Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3-fasa lading på 230V-anlegg. Fungerer det til ID4?

Startet av Tollwut, torsdag 26. august 2021, klokken 12:53

« forrige - neste »

mroek

Sitat fra: Olemann på søndag 17. oktober 2021, klokken 17:52
Da har jeg testet dette litt.  Det er feil at 3 fas ikke gir mer effekt enn 1 fas med 32A på 240V anlegg.

På 3 fas tas ut mellom 8 og 8.4 kW, og L1, L2 og L3 er på hhv. 29,4/17,9/16,0 eller 31,0/19,8/16,0.
(1 fas 32A gir som noen skriver helt korrekt 7.4 kW.)

Så regn med 10-15% raskere lading enn på 1 fas 32A. Og som andre har beskrevet, bedre lastfordeling.

Om dette er en økning som betyr noe er jo subjektivt, for meg betyr det lite om bilen fullades på enten 10,5 time eller på 9,5 time.

Jeg skjønner ikke hvorfor strømmene blir så asymmetriske her, hvis det er slik at spenningene er noenlunde like.
Kan nesten se ut som at ID.4 ikke har tre like ombordladere (hver på 16A), siden du kan trekke nesten 20A på den ene av dem.

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 17. oktober 2021, klokken 18:49
Stemmer det, gevinsten ved Open Delta er ca 15% samt at kun 1 fase får høgast strøm, i staden for 2 fasarleiarar som ved 1-fase lading. Dette er ikkje uvesentlig fordi det er nemlig slik at om ei 1-fase last maksar ut  kursen så er det nesten ingenting tilgjengelig å ta ut mellom dei 2 andre fasepara på same 3fase fordeling.
For eit typisk hus med 3 x 63A inntak så vil det med 32A 1fas lading av ein elbil og særdeles uheldig øvrig belastning i huset slik at ein kurs nærmar seg 63A, altså gå 63A i 2 av dei 3 faseledningane. Kun faseforskyvninga gir ein ørliten kapasitetreserve på dei andre mulige 1fas uttaka....
Dette for 230V IT system. For 400V TN er fasane uavhengige.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no


Hvis man har f.eks tre ombordladere på 16A hver, så kan bilen parallellkoble to av dem for å trekke 32A på en fase. Det blir da 7,36 kW.

Hvis man lader i åpen delta, så er det også kun to ombordladere som benyttes, og hvis hver av dem trekker 16A, så skulle jo det gi akkurat samme resultat (men med en resultantstrøm i siste faseleder på 16x1,73 = 27,7A).

Hvordan regner man for å se en gevinst på 15% ?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Orbit

En mulighet er at de bruker to moduler i parallel på den ene fasen, og en enkelt modul på den andre. Enkeltmodulen får da 16A, mens de to i parallell tar 10A hver (20A samlet) men kan ikke utnyttes fullt ut for ikke overgå 32A resultantstrøm i delt faseleder.

Det er uansett mulighet for å kunne koble to moduler i parallell for å lade på 1-fas 32A, så åpen delta krever "bare" at en også får spenningssatt den siste modulen i tillegg.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: mroek på torsdag 28. oktober 2021, klokken 16:14
[

Hvordan regner man for å se en gevinst på 15% ?

Å, det fordrar kanskje ein 32 A kurs og ein 22kW bil så ein kan beefe opp fasestrømmen til 32/1.73= 18.5 A.

18.5 A x 230 V x 2 trinn = 8.5 kW
8.5 / 7.4 er 15% diff.

MEN, har du 11 kW 3-fase bil med 7.4kW 1-fase opsjon så blir det vel det same som du påpeikar, ja.
Fordelen er 2 fasar med 16A og 1 på 28A istaden for 2 fasar i 32A og ein i null.

Held det vatn?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

turfsurf

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 28. oktober 2021, klokken 17:06
Fordelen er 2 fasar med 16A og 1 på 28A istaden for 2 fasar i 32A og ein i null.
Litt upresist. Det er to faseledere med 16A og en faseleder med 28A. Det er kun to faser med en felles faseleder.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: turfsurf på torsdag 28. oktober 2021, klokken 17:55
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 28. oktober 2021, klokken 17:06
Fordelen er 2 fasar med 16A og 1 på 28A istaden for 2 fasar i 32A og ein i null.
Litt upresist. Det er to faseledere med 16A og en faseleder med 28A. Det er kun to faser med en felles faseleder.
Faseleder. Fase.
Yes, point taken :-)

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

mroek

Sitat fra: Orbit på torsdag 28. oktober 2021, klokken 16:41
En mulighet er at de bruker to moduler i parallel på den ene fasen, og en enkelt modul på den andre. Enkeltmodulen får da 16A, mens de to i parallell tar 10A hver (20A samlet) men kan ikke utnyttes fullt ut for ikke overgå 32A resultantstrøm i delt faseleder.

Det er uansett mulighet for å kunne koble to moduler i parallell for å lade på 1-fas 32A, så åpen delta krever "bare" at en også får spenningssatt den siste modulen i tillegg.

Ja, det er jo et poeng. Men hvis de har tatt seg bryet med å lage støtte for dette, så er det jo litt merkelig at de ikke heller tok den helt ut og la til mulighet for full delta-kobling (som på Tesla Model 3) i stedet? Det er jo i praksis "bare" snakk om en kontaktor eller to ekstra, så kan man rekonfigurere til full delta. Dette er jo også en konfigurasjon som kun har nytteverdi på 3-fas IT-nett, så da kan man jo også lure på hvorfor VW har gjort det, siden de offisielt ikke støtter slik lading.

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 28. oktober 2021, klokken 17:06
Sitat fra: mroek på torsdag 28. oktober 2021, klokken 16:14
Hvordan regner man for å se en gevinst på 15% ?

Å, det fordrar kanskje ein 32 A kurs og ein 22kW bil så ein kan beefe opp fasestrømmen til 32/1.73= 18.5 A.

18.5 A x 230 V x 2 trinn = 8.5 kW
8.5 / 7.4 er 15% diff.

MEN, har du 11 kW 3-fase bil med 7.4kW 1-fase opsjon så blir det vel det same som du påpeikar, ja.
Fordelen er 2 fasar med 16A og 1 på 28A istaden for 2 fasar i 32A og ein i null.

Held det vatn?

Ja, forsåvidt. For å få gevinst må man ha ombordladere som kan dra mer enn 16 A på hver sin faseleder. Har man ikke det (om det er fordi ombordladerne i seg selv er dimensjonert for mer, eller om de kan parallellkobles er irrelevant), så får man ingen effektgevinst av å ha 3-fas IT. Da er det kun litt mindre skjevlast på nettet som er fordelen.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Orbit

Sitat fra: mroek på torsdag 28. oktober 2021, klokken 18:30
Ja, det er jo et poeng. Men hvis de har tatt seg bryet med å lage støtte for dette, så er det jo litt merkelig at de ikke heller tok den helt ut og la til mulighet for full delta-kobling (som på Tesla Model 3) i stedet? Det er jo i praksis "bare" snakk om en kontaktor eller to ekstra, så kan man rekonfigurere til full delta. Dette er jo også en konfigurasjon som kun har nytteverdi på 3-fas IT-nett, så da kan man jo også lure på hvorfor VW har gjort det, siden de offisielt ikke støtter slik lading.
Åpen delta kan konfigureres på den TN-laderen de allerede hadde, dvs ingen ekstra kontaktorer. Full delta hadde krevd flere kontaktorer som du sier, men også gitt en praktisk ufordring med at lademodulene ikke lenger alltid har en felles faseleder på den ene inngangen (den som er tilkoblet N i TN-nett). Fordelen med en felles spenningsreferanse på tvers av de logiske modulene er f.eks. at transistorer/IGBT'er for forskjellige moduler kan monteres på samme kjøleribbe, og generelt mindre krav til isolasjonsavstand mellom komponentene i de forskjellige modulene.

Under er spekulativt hvordan jeg tror VW-gruppen sine 11 kW ladere er bygd opp (ut fra observasjon av oppførsel via diagnoseplugg på Audi). Det er kun to SPDT-reléer (S2/S3) som trengs for å koble mellom alle modi.

  • Ved 3-fas TN er laderne koblet til hver sin fase.
  • Ved 1-faslading, kobles 1-3 moduler i parallell. Alle tre er i bruk ved lading over 20A, dvs både S2 og S3 er koblet om som vist i fuguren, i forhold til 3-fas TN-lading.
  • Ved 3-fas IT er S2 koblet om (for å parallellkoble M1/M2) i forhold til 3-fas TN, mens M3 fores med en av de to andre fasene. Det går mest strøm i L3 (32A), dvs vektorproduktet av belastningen på fasene over L1-L3 (20A) og L2-L3 (16A).
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

mroek

@Orbit: Det virker logisk det du sier der. Forsåvidt smart av VAG å legge til rette for å kunne bruke alle ombordladerne uansett strømnett, og selv om det på IT blir åpen delta, så får de i hvert fall mulighet til å utnytte tilgjengelig effekt maksimalt. Mange andre produsenter har gått for en løsning der de kun får brukt to av ombordladerne i åpen delta (f.eks Polestar, som jeg har), og dermed ingen effektgevinst sammenlignet med 1-fas.

Det som er vanskelig å skjønne når det gjelder VAG, er hvorfor de fraråder lading på 3-fas IT (de sier vel endatil at det faktisk ikke fungerer).
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

daktari

Tror en av dere må skaffe en slik ombordlader hos høggern og demontere!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

#54
 :P
Alt for dyrt leketøy.
10000 kr og oppover før pruting til e-tron: https://finndel.no/bildeler.aspx?type=fabrnr&qry=5QE+915+684+J

6000 kr for MEB-platform: https://finndel.no/bildeler.aspx?type=fabrnr&qry=1EA915684B
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Vurderer en elbil

Sitat fra: mroek på torsdag 28. oktober 2021, klokken 20:41
Det som er vanskelig å skjønne når det gjelder VAG, er hvorfor de fraråder lading på 3-fas IT (de sier vel endatil at det faktisk ikke fungerer).
Dette synes jeg også er rart.
Hvorfor fraråder VAG lading på 3-fas?
Hvorfor sier de at det ikke virker?
Fossilbil


Olemann


Det som er helt sikkert er at gevinsten ved å benytte 3 fase IT er oppunder 1 kW, antagelig nærmere 900W.  Som igjen betyr at om man skal lade 50% så korter man ned ladetiden til 4,6 timer, fra 5,2 timer. 

Dette er ikke en gevinst som jeg synes er stor nok til å ville utfordre garantier etc, men håper at VW kommer med en aksept for slik lading etter hvert, for at det virker er jo nå vel dokumentert.  Litt pussig derfor at Møller uttaler, ref. TU linken over, at bilen vil stoppe lading ved forsøk på 3 fas IT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA