Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Hjulstøy!

Startet av Radial, søndag 29. august 2021, klokken 21:31

« forrige - neste »

Thalgar

Sitat fra: Radial på fredag 10. september 2021, klokken 12:57
Den store forskjellen kom med å senke dekktrykket til 39psi (under dette klager TPMS sensorene litt innimellom).
Alt ble bedre av dette.


Du kan vel nullstilla TPMS til det nivået du vil ha? I det minste kan ein det på Model 3.
Model Y LR Quicksilver, 2023

andy99

Sitat fra: Thalgar på fredag 10. september 2021, klokken 13:05
Sitat fra: Radial på fredag 10. september 2021, klokken 12:57
Den store forskjellen kom med å senke dekktrykket til 39psi (under dette klager TPMS sensorene litt innimellom).
Alt ble bedre av dette.


Du kan vel nullstilla TPMS til det nivået du vil ha? I det minste kan ein det på Model 3.
Hvordan?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

Jeronan

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Goran

Hvilke dekk er det som følger med gemeni felgene?

tmn

Sitat fra: Goran på onsdag 15. september 2021, klokken 20:15
Hvilke dekk er det som følger med gemeni felgene?

Hankook Ventus S1 evo3 EV - det samme som standard 19" på Model 3 :-)
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Goran


Radial

Sitat fra: Jeronan på fredag 10. september 2021, klokken 15:00
Sitat fra: Thalgar på fredag 10. september 2021, klokken 14:52
Pah, ser ut til at dei fjerna det på modellar med ny type tpms :(.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/2021-tpms-display-reset.215672/page-2

No, it's  "Change Wheel Configuration" now.

Men hva gjør man ved å endre?
Ihht det jeg finner, er alle TMY felgene satt opp med 42psi som dekktrykk - og derfor vil vel ikke en reset eller bytte felg gjøre noen forskjell?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rosstopher

Sitat fra: Radial på onsdag 15. september 2021, klokken 21:44
Men hva gjør man ved å endre?
Ihht det jeg finner, er alle TMY felgene satt opp med 42psi som dekktrykk - og derfor vil vel ikke en reset eller bytte felg gjøre noen forskjell?

Man endrer felgenes utseende i displayet i bilen og i appen i hvertfall.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jeronan

#84
Sitat fra: Radial på onsdag 15. september 2021, klokken 21:44

Men hva gjør man ved å endre?
Ihht det jeg finner, er alle TMY felgene satt opp med 42psi som dekktrykk - og derfor vil vel ikke en reset eller bytte felg gjøre noen forskjell?

That should go automatic?  I myself was at Dekk Sjekk two days ago and put the Hankook on 19inch Monaco rims (8,5 impress) and the new Continental VC7 on the stock Gemini rims.

In the car, I just selected 19inch Gemini as wheel config (as there are only 3 available configs, 19, 20 and 21) and the PSI automatically updated with the Monaco rims mounted and OEM Tesla TPMS.
It adjusted to 48 PSI, as that is what they set the tires too. At home, I released air to get it down to 42 PSI again and on my next drive TPMS in car display adjusted to 42 PSI.

So I don't understand what you mean? That your TPMS is stuck at 42PSI or that you have custom rims ( like me ) and want to create a new "custom rim" config? The latter is not possible (as far as I know).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Radial

Sitat fra: Jeronan på torsdag 16. september 2021, klokken 13:30
Sitat fra: Radial på onsdag 15. september 2021, klokken 21:44

Men hva gjør man ved å endre?
Ihht det jeg finner, er alle TMY felgene satt opp med 42psi som dekktrykk - og derfor vil vel ikke en reset eller bytte felg gjøre noen forskjell?

That should go automatic?  I was at Dekk Sjekk two days ago and put the Hankook on 19inch Monaco rims (8,5 inpress) and the new Continental VC7 on the stock Gemini rims.

In the car, I just selected 19inch Gemini as wheel config and the PSI automatically updated with the Monaco rims mounted and OEM Tesla TPMS.
It adjusted to 48 PSI, as that is what they set the tires too. At home, I released air to get it down to 42 PSI again and on my next drive TPMS in car display adjusted to 42 PSI.

So I don't understand what you mean? That your TPMS is stuck at 42PSI, while real pressure is different?

If I want to use the stock Hankook at 37psi, TPMS alarm goes off.
It's a limit at 38psi somewhere, because anything below that triggers TPMS alarm. I'd like to move that threshold to 35psi for instance.

Btw:
48psi is sky-high. 42psi is standard pressure, fully loaded or un-loaded, with 1600kg on hitch or not.

Usually there is 2 limits, one for low load, and one for high load. The pressure monitoring usually has a wide threshold before it alarms. But Tesla appears to just have one pressure setting for all wheels, so this threshold is very narrow.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jeronan

Sitat fra: Radial på torsdag 16. september 2021, klokken 13:36
If I want to use the stock Hankook at 37psi, TPMS alarm goes off.
It's a limit at 38psi somewhere, because anything below that triggers TPMS alarm. I'd like to move that threshold to 35psi for instance.

Btw:
48psi is sky-high. 42psi is standard pressure, fully loaded or un-loaded, with 1600kg on hitch or not.

Usually there is 2 limits, one for low load, and one for high load. The pressure monitoring usually has a wide threshold before it alarms. But Tesla appears to just have one pressure setting for all wheels, so this threshold is very narrow.

A ha! Yes ok. Unfortunately that you cannot change as far as I know. Was the same in our Model S and also on our BMW i3.
Maybe a Model X owner can chime in if that was adjustable there? but never heard about it.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Radial

Da har motor testet begge dekk-typene (19" hankook EV vs Michelling Pilot Sport EV) til TMY sålangt:
https://motor.no/elbil/motor-test-av-tesla-model-y/207909

Konklusjon, ingen nevneverdig forskjell i lydbildet, som er noe høyere enn konkurrentene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

sjossang

Før jeg fikk vår Model Y tok jeg noen helt amatørmessige støymålinger i bilene våre på strekningen fra rundkjøringen utenfor Oslofjordtunellen og fram til avkjørsel 24 (Langhus/Siggerud) på E6. Turen går gjennom fire forskjellige tuneller hvor fartsgrensen er 80 og 90kmt. Samme distanse på alle målingene. Blir mye ekstra støy inne i bilen når man kjører tuneller, men det var nå engang slik jeg startet testen første gang :)

Bruker appen NIOSH SLM. Fikk følgende resultat:

75,1 dB - MB B250e
72,8 dB - 2017 ModelS75D (stålfjærer, 42psi)
71,4 db - Model Y, 41psi

MB og Y mangler knirk og skrangling man lett hører i S. Disse lydene er mer irriterende enn den vedvarende støyen man får fra hjul, asfalt og andre trafikanter. 
Y LR hvit/hvit

Klykken

Enig i sjossang sine bemerkninger. Er litt veistøy fra Y, men den er "konstant" og dermed ikke særlig sjenerende av den grunn. Vår S85D på 19" har mindre støy fra underlaget, men mer knirk og knak ellers, som for min del oppfattes som mye verre.

Støy er imidlertid subjektivt og alles hørsel er forskjellig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA