Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3-fasa lading på 230V-anlegg. Fungerer det til ID4?

Startet av Tollwut, torsdag 26. august 2021, klokken 12:53

« forrige - neste »

biggern

#15
Antar da denne laderen har føler på tilgj. energi på faser og justerer max. etter tilgjengelighet, som er en opsjon.
Opsjon?: Støtte for trådløs belastningsbalansering med hovedsikringen.
Hvis ikke vil en få litt problemer når vinteren kommer og en samtidig trenger energi til oppvarming, VVB (1 eller 3 fas og om med varmepumpe/vannbåren gulv varme - kjapt 7,5Kw), komfyr/ovn osv.

Ganske klart fra VAG, at ID4 støtter kun 3 fas lading via 400/TN og det gis ingen garanti om dette er utført via IT/TT, være seg 230. Ref ovenstående link til TU.
https://www.tu.no/artikler/dette-sier-bilmerkene-om-trefaselading/510542

https://www.volkswagen.no/no/elbil/lade-elbil-rekkevidde/ladestasjon-hjemme-normallading.html

daktari

Uten at jeg kan noe om det: Og det Easee sier er at problemet kan være at bilen med 3-fas IT forsøker å overbelaste 1 fase, men fordi bilen allikevel tåler 32A på en fase så tåler den hvertfall lavere strøm. Dermed kan Easee-boksen bare redusere strømmen og alt er trygt.
Jeg aner ikke om bilen bryr seg om det er TN eller IT-koblet, strøm er strøm?
På TN: ladeboksen  tilbyr 16A eller 32 A på 3 faser, 400 V, bilen sier 16A x 3, takk, lad?
På IT: boksen tilbyr 32 A på 3 faser 230V, bilen ber da om 32x1, boksen tilpasser strømmen til ca 30-20-20 og bilen sier greit nok, lad?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Ladestasjonen sier hvor mye strøm den kan tilby, men ikke fordelt per fase - kun en maksimal verdi.

Om ladestasjonen er koblet med 230V IT 3-fas og tilbyr 25 A (ditt oppsett), og bilen som kobles til bruker åpen delta (som for ID.4) så vil bilen trekke usymmetrisk med strøm i faselederne. ID.4 tar hensyn til denne asymmetrien (selv om de offisielt ikke støtter det), og du ender på 25A - 14A - 14A, ref ditt bilde over. Du belaster da to faser med 14 A, ingenting på den tredje fasen, men den ene faselederen får likevel 25A pga vektorsummen av de to fasene som begge bruker denne faselederen. (Det er viktig å skille mellom faser og faseledere her......) Ladeeffekt på ditt 25A-oppsett blir da 2 x 14,1A x 230V = 6,5kW, dvs litt over det du ville fått på 1-fas 25 A (5,8kW).

Problemet er at det ikke er standardisert hvordan åpen delta skal tolkes. F. eks. vil Mercedes B-klasse forstå dette annerledes, og ikke ta hensyn til strøm i N-leder (dvs det som ville vært N i ladekabelen og bilen ved TN-tilkobling), og ende opp med 28A - 16A - 16A i faselederne (siden bilen støtter maksimalt 16A per fase). B-klasse vil ha samme fordeling strømtrekk også dersom ladestasjonen bare tilbød 16A.

Dette gir en overbelastning i den faste installasjonen og kan derfor føre til at sikringen går. (Det er mulig Easee/Zaptec dynamisk justerer ned pilotsignalet til dersom det går høyere strøm i en av faselederne enn hva pilotsignalet tilbyr. "Dummere" ladestasjoner gjør ikke det.) Et mye større problem er at det går 28A i en av faselederne i ladekabel samt bilens internkabling, dersom disse ikke er dimensjonert for dette. For B-klasse tåler ikke internkabling >16A, og var det noen IR-bilder her på forumet (før bilder forsvant i en forumoppdatering) med en svært varm N-leder inni bakskjermen på bilen ved lading på åpen delta.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Du får litt større ladeeffekt med 3-fas IT, men først og fremst er fordelen bedre lastfordeling over faselederne i distribusjonsnettet. Nettselskaper liker bedre at du trekker 25-14-14A i faselederne enn 25-25-0A, selv om det første er litt høyere totaleffekt.

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på mandag 30. august 2021, klokken 20:58
Oppsummert:
* Effektgevisten med 3-fas i åpen trekant kobling er kun ca 15%.
* Balanse i nettet blir betre med 1 høgt belasta faseleder og 2 medium, kontra 2 høge og ein i null (som blir utelukka til anna bruk. Altså 32-32-0A).
* Det er mulig å kople ein ekstra 1-fase ladeboks på "samme kurs" mellom dei to minst belasta faseledarane. (krev dynamisk styring og fordelerskap mm.)
(tillot meg en liten redigering, uthevet i sitatet)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

biggern

#20
Så mao. driter de som gjør det i garanti eller reklamasjonsrett muligheter imot VAG ved å lade imot 230 IT 3fas lading, selvom VAG skriver kun 3 fas 400 TN er akseptert.
Da taper en ved en event. reklamasjon.

tkorsvold

Jeg har nylig fått installert en Besen ladestasjon. Tanken var å lade 3-fas på 230V IT-nett. Jeg har en 16A kurs i garasjen som er dedikert til lading. Har ikke valgt å legge opp ny kurs pga at det er et veldig kronglete kabelstrekk.

Sjekket med produsenten av ladestasjonen på forhånd: Dette skulle være støttet.
Sjekket med VW / Møller på forhånd: Tommel opp.
Sjekket med elektriker også, dette kunne de montere.

Men resultatet er sørgelig: Jeg får ladet på 6,6kW effekt i 1-2 minutter, men så går sikringen. Hver eneste gang.
I displayet på ladestasjonen ser jeg at det står L1: 14,8A, L2: 14,8A og L3: 0A

Problemet løses midlertidig ved å stille inn bilen til å begrense ladeeffekten. ID.4 halverer da til ca 3.3kW. Dette går bra og jeg får ladet. Men om jeg kommer med en annen elbil så går sikringen igjen.

Usikker på om dette med 3-fas var noen god ide. Tenker at jeg nå enten må få elektrikeren til å stille boksen tilbake til 1-fas og 3,3kW, eller legge opp ny kurs med tykkere kabel (f.eks. 25A kurs og 6 eller 10 kvadratmillimeter kabling).

tkorsvold

Sitat fra: Orbit på tirsdag 31. august 2021, klokken 09:49
Ladestasjonen sier hvor mye strøm den kan tilby, men ikke fordelt per fase - kun en maksimal verdi.

Om ladestasjonen er koblet med 230V IT 3-fas og tilbyr 25 A (ditt oppsett), og bilen som kobles til bruker åpen delta (som for ID.4) så vil bilen trekke usymmetrisk med strøm i faselederne. ID.4 tar hensyn til denne asymmetrien (selv om de offisielt ikke støtter det), og du ender på 25A - 14A - 14A, ref ditt bilde over. Du belaster da to faser med 14 A, ingenting på den tredje fasen, men den ene faselederen får likevel 25A pga vektorsummen av de to fasene som begge bruker denne faselederen. (Det er viktig å skille mellom faser og faseledere her......) Ladeeffekt på ditt 25A-oppsett blir da 2 x 14,1A x 230V = 6,5kW, dvs litt over det du ville fått på 1-fas 25 A (5,8kW).

Problemet er at det ikke er standardisert hvordan åpen delta skal tolkes. F. eks. vil Mercedes B-klasse forstå dette annerledes, og ikke ta hensyn til strøm i N-leder (dvs det som ville vært N i ladekabelen og bilen ved TN-tilkobling), og ende opp med 28A - 16A - 16A i faselederne (siden bilen støtter maksimalt 16A per fase). B-klasse vil ha samme fordeling strømtrekk også dersom ladestasjonen bare tilbød 16A.

Dette gir en overbelastning i den faste installasjonen og kan derfor føre til at sikringen går. (Det er mulig Easee/Zaptec dynamisk justerer ned pilotsignalet til dersom det går høyere strøm i en av faselederne enn hva pilotsignalet tilbyr. "Dummere" ladestasjoner gjør ikke det.) Et mye større problem er at det går 28A i en av faselederne i ladekabel samt bilens internkabling, dersom disse ikke er dimensjonert for dette. For B-klasse tåler ikke internkabling >16A, og var det noen IR-bilder her på forumet (før bilder forsvant i en forumoppdatering) med en svært varm N-leder inni bakskjermen på bilen ved lading på åpen delta.


Oppdatering: Jeg ringte produsenten av min ladestasjon (Besen og ikke Easee som mange her har). De sier at 230V IT 16A skal fungere i 3-fas.

Sikringen går nå likevel med ID.4. Dette kan skyldes at ID.4 (som Orbit skriver over her) gir overbelastning på en faseleder. (med alle forbehold om at jeg er uten på svært tynn is og mangler kunnskap på feltet).

Det kan være nyttig å koble til f.eks. en Tesla for å se om det virker da. Hvis det er tilfelle, betyr det kanskje at Tesla regulerer belastningen på faseleder bedre enn det ID.4 gjør.

Grosor

Tkorsvold:
Som nevnt i den andre tråden din kan du ikke lade 6,6kw med de strømverdiene du leser av. Tipper et tangamperemeter ville vist 25A på L3. Sikringen går fordi du overbelaster kursen.

Strømmålingen for L3 er "feil" og det skyldes nok at det er koblet til på N, L1 og L2 i boksen og at boksen ikke har strømmåling på N leder og en modus for trefaselading på IT nett som f.eks Easee ladere har. Dvs min påstand er at denne boksen ikke kan lade trefase på IT nett på en 16A kurs så lenge ladestrøm ikke kan settes lavere enn 16A. Hadde du kunnet sette den til 9A hadde du fått ca 4kW og sikringen din ville holdt.

Ift dette med garanti og reklamasjon så er det opp til Møller å bevise årsakssammenheng ved skade. Jeg tenker at når bilene kan lade 32A på enfase mellom N og L1 er det vanskelig for meg å forstå at å redusere ladestrømmen til høyeste belastede leder til 26A skal føre til skade...

Orbit:
Har du hørt om det er meningen å laske N og L3 på disse besen boksene når de skal brukes på trefase IT? Mulig det kan skape andre problemer på bilsiden. Problemet slik jeg ser er jo at den ikke har strømmåling i N leder. Boksen tror gjerne at det kun går vel 15A, mens ene fasen har 26A.

Orbit

#24
På 230V 3-fas IT 16 A, skal du få 4,2 kW (fra vegg) med ID.4 dersom alt utstyret er samkjørt. Når du får så mye som 6,6 kW (avlest i bil?) tyder det på at du drar 16 A i hver fase, som da ender med 28 A i den ene faselederen - dvs 175% av sikringen som da skal ta sikringen din en gang mellom 1-10 minutter. Så det stemmer bra med hva du opplever (men bør kontrollmåles for å være sikker).

I så fall er løsningen å stille Besen-boksen (regner med den kan konfigureres) ned til 9 A. Da vil du få de forventede 4,2 kW, og sikringen vil ikke gå. Det illustrerer i så fall problemet med at 230 V IT 3-fas ikke er standarisert, så det blir litt tilfeldig hvordan forskjellige ladestasjoner og biler har tolket dette skal virke.

Ulempen med å stille ned til 9 A, er at 1-fas elbiler da bare vil få 2 kW (dersom det er aktuelt å også lade andre biler der). Kobler du Besen om til 1-fas 16 A begrenses du til 3,7 kW på ID.4, men unngår 3-fas problematikken.

(Ser nå Grosor allerede har svart mye av det samme)

Sitat fra: Grosor på onsdag 01. september 2021, klokken 12:33
Orbit:
Har du hørt om det er meningen å laske N og L3 på disse besen boksene når de skal brukes på trefase IT? Mulig det kan skape andre problemer på bilsiden. Problemet slik jeg ser er jo at den ikke har strømmåling i N leder. Boksen tror gjerne at det kun går vel 15A, mens ene fasen har 26A.
Kjenner ikke til Besen-boksene, men deres egen dokumentasjon sier det ikke skal laskes.
Du kan ikke vise dette vedlegget.


Sitat fra: tkorsvold på onsdag 01. september 2021, klokken 11:31
Sjekket med VW / Møller på forhånd: Tommel opp.
Virker som Møller må ta seg en prat med Møller......  :o
Sitat fra: https://www.tu.no/artikler/dette-sier-bilmerkene-om-trefaselading/510542Det er kjent at enkelte varianter av Volkswagen e-Golf kan lades med trefase IT. Tross dette får vi av importørens pressetalsperson for Volkswagen, Anita Svanes, vite at det kun er støtte for trefaselading via 400 volt TN-nett.

På spørsmål om de gir kundene noen anbefalinger med tanke på trefaselading på IT/TT-nett. Importør sier at de gir kunden informasjon om at trefaselading kun støttes på 400 volt TN-nett, og at det er enfaselading som støttes på IT- og TT-nett.

Siden bilene ikke støtter det, vil de stoppe lading om man forsøker, får vi vite.
Det siste utsagnet er beviselig feil!  >:(
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Erik Ola Ulvestad

#25
VIKTIG!!! INGEN, hverken Besen, Easee, eller nokon andre ladeboksar kan lade med 16A innstilling på 230V IT 3-fas  om du har 16A sikring!
Du MÅ ha 32A sikring. Pga at den 3dje fasen får 28A " resultantstrøm".

Eller du kan stille ned effekt.

(Vel, Easee har vore lure nok til å ta hensyn til dette og signaliserar kun 9A til bilen ved 16A kurs valg.)

Alle boksar med dynamisk styring og ekstern 3-fas strømmåling på kurs vil med korrekt oppsett handtere dette automatisk fordi maksimal belastning på kurs (sikringsstørrelse) er eit styringsparameter.






~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Grosor

Når det gjelder easee mener jeg du tar litt feil. Denne måler strøm også på N leder som den igjen presenterer som L1 ved lading på enfase eller trefase IT. Dvs den regulerer maks ladestrøm etter høyeste belastede leder.

Jeg får ihvertfall strømmåling på 3 faser når jeg lader med easee her hjemme på trefase 230V selv om jeg kun er koblet til N, L1 og L2. Og ikke som på Besen boksen som da tydeligvis viser 0 i strøm på L3.

Orbit

Ang visning er nok forskjellen at Easee viser strøm per faseleder (som er viktig i forhold til sikring), mens Besen viser strømtrekk per fase (dvs hvilke faser som leverer effekt, i dette tilfellet to av tre). Begge deler er "riktig", men faseleder og fase er ikke ekvivalente begrep. Ved åpen delta er det strøm i alle tre faselederne, men bare effektforbruk på to av fasene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 02. september 2021, klokken 06:36
VIKTIG!!! INGEN, hverken Besen, Easee, eller nokon andre ladeboksar kan lade med 16A innstilling på 230V IT 3-fas  om du har 16A sikring!
Du MÅ ha 32A sikring. Pga at den 3dje fasen får 28A " resultantstrøm".

Eller du kan stille ned effekt.

(Vel, Easee har vore lure nok til å ta hensyn til dette og signaliserar kun 9A til bilen ved 16A kurs valg.)


Og så vil det funke helt fint med Teslaer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. september 2021, klokken 08:47
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 02. september 2021, klokken 06:36
VIKTIG!!! INGEN, hverken Besen, Easee, eller nokon andre ladeboksar kan lade med 16A innstilling på 230V IT 3-fas  om du har 16A sikring!

Og så vil det funke helt fint med Teslaer.

Nei, ikkje med alle Teslaer. Kun med TM3. Og eg antar TMY. (Fint om nokon kan bekrefte at kinesarane ikkje har tukla med ombordladeren på nylig leverte TMY.)



~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA