Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

La oss for all del komme opp med en liste over lite alvorlig men ulovlig/tvilsom oppførsel.

Startet av hELgenen, søndag 29. august 2021, klokken 18:12

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på søndag 29. august 2021, klokken 17:33
Det er stor forskjell på alvorlighet. Det blir ofte borte i disse diskusjonene.

Sant det - så la oss for all del komme opp med en liste over lite alvorlig men ulovlig/tvilsom oppførsel :

I trafikken :

1. Kjøre for fort, men ikke fort nok til å bli bøtelagt. Forslag 10 km/t over gps hastighet i 80 sone som referanse.
2. Ikke blinke ut av rundkjøringer - bøtelegges svært sjeldent
3. Kjøre på rødt akkurat i det det blir rødt - så lenge bilens kamera viser at du kom ut i krysset før rødt bør det være mulig å snakke seg fri fra bot. Elbiler er jo generelt kjappere også - burde være enkelt å komme seg ut av den bare en bruker gassen effektivt.
4. Liten overvekt - bøtelegges sjeldent og sjansen for kontroll er mikroskopisk - kjør på!
5. Kollektivfeltet kan som regel brukes av elbiler uten passasjerer også i rushtiden i minst 10 min etter "stengetid" - og slalom inn og ut går som regel greit hele døgnet. Bare husk å bestemme deg for hvor du skal kjøre ut av feltet når du kjører inn slik at du kjører smidig mellom bilene - oversikt er gull så stor SUV er ikke tull!

Det var noen enkle saker alle kan slippe unna med i trafikken - er bare å fylle med flere slik at vi alle kan begynne å bruke dem aktivt.


elektrolux

- Parkering generelt er som regel lite alvorlig selv om en gjør seg til forbryter om en f.eks har betalt for lite.

- Kjøring i Frankrike uten å ha med en alkotester er kanskje den minst alvorlige forbrytelsen en kan gjøre...

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på søndag 29. august 2021, klokken 18:12
3. Kjøre på rødt akkurat i det det blir rødt - så lenge bilens kamera viser at du kom ut i krysset før rødt bør det være mulig å snakke seg fri fra bot.

Det du beskriver er jo ikke å kjøre på rødt, og er ikke ulovlig (men kanskje tvilsom oppførsel). Kjører man på grønt (krysser stopplinje før det blir rødt) og det blir rødt mens man er i krysset så har man ikke kjørt på rødt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Trekkoppbil

Å la passasjer holde og betjene telefon som sjåføren bruker, eller at telefonen ligger på løst ett eller annet sted i bilen, når man snakker, kan straffes med stygghøye bøter.

Electrix

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 21. oktober 2021, klokken 08:46
Sitat fra: hELgenen på søndag 29. august 2021, klokken 18:12
3. Kjøre på rødt akkurat i det det blir rødt - så lenge bilens kamera viser at du kom ut i krysset før rødt bør det være mulig å snakke seg fri fra bot.

Det du beskriver er jo ikke å kjøre på rødt, og er ikke ulovlig (men kanskje tvilsom oppførsel). Kjører man på grønt (krysser stopplinje før det blir rødt) og det blir rødt mens man er i krysset så har man ikke kjørt på rødt.
Hvis man krysser stopplinjen på grønt og det blir rødt mens man fremdeles er i krysset eter 3 sekunder med gult så kjører man veldig sent eller så er det kø og da skulle man kanskje ikke kjørt ut i krysset ennå.

Krysser du stopplinjen på rødt er det vel omtrent garantert bot om du blir oppdaget.

Krysser du stopplinjen på gult kan det forsvares om du ikke kan stoppe uten å skape fare, dvs om du kan bremse kontrollert skal du gjøre det, gasser du på for å rekke over blir det fort bot.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

hanche

Sitat fra: Electrix på tirsdag 03. mai 2022, klokken 11:36
Krysser du stopplinjen på gult kan det forsvares om du ikke kan stoppe uten å skape fare, dvs om du kan bremse kontrollert skal du gjøre det,
Jeg ble nesten påkjørt bakfra en gang jeg gjorde det. Bilisten bak tenkte nok at vi begge kunne passere på gult, men jeg bestemte meg for å stoppe. Da jeg oppdaget ham i speilet på full fart inn i hekken på min bil, løste jeg problemet ved å slippe litt opp på bremsen og stoppe i fotgjengerfeltet for å gi ham plass til å stoppe. Jeg tror muligens lyset var blitt rødt da jeg passerte stopplinjen, men dette var for mange år siden, så jeg er usikker på slike detaljer. Men episoden illustrerer at «uten å skape fare» kan være et tøyelig begrep.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Sitat fra: Electrix på tirsdag 03. mai 2022, klokken 11:36
Krysser du stopplinjen på gult kan det forsvares om du ikke kan stoppe uten å skape fare, dvs om du kan bremse kontrollert skal du gjøre det, gasser du på for å rekke over blir det fort bot.
Jeg testet dette en gang. Kjørte inn i krysset ca ett sekund før det ble rødt. En overivrig betjent la seg på hjul med blålys (stoppet selvfølgelig) og begynte å lekse opp om at det var farlig å kjøre rødt og at man kan miste lappen osv. Svarte bare at jeg kjørte ikke på rødt, og lurte egentlig på hva han ville. Han gryntet bare og gikk si vei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA