Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtigladehastighet

Startet av glavold, lørdag 28. august 2021, klokken 12:47

« forrige - neste »

glavold

Hei!

Da nærmer Norgesferien i Kona seg slutten for min del. Det har i det hele vært en fin opplevelse (sen ferie = ingen ladekø og lite trafikk). Det som derimot har vært litt til irritasjon er hastighet på hirtigladingen. Det meste av ladingen har foregått på BKK (Bilkraft) sine stasjoner, og da de laderne med 150-200 kW. Men! Jeg får aldri noe særlig høy hastighet. 90% av tiden får jeg 53-54 kW, og så går det ned til 35 når batteriet har ladet til 70%. Jeg får en sjelden gang 70kW i et par minutter før der går ned til boen og femti igjen.
Hva er greia? Hvorfor får jeg ikke mer effekt?
Jeg har forøvrig en 2020 modell om det har noe å si. Ingen andre er koblet på ladestasjonen, og det skjer uavhengig av om bilen er "kald" eller har kjørt 3-4 timer...

-Petter

Roy Aasen

Antagelig helt riktig, antar at modellene er helt like.

Jeg hadde 2019 modellen og den kunne ta inn litt og 70kw på en god dag, men bare meget kort tid.
Ramlet ned på like under 50 etter det. Altså bortkastet å lade på lynlader iaf.

Hen9ng

Greia er at bilen ikke kan ta imot mer enn det du oppgir. Min 2021 modell ligger i stor grad på det samme. Ingen grunn til å være misfornøyd med det, bilen leverer det som er sagt at den skal. Usikker på hva du forventer?

glavold

#3
Jeg mener da virkelig at Hyundai reklamer med at den kan ta imot 150 kW, det nevmes også i bla Naf testene. Så da må jeg jo si at jeg er litt skuffet...
Men uansett får jeg jo "bare" noen og femti størsteparten av tiden...

Electric cars in Norway

#4
Sitat fra: glavold på søndag 29. august 2021, klokken 01:35
Jeg mener da virkelig at Hyundai reklamer med at den kan ta imot 150 kW, det nevmes også i bla Naf testene. Så da må jeg jo si at jeg er litt skuffet...
Men uansett får jeg jo "bare" noen og femti størsteparten av tiden...

Glavold :+1: Ja det er nok helt "innafor" det du opplever.

Legger ved to bilder fra en ukes gml post inne fra FB H. Kona gr og som du ser så er spm og svar likt det du opplever. Lenke her.

https://www.facebook.com/groups/449110172112333/permalink/1496779187345421/

Kona er flotte biler!

Lade info fra foreningen men da om om den eldre modellen her og bilde:  https://elbil.no/elbil/hyundai-kona-ev-64-kwh/

TB

BKK / Bilkraft har en ladekurve du kan se på i etterkant. Her er eksempel fra starten av august.
Har 2019 Kona, kjørt ca 36 000

Hadde kjørt ca 32 mil før denne ladingen, det var fint vær, men ikke veldig varmt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Hyundai har vel aldri sagt annet enn at de støttet 100+ kW ladere, men det ble fort verifisert at grensen er rett under 80 kW i praksis.

Maks jeg har opplevd, er 78 % under høstferie til Danmark/Tysklandsgrensen, og da etter et strekk med 140 km/h hastighet over lengre strekke. Så vidt jeg har fått med meg, er det ingen som har fått høyere tall enn det.

Så lavt som du får, så lurer jeg på om du har lekt litt for mye i settingene, for i tillegg til å sette ladegrense etter prosent, kan du og styre effekt. Sjekket manualen her, og den sier egentlig kun støtte for dette på AC-lading, men sjekk mot bilen din for sikkerhetsskyld.

Det er og en innstilling for vintermodus, som skal beskytte batteriet ved lave temperaturer (varmer batteriet til "safe" temperaturnivå om du har nk energi igjen på batteriet. Har dog en følelse for at det kan påvirke ladehastighet, uten å ha testet det bedre ut.

Siste alternativ er feil med batteri eller HW som påvirkes under lading. Bør ta dette opp med Hyundai-forhandleren din.

https://issuu.com/hyundainorway/docs/kona_ev
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA