Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model Y er en ekstremt kollisjonssikker bil

Startet av ToWalkOrDrive, onsdag 01. september 2021, klokken 10:44

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Mange diskusjoner om ting som i det store og det hele ikke er ekstremt viktig...i hvert fall sammenlignet med krasj-sikkerhet.
Pga stor og lang deformasjonssone med mer så har altså denne personen kjørt i 112 km/t (70 miles), fått vannplaning (etter å ha kjørt inn i en "huge flooded area", krasjet litt i autovern, før hun havnet ned en 10 meter skråning og traff et tre. Kabinen var uskadd!
Tydeligvis har Model Y arvet den høye sikkerheten fra biler som Model S.
Samtidig tenker jeg at frunken er det siste stedet jeg vil putte harde, tunge, skarpe ting...får heller bli klær osv på langtur...og ikke grillspyd... Gikk heldigvis bra med hun som kjørte.
Tesla Model Y                         2021-

andy99

Nå er det vel ikke en Twitter melding som avgjør om en bil er sikker...
Kan jo alltids vri det til en annen historie.
Som at den har en tendens til å miste hjulet:


Evt livsfarlig svak tak konstruksjon


Nei vi må nok vente på EuroNcap testen for å få bekreftet sikkerheten på vårt marked.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Jeronan

#2
That last picture is an old issue though that pretty much affects all cars colliding into the side/rear of a trailer.

There is a reason why trucks in Europe now have stop barriers under the trailer to prevent cars sliding under with a collision. This is still not mandatory in the US, hence why you still see such horrific accidents.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

andy99

Ikke vanskelig å finne drøye bilder av ulykker fra USA. De har et litt annet kjøremønster og ikke minst føreropplæring. Litt tyngre biler også.
Poenget mitt var bare at fasit i min bok er EuroNcap i forhold til sikkerhet. Forventes jo også toppscore, siden tester i US og Kina har gitt det.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Radial

Disse kræsjtestene bruker nå mer og mer fokus på teknologi for å forhindre kræsj, slik at en veldig sikker bil kan miste ei stjerne eller to pga den ikke hadde blindsonevarsler feks.

Man må nesten lese og forstå disse testene for å gi ett riktig inntrykk av en bil.
Godt eksempel er MG ZS som hadde helt middels resultater i fysisk kræsj, men pga alle sikkerhets-systemene den har fikk den topp-score like vel.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

1000kwh

Tror de fleste forventer at Tesla ikke bare skal være sikkert, men også BEST på kollisjonssikkerhet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA