Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y vs annet.

Startet av Panduck, mandag 30. august 2021, klokken 15:37

« forrige - neste »

mroek

SitatKonklusjon

I forkant av testene hadde vi nok en forventning om å kunne peke på en favoritt i etterkant til tross for begrensent tid med Model Y, men her må vi innrømme bilene overrasker selv oss.

Mustang Mach-e og Model Y er to biler som både er ganske like, men samtidig ganske forskjellige. Mustang tilbyr et tøffere utseende og vesentlig skarpere kjøreegenskaper, mens Model Y i enda større grad har rendyrket familiefokuset med mer komfort og litt bedre plass.

Utover dette ligger djevelen i detaljene:

Model Y kan trekke tyngre, men bære mindre. Mustang Mach-e har et mer brukervennlig interiør, men dårligere infotainmentsystem – mens Model Y er en drøm for dem som elsker minimalisme, men kanskje for minimalistisk for sitt eget beste. Mustang har et større batteri, men dårligere maksimal ladehastighet.

Et lite element det kan være greit å ha i bakhodet, er Model Y ser ut til å ha vesentlig høyere forsikringspremie. En rask sjekk hos et av de største bilforsikringsselskapene avslørte en forskjell på rundt 40 prosent. Det kan tyde på at Mustang vil gi rimeligere bilhold over tid.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

RJK

Sitat fra: bjorngb på søndag 05. september 2021, klokken 23:18
Sitat fra: RJK på fredag 03. september 2021, klokken 23:15
Sitat fra: bjorngb på fredag 03. september 2021, klokken 20:47
Er det noen som har lest den overraskende konklusjonen i Nettavisen tmy vs Mach-e?
Først, en fordel om du legger ut link til artikkelen du snakker om. Deretter, siden det er pluss-artikkel (bør bemerkes), så ville det vært fint om du kunne kopiert inn konklusjonen.

På forhånd takk!
Først linken: https://www.nettavisen.no/tesla-model-y/ford-mustang-mach-e/elbil/test-ford-mustang-mach-e-long-range-awd-moter-tesla-model-y/f/5-95-284413

PS - DETTE ER EN PLUSS-ARTIKKEL (bak betalingsmur)

Har ikke tilgang til konklusjonen.

Værsågod 🍆🍩
Takk for oppklaringen. Jeg leste det som at du hadde tilgang til artikkelen, men lurte på hva andre synes om den. Ser nå at du ikke hadde det.

Min melding kan sees på som et tips til hvordan man kan avklare ting med litt mer utfyllende info i trådstarterinnlegget.

Takker igjen!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: mroek på mandag 06. september 2021, klokken 00:17
SitatKonklusjon

I forkant av testene hadde vi nok en forventning om å kunne peke på en favoritt i etterkant til tross for begrensent tid med Model Y, men her må vi innrømme bilene overrasker selv oss.

Mustang Mach-e og Model Y er to biler som både er ganske like, men samtidig ganske forskjellige. Mustang tilbyr et tøffere utseende og vesentlig skarpere kjøreegenskaper, mens Model Y i enda større grad har rendyrket familiefokuset med mer komfort og litt bedre plass.

Utover dette ligger djevelen i detaljene:

Model Y kan trekke tyngre, men bære mindre. Mustang Mach-e har et mer brukervennlig interiør, men dårligere infotainmentsystem – mens Model Y er en drøm for dem som elsker minimalisme, men kanskje for minimalistisk for sitt eget beste. Mustang har et større batteri, men dårligere maksimal ladehastighet.

Et lite element det kan være greit å ha i bakhodet, er Model Y ser ut til å ha vesentlig høyere forsikringspremie. En rask sjekk hos et av de største bilforsikringsselskapene avslørte en forskjell på rundt 40 prosent. Det kan tyde på at Mustang vil gi rimeligere bilhold over tid.

Takker. :)

Sånn kjapt, dersom man ikke trenger taklast, og 750 kg på kroken er tilstrekkelig, så er det et veldig godt valg å gå for Mustang Mach-E. Trenger du av og til mulighet for å fra tyngre henger, så kan vinninga gå opp i spinninga om man må leie varebil for å få fraktet det man ikke får med seg med Mach-e med flere turer (fordele lasten).

Så kommer det og an på behovet for langkjøring og derved hurtigladiing. Her er nok ennå SuC-nettverket genialt, og veldig lett tilgjengelig. Men selvsagt blir det flere ladere rundt omkring som gir mer enn rask nok lading, i hvertfall sør for trøndelag. Også veldig greit utbygd i Finnmark og Nord-Troms. Sørlige deler av Troms samt Nordland er det derimot dårlig stelt med kun en og annen 50 kW-lader. Til dels samme ståa på mindre urbane strøk i vest/nordvest. For ikke-Teslaer altså.

Dessverre er begge biler uaktuelle for meg, TMY pga lav nyttelast. Alt annet er godt innenfor mine krav på den bilen. Mustangen burde hatt doblet tilhengerkapasitet, og støtte for taklast for å dekke mine behov.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

bjorngb

Sitat fra: RJK på mandag 06. september 2021, klokken 00:18
Min melding kan sees på som et tips til hvordan man kan avklare ting med litt mer utfyllende info i trådstarterinnlegget.
Da bør du sitere trådstarter...

Men nå har vi fått lest konklusjonen 👍
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

RJK

Holder det ikke at all siteringen lå i trådstarters svar rett over det innlegget jeg skrev?

Hadde det vært ett eneste innlegg i mellom, så hadde jeg sitert, men her anså jeg det altså som unødvendig siden det var rett over.

Det oppfordres jo til ikke å sitere innlegg rett over det man svarer på, for å unngå at man får overlange siteringer, så jeg fulgte rådet for god skikk og bruk på forum. Er ikke vanskelig å gjøre om, så om det ansees som ønskelig, så endrer jeg gjerne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

#50
Dersom en har 49 i sko så er en sannsynligvis ganske høy også. Fordelen med Model Y er at når en er nesten to meter høy, og har førersetet helt bak (som du må), så kan en fortsatt gå ut av bilen og sette seg i baksetet, og skvise seg inn der og, uten å flytte førersetet. Mulig det er sånn på ID4 og...har ikke testet. Model Y har og en front-bagasjerom, og stort rom under gulvplaten bak. På tur tar en bare vekk gulvplaten.

Model Y har 5 tommer lenger benplass i baksetet enn Model 3, mens den har 1 tomme kortere i fremsetet, men mye høyere setet (setene står på stylter), sånn at det føles ganske likt....mens bakseteplassen føles mye større...siden setene står på stylter kan de i baksetet og ha føttene under fremsetet.

Støyen som har fått litt klager på Y i Norge på 19"-hjulene er i stor grad pga Hankook-dekkene, som er mer effektive enn stille. Etter at du sliter ut dem kan du bytte til roligere dekk...eller putte en dyne i bagasjerommet :-). I USA hvor Model Y 19" har kontinental-dekk så får bilen mye skryt for hvor komfortabel og rolig den er i forhold til Model 3.

Angående nyttelast så er grensen 5 personer `a 78 kilo inkl fører, som er veldig lite. Men jeg kommer ikke til å stå å måle, og det blir ikke ansett som noe fare verken fra myndigheter eller produsenten å ha mer (i USA er grensen høyere på Y). Hvis du mot formodning blir stoppet og kontrollert får du ikke noe bot med mindre du har mer enn 30% overvekt. Eneste du risikerer er å ta ut last eller folk...last kan forøvrig løses med tilhenger (maks 1600 kg).

Da jeg så og prøvesatt Y ble jeg imponert over hvor fin den var (bakfra) - svart lakk.

Synes og det er fint å kunne lade på alle Supercharger-stasjonene, selv om V3-stasjonene sannsynligvis blir åpnet opp for andre merker. Ser og at "Tesla-Bjørn" har testet 1000km-challenge, og der havnet Model Y høyt oppe, selv om jeg stusser på høyere snittfart...om bilen gjør det bra siden den kjører på veier hvor den kan kjøre fortere (Sverige-rute)...men uansett viser testene at den kan komme seg frem 100 mil ganske kjapt...

De har forøvrig fått inn Model Y på mange salgssteder nå, så uansett ville jeg prøvd de ulike bilene. Model Y har forøvrig ganske kort sete, men ikke så ille at det stoppet meg fra å kjøpe en som jeg snart får hente  :)
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Enig med siste taler, fått prøvesittet nå og er ekstremt imponert. Perfekt for høye folk, langt mer plass enn etron (utrolig nok), svært god takhøyde, folk på 2m i baksete går fint selv med med 2m sjåfør. Største bagasjerommet jeg har sett i klassen, enormt og svært anvendelig. Bilen virker svært godt sammenskrudd og mer premium enn VAG bilene med design og materialvalg (subjektivt). Veldig godt utstyrt, tilsvarer «full pakke» på vanlige biler kanskje minus matrix lys etc. Prisen på denne skal ikke ned, den er klasseledende på alt annet enn ladefart. Jeg trodde følelsen skulle bli «stor 2019 M3» men det er ikke riktig. Svært mye har skjedd. Kun et spørsmål om man skal vente på Panasonic batteri eller ikke!

Panduck

Jeg er ikke akkurat høy, kun 1.80, så det er kun fotstørrelsen som gir problem i en rekke biler. Egentlig er det merkelig hvordan enkelte biler skaper problem, det burde være så enkelt å gi litt mer plass. Tesla Y er nok en kjempeflott bil, men uansett drar det sikkelig ned med så lav nyttelastvekt og høy forsikringspremie.

Nå blir det en prøvetur til med Ioniq 5 for å prøve en gang til å se om jeg kan bli venn med pedalene der, hvis ikke kan det være vi venter til noe annet kommer. Vi har jo en i3 så det er ikke noe superhast med å skaffe ny elbil, begynner bare å bli litt lei av å måtte lade såpass ofte på langtur, og vil ha litt bedre plass til folk når vi tar med oss noen...

carlings

Ikke helt enig i at MY er klasseledense på alt annet enn ladefart. Støy og komfort er viktige punkter for mange. Men det er ellers en utrolig praktisk bil.

For min del faller ID4 helt igjennom, hvorfor da ikke bare kjøpe en Enyaq som har langt høyere kvalitetsfølelse innvending, pluss mer plass, til samme pris — slik tenker i alle fall jeg.

Men EV 6 virker som et spennende alternativ til både Enyaq, MY og ikke minst Ioniq 5. To fordeler mot sistnevnte er større batteri/rekkevidde og skiluke. Der igjen mister du justerbare bakseter og litt bagasjeromsplass.

Daniel_0007

Sitat fra: carlings på søndag 12. september 2021, klokken 13:26
Ikke helt enig i at MY er klasseledense på alt annet enn ladefart. Støy og komfort er viktige punkter for mange. Men det er ellers en utrolig praktisk bil.

For min del faller ID4 helt igjennom, hvorfor da ikke bare kjøpe en Enyaq som har langt høyere kvalitetsfølelse innvending, pluss mer plass, til samme pris — slik tenker i alle fall jeg.

Men EV 6 virker som et spennende alternativ til både Enyaq, MY og ikke minst Ioniq 5. To fordeler mot sistnevnte er større batteri/rekkevidde og skiluke. Der igjen mister du justerbare bakseter og litt bagasjeromsplass.

Skoda blir vel fort litt dyrere når man legger på ting, samt at jeg tror at id4 gtx har standard mer utstyr enn enyaq 80x til 30 000 mindre.
Model 3 2019 LR Rwd

carlings

IDX har vel ikke engang elseter som standard?

Panduck

Venter nå på EV6 for å se hvordan den blir å kjøre, og skal prøve iX3, men den virker så "gammeldags" :/

OleBrum2

NDet som er synd, og som kan gjøre model Y uegnet som familiebil, virker å være nyttelasten. Den er på 315 kg....

Dvs at dersom man har et par kraftige tenåringer og en venn av dem i bilen, så er det bare 40-50 kg til overs for bagasje. Lite ideelt for hytteturer etc. Benytter man alle 5 seter med voksne menn kjører man allerede ulovlig.

Ok om man regner med å aldri bli stanset i kontroll, eller bare har småbarn eller aldri har behov for å flere passasjerer og last...men for meg blir det en dealbreaker om de ikke fikser dette på biler som produserer i fremtid (Berlin forhåpentligvis)

elektro

Sitat fra: Panduck på tirsdag 31. august 2021, klokken 14:18
Sitat fra: rmi link=topic=57479.msg999974#msg999974
Volvo gjør stadig forbedringer på rekkevidde, og den er vel en god del bedre enn for i3?

Jo bevares, men forbruket er ekstremt høyt om vinteren i enkelte tester, og da er det ikke i3en som den konkurrerer mot når vi skal se på noe nytt, men Mach-E og Model Y.

Når du snakker om vinter, så vit at Model 3/Y ikke er de beste vinterbilene. Motorene foran og bak kobler ut og inn etter eget forgodtbefinnende- noe du spesielt merker ved at regen fordeles "ujevnt" på de to akslingene. Noe som igjen lett kan føre til sleng. Som regel helt udramatisk, men ikke alle liker det. XC40 som er nevnt her, er helt fenomenal på vinterføre og har ingen sånne problemer. Jeg hadde gleden av å prøvekjøre både Model 3 LR og XC40 P8 under svært utfordrende forhold i fjor vinter.

Det har blitt et ekstremt stort fokus på elbilenes forbruk på internettet. Ute på veien er det imidlertid ikke sikkert at 20% høyere forbruk, eller hva det nå er, iht. bilens instrumenter, har like mye å si. Det kan også være andre ting som er viktigere enn forbruk og ladehastighet. Ref. kjøreegenskaper vinter, som er ett eksempel. Komfort, støy og detaljer som delingsnett kan være andre ting. Mange jeg snakker med ønsker heller ikke å være en "Tesla fyr" (eller frue).. Bil er følelser, selv om jeg som elbilentusiast ofte anbefaler Tesla til venner og kjente.

På ett område er nemlig Tesla overlegen enn så lenge. Det er ikke ladehastighet, men ladenettverk. Det krever spesiell interesse å sette seg inn i alle ladeoperatørene, appene og brikkene med andre produsenter. Når du først har kontroll på dette, er det fullt mulig å unngå både problemer og køer med andre elbiler også, men det krever noe erfaring og riktig taktikk på utfartsdager. Hvis du skal kjøre mer enn 25-35 mil da. Det er jo ikke alle som gjør det ofte. Men alt dette slipper du å tenke på med Tesla. I tillegg har de den raskeste og mest stabile mobilappen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på onsdag 15. september 2021, klokken 13:56

Når du snakker om vinter, så vit at Model 3/Y ikke er de beste vinterbilene. Motorene foran og bak kobler ut og inn etter eget forgodtbefinnende- noe du spesielt merker ved at regen fordeles "ujevnt" på de to akslingene.
Skulle gjerne vært en snømodus på de som ga permanent firehjulstrekk. Men det er ikke akkurat som om de er dårlige på vinterføre, de er ekstremt bra.

Mye bedre enn tilsvarende fossilbiler som vanligvis opererer etter samme prinsipp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA