Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer med ID.3

Startet av Nilsern, onsdag 22. september 2021, klokken 16:01

« forrige - neste »

Nilsern

Jeg har nå kjørt godt og vel 20.000 km med min ID.3 1st PLUS og legger ut litt erfaringer – både ris og ros. Beklager at innlegget er litt langt og rotete...
Ting som er bra eller OK:
•   Å kjøre: Bilen er behagelig og god å kjøre. Størrelsen er kompakt, men romslig og slik at man setter seg «inn», ikke «ned» - flott for daglig bruk med pendling og kjøring av unger. Bakhjulstrekken gir helt suveren svingradius og bilen er en drøm i trange parkeringshus. Jeg har opplevd framkommeligheten på vinterføre omtrent som for min gamle e-golf, men ID.3'en er mer «nervøs» når det er virkelig glatt. Bilen er sprek nok til trygge forbikjøringer og er lettkjørt.
•   Forbruk: Forbruket varierer selvsagt med vær og kjøring, men jeg vil anslå at ID.3 har et forbruk som er drøyt 10% høyere enn min gamle e-golf (FL300). Batteriet er stort nok til at rekkeviddeangst for meg ikke er noe tema, i motsetning til e-golfen. Jeg har stort sett makset på ca 60-80 KW under hurtiglading, mulig dette kan forbedres ved SW oppdateringer.
•   Førersetet er enkelt (mitt har ikke regulerbar korsrygstøtte), men er helt OK. Jeg har brukt bilen til pendling (2x1.5 time) og langtur i sommer, og jeg kan ikke si annet enn at jeg sitter bra, men uten den «go-følelsen» som noen biler gir.
•Lysene er veldig gode og matrix/automatisk blending fungerer bra.
• Varmeapparatet og aricondition er kraftigere enn på min gamle e-golf og bilen blir fort varm / avkjølt.

Og så en masse ting som jeg ikke er helt fornøyd med:
•   Interiør: interiøret er litt kjipt, alt fra fargevalg til alle overflater.
•   Infotainment: Fungerer OK til daglig, men har en del irritasjonsmomenter. Jeg savner knapper. Det er litt lite responsivt. Noen av knappene under hovedskjermen har ikke lys. «Lane-assist» går ikke an å slå av permanent (som for de fleste biler med denne irriterende funksjonen), men må slås av hver gang. På ID krever dette 4 trykk på forskjellige steder på skjermen - dette er trafikkfarlig. Knappene på nederste rekke under skjermen er "vanskelige". Jeg trodde først at Assist knappen (første jeg trykker på for å slå av lane assist) ikke virket før jeg etter hvert fant ut at det ikke funket å bruke tommelen, men istedenfor bruke pekefingeren og passe på å sikte ordentlig. Jeg får ikke Android Auto til å virke, men mulig dette skyldes min Huawei telefon. Det virket på min gamle e-golf.
•   We connect ID: har etterhvert blitt ganske stabil, men har veldig lite funksjoner. Stort forbedringspotensial.
•   stereo: Kort oppsummert så synes jeg ikke lyden er mye å skryte av. Min bil har ikke høyttalere i bakdørene, noe som burde være standard i en bil i denne prisklassen.
•   ID.3. er ikke godkjent for taklast, men virker å være klargjort for dette. Bilen er stor nok og har god nok rekkevidde til å ha fungert som fullverdig familiebil med takboks, men ikke uten dette.
•   Og så litt småpirk: ikke eget sted for briller/solbriller, ikke hevbart passasjersete.

Alt i alt en bra bil, med en masse forbedringspunkter 😊 


Verius

Godt sammendrag , tingen jeg har bemerket fra å ha kjørt min Max :

- Veldig godt støydempet , stor forskjell i motorveihastighet fra f.eks E-Golf.
- Støtdemping er veldig god , spiser små humper uten at man merker noe , god på fartsdumper etc.
- Man sitter høyt ,  blir som en liten crossover.
- Kupeen er veldig lys og luftig , bra utsyn rundt hele bilen.
- Infotainment forbedres hele tiden, Appen er stabil og fungerer til det viktigste som å sette landegrense , sjekke lading , sette klimakontroll etc.

Vil si bilen er blitt mye forbedret siden lanseringen , dersom man ikke er avhengig av 4x4 eller Tesla sin infotainment/app så vil jeg si denne bilen nå er ett veldig godt alternativ til f.eks Model 3.

EV_and_ICE

Hei,

Veldig fornøyd med min ID3 1st. plus. Hadde ein leie avtale med møller bil i påvente av en Skoda Enyaq som jeg har bestillt. Den første ID3 leiebilen slet litt med software problemer, ala noen enkelte feilmeldinger som ofte forsvant etter en restart. Men den fikk flere ganger problemer med at den ikke ville gå i reversj. Dette fikk de ikke fikset med en gang og da fikk jeg en annen leiebil. Den har det ikke vært noe som helst trøbbel med, går som en klokke :) Når det kommer til lydanlegg så synes jeg det er faktisk ganske ok, selv om det mangler høytalere bak. Sitter stort sett alene i bilen og da er det ingen problem.
Kjørekomfort og lydisolering føler jeg er veldig bra. Sammenlignet med Zoe så er det mange hakk opp. Spenstig og kjapp styring og akselerasjon. Bruker stort sett android auto og det fungerer hver gang.
Ble så fornøyd med denne bilen at jeg like godt fikk kjøpe leiebilen :)
Skoda Enyaq iV80 - 21
VW ID3 Plus - 20
Renalt Zoe 18 (solgt)
Kia Optima Phev - 17 (Solgt)
Andre bensin/diesel -

Olemann


Mulig prisene på ID3 er for høye sammenlignet med ID4, men etter å ha kjørt ID4 over 1/2 år og nå hatt ID3 leiebil en kortere periode slår det meg noen interessante forhold:

ID 3 er selvsagt trangere, men vesentlig kvikkere og mer lettkjørt (204 hk i begge jeg har hatt).
3'ern har også vesentlig bedre oversikt, særlig forover.
3'ern er fastere og mer presis i både styring og demping/fjæring.

4'ern er mer en cruiser, komfortabel landeveisbil som liker seg best når det skjer lite.  Da er den til gjengjeld best, både på volumfølelse og komfort.

Synd man ikke får ID3 med krok, AWD og 77 kWt, da skulle jeg vurdert å selge min 4 GTX.

telcontar

Sitat fra: Olemann på fredag 10. desember 2021, klokken 17:35
Synd man ikke får ID3 med krok, AWD og 77 kWt, da skulle jeg vurdert å selge min 4 GTX.

id3 GTX kommer nok etterhvert, men som alt annet, kommer ting litt senere enn tiltenkt dessverre. Er nok en bil jeg vil vurdere når/hvis den kommer.

https://elbil.no/kommer-sprek-id-3-med-firehjulstrekk/

igniztion

Sitat fra: Olemann på fredag 10. desember 2021, klokken 17:35

3'ern har også vesentlig bedre oversikt, særlig forover.


Dette har jeg også bemerket meg. Spesielt for meg som kun ser på ett øye, er A-stolpen på ID.4 veldig bred. Har mye bedre oversikt i ID.3.

Synes ellers ID.3 føles litt billig i interiøret (1st Plus), men kjøregleden er desto større enn storesøster.

Selv om oppdateringene fra VW tar sin tid, synes jeg ID.3 har blitt en helt annen bil siden okt. 20. Det aller meste fungerer nå smertefritt. Det jeg savner mest på begge bilene er mulighet til å slå av oppvarming av batteriet på korte turer.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA