Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3-fasa lading på 230V-anlegg. Fungerer det til ID4?

Startet av Tollwut, torsdag 26. august 2021, klokken 12:53

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 02. september 2021, klokken 18:16

Nei, ikkje med alle Teslaer. Kun med TM3. Og eg antar TMY. (Fint om nokon kan bekrefte at kinesarane ikkje har tukla med ombordladeren på nylig leverte TMY.)
Har du personlig erfaring med dette? Jeg ladet både vår S og X  på åpen delta kobling med TWC innstilt på 16A, uten at noen sikring gikk. 9A i faselederne L1 og L2.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. september 2021, klokken 18:33
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 02. september 2021, klokken 18:16

Nei, ikkje med alle Teslaer. Kun med TM3. Og eg antar TMY. (Fint om nokon kan bekrefte at kinesarane ikkje har tukla med ombordladeren på nylig leverte TMY.)
Har du personlig erfaring med dette? Jeg ladet både vår S og X  på åpen delta kobling med TWC innstilt på 16A, uten at noen sikring gikk. 9A i faselederne L1 og L2.
Ah, sorry, vart litt for opphengt i at det vil vere lettare med TM3 fordi den belastar alle fasar likt.
Du har sjølvsagt rett, andre Tesla kan også lade med open delta.
My bad...




~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Olemann

#32
Trodde det var slik at ID4 ikke støtter 3 fas lading på IT nett, men i denne tråden kan det virke som om dette likevel kan fungere - om jeg leser rett.
Om man har sikret med 32A sikring, 3 fas, og Easee stasjon stilt inn på 16A og 3 fas IT, vil bilen da lade med mer enn 7.6 kW eller vil den bare bruke en fase og lade med 3.7 - 7.6 kW? I så fall er det jo ingen hensikt sammenlignet med 32A 1 fase.
Jeg skjønner man må ha maks 16A i et slikt oppsett ettersom man vel får 28A i den ene lederen.

Og, er det slik at noen har fått info om at VW/Møller advarer mot dette vil det for min del være uaktuelt å prøve ettersom jeg ikke vil risikere noe mht. garanti. Noe linken fra TU kan tyde på.

Radial

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 02. september 2021, klokken 18:16


Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. september 2021, klokken 08:47
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 02. september 2021, klokken 06:36
VIKTIG!!! INGEN, hverken Besen, Easee, eller nokon andre ladeboksar kan lade med 16A innstilling på 230V IT 3-fas  om du har 16A sikring!

Og så vil det funke helt fint med Teslaer.

Nei, ikkje med alle Teslaer. Kun med TM3. Og eg antar TMY. (Fint om nokon kan bekrefte at kinesarane ikkje har tukla med ombordladeren på nylig leverte TMY.)



~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

Y fra Kina er prikk lik 3'ern.
IT 3-fas fult støttet.
20A IT 3-fas og lader med 8kw as we speak.

Åpen delta er fin løsning det, det er bare ikke en offisiell ladestandard og da går teoretikerene rett i vranglås, selv om det i praksis ikke er noe problem.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Sitat fra: Olemann på søndag 10. oktober 2021, klokken 22:24
Trodde det var slik at ID4 ikke støtter 3 fas lading på IT nett, men i denne tråden kan det virke som om dette likevel kan fungere - om jeg leser rett.
Om man har sikret med 32A sikring, 3 fas, og Easee stasjon stilt inn på 16A og 3 fas IT, vil bilen da lade med mer enn 7.6 kW eller vil den bare bruke en fase og lade med 3.7 - 7.6 kW? I så fall er det jo ingen hensikt sammenlignet med 32A 1 fase.
Jeg skjønner man må ha maks 16A i et slikt oppsett ettersom man vel får 28A i den ene lederen.

Og, er det slik at noen har fått info om at VW/Møller advarer mot dette vil det for min del være uaktuelt å prøve ettersom jeg ikke vil risikere noe mht. garanti. Noe linken fra TU kan tyde på.
Se posten min på 1ste side hvordan det ser ut i Easee.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Olemann

Fint, leste på nytt fra start.  Ser du har satt ned til 25A i Easee, men får ladet med 3 fas på 240V IT. 
Hvor mange km/t rapporterer ID4 du får ladet med?  Antar du har sammenlignet med 32A 1 fas som hos meg gir ca. 40 km/t eller ca. 7.6 kW.

Sitat fra: daktari på søndag 10. oktober 2021, klokken 23:51
Sitat fra: Olemann på søndag 10. oktober 2021, klokken 22:24
Trodde det var slik at ID4 ikke støtter 3 fas lading på IT nett, men i denne tråden kan det virke som om dette likevel kan fungere - om jeg leser rett.
Om man har sikret med 32A sikring, 3 fas, og Easee stasjon stilt inn på 16A og 3 fas IT, vil bilen da lade med mer enn 7.6 kW eller vil den bare bruke en fase og lade med 3.7 - 7.6 kW? I så fall er det jo ingen hensikt sammenlignet med 32A 1 fase.
Jeg skjønner man må ha maks 16A i et slikt oppsett ettersom man vel får 28A i den ene lederen.

Og, er det slik at noen har fått info om at VW/Møller advarer mot dette vil det for min del være uaktuelt å prøve ettersom jeg ikke vil risikere noe mht. garanti. Noe linken fra TU kan tyde på.
Se posten min på 1ste side hvordan det ser ut i Easee.

turfsurf

Sitat fra: Olemann på mandag 11. oktober 2021, klokken 10:16
Om man har sikret med 32A sikring, 3 fas, og Easee stasjon stilt inn på 16A og 3 fas IT, vil bilen da lade med mer enn 7.6 kW eller vil den bare bruke en fase og lade med 3.7 - 7.6 kW? I så fall er det jo ingen hensikt sammenlignet med 32A 1 fase.
Med 28A i fellesleder og 240V i åpen delta får du ca 8kW. Ca U*I*1,18. Det er og bedre lastfordeling siden kun en leder blir belastet med 28A og de to andre med 16A i stedet for at to ledere blir belastet med 32A.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: turfsurf på mandag 11. oktober 2021, klokken 12:25
...cut...
Det er og bedre lastfordeling siden kun en leder blir belastet med 28A og de to andre med 16A i stedet for at to ledere blir belastet med 32A.
...Og mellom dei 2 16A fasane kan eg då samtidig kople min Leaf for å lade denne med litt redusert 1-fas! :-) :-) :-)

(Det vil ikkje vere mulig med samtidig lading av 2 bilar på 230V IT 3-fas når 2 av 3 fasar er fullt belagt med 32A for lading av ein 7.2kW bil. Vel, kan alltids dele på effekten så kvar får halvparten, sant nok, men....)



~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Olemann

Nettopp, så altså ca. 400W mer effekt + bedre lastbalansering.  Det betyr da at man lader ca. 2-3 km mer pr time enn med 1 fase 32A.  Betyr lite i praksis for min del, så da holder jeg meg til det som er anbefalt av VW, 32A 1 fase.
Takk for god oppklaring.

Sitat fra: turfsurf på mandag 11. oktober 2021, klokken 12:25
Sitat fra: Olemann på mandag 11. oktober 2021, klokken 10:16
Om man har sikret med 32A sikring, 3 fas, og Easee stasjon stilt inn på 16A og 3 fas IT, vil bilen da lade med mer enn 7.6 kW eller vil den bare bruke en fase og lade med 3.7 - 7.6 kW? I så fall er det jo ingen hensikt sammenlignet med 32A 1 fase.
Med 28A i fellesleder og 240V i åpen delta får du ca 8kW. Ca U*I*1,18. Det er og bedre lastfordeling siden kun en leder blir belastet med 28A og de to andre med 16A i stedet for at to ledere blir belastet med 32A.

daktari

Sitat fra: Olemann på mandag 11. oktober 2021, klokken 10:16
Fint, leste på nytt fra start.  Ser du har satt ned til 25A i Easee, men får ladet med 3 fas på 240V IT. 
Hvor mange km/t rapporterer ID4 du får ladet med?  Antar du har sammenlignet med 32A 1 fas som hos meg gir ca. 40 km/t eller ca. 7.6 kW.

Sitat fra: daktari på søndag 10. oktober 2021, klokken 23:51
Sitat fra: Olemann på søndag 10. oktober 2021, klokken 22:24
Trodde det var slik at ID4 ikke støtter 3 fas lading på IT nett, men i denne tråden kan det virke som om dette likevel kan fungere - om jeg leser rett.
Om man har sikret med 32A sikring, 3 fas, og Easee stasjon stilt inn på 16A og 3 fas IT, vil bilen da lade med mer enn 7.6 kW eller vil den bare bruke en fase og lade med 3.7 - 7.6 kW? I så fall er det jo ingen hensikt sammenlignet med 32A 1 fase.
Jeg skjønner man må ha maks 16A i et slikt oppsett ettersom man vel får 28A i den ene lederen.

Og, er det slik at noen har fått info om at VW/Møller advarer mot dette vil det for min del være uaktuelt å prøve ettersom jeg ikke vil risikere noe mht. garanti. Noe linken fra TU kan tyde på.
Se posten min på 1ste side hvordan det ser ut i Easee.
beklager, tok ikke bilde av det så kan ikke svare.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Olemann

#40
Om man ikke setter ned til 25A i Easee, men har 32A i Easee, og lader 3 fase på 240V IT, hva er problemet med det?  Vil det bety at en av fasestrømmene blir over 32A og dermed tar sikringen i sikringsskapet - jeg har 32A 3 fase 240V i skapet.

Jeg trodde 3 fase betød strøm fra flere faser, men ikke at det på noe tidspunkt ble mer enn maks, altså mer enn 32A noe sted....men, her tar jeg kanskje feil, virker som det oppstår en slags resultantstrøm som er høyere enn 32A og at denne da vil kunne ta sikringen - hvordan beregnes denne resultantstrømmen i så fall?

Sitat fra: daktari på mandag 11. oktober 2021, klokken 18:23
Sitat fra: Olemann på mandag 11. oktober 2021, klokken 10:16
Fint, leste på nytt fra start.  Ser du har satt ned til 25A i Easee, men får ladet med 3 fas på 240V IT. 
Hvor mange km/t rapporterer ID4 du får ladet med?  Antar du har sammenlignet med 32A 1 fas som hos meg gir ca. 40 km/t eller ca. 7.6 kW.

Sitat fra: daktari på søndag 10. oktober 2021, klokken 23:51
Sitat fra: Olemann på søndag 10. oktober 2021, klokken 22:24
Trodde det var slik at ID4 ikke støtter 3 fas lading på IT nett, men i denne tråden kan det virke som om dette likevel kan fungere - om jeg leser rett.
Om man har sikret med 32A sikring, 3 fas, og Easee stasjon stilt inn på 16A og 3 fas IT, vil bilen da lade med mer enn 7.6 kW eller vil den bare bruke en fase og lade med 3.7 - 7.6 kW? I så fall er det jo ingen hensikt sammenlignet med 32A 1 fase.
Jeg skjønner man må ha maks 16A i et slikt oppsett ettersom man vel får 28A i den ene lederen.

Og, er det slik at noen har fått info om at VW/Møller advarer mot dette vil det for min del være uaktuelt å prøve ettersom jeg ikke vil risikere noe mht. garanti. Noe linken fra TU kan tyde på.
Se posten min på 1ste side hvordan det ser ut i Easee.
beklager, tok ikke bilde av det så kan ikke svare.

Grosor

Ikke noe problem med det.
Bare å lukke øynene og plugge i bilen din på 230V 32A trefase. Ingen resultantstrømmer eller andre skumle ting som kan gå galt. 😂

Når du lader en ID4 på denne måten kobler den inn 2 av bilens 3 ombordladere i det som kalles åpen delta. Du får maks 7,4kW ladeeffekt og bilen trekker ca. 28A, 16A og 16A fra henholdsvis L1, L2 og L3.
Du får ikke noe mer total ladeeffekt enn du ville fått med 32A enfas, men lasten blir bedre fordelt i husets fordeling.

For bilen sin del så er strømmene som går i bilens ledningsnett også lavere med 230V 32A trefase enn ved 230V 32A enfase så ift garanti/reklamasjon mener jeg møller har en vanskelig sak hvis de skal forsøke å påstå noen årsakssammenheng.
Hvis det bekymrer deg så lader bilen din altså like fort om du setter easee til enfas modus.

Erik Ola Ulvestad

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Olemann

#43
Da har jeg testet dette litt.  Det er feil at 3 fas ikke gir mer effekt enn 1 fas med 32A på 240V anlegg.

På 3 fas tas ut mellom 8 og 8.4 kW, og L1, L2 og L3 er på hhv. 29,4/17,9/16,0 eller 31,0/19,8/16,0.
(1 fas 32A gir som noen skriver helt korrekt 7.4 kW.)

Så regn med 10-15% raskere lading enn på 1 fas 32A. Og som andre har beskrevet, bedre lastfordeling.

Om dette er en økning som betyr noe er jo subjektivt, for meg betyr det lite om bilen fullades på enten 10,5 time eller på 9,5 time. 

Erik Ola Ulvestad

Stemmer det, gevinsten ved Open Delta er ca 15% samt at kun 1 fase får høgast strøm, i staden for 2 fasarleiarar som ved 1-fase lading. Dette er ikkje uvesentlig fordi det er nemlig slik at om ei 1-fase last maksar ut  kursen så er det nesten ingenting tilgjengelig å ta ut mellom dei 2 andre fasepara på same 3fase fordeling.
For eit typisk hus med 3 x 63A inntak så vil det med 32A 1fas lading av ein elbil og særdeles uheldig øvrig belastning i huset slik at ein kurs nærmar seg 63A, altså gå 63A i 2 av dei 3 faseledningane. Kun faseforskyvninga gir ein ørliten kapasitetreserve på dei andre mulige 1fas uttaka....
Dette for 230V IT system. For 400V TN er fasane uavhengige.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA