Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Brukte 76.000 kroner på solceller, så sa kommunen nei  (Lest 7165 ganger)

Wibla

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Brukte 76.000 kroner på solceller, så sa kommunen nei
« Svar #60 på: Fredag 16. Juli 2021, klokken 10:33 »
Og da er prøveperioden med string inverteren historie og erstattet av 3 stk mikroinvertere for 3 fase strømproduksjon.

Siden elektrikkeren la opp et stikk kunne jeg gjøre resten selv og plugge inn det "mobile" anlegget.😀

Hvilke mikroinvertere endte du med?
2018 Tesla Model S 75D

elektrolux

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #61 på: ſøndag 01. August 2021, klokken 23:01 »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #62 på: Lørdag 16. Oktober 2021, klokken 10:41 »
Her vises godt hvordan vi styrer forbruket mot de rimeligste strømprisene.

Med timer på både VVB, Power Wall og Ladestasjonen fylles disse opp på natten mens Powerwall støtter opp om forbruket på dagtid.

Over nyttår må vi omprogrammere slik at forbrukstoppene holdes under en gitt tariff slik som 3. bilde hentet fra artikkelen over viser.

Edit: Var heldig med at bildene ble omtrent perfekt lagt over hverandre slik at sammenligningen mellom strømpris og forbruket kommer ekstra tydelig fram
« Siste redigering: Lørdag 16. Oktober 2021, klokken 14:31 av elektrolux »
Stavanger:

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Svein_H

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #63 på: Lørdag 16. Oktober 2021, klokken 17:36 »
En tidligere strømleverandør ga meg muligheten for å vise både pris og forbruk i samme graf, og det var utrolig kjekt for å synliggjøre hvordan jeg klarte å utnytte svingningene gjennom døgnet, selv om det ble gjort manuelt. Veldig merkelig at ikke flere tilbyr en slik oversikt.

Har senere hentet inn dataene manuelt og fiklet rundt i Excel for å få samme oversikt. Det funker men er ganske krøkkete, da de ulike selskapene har ulikt format på CSV-filene man kan eksportere, så det blir mye manuell jobbing før dataene kan brukes.

For øvrig gikk jeg nylig over til 3 år med fastpris (Polarkraft, rett før de stengte krana for oss søringer), så det er ikke lenger nødvendig å ha denne oversikten, men jeg samler fortsatt inn data og legger inn i Excel, da jeg syns det er interessant å sammenligne fastprisavtalen min med spotprisen fremover. Fasiten kommer om 3 år...
2018 Zoe Intens R90
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv

elektrolux

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #64 på: Lørdag 16. Oktober 2021, klokken 19:07 »
Gudbrandsdalen energi tilbyr dette, men strømprisen er alltid på etterskudd og ikke forskudd som trengs for å planlegge forbruket 
« Siste redigering: ſøndag 17. Oktober 2021, klokken 11:10 av elektrolux »
Stavanger:

Svein_H

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #65 på: ſøndag 17. Oktober 2021, klokken 09:35 »
Hvis man har en eller annen form for spotprisavtale kan man bare se på tallene fra Nordpool dagen i forveien, lenger frem enn det er det ikke mulig å planlegge uansett.
2018 Zoe Intens R90
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv