Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Hjulstøy!

Startet av Radial, søndag 29. august 2021, klokken 21:31

« forrige - neste »

Syklist

Doble/tykke sidevinduer hjelper i tunnel, så der har vel Model Y en fordel.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

lars667

Fordel i forhold til de som ikke har doble glass i det hele tatt, sikkert. Men sannsynligvis ulempe i forhold til biler med hele rammer? IONIQ5 er langt stillere jevnt over, særlig i tunnel. Den har dobbelt bak også, og rammer rundt vinduene :) Synd ikke det finnes en perfekt bil.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Havvo

Solgte 2021 Model 3 Performance og kjøpte en Y. Angrer litt. Synes Y er alt for myk og som en stor snekke å kjøre. Prøv 3P hvis dere vil prøve stiv bil...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Radial

Etter jeg heiv inn noen gummimatter, merka vi faktisk en liten positiv vending i støybildet til bilen, spesielt bakfra (bagasjen).
X-ice North4 trakk dog lydbildet litt ned igjen rundt 50, da får man en liten resonans fra mønsteret i dekka, durer/vibrerer faktisk litt i pedalene når dette skjer. Heldigvis bare i 50, resten av hastighetene lager de mer behagelig støy, særlig på grov asfalt.

Fått litt trua på at støydempingspakka fra Mercasol, blir en suksess 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

trykkertor

Sitat fra: Radial på mandag 01. november 2021, klokken 19:05
Fått litt trua på at støydempingspakka fra Mercasol, blir en suksess 😄
Jeg kjørte full Mercasolbehandling + støydempingspakken på vår Model 3 i 2019.
Merken ingen forskjell på støy.
Gikk derfor ikke for støydempingspakken på Model Y, og tok kun fullbehandling Mercasol. Støyen oppleves som den samme før og etter behandling.

Radial

Sitat fra: trykkertor på mandag 01. november 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Radial på mandag 01. november 2021, klokken 19:05
Fått litt trua på at støydempingspakka fra Mercasol, blir en suksess 😄
Jeg kjørte full Mercasolbehandling + støydempingspakken på vår Model 3 i 2019.
Merken ingen forskjell på støy.
Gikk derfor ikke for støydempingspakken på Model Y, og tok kun fullbehandling Mercasol. Støyen oppleves som den samme før og etter behandling.

*Sukk* får håpe det funker bedre i Y🙄
Kakka litt i "Megacastingen" bak mens jeg bytta dekk, og den demper ikke akkurat mye lyd det greiene der. Føltes som en syltynn glassfiber-plate 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

znkr

Prøvekjørte nettopp Model Y med 19" vinterdekk og sammenlignet med Model 3 LR 2019 (19" sommer / 18" vinter) som jeg er vant med så var det mange ligaer i forskjell på demping av støy. Merket det tvert både på motorvei og små grusveier. Det var i det hele tatt mange knepp opp på kvalitetsskalaen!
Model Y LR 2022

Corny

Var og prøvekjørte tre biler, Audi e-tron, Mercedes EQC og Model Y i nevnte rekkefølge).

Det var en enorm forskjell å komme fra de to første og over i Y'en. Så mye mer støy i Model Y at kona mente den var helt uaktuell å kjøpe. Jeg argumenterte med at det var vinterdekk, Nokian Hakka 3 er bråkete dekk etc., men må innrømme at jeg ble selv veldig overrasket over at det var stor forskjell. Anbefaler alle som vurderer å kjøpe ny Tesla å faktisk prøvekjøre andre biler samtidig, helst samme dag så det er lettest å sammenligne.

Vi kjørte samme ruten med alle tre bilene, og været var det samme sure vestlandsværet. Jeg antar at glasstak reflekterer alle lyder mye mer enn stofftak (som det var i EQC og e-tron), og er spent på hvor mye det går an å gjøre med lydbildet i Y'en.

Regner med at en hattehylle ville ha dempet en del støy fra bakdekkene, merket i hvert fall stor forskjell på vår gamle Model S når hattehyllen ikke ble brukt.

Håper også at andre dekk reduserer støyen litt.

Men så stopper ideene om andre tiltak. Hører det er ulike erfaringer med å leder bilen inn til et firma som kan «støydempe» den. 

Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

Stjerneglis

#98
Blir ikke det litt feil å sammenligne Model Y mot biler som koster 200 000 kr mer og deretter klage på høyere hjulstøy?

EQC og e-Tron kan på en annen side bare drømme om plassen, rekkevidden og energieffektiviteten til Model Y.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Moas

#99
Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 16. februar 2022, klokken 22:37
Blir ikke det litt feil å sammenligne Model Y mot biler som koster 200 000 kr mer og deretter klage på høyere hjulstøy?
Kjører selv med Nokian hakka på en elbil (mx-30) som nesten koster 1/3 av en overpriset ny Y på finn. Dekkene er særdeles stillegående på denne bilen. Så nei pris har ikke alltid noe å si.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Radial

#100
Kan vel kanskje følge opp denne selv også.
Full behandlet vår Y med Mercasol og støydemping (mest bak). Bilen har 18" 235mm brede piggdekk (X-ice north4).

Skiller 2-3dB på ukalibrert mobil-støymåling før og etter behandlingen på tørr asfalt i 110km/t, lydbildet er endret mot at høye frekvenser er kraftig filtrert bort.
Var også en resonans fra dekka i 50-60, som nå også er helt borte.

Fremdeles en del "hjul støy" i Y, særlig fra bagasjerommet. Vil anta en god løsning på rollo/hattehylle, vil gjøre en del underverker rundt dette.
Personlig snuser på å nappe av sidepanelene + gulvteppet i bagasjerommet, og dekke dette med 5-7mm støydemping, samtidig montere noen bagasjekroker der det er solid gods.

Ellers må jeg si bilen er SÅ mye bedre på komfort med myke 18", så spent på hva jeg tenker når bakkelitt-hjula skal på igjen i Mai...ikke minst lydbildet på grov asfalt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Øyvind.h

Har hatt EQC og den er en drøm mtp komfort og støydemping. Koster fort 700 bra utstyrt (etter rabatt), så en del mer enn Y.
Men så kan du også nesten hviske til de i baksetet i 110 sonen.

Y er bedre på forbruk og plass.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kires

EQC vs Y blir snakk om hva man prioriterer. Har selv hatt EQC og etron og har nå Y, Y bråker uten tvil mest. Du må ikke kjøre de samme dag, da merker du det altfor godt:)

EQC er den stilleste og mest komfortable bilen jeg har hatt. Men ble litt lite bagasjeplass og rekkevidden på vinteren med skiboks ble litt snau til fjells for min del. Y er overlegen på plass og rekkevidde. Så det kommer an på hva du trenger\ønsker. Greier du deg med plass og rekkevidde på EQC er det en fantastisk bil!
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Hallgrim86

Sitat fra: Kires på torsdag 17. februar 2022, klokken 07:34
EQC vs Y blir snakk om hva man prioriterer. Har selv hatt EQC og etron og har nå Y, Y bråker uten tvil mest. Du må ikke kjøre de samme dag, da merker du det altfor godt:)

EQC er den stilleste og mest komfortable bilen jeg har hatt. Men ble litt lite bagasjeplass og rekkevidden på vinteren med skiboks ble litt snau til fjells for min del. Y er overlegen på plass og rekkevidde. Så det kommer an på hva du trenger\ønsker. Greier du deg med plass og rekkevidde på EQC er det en fantastisk bil!

Det finnes også løsninger. Du kan lydisolere en bil for 40-50k og få et merkbart bedre resultat både av musikken i bilen og av støy. Med tanke på prisdifferanse kan du da få en noe roligere Y fortsatt godt under konkurrentene. Da har du en bil som har utrolig mange klasseledende fordeler. Støy er irriterende, men det kan fikses/forbedres, men for meg virker det som det kan være litt slitsomt å eie Tesla til tider om man er uheldig med feil/mangler.

Kires

For meg er ikke Y plagsom på støy, har blitt vant til den. Model 3 vi hadde var plagsom, men Y er bedre enn den.
Men hvis man hopper direkte fra en EQC til Y blir det så klart voldsom forskjell.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA