Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal montere ladeboks for elbil på hytta.

Startet av Vans94, lørdag 28. august 2021, klokken 09:14

« forrige - neste »

Vans94

Har nå bestemt oss for å sette opp en lader på hytta. Har fått tilbud på 20A sikring og type B jordfeilbryter (maks ladestrøm 4,6kw). Høres dette ut som riktig opplegg eller er dette treigt? Prisen er på 7000 for å legge dette opp til garasje utenfor hytta. Høres dette rimelig ut? Forslag til hvilken lader jeg bør kjøpe til denne kursen?

turfsurf

Vet ikke om netteier legger begrensning på strømtrekk, men i så fall ville jeg bedt elektriker om å sette inn større sikring (32A) og heller satt laderen til 20A. Helst trefas og hvis det er mulig.

Easee på supertilbud via DNB er ett av de bedre kjøpene IMO, da kan man og regulere mot hovedsikring vha Pulse eller Equalizer hvis det er ønskelig.

Ellers er Tesla Wall Connector gen 3 en veldig prisverdig lader med fast ledning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vollis47

Om 4,6 kW ladeeffekt er nok eller for lite, avhenger av hvor lenge bilen får stå på lading før du skal kjøre igjen. Hvor langt er du hjemmefra?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Vans94

Hytta ligger 250km ish fra hjemme. Per nå har vi kun en Tesla Model 3. Det skal bli supercharger 3min unna i løpet av høsten (Fåvang).
Skal man få høyere hastighet må man muligens gjøre mer omfattende greier?
Og med supertilbud mener du Mastercard tilbud hos DNB?

automat

En 16A ladestasjon (som kan være det elektriker hsr tenkt på med 20A sikring) vil dekke hyttebehovet for de aller fleste. Bruker man bilen veldig mye mens man er på hytta, eller det er aktuelt å lade flere biler (gjester) i løpet av en helg, kan det bli snaut.

Mange anbefaler å få installert størst mulig sikring for lading, og at ekstrakostnaden er lav. Men det kan hende man da installerer noe som for all fremtid er overdimmensjonert.

Jeg angrer litt på at jeg gikk «all out» på sikring og kabling her hjemme. For det endte opp med en ganske tykk og stygg kabel på veggene.

De fleste nye ladestasjoner har innebygd DC-vern. Da trenger ikke jordfeilbryteren i sikringsskapet være type B, og man kan bruke type A som normalt er billigere. Utover det syns jeg prisen som oppgis høres helt grei ut.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Toalmar

Ville fulgt forslaget fras Turfsurf, større sikring først som sist hvis mulig.
Enten Easee eller TWC gen 3, men så lenge du har Tesla 3 er vel TWC gen 3 en grei lader.
begge som er foreslått har integrert B-vern, TWC har i tillegg kabel fastmontert.

Skal selv få montert ladestasjon på hytte ila høsten og går mest sannsynlig for Easee, dette fordi jeg allerede har en hjemme, bruker Tibber og har noe bonus jeg kan bruke.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Rav4_EV

For 10000 får du gjerne boks og montering inkludert. På en hytte er man ofte så lenge at man ikke trenger noe mer enn 18A, enfase.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

turfsurf

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 30. august 2021, klokken 11:53
For 10000 får du gjerne boks og montering inkludert. På en hytte er man ofte så lenge at man ikke trenger noe mer enn 18A, enfase.
Kommer vel an på bruken, og det vet vel TS best.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Vans94 på lørdag 28. august 2021, klokken 09:51
Skal man få høyere hastighet må man muligens gjøre mer omfattende greier?
Og med supertilbud mener du Mastercard tilbud hos DNB?
Er ikke noe mere omfattende å få 32A.

Mente DNB Mastercard ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

pberg

Jeg fikk satt opp 3x32 hos meg, og har redusert til 20A i laderen, siden det er maks uten å søke hos kraftlaget. Men det er i hvert fall ordentlig dimensjonert hvis så fremt i fall...  ;D
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Erik Ola Ulvestad

7000,- for installasjonen er antakeligvis greit. Du kan kanskje få 1000,- i avslag ved å droppe Type-B vernet med å kjøpe ladeboks med dette innebygd (s.k. DC-RCM). (Dersom elektriker kun tenkte å gi deg stikkontakt i garasja så MÅ du ha vernet i elskapet.)
Kjøper du denne rimelig (https://www.besen.no/product/besen-smart-22-kw-med-type2-kabel/) får du fast kabel som ingen kan stikke av med og du slepp å kjøpe en ekstra om du ønsker det. Du får app styring via Blåtann eller Wifi, om du har dekning for det i garasja.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Wisd0m

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på mandag 30. august 2021, klokken 21:54
7000,- for installasjonen er antakeligvis greit. Du kan kanskje få 1000,- i avslag ved å droppe Type-B vernet med å kjøpe ladeboks med dette innebygd (s.k. DC-RCM). (Dersom elektriker kun tenkte å gi deg stikkontakt i garasja så MÅ du ha vernet i elskapet.)
Kjøper du denne rimelig (https://www.besen.no/product/besen-smart-22-kw-med-type2-kabel/) får du fast kabel som ingen kan stikke av med og du slepp å kjøpe en ekstra om du ønsker det. Du får app styring via Blåtann eller Wifi, om du har dekning for det i garasja.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
TWC v3 er nok billigere enn Besen: https://shop.tesla.com/no_no/product/vegglader

svingen

Kommer ann på om de er flere på hytta og ;)
Og hvordan nettleie/prisene blir fremover.(om de er latterlig billig og lade 3 timer i løp av 1 døgn bør man jo lade da osv)  Har vanskelig får og tro att du angrer på og sette opp så mye lade kapasitet som mulig.koster ikke mye ekstra eller.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Rexen

Hopper inn i denne tråden da temaet er i mitt spor.

Skal sette opp ladestasjon på hytta som jeg bruker mye (pensjonist). Har tre voksne unger som jeg regner med også vil havne på elbil i løpet av noen år.
Har 240 V og 63 A hovedsikring på hytta med noen gamle kabler (Spesielt den fra inntakssikring til sikringsskap).

Forslag fra Elektroimportøren:
- 40 m 3-fase ledning 1019187 https://www.elektroimportoren.no/tfxp-mr-flex-4g6mm-sort/1019187/Product.html Kr. 79 per m
- 25 a sikring med jordfeilsautomat!! 1616613 https://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-2p-25a-c-kar-2-modul-30-ma-cv020046/1616613/Product.html Kr. 529,-
- Easee Home 6990,- https://www.elektroimportoren.no/easee-home-ladestasjon-sort/91590/Product.html Kr. 6795,-
- Overspenningsvern (dersom ikke fra før) 1615663 https://www.elektroimportoren.no/overspenningsvern-2p-type-2-pluggbar-275v-cv023443/1615663/Product.html Kr. 789,-
- Equalizer 91616 https://www.elektroimportoren.no/easee-equalizer-home/91616/Product.html kr 1495,

Virker dette som en en fornuftig pakke?
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

pberg

Høres kurant ut, men lurer litt på hvorfor de kun vil ha 25A jordfeilautomat? Du burde kanskje heller ha en på 32A, og heller begrense ladestrømmen i laderen til 25A....
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA