Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmelader, ladeboks, laderobot

Startet av Vurderer en elbil, fredag 27. august 2021, klokken 17:38

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

Hjemme så har jeg 230V 3-fas.

Hvordan får jeg ladet Enyaq med 11kw?
Fossilbil

espenri

Akkurat det samme diskuteres her: https://elbilforum.no/index.php?topic=57421.0

Konklusjon: MEB (Enyaq, ID.4, Q4 etc) kan ikke utnytte 3-fas på 230volt anlegg. Om du har mulighet bør du legge klar kabler til 3fas frem til laderobot, men konfigurere robot til å lade med 1-fas 32A, da har du uansett 7.2(?)kw effekt, noe som gir deg tilbake ca 10% av kapasitet per time på din bil. Dette vil for de aller fleste være mer enn bra nok for hjemmelading.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Grosor

Hvis det er svært viktig å lade 11kW så kan du det med 230V IT nett også. Det betinger at du installerer en trafo som endrer nettet til 400V TN for ladeboksen. Tipper en slik løsning vil bli 25 til 30 tusen dyrere.


Vurderer en elbil

Sitat fra: Grosor på fredag 27. august 2021, klokken 18:32
installerer en trafo som endrer nettet til 400V TN
Ja, jeg har sjekket dette og det er helt uaktuelt, da det også fordyrer selve ladingen.
Fossilbil

Counterpointer

Sitat fra: Grosor på fredag 27. august 2021, klokken 18:32
Hvis det er svært viktig å lade 11kW så kan du det med 230V IT nett også. Det betinger at du installerer en trafo som endrer nettet til 400V TN for ladeboksen. Tipper en slik løsning vil bli 25 til 30 tusen dyrere.
Det bør jo legges til at det går fint å lade 11 kW på 230 IT nett (jeg gjør det  selv), uten trafo, med noen biler og noen ladebokser. Enyaq er dessverre ikke en av dem.

esas

Vi har vel sett bevis på at en kan få 8,5kw med 230 IT trefas (benytter to faser).

Counterpointer

På Egolfen vår får vi kun 7,4 kW på samme lader som gir 11 kW til en annen bil.
Trodde Egolf var kompatibel med tofas lading, men mulig det er faktorer jeg ikke har oversikt over.

Uansett er det skjelden en har behov for hurtigere ladefart enn 7,4 kW. Golfen er naturlig nok den som har hatt mest behov for det og da har det vært nok med 7,4 kW.

sjokomelk

eGolf støtter bare 2x16A (som er 7,4W) og ikke 3x16A (som er 11kW). Så du har utnyttet laderen i bilen maksimalt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Vurderer en elbil

Sitat fra: Counterpointer på mandag 30. august 2021, klokken 19:53Uansett er det skjelden en har behov for hurtigere ladefart enn 7,4 kW.
Jeg er litt uenig....
Jeg kjører ofte langt i jobbsammenheng og bilen kan da ha lite strøm når jeg kommer hjem. Deretter er det middag og så ut og kjøre ungene på fotballkamp i 18.00 tiden, gjerne mange mil det også tur/retur... Eller andre gjøremål.

Da har jeg behov for en lader som lader hurtigere.
Nå kan jeg jo selvsagt lade litt på hurtiglader før jeg kommer hjem, men man vil jo kanskje helst unngå det....?

Jeg har noe mailkorespondanse med Møller om å lade Enyaq på 11kwh, men de tillater det ikke.
De sier ikke at det ikke går, og flere her har jeg lest at gjør det med iD4. og Enyaq.

Men jeg har ikke fått noe godt svar på hvorfor de ikke tillater å lade Enyaq med 11kwh 3-fas 230V.

De reklamerer med at bilen kan lades med 11kwh, men bilen kan ikke lades med det på den strømmen som er vanligst i Norge.
Fossilbil

sjokomelk

Selvfølgelig kan du lade 11kWh på en Enyaq. Det er bare 15% av kapasiteten på totalt 77kWh på en Enyaq 80.
Men du mente kanskje kW? ;D (kWh = liter bensin på tanken, kW = hestekrefter)

VW støtter ikke 230V 3-fas i delta-kobling. Du må ha 400V for å utnytte alle tre delladerne i bilen.

Hvis andre har erfart at ID.3 og ID.4 klarer å lade på 230V 3-fas, så vil det da være 230V 3-fas i åpen delta, tilsvarende 400V 2+N. På en 32A ladestasjon vil bilen din lade med 2x16A.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Erik Ola Ulvestad

Berre for å repetere...det er KUN Tesla Model 3 og Y som har tatt seg bryet med å automatisk koble om internt i bilen til bruke 3fas trekant (delta) for full symmetrisk lading på 230V IT 3fas. Andre produsentar har tatt høgde for at ein fase kan falle ut i eit TN nett, men at bil fortsatt ladar på 2 av 3 trinn. Det er dette "tjuvtrikset" som blir utnytta i Norge til dei bilar som normalt støttar 3 fas på 400V TN, i den berømmelege open-delta, V-kobling, "2fas", u name it....for drøye 8kW.
Dette er IKKJE ei standardisert løysing. Norge er og forblir ein mygg ift resten av verda sin bilproduksjon, så da så.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Counterpointer

Sitat fra: Espen med nylig bestilt Enyaq på lørdag 23. oktober 2021, klokken 11:06
Sitat fra: Counterpointer på mandag 30. august 2021, klokken 19:53Uansett er det skjelden en har behov for hurtigere ladefart enn 7,4 kW.
Jeg er litt uenig....
Jeg kjører ofte langt i jobbsammenheng og bilen kan da ha lite strøm når jeg kommer hjem. Deretter er det middag og så ut og kjøre ungene på fotballkamp i 18.00 tiden, gjerne mange mil det også tur/retur... Eller andre gjøremål.

Da har jeg behov for en lader som lader hurtigere.
Nå kan jeg jo selvsagt lade litt på hurtiglader før jeg kommer hjem, men man vil jo kanskje helst unngå det....?

Jeg har noe mailkorespondanse med Møller om å lade Enyaq på 11kwh, men de tillater det ikke.
De sier ikke at det ikke går, og flere her har jeg lest at gjør det med iD4. og Enyaq.

Men jeg har ikke fått noe godt svar på hvorfor de ikke tillater å lade Enyaq med 11kwh 3-fas 230V.

De reklamerer med at bilen kan lades med 11kwh, men bilen kan ikke lades med det på den strømmen som er vanligst i Norge.
Tror du overdriver verdien av de 3 kW i forskjell hvis det er lading under middag som er scenario. Kan jo fint spise middag på 20 minutter.

biggern

#13
Sitat fra: Espen med nylig bestilt Enyaq på fredag 27. august 2021, klokken 21:49
Sitat fra: Grosor på fredag 27. august 2021, klokken 18:32
installerer en trafo som endrer nettet til 400V TN
Ja, jeg har sjekket dette og det er helt uaktuelt, da det også fordyrer selve ladingen.

Men ikke vanskeligere enn at VAG biler tar kun 400V TN 3Fas?
Dette er vel klart indikert i VAG sine dokumenter?
Og denne linken burde jo stoppe all diskusjon her rundt dette ?
https://ladefabrikken.no/faq-ladefabrikken/hvilke-elbiler-kan-lade-med-hva/3-fas-lading-pa-230v-it-nettet/
Men som VAG sier, glem garanti, om du gjør dette på noe annet enn det VAG indikerer:
https://www.volkswagen.no/no/elbil/lade-elbil-rekkevidde/ladestasjon-hjemme-normallading.html
Antar denne gjelder for Enyaq, like mye som for id4 serien.
Så får du problemer ved å ha ladet på 230 kvasi løsninger, vil VAG si - 0 Garanti.

oarnoe

Ved å framtvinge 3 fase 230V lading på IT nett så får en vel en forholdsvis stor belastning på midtfasen i forhold til de 2 andre faser. Noe en må ta høyde for når en tar ut kabler og vern i forbindelse med en slik installasjon, er jeg blitt fortalt. Styrer selv unna dette selv med 2 ladere og 2 elbiler, 7,4kW er flust godt for oss
2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA