Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Hjulstøy!

Startet av Radial, søndag 29. august 2021, klokken 21:31

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: geear på søndag 27. mars 2022, klokken 12:14
For egen del er det takboks i 90-100 km/t som er mest utmattende, uten går det fint. Ekstremt mye lyd gjennom glasstaket.
Har du vurdert foliere glasstaket? Evt solskjerm med isolasjon mellom solskjerm og glasset?

Foliering skal dempe lyd vesentlig ifølge i1Tesla som folierte frontrute på Model 3.
Teslabjørn isolerte glasstaket på sin Model 3 med litt samme effekt.

daktari

Sitat fra: Radial på søndag 20. mars 2022, klokken 23:17
Sitat fra: Redgarden på søndag 20. mars 2022, klokken 08:51
Første tur på hytta er nå gjennomført, en time i jevnt 120 km/t. Trommehinnene føles helt «tykke» og mishandla etter å ha blitt utsatt for en frekvens som var utrolig slitsom. Ikke spesielt høyt, men veldig påtrengende over tid. Tror det er fra hjula (contiviking 7). Noen som har erfaring med å dempe hjulbuene fra yttersiden, f eks slik bilkomponenter.no tilbyr? Hører jo alle småstein osv godt også, så må jo være syltynt der...

Velkommen i klubben, hvis det er lov å si👍😜

Skal prøve meg på en "drop" til 35psi på Tirsdag, fra 43nå.
Blir litt advarsler, men får leve med det denne turen 😂

Fristende å prøve bitumen som man varmer med varmepistol bakpå disse innerskjermene.


Tok en liten ekstra titt på bakskjerm og støtfanger, der er det jo ett hulrom som lager bra med blikkboks-lyd når man tapper på plasten.
Bak der er utluftingen fra bilen også, altså en direkte-vei inn i bilen for eventuell resonans...
Tror du trygt kan prøve lavere trykk. Id.4 som har ganske lik dekkdimensjon skal ha 2,5 bar/36 Psi fram /bak uten last og 2,9 bar/42 psi bak kun ved full last. Hvorfor Tesla, som er lettere bil, alltid skal ha så høye trykk gir jo ikke mening annet enn for å senke forbruket.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Redgarden på søndag 20. mars 2022, klokken 08:51
Første tur på hytta er nå gjennomført, en time i jevnt 120 km/t. Trommehinnene føles helt «tykke» og mishandla etter å ha blitt utsatt for en frekvens som var utrolig slitsom. Ikke spesielt høyt, men veldig påtrengende over tid. Tror det er fra hjula (contiviking 7). Noen som har erfaring med å dempe hjulbuene fra yttersiden, f eks slik bilkomponenter.no tilbyr? Hører jo alle småstein osv godt også, så må jo være syltynt der...
Continental viking 7 og 8 er jo veldig stillegående på de bilene jeg har hatt. Spesielt på ipace var det å komme fra bil me hjulstøy til bil uten hjulstøy å få på cvc 7.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: Counterpointer på søndag 27. mars 2022, klokken 14:45
Sitat fra: geear på søndag 27. mars 2022, klokken 12:14
For egen del er det takboks i 90-100 km/t som er mest utmattende, uten går det fint. Ekstremt mye lyd gjennom glasstaket.
Har du vurdert foliere glasstaket? Evt solskjerm med isolasjon mellom solskjerm og glasset?

Foliering skal dempe lyd vesentlig ifølge i1Tesla som folierte frontrute på Model 3.
Teslabjørn isolerte glasstaket på sin Model 3 med litt samme effekt.
Ikke tenkt på det som et alternativ i det hele tatt, absolutt interessant med en transparent film hvis det har en effekt.

Counterpointer

Sitat fra: geear på mandag 28. mars 2022, klokken 09:12
Sitat fra: Counterpointer på søndag 27. mars 2022, klokken 14:45
Sitat fra: geear på søndag 27. mars 2022, klokken 12:14
For egen del er det takboks i 90-100 km/t som er mest utmattende, uten går det fint. Ekstremt mye lyd gjennom glasstaket.
Har du vurdert foliere glasstaket? Evt solskjerm med isolasjon mellom solskjerm og glasset?

Foliering skal dempe lyd vesentlig ifølge i1Tesla som folierte frontrute på Model 3.
Teslabjørn isolerte glasstaket på sin Model 3 med litt samme effekt.
Ikke tenkt på det som et alternativ i det hele tatt, absolutt interessant med en transparent film hvis det har en effekt.
Det er veldig vanskelig med disse YouTuberne. Det er så mye sponsing og skjult markedsføring at det er vanskelig å vite noe sikkert.

Men å tilføre materiale vil endre noe, hvertfall verd å tenke på.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på mandag 28. mars 2022, klokken 09:12
Sitat fra: Counterpointer på søndag 27. mars 2022, klokken 14:45
Sitat fra: geear på søndag 27. mars 2022, klokken 12:14
For egen del er det takboks i 90-100 km/t som er mest utmattende, uten går det fint. Ekstremt mye lyd gjennom glasstaket.
Har du vurdert foliere glasstaket? Evt solskjerm med isolasjon mellom solskjerm og glasset?

Foliering skal dempe lyd vesentlig ifølge i1Tesla som folierte frontrute på Model 3.
Teslabjørn isolerte glasstaket på sin Model 3 med litt samme effekt.
Ikke tenkt på det som et alternativ i det hele tatt, absolutt interessant med en transparent film hvis det har en effekt.

Jeg merket ikke veldig forverring med takboks. Kan det være du har en litt lite aerodynamisk boks? Jeg har forøvrig en eldre Thule Dynamic 900.

Kanskje du kan lime ekstra slike butyl-matter du linket til, https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/smeltefolie-bitumen-4-stk-2000021214 , inni takboksen, sånn at plasten blir litt dødere, og ikke fungerer som en tromme? På Thule sin, som jeg har, er det noen stoff-greier limt i bunn....før jeg forsterket den.

Min takboks Thule Dynamic 900 som ikke lager så mye støy:
Tesla Model Y                         2021-

geear

Alt er relativt, men det er først i 90-100+ at det er stor forandring. Har Packline FX SUV i glassfiber, og det er stoff i bunn av den også. Ville ikke trodd den var så ille i forhold til andre. Hurtigfestene kan nok potensielt lage litt lyd, men syns det er mye.

ToWalkOrDrive

#187
Sitat fra: geear på mandag 28. mars 2022, klokken 11:06
Alt er relativt, men det er først i 90-100+ at det er stor forandring. Har Packline FX SUV i glassfiber, og det er stoff i bunn av den også. Ville ikke trodd den var så ille i forhold til andre. Hurtigfestene kan nok potensielt lage litt lyd, men syns det er mye.

Den ser jo ut til å vær minst like aerodynamisk som den jeg har, og med minst like aerodynamiske fester...hmmm....kanskje du skulle limt butyl-stykkene på undersiden av boksen ;-) neida, det var en spøk, selv om det ville vært morsomt å vite effekten på luftmotstand og lyd...

Kom på at jeg jo har støpt med karbon fra Biltema inni min boks (hele nedre halvdel)....kanskje det har en viss  effekt mot vibrasjoner....
Tesla Model Y                         2021-

Radial

I mine tanker rundt eventuell støyisolering, har jeg titta gjennom Sandy Munro sin teardown av amerikansk Y.

Og det er jo noen helt sinnssykt store hulrom rundt hjulbuene bak(!). Litt vibrasjoner der må jo gi en voldsomt mye støy i mitt hode.
Ser ikke ut som en kveldsjobb å sette i gang med noe bak der ihvertfall 😜

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

PionerThink

Hmmm, ref mitt tidligere innlegg der jeg mente Hankook dekkene romla tilsvarende GoodYear UG, så går jeg tilbake på disse uttalelsene.
Bytta dekk på lørdag og sommerdekkene romler mye mer enn GoodYear UG :o
Nå så jeg at dekktrykket var litt høyt på ca.45 PSI, så jeg må få senka det litt og ta en ny tur for å høre om igjen om det var så ille.
Kjører i3 til jobb og der var det ikke så merkbar overgang fra sommer til vinter ???
Er nesten så jeg vurderer å ettermontere rollo hvis det hjelper? Orker ikke demontere halve bilen for å etterisolere som Radial viser til ::)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Radial

Sitat fra: PionerThink på mandag 04. april 2022, klokken 15:01
Hmmm, ref mitt tidligere innlegg der jeg mente Hankook dekkene romla tilsvarende GoodYear UG, så går jeg tilbake på disse uttalelsene.
Bytta dekk på lørdag og sommerdekkene romler mye mer enn GoodYear UG :o
Nå så jeg at dekktrykket var litt høyt på ca.45 PSI, så jeg må få senka det litt og ta en ny tur for å høre om igjen om det var så ille.
Kjører i3 til jobb og der var det ikke så merkbar overgang fra sommer til vinter ???
Er nesten så jeg vurderer å ettermontere rollo hvis det hjelper? Orker ikke demontere halve bilen for å etterisolere som Radial viser til ::)

Sjekk også om stopperene på bakdøra di er i kontakt (papir-sjekk feks). Mine hadde bare 2 av 4 kontakt, og spesielt de øvre hadde ikke skrudd inntil kontra-mutteren i plastikk, ergo bare fleksa gummien i gjengene.

Lyden er lik, men mye av trykket i ørene roet seg med dette, og det merker man godt på en så stiv bil som TMY.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: PionerThink på mandag 04. april 2022, klokken 15:01
Hmmm, ref mitt tidligere innlegg der jeg mente Hankook dekkene romla tilsvarende GoodYear UG, så går jeg tilbake på disse uttalelsene.
Bytta dekk på lørdag og sommerdekkene romler mye mer enn GoodYear UG :o
Blir bedre når det blir varmere i været. Er alt for kaldt for sommerdekk nå.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Ikke fått gjort noen støydemping enda, ting tar tid😜 men hadde langtur i helga med dyne og madrass til eldstemann.

Trykka dyne, pute og madrass nedi side-brønnene bak - og for en utrolig stor forskjell det var, særlig under 80.
Lytta mens jeg kjørte, ikke nesten ikke antydning til veistøy bakfra, men derimot kom det godt fram at det også støyer endel forfra.

Mer og mer overbevist om at hjulbue-demping, kanskje helst på innerskjermene med butyl + vannbestandig lydskum må gjøre underverker for mye av hjulstøyen uten å bruke enorme mengder tid på bagasjerommet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ViktorS

Model Y,2023. Hakka 10 EV.
Synes det rumler godt når jeg kjører. Bykjøring i 30-50 gir måling på snitt 73db... Støy fra selve piggene hører jeg nesten ikke, men denne runlinga gitt.. kommer når jeg runder 18-20kmt.

Er disse dekkene så bråkete?

(Måling gjort med s22 ultra og ulike apper, så er sikkert ikke all verdens riktig, men gir ett bilde av støyen.

Tips?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Klykken

Dekkene må kjøres inn litt så skal det angivelig bli stillere.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA