Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Hjulstøy!

Startet av Radial, søndag 29. august 2021, klokken 21:31

« forrige - neste »

thebadger

Jeg må enten ha fått en veldig mye bedre bil enn andre her inne. Jeg fikk konsekvent 1-3db mindre på vei hjem med TMY enn jeg fikk med TMX på samme strekke med innkjørte, originale dekk.
Betydelig bedre enn TM3.
Kjørte med passasjer i dag, han sa han ble mindre sliten av støyen i TMY enn i GLC, selv om han "aldri ville kjøpt sånn elbil-fjas"

geear

Sitat fra: Radial på lørdag 04. september 2021, klokken 13:07
Kjørte selv Gardermoen - Furutangen i går.
E6/E3 med 110soner, selv med 39psi er ganske slitsomt.
80 soner går greit, særlig langs Østerdalen er asfalten på de gamle veiene av fin type og bilen oppfører seg eksemplarisk mtp støy (pga underlaget).
Opp fra Rena er det mye fin asfalt, og en nydelig opplevelse for ørene... Krappe svinger går som en drøm, stivt understell har sine fordeler her (ikke rett fram).

Konklusjonen er at disse dekka kun er brukanes i søreuropeiske veier, og ønskes byttet til markedets mest stillegående dekk for nordiske veier for min del. Får se til neste vår, når understellsbehandlingen er fullherdet, om det er forbedring. Har ikke time før i November, så da må nok vinterdekkene på før den tid.

Vinterdekk blir nok også smalest mulig (fordi fruen ønsker pigg), så blir vel å kjøpe 18" pakke med 235 bredde eller lignende, helst litt balong for mest mulig komfort.
HAH! Skal bytte bort sommerdekkene fordi de støyer for mye, og så skal du sette på piggdekk den andre halvdelen av året?! Snakk om selektiv følsomhet for støy.  ;D

Radial

Sitat fra: geear på søndag 05. september 2021, klokken 01:59
Sitat fra: Radial på lørdag 04. september 2021, klokken 13:07
Kjørte selv Gardermoen - Furutangen i går.
E6/E3 med 110soner, selv med 39psi er ganske slitsomt.
80 soner går greit, særlig langs Østerdalen er asfalten på de gamle veiene av fin type og bilen oppfører seg eksemplarisk mtp støy (pga underlaget).
Opp fra Rena er det mye fin asfalt, og en nydelig opplevelse for ørene... Krappe svinger går som en drøm, stivt understell har sine fordeler her (ikke rett fram).

Konklusjonen er at disse dekka kun er brukanes i søreuropeiske veier, og ønskes byttet til markedets mest stillegående dekk for nordiske veier for min del. Får se til neste vår, når understellsbehandlingen er fullherdet, om det er forbedring. Har ikke time før i November, så da må nok vinterdekkene på før den tid.

Vinterdekk blir nok også smalest mulig (fordi fruen ønsker pigg), så blir vel å kjøpe 18" pakke med 235 bredde eller lignende, helst litt balong for mest mulig komfort.
HAH! Skal bytte bort sommerdekkene fordi de støyer for mye, og så skal du sette på piggdekk den andre halvdelen av året?! Snakk om selektiv følsomhet for støy.  ;D

🤣🤣 Høres nok værre ut enn det er😁
Jeg er ikke primær bruker av bilen, men får nok høre det når ting ikke er på stell 🤣

Ned i bredde og felgstørrelse, opp i profil og høykvalitets-dekk. Totalen tror jeg kan bli bedre enn dagens Hankook uansett, selv om piggdekk over hodet ikke er optimalt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

joakimg

På min gamle Model S (85D fra 2015) opplevde jeg faktisk mindre støy fra Michelin X-Ice North 4 piggdekk enn fra Nokia Hakka Black sommerdekk. Og når jeg byttet sommerdekkene bak fra nevnte Nokian til Continental ble også støynivået betraktelig lavere. Så dekkmerke og -modell har mye å si. Piggdekkene fra Michelin var meget behagelige å kjøre med, både mtp støy og kjøreegenskaper.

Sent fra min Pixel 3 XL via Tapatalk


Radial

Ja, jeg har også god erfaring med X-ice North4 på MG'n.
Der ut som Continental IG3 skal være ganske lik, men kanskje litt dårligere på støy.

Uansett, noen nye nordiske sommerdekk tror jeg kan løse mye av støyen i TMY.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

smack332

Sitat fra: thebadger på lørdag 04. september 2021, klokken 18:25
Jeg må enten ha fått en veldig mye bedre bil enn andre her inne. Jeg fikk konsekvent 1-3db mindre på vei hjem med TMY enn jeg fikk med TMX på samme strekke med innkjørte, originale dekk.
Betydelig bedre enn TM3.
Kjørte med passasjer i dag, han sa han ble mindre sliten av støyen i TMY enn i GLC, selv om han "aldri ville kjøpt sånn elbil-fjas"

19" eller 20"?

thebadger

Sitat fra: smack332 på søndag 05. september 2021, klokken 15:29
19" eller 20"?
19"
Kjørte ekstrakter på samme vei for å sammenligne.
Jeg er veldig fornøyd, samboeren er veldig fornøyd, datteren min er veldig fornøyd.
Altså kommer jeg ikke til å sammenligne noe som helst annet, for det er bare å sette lupe på noe man i utgangspunktet er fornøyd med

Thomas-no

Jeg har 20" på min Y, og måtte senke lufttrykket fra 45 til 41 psi da jeg følte hjulene ble for harde. Støy har jeg derimot ikke følt som noe problem.
Jeg var nyskjerrig på hvordan bilen ville oppleves med 19", så jeg bestilte en prøvekjøring. 19" er mer konfortable, men til min overaskelse virket det som 19" Hankook hjulene støyer vesentlig mer enn 20" Michelin.
2023 Model S Plaid Blå.
2021 Model Y Rød. (solgt)
2017 Model S 90D blå. (solgt)
2014 Kia Soul EV grå (kjøpt brukt i 2017)

alfaalfa

Uten å kunne lene meg på noe vitenskapelig synes jeg TMY 19" lå på cirka samme nivå som min TM3 2021 på 19". Helt greit, men ikke E-Tron.

Radial

Sitat fra: Thomas-no på mandag 06. september 2021, klokken 18:48
Jeg har 20" på min Y, og måtte senke lufttrykket fra 45 til 41 psi da jeg følte hjulene ble for harde. Støy har jeg derimot ikke følt som noe problem.
Jeg var nyskjerrig på hvordan bilen ville oppleves med 19", så jeg bestilte en prøvekjøring. 19" er mer konfortable, men til min overaskelse virket det som 19" Hankook hjulene støyer vesentlig mer enn 20" Michelin.

Mistenker akkurat dette du nevner, at Hankook støyer mer enn Michelin. Alle journalistene som testet Y, fikk 20" Michelin og nevnte ikke støy som ett problem.

Har vel egentlig bestemt meg for at Hankook havner på finn.no til neste sommer, spørsmålet blir om Gemini blir med på lasset eller byttes til 18" konfigurasjon med ett stillegående premium dekk.

Fruen og jeg tenker å ha denne bilen for dens andre egenskaper (utstyr, plass, rekkevidde, lademuligheter, Hengervekt), så da må vi gjøre det beste ut av det for å minimere støyproblemet "mitt" 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Autowinder

Harde dekk varer lenger, men er ubehageligere å kjøre på. Hadde Bridgestone sommer 18/45/235 på en VW Tiguan i 125' km (delt med Nokian Hakka vinter) De var harde når bilen var ny og ble selvsagt hardere og ila 9 år men var lovlige mht mønster. Når jeg bytta til Michelin Eco ble det en helt annen bil å kjøre støy og vibrasjonsmessig. Mange dekkfolk sier Michelin er er helt i toppskiktet på dekk. Glad jeg har reservert 19'' på TMY, så får det bli dekkfabrikatet den kommer med.
Edit: TM3 med Hankook har vært helt ok.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Kjetil1986

Hankook dekkene som model Y blir levert ut med er jo en ny utgave av Ventus s1 evo 3. De har betegnelsen EV på slutten. Dette er jo da et annet dekk enn det som sitter på model 3 sine 19 tommere.
Har selv model 3 med Hankook dekk. Og synes de er helt supre mtp komfort og støy  :+1:
Model 3 long range 2021

RuneW

Hjulstøy soleklart det største irritasjonsmomentet med min '19 TM3. Hvis ikke MiC TMY er vesentlig bedre, var det kanskje like bra at jeg kanselerte den.

Får virkelig håpe front castingen i MiG TMY kan legge grunnlaget for en stor forskjell her. Man skulle tro at det var mulig å f.eks. justere tykkelsen på godset i hjulbrønnen på kritiske steder eller lage "intelligente mønstre" for å bedre støyisolasjonen.

MiC TMY har vel casting bak, så casting isolert sett er nok ikke nok. Det må være at Tesla gjør noe lurt med castingen etter å ha fått litt mer erfaring.

Håper i alle fall Tesla prioriterer støy litt høyere enn vekt framover.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Tesla91

Jeg ble overrasket over hvor lite støy det var i model y i forhold til andre modeller. Jeg har hatt to-sifferet antall Tesla men synes denne er den beste så langt.

Radial

Jeg registrerer at de fleste som syns TMY er ganske stille, kjører Tesla fra før.
Jeg som ikke kjørte tesla, syns dette bråker (for) mye - fruen også.

Det er viktig å presisere at TMY er stillegående på fin asfalt fra 0-90km/t.
Det er på grov asfalt, og E6 på feks Gardermoen-Hamar med 110 sone det blir alt for mye støy for vår del... På Grov asfalt. At fjæringen er ganske stump lever vi egentlig helt greit med, det er støy som er slitsomt 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA