Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdatering av sw

Startet av Svolar, mandag 30. august 2021, klokken 18:51

« forrige - neste »

Svolar

Det må det komme oppdateteringer?

Etter å ha vært inne i menyen og justert bilen slik jeg ønsker så er den tilbake til fabrikk innstillinger ved neste start. Hva er poenget med å gå inn i menyene da? Går det an å ha en auto lock car når du går fra den?

Har hørt at en kan oppdatere selv via USB. Er det noen som har en link?


lars667

Ja, fulgte tråden i forrige post i går, fungerte greit. Finn en usb-disk av noe slag som har minst 32GB. Last ned fil på rundt 26GB (latest release, mix tror jeg, fra den diskusjonstråden). Formater disk som exfat eller NTFS og pakk ut zip-fil til denne. Plugg i usb-kontakta i lomma under dash og start opp bil. Skal da spørre om å oppdatere, velg rask oppdatering så er det ferdig på en snau halvtime. Bil må stå på. Men dette oppdaterer vel bare infotainment. Vet ikke mulig om det blir mulig å oppdatere firmware på bilen utenfor verksted etterhvert?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Jorn01

Sitat fra: Svolar på mandag 30. august 2021, klokken 18:51
Etter å ha vært inne i menyen og justert bilen slik jeg ønsker så er den tilbake til fabrikk innstillinger ved neste start. Hva er poenget med å gå inn i menyene da?
Jeg hadde det samme "problemet". Saken var imidlertid at bilen skal være påskudd, girvelgeren i P etc for at innstillingene skal bli lagret. Endringer i innstillinger underveis/mens bilen står i gir blir ikke lagret.

nordmannisverige

Hvordan forholder Hyundai til garantien om man har vært å pillet med uautoriserte softwareoppdateringer?

lars667

Det kan jeg ikke svare på, men dette er Hyundais egne oppdateringer, digitalt signert av dem. Bilen vil ikke godta noe annet. Det posteren på forumet har gjort, er bare å organisere filene på et eller annet vis. Selve filene er ikke endret på.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

nordmannisverige

Da er det fortsatt en ikke-offisiell software-versjon om jeg får være krass.

Jeg hadde personlig vært veldig forsiktig med å legge inn en software jeg har funnet på et forum på en splitter ny bil.

Jobber selv med validering av "mjukvara" her i Sverige, og vår leverandør er veldig klar på att de ikke garanterer funksjoner om vi selv går inn og mix&match mellom ulike "builds".

Vi kan selvsagt be om att leverandøren setter sammen to funksjoner fra ulike "builds", sånn att vi kan beholde garantien.

Vår leverandør nekter også å feilsøke om de ser att vi har pillet med programvaren.

Nekter ingen å teste software på sin egen bil, men vill bare att man tenker veldig godt etter, før man setter inn en USB-stikke man ikke er 100% sikker hva inneholder.

Jorn01


moby666

Hvis bilen godtar installasjon av programvare så vil det si at filene har riktig sertifikat og signert. Hvis disse filene er tuklet med, vil ikke bilen installert disse filene. Hvis du jobber med slikt så burde du vite hvordan slikt fungerer.


Sitat fra: nordmannisverige på tirsdag 31. august 2021, klokken 09:20
Da er det fortsatt en ikke-offisiell software-versjon om jeg får være krass.

Jeg hadde personlig vært veldig forsiktig med å legge inn en software jeg har funnet på et forum på en splitter ny bil.

Jobber selv med validering av "mjukvara" her i Sverige, og vår leverandør er veldig klar på att de ikke garanterer funksjoner om vi selv går inn og mix&match mellom ulike "builds".

Vi kan selvsagt be om att leverandøren setter sammen to funksjoner fra ulike "builds", sånn att vi kan beholde garantien.

Vår leverandør nekter også å feilsøke om de ser att vi har pillet med programvaren.

Nekter ingen å teste software på sin egen bil, men vill bare att man tenker veldig godt etter, før man setter inn en USB-stikke man ikke er 100% sikker hva inneholder.

nordmannisverige

Sitat fra: moby666 på tirsdag 31. august 2021, klokken 17:17
Hvis bilen godtar installasjon av programvare så vil det si at filene har riktig sertifikat og signert. Hvis disse filene er tuklet med, vil ikke bilen installert disse filene. Hvis du jobber med slikt så burde du vite hvordan slikt fungerer.


Sitat fra: nordmannisverige på tirsdag 31. august 2021, klokken 09:20
Da er det fortsatt en ikke-offisiell software-versjon om jeg får være krass.

Jeg hadde personlig vært veldig forsiktig med å legge inn en software jeg har funnet på et forum på en splitter ny bil.

Jobber selv med validering av "mjukvara" her i Sverige, og vår leverandør er veldig klar på att de ikke garanterer funksjoner om vi selv går inn og mix&match mellom ulike "builds".

Vi kan selvsagt be om att leverandøren setter sammen to funksjoner fra ulike "builds", sånn att vi kan beholde garantien.

Vår leverandør nekter også å feilsøke om de ser att vi har pillet med programvaren.

Nekter ingen å teste software på sin egen bil, men vill bare att man tenker veldig godt etter, før man setter inn en USB-stikke man ikke er 100% sikker hva inneholder.
Nå er det ikke bilsoftware jeg jobber med, men software i annet kjøretøy som krever høyt sikkerhetstenk, som jeg også håper bilbransjen følger også.

Hos oss leveres ulike funksjoner i såkalte «Builds». En «build» består av den gamle mykvaren, pluss eventuelt nye funksjoner eller sikkerhetsoppdateringer .

Vi begynte på build 1.0 og er nå, mange år etter, på build 5.7_113.

La oss si at build 2.3_100 hadde en funksjon eller en viss GUI jeg savner.

Jeg kan da ta den selen av mykvaren, og inkorporere i en ny Build jeg kaller B5.8. Problemet jeg kan støte på er att den gamle funksjonen/del av GUI aldri er validert og godkjent  med resten av det som finns i B5.8.

Jeg tviler ikke på at bilen kjøper mykvare som har de rette sertifikatene, det er summen av funksjoner som egentlig ikke hører sammen jeg har problemer med.

Disclaimer! Om Hyundai sertifiserer sine funksjoner så at de bare passer med en viss versjon av mykvaren, så gir jeg meg. Men da kjennes det jo ikke spesielt fruktbart å «hacke» inn funksjoner/brukergrensesnitt fra en annen mykvareversjon.

Tl.dr: Du kan få en datamaskin til å godta all mykvare som har de rette sertifikatene, men om man mixer&matcher funksjoner fra ulike mykvareversjoner, så kan det få datamaskinen til å krasje om funksjonene aldri er testet til sammen.
Tenk kalkulatoren fra Windows 3.11 inn i Windows 10. kanskje funker det, men det kan bli problemer, og det kan være litt dumt, spesielt i 120kmt på E6.

nordmannisverige

For å være tydelig, jeg snakker ikke om den offisielle mykvaren man kan laste ned fra Hyundais hjemmesider. (selv om jeg syns det er litt rart at må inn på den russiske hjemmesida for å finne den).

Jeg snakker om de «hackede» versjonene som finns på forumet det ble lenket til tidligere i den her tråden. 

Svolar

Har det kommet noe offisiell utrulling av ny software som kanskje rydder opp i diverse ting.

FThorsen

Sitat fra: lars667 på mandag 30. august 2021, klokken 22:34
Ja, fulgte tråden i forrige post i går, fungerte greit. Finn en usb-disk av noe slag som har minst 32GB. Last ned fil på rundt 26GB (latest release, mix tror jeg, fra den diskusjonstråden). Formater disk som exfat eller NTFS og pakk ut zip-fil til denne. Plugg i usb-kontakta i lomma under dash og start opp bil. Skal da spørre om å oppdatere, velg rask oppdatering så er det ferdig på en snau halvtime. Bil må stå på. Men dette oppdaterer vel bare infotainment. Vet ikke mulig om det blir mulig å oppdatere firmware på bilen utenfor verksted etterhvert?
Man kan også formatere med NTFS. Og kart blir også oppdatert. Tviler på at man mister noe garanti eller noe tilsvarende da all softwaren er signert og er ikke tuklet med, annet enn å legge dem i samme "innpakning"
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

nordmannisverige

Sitat fra: FThorsen på onsdag 06. oktober 2021, klokken 13:16
Sitat fra: lars667 på mandag 30. august 2021, klokken 22:34
Ja, fulgte tråden i forrige post i går, fungerte greit. Finn en usb-disk av noe slag som har minst 32GB. Last ned fil på rundt 26GB (latest release, mix tror jeg, fra den diskusjonstråden). Formater disk som exfat eller NTFS og pakk ut zip-fil til denne. Plugg i usb-kontakta i lomma under dash og start opp bil. Skal da spørre om å oppdatere, velg rask oppdatering så er det ferdig på en snau halvtime. Bil må stå på. Men dette oppdaterer vel bare infotainment. Vet ikke mulig om det blir mulig å oppdatere firmware på bilen utenfor verksted etterhvert?
Man kan også formatere med NTFS. Og kart blir også oppdatert. Tviler på at man mister noe garanti eller noe tilsvarende da all softwaren er signert og er ikke tuklet med, annet enn å legge dem i samme "innpakning"
Her er hva som står i svenske Hyundais garantihefte, spørs om ikke det å legge inn software gjør at Hyundai kan nekte garanti.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

FThorsen

Sitat fra: nordmannisverige på onsdag 06. oktober 2021, klokken 15:07
Her er hva som står i svenske Hyundais garantihefte, spørs om ikke det å legge inn software gjør at Hyundai kan nekte garanti.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det som stod der var jo veldig diffust. Og så har det seg slik at i norsk lov så må (i dette tilfellet) produsenten bevise at denne endringen er grunnen til et eventuelt problem som gjør at garanti bortfaller. Det skal "ganske" mye til ;)
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA