-06-13*,%20*-2013-06-13&&

https://www.jusstorget.no/reklamasjons-og-foreldelsesreglene-etter-at-selger-har-forsokt-utbedring-2/

https://www.raugland.no/2013/09/25/reklamasjon-i-forbrukerkjop-ved-mislykket-utbedring-av-mangel/

Thomatene

Interessant. Takk.
Du skriver reklamasjonsfristen. Men i det tilfellet at det skjer noe med batteriet på slutten av en 8 års garanti så har reklamasjonsfristen utløpt vil jeg anta. Men antar at ditt resonnement og nevnte rettspraksis er like relevant.

Contango

Enig i at nyansen er interessant. Men - det må bli veldig krevende med bevisførsel når det ikke er mulig for en kunde å vite om en ny batterifeil etter garanti/reklamasjonsutbedring er en følge av reparasjonen. Bevisbyrden der er vel hos kunden?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

geear

Det er forskjell på om reparasjonen skjer innenfor de fem årene som Forbrukerkjøpsloven dekker, og innen de åtte årene med fabrikksgaranti.

Contango

Jeg grubler på om det er riktig. I begge tilfeller vil det dreie seg om reklamasjon på en reparasjon. Men uansett, i tilfellet batterifeil vil det vel uansett være en feil oppstått etter garantiutløp men på et batteri som har hatt en garantireparasjon som utløser spørsmålet. Reklamasjonsperioden på det originale batteriet har jo forlengst utløpt. Spørsmålet mitt er fremdeles om ikke kunden må bevise at feilen er knyttet til reparasjonen om «rustdommen» skal kunne anvendes som presedens?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Muffinman

Sitat fra: Marius76 på tirsdag 31. august 2021, klokken 21:34
Jeg fikk byttet til et refurbished batteri for noen måneder siden. Med 5 års reklamasjon så regner jeg det som ganske safe å eie en gammel Model S i så måte.
Et batteri som er byttet på en bil på garanti senere enn 5 år etter kjøp vil ikke ha noen reklamasjonsrett. Unntaket er om bilen er eldre enn 5 år, men solgt fra profesjonell part til privatkunde for mindre enn 5 år siden.

Fkjl begrenser absolutt reklamasjonsfrist oppad til 5 år etter kjøp. Ytelser ut over det er frivillig fra selgers side. Så her er man prisgitt hvilke betingelser Tesla gir på et batteribytte.

Det stiller seg naturligvis annerledes om man betaler for batteribyttet selv.

krl

#23
Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. september 2021, klokken 09:00
Et batteri som er byttet på en bil på garanti senere enn 5 år etter kjøp vil ikke ha noen reklamasjonsrett. Unntaket er om bilen er eldre enn 5 år, men solgt fra profesjonell part til privatkunde for mindre enn 5 år siden.

Fkjl begrenser absolutt reklamasjonsfrist oppad til 5 år etter kjøp. Ytelser ut over det er frivillig fra selgers side. Så her er man prisgitt hvilke betingelser Tesla gir på et batteribytte.

Det stiller seg naturligvis annerledes om man betaler for batteribyttet selv.
Det høres ikke korrekt ut. Har du noen kilde på at lovverket er endret? Tidligere har det alltid vært slik at det påløper ny reklamasjonsrett på deler som er skiftet under reklamasjon. Noe som feiler på nytt, vil være en resultat av en mislykket reparasjon. Ref. https://www.jusstorget.no/reklamasjons-og-foreldelsesreglene-etter-at-selger-har-forsokt-utbedring-2/

Altså, har Tesla reparert bilen med nytt batteri, så har du ny reklamasjonsrett på dette slik jeg forstår dette.

Noe annet vil sparke beina under alt av miljøhensyn gjennom lovverket. Det kan ikke være slik at noe kan repareres med "tape" eller dårlige deler, som akkurat holder frem til opprinnelig reklamasjonsrett er ute. Da vil vi få et enormt søppel-problem og det vil lønne seg å produsere ting som ikke varer. Slik kan vi ikke ha det.

PS, jeg ville sjekket dette med en advokat som kan slikt godt dersom Tesla krangler her...

Og; hvis argumentet her er at dette ble byttet på garanti etter 5 år var gått, så har du vel betalt for garantien? Og sånn sett bør det vel da også være ny reklamasjonsrett her -- selv om det kanskje kan være mer ullent enn hvis bytte var på ordinær reklamasjonsrett.

Muffinman

#24
Sitat fra: krl på torsdag 02. september 2021, klokken 09:51
Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. september 2021, klokken 09:00
Et batteri som er byttet på en bil på garanti senere enn 5 år etter kjøp vil ikke ha noen reklamasjonsrett. Unntaket er om bilen er eldre enn 5 år, men solgt fra profesjonell part til privatkunde for mindre enn 5 år siden.

Fkjl begrenser absolutt reklamasjonsfrist oppad til 5 år etter kjøp. Ytelser ut over det er frivillig fra selgers side. Så her er man prisgitt hvilke betingelser Tesla gir på et batteribytte.

Det stiller seg naturligvis annerledes om man betaler for batteribyttet selv.
Det høres ikke korrekt ut. Har du noen kilde på at lovverket er endret? Tidligere har det alltid vært slik at det påløper ny reklamasjonsrett på deler som er skiftet under reklamasjon. Noe som feiler på nytt, vil være en resultat av en mislykket reparasjon. Ref. https://www.jusstorget.no/reklamasjons-og-foreldelsesreglene-etter-at-selger-har-forsokt-utbedring-2/

Altså, har Tesla reparert bilen med nytt batteri, så har du ny reklamasjonsrett på dette slik jeg forstår dette.

Og; noe annet vil sparke beina under alt av miljøhensyn gjennom lovverket. Det kan ikke være slik at noe kan repareres med "tape" eller dårlige deler, som akkurat holder frem til opprinnelig reklamasjonsrett er ute. Da vil vi få et enormt søppel-problem og det vil lønne seg å produsere ting som ikke varer. Slik kan vi ikke ha det.

PS, jeg ville sjekket dette med en advokat som kan slikt godt dersom Tesla krangler her...

Poenget her er at garantibytte ikke skjer på reklamasjon mellom 5-8 år etter kjøp. Fkjl §27, andre ledd angir absolutt reklamasjonsfrist. Etter 5 år er retten til å reklamere bortfalt.

Det følger av forarbeidene til fkjl at det løper ny reklamasjonsfrist på "vesentlige deler" av bilen hvis bytte skjer under reklamasjon, dvs at reklamasjonen fremsettes innen absolutt og relativ frist, og at mangelsvurderingen jfr §15 bokstavpunkt b) og §16 bokstavpunkt a) konkluderer med at det foreligger en mangel.

Det begynner naturligvis ikke å løpe ny reklamasjonsfrist på noe som er byttet på garanti ETTER at reklamasjonsfristen er utløpt. Om noe er reparert eller byttet under reklamasjon innenfor fristene og går istykker på nytt kan en under visse omstendigheter betrakte det som mislykket avhjelpsforsøk, fjr §30, andre ledd.

Edit: Merk at dette gjelder ved handel mellom profesjonell part og privatperson som ikke i hovedsak handler i næring og dermed omfattes av bestemmelsene i forbrukerkjøpsloven. Er både selger og kjøper næringsdrivende eller private, dvs jevnbyrdige, er det bestemmelsene i kjøpsloven som gjelder. Den gir kjøper vesentlig svakere rettigheter, og en kan i tillegg avtale seg vekk fra vilkårene i loven i motsetning til forbrukerkjøpsloven som er ufravikelig.

Contango

Jeg forstår det slik at geear da har rett? En reparasjon foretatt en dag før garantiutløp på en del som svikter to dager etter gir ingen rettigheter mens det er en mulighet for rettigheter dersom reparasjonen skjer en dag før utløpet av reklamasjonsperioden? Ergo at man må påregne at garantiperiodens utløp på et Tesla batteri er endelig uansett når og hvor mange reparasjoner batteriet har hatt? (jeg antar at det ikke er relevant om reparasjonen skjedde innenfor reklamasjonsperioden da tre+ år etter er alt for lang tid.)
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Muffinman

SitatEn reparasjon foretatt en dag før garantiutløp på en del som svikter to dager etter gir ingen rettigheter
Da er det nok noen garantivilkår som kan utfordres, også rettslig. Garantireparasjon som holder i tre dager er nok ikke å regne som oppfyllelse av kontrakten. Skulle tro at man er over på avtalerett da, men det er ikke min sterke side.

Sitatmulighet for rettigheter dersom reparasjonen skjer en dag før utløpet av reklamasjonsperioden
Vil anbefale at man reklamerer skriftlig i så fall, slik at det er dokumentert at det er reklamert tidligere. Tesla registrerer ofte saker som "goodwill" eller "warranty" i sine systemer og jeg vil anta at man slipper litt saksgang om man kan trekke frem en mail hvor reklamasjonen i sin tid ble framsatt :)




kjølholdt

Uavhengig av juss synes jeg dette er en elendig måte av tesla å behandle kundene sine på. Jeg skal skifte el bil nå og det blir ikke tesla igjen. Hadde de tatt litt bedre vare på kundene sine , hadde jeg nok gått for en ny tesla. Men med åpning av ladenettverket for andre biler finner jeg liten grunn til å velge tesla da de gir jamt f.......... i kundene . I løpet av denne åtte års perioden har de gått fra å være veldig serviceminded til å gi f.............
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

kjølholdt

Vel ønsker man  at kunden skal kjøpe tesla igjen hiver man ikke early adopters under bussen ved å forlange 182000 eller reelt 260000 for nytt batteri. At jaguar er enda mer idioter hjelper ikke !
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA