Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12V batteri dødt etter 14 dager

Startet av signal, mandag 30. august 2021, klokken 12:24

« forrige - neste »

signal

Jeg bruker bilen nesten hver dag. Jeg har ingen problemer med batteriet.
MEN
Før vi dro på ferie passet jeg på at hovedbatteriet var cirka 60% oppladet og jeg ladet opp 12V batteriet før vi dro.
Jeg kontrollerte spenningen på 12V batteriet noen timer senere og det var 12,69V
Min stedatter skulle bruke bilen 14 dager senere. Da var bilen død. 12V batteriet var helt utladet.

Er det normalt at batteriet blir utladet så fort? Jeg passet på at alle lys var avslått før vi dro på ferie. Batteriet er bare 2 år.

2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

leafnor

Normalt ikke, men det finnes flere eksempler på at så har skjedd med flere.
Finnes flere poster med tema flatt 12V. Noe finner faktiske feil, andre ingen feil. Liksom bare noe som skjer.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

Etter 3 ukers ferie har det nok vært vanllig med ganske flatt batteri.
Hvis batteriet er nesten dødt, men med noen få volt, så kan bilen bli ganske spøkefull.  Jeg husker første vinteren med Leaf, så kom vi hjem fra ferie til 2 Leafer som ikke ville gå, og som oppførte seg svært merkelig.

Jeg har opplevd flere ganger, at jeg har hatt dårlige batterier som stadig er tomme, så tar dem seg opp igjen hvis jeg lader dem over natta med en intelligent lader, og de kan vare et par år til. En gang kjøpte jeg nytt batteri, for det gamle var så dårlig og tomt stadig, men jeg somla litt med å bytte, og da blei det aldri behov for å bytte batteriet før vi solgte bilen 2 år etterpå.
Det er mulig man må huke av den ene polen først.

Sjalabais

Det jeg ikke skjønner med dette er at bilen skal lade 12V batteriet fra hovedbatteriet ved behov. Denne situasjonen skal ikke oppstå. Likevel har vi vært bort i det, vi også, og kjøpte et større 12V batteri på Biltema som anbefalt her på forumet.
2012 Leaf Tekna

TorC

I motsetning til en del andre biler så lader ikke bilen 12V ved behov annet enn ved faktisk bruk.

Imidlertid er 2 uker litt snaut. Da tipper jeg det er noe feil.

Det er noen klassiske feil her:

* 12V batteriet er gammelt og trengs bytte.

* Feil på venstre dørpanel (et rellee henger seg opp og suger strøm. Typisk på -11 og -12 LEAF) (Husker ikke delenummer men den som slutter med A har en feil. Du kan sjekke ved å jekke opp panelet og kjenne om kretskortet er varmt når bilen er slått av).

* Bilen står parker for nært der nøkkelen er oppbevart.



Når det gjelder mulighet nr 2 så har jeg lagt ut en video på youtube som demonstrerer problemet. Det er lett å jekke opp panelet siden det bare er festet med klips. Bare husk å bruke en gjenstand som ikke lager stygge merker.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Sjalabais

Sitat fra: TorC på lørdag 11. september 2021, klokken 22:29
I motsetning til en del andre biler så lader ikke bilen 12V ved behov annet enn ved faktisk bruk.
Men hva med parkert bil som blinker på midterste lys (eller noe sånt)? Trodde alltid det var signalet for lading av 12V ved avslått bil.

Har du en lenke til den videoen, eller er det noen regler om å ikke dele sånt her?
2012 Leaf Tekna

Rosstopher

#6
Er dette problemet fikset i 2018- Leaf? Altså lader de 12V-batteri mens bilen er avslått?

EDIT: Bruksanvisningen sier at det gjør det ser jeg, så se bort fra spørsmålet. Lar innlegget stå i tilfelle noen har erfaringer som tilsier noe annet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

TorC

Sitat fra: Sjalabais på søndag 12. september 2021, klokken 10:00
Sitat fra: TorC på lørdag 11. september 2021, klokken 22:29
I motsetning til en del andre biler så lader ikke bilen 12V ved behov annet enn ved faktisk bruk.
Men hva med parkert bil som blinker på midterste lys (eller noe sånt)? Trodde alltid det var signalet for lading av 12V ved avslått bil.

Har du en lenke til den videoen, eller er det noen regler om å ikke dele sånt her?

Det gjelder såvidt min kjennskap bare på nyere LEAF. Gamle LEAF hadde solcelle som skulle lade 12V. Og spørsmålet gjaldt såvidt jeg forstod en gammel LEAF.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leafnor

De "gamle" Leaf lader 12V periodevis, men jeg vet ikke hva som starter det.
Det er den tredje lampen (Den til høyre sett utenfra og inn) som blinker om 12V lader (Og noe annet skjer)
Sett det på min 2012.
Forklares i denne video, ca 1:20 ut i videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=rwFfI0kU9C4
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TorC

Dette stemmer bare for facelift versjonen. For den eldre versjonen omtales det ingenting om dette i manuelene, og erfaringene tilsier at dette ikke er riktig ifølge forumene.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leafnor

Sitat fra: TorC på onsdag 15. september 2021, klokken 20:29
Dette stemmer bare for facelift versjonen. For den eldre versjonen omtales det ingenting om dette i manuelene, og erfaringene tilsier at dette ikke er riktig ifølge forumene.
Ingen stor case, men side 74 i 2011 LEAF OWNER'S MANUAL, står det at lampe tre blinker når 12V lades. Slik jeg har en sjelden gang har sett det på min 2012.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Glimrende, @leafnor! Alt annet hadde jo vært rart. Altså...Nissan hat tatt en rekke rare beslutninger med bilen, ser den. Men 12V batteriet er jo fortsatt viktig for bilen og regelmessig lading fra det store batteriet virker da fornuftig.
2012 Leaf Tekna

signal

Hei. Har ikke vært inne på en del tid.
12V batteriet i bilen var bare 2 år. Jeg skiftet dette i fjor i oktober og deretter så er alt normalt.

Min teori er at på en elbil så blir ikke 12V batteriet tappet ned som et normalt 12V batteri blir gjort ved starting av motoren. Når det er slik er batteriet oppladet hele tiden. Batteriet husker på dette og den nedre kapasiteten blir aldri brukt. Derfor vil den nedre kapasiteten til batteriet "DØ" ut og du vil sitte igjen med et veldig lite batteri som holder til i toppen av den originale kapasitet. Da sitter du igjen med et veldig "LITE BATTERI" som over en eller flere uker lades ut.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA