Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i borettslag

Startet av Svegin, søndag 29. august 2021, klokken 07:24

« forrige - neste »

Svegin

Heisann.
jeg har nettopp kjøpt meg Hyundai Kona.
I den forbindelse har jeg fått montert en hjemmelader. Men grunnet 1fas og 20A kabel får jeg ikke ladet raskere enn ca 4.5kwh.
Jeg har snakket med nettleverandør som sier det tar de ca 6mnd å behandle søknad om 3fas samt fullføre jobben med å utføre det de må i fordelerskapet.

Derfor tenkte jeg å heller høre med borettslaget om å få montert noen ladebokser.

Svaret jeg har fått av de så langt har vært negativt, og at dette er noe andelseierne får gjøre selv på egen enhet.

Hvilke argumenter og/eller lovskrifter kan jeg argumentere med for å få de til å snu?

automat

Her tror jeg du stiller med dårlige kort. Slik jeg tolker regelverket er brl/sameie pliktig til å ha en ladeløsning. Men at regelverket sier lite om ladehastighet.

Så lenge ladeløsningen kan sies å dekke «normal bruk», så er nok forpliktelsene oppfylt. Og alt over 10A (uten lastdeling) kan nok sies å dekke dette.

Jeg lader med 20A hjemme, og opplever ikke dette som noen begrensning. Man skal ha ganske stort ladebehov for å trenge mer. Ikke svi av masse penger på en utvidelse uten å ha kartlagt det reelle ladebehovet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Erik Ola Ulvestad

Sidan du har fått lov til å ha eige opplegg for lading så vil nok ikkje instruks om tilrettelegging for elbillading tre i kraft, desverre.

Avhenging av dine lokale forhold, så kan brl få eit problem seinare med fleire elbilar og då må brl tilrettelegge (om mulig ift lokalt kraftnett, og "vesentlige' hindringar), jfr "Utgangspunktet i reglene i borettslagsloven paragraf 5-11 a og eierseksjonsloven paragraf 25 a er at beboerne har rett til få satt opp lader for elbil eller ladbar hybridbil. "

Vi har 2 bilar på ladeboksar fordelt på 230V 3-fas kurs, 25A. Med 230V IT blir det i praksis nærmast som en 1-fas kurs å regne, men det går heilt strålande. Om du er tom en søndagskveld og skal langt på mandag morgon kan det bli litt knapt å fylle opp over natta, men til daglig 50-90km bruk er det null problem.

Det er heller ikkje sikkert at ditt nettselskap er med på å gi deg større kurs. Sjekk først. Samtidig, kanskje dei er meir villige til å gi deg 3x16A for 11kW om du har 400V TN anlegg , enn ein stor 32A 1-fas, fordi det gir betre balanse.




~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Carl Anton Stenling

#3
Her er det tilrettelagt for 20 A lading og det dekker med god margin normal daglig bruk av elbil. Mer enn dette er det bare de som kjører drosje, budbil el.l. som greier å bruke. Spesielt en bil med såpass stort batteri som Kona vil kunne utjevne ladebehovet og da er 20 A mer enn nok.
Alt utover 20 A blir dermed en "luksusladeløsning" som lovverket ikke vil hjelpe til med å brekke på plass.
Mitt råd er å bruke løsningen noe tid og se an hva faktisk behov er. Det er helt vanlig at ferske elbileiere tror de har behov for raskere lading enn det man finner ut med litt erfaring.

En annen sak er at når borettslaget senere kanskje finner det formålstjenlig å installere en felles lastbalansert ladeløsning, så kan man være positiv til en slik endring og kanskje oppnå inntil 11-22 kW ladehastighet avhengig av biltype. Men også i en felles løsning kan det være at ladehastigheten blir rundt 1,6-2,3 kW i perioder med mye belastning.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Vollis47

#Svegin, du sier ikke mye om borettslaget og om hvordan ladeboksen din er satt opp. Har du fått styrets tillatelse til å sette den opp?

Jeg anbefaler at du inntil videre er fornøyd med den ladeeffekten du har. Vil tro du klarer deg bra med 4,5 kW. Vent og se om det ikke kommer flere som ønsker å få et felles ladeanlegg. Men vær forberedt på at det du har brukt nå er bortkastet når dere skal lage et felles anlegg.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Lars C. Krogenæs

Står bilen parkert mellom 21.00 og 06.00, har får du 41kWt inn på batteriet hver natt. Større batteri betyr større "buffer" og dermed vil det holde med lavere effekt for de bilene med større batterier.

Regn uansett med at et ladeanlegg som ikke er lastballansert i et borettslag er et midlertidig anlegg. Etterhvert som alle får elbil vil behovet for lastballansering dukke opp og da må alt av kreative enkeltstående løsninger rives ut.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA