Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladehastighet på hjemmeladestasjon, satt opp med tanke på TMY

Startet av Aldrimer, torsdag 26. august 2021, klokken 10:48

« forrige - neste »

Aldrimer

Jeg er helt grønn på elbil og normal ladehastighet. Jeg skriver posten i Tesla Y forumet, siden spørsmålet dreier seg konkret om ladehastighet på Tesla Y.

Hva er vanlig ladehastighet på en hjemmelader? Selv har jeg 73 km pr time på en lader fra Grønn Kontakt/Mer. Er dette bra, dårlig, midt på treet? Jeg må spørre her da jeg har absolutt null referanser.

Klykken

Aller først - Ladehastighet oppgis ikke i kilometer, men kilowatt. Tilsvarende på fossilt med liter.

Avhengig av kapasiteten og nettet i boligen din, er maks oppnåelig på Y 11kW. Da lades batteriet fra 0-100% på rundt syv timer. Men i praksis vil du ikke ha noe problem med halve effekten her heller, da man som oftest aldri kommer hjem med "flatt batteri" og aldri lader til 100%. Intervallene vil normalt sett være fra >10% til <90%, og ladingen normalt sett foregår på natten.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Aldrimer

Sitat fra: Klykken på torsdag 26. august 2021, klokken 11:15
Aller først - Ladehastighet oppgis ikke i kilometer, men kilowatt. Tilsvarende på fossilt med liter.

Avhengig av kapasiteten og nettet i boligen din, er maks oppnåelig på Y 11kW. Da lades batteriet fra 0-100% på rundt syv timer. Men i praksis vil du ikke ha noe problem med halve effekten her heller, da man som oftest aldri kommer hjem med "flatt batteri" og aldri lader til 100%. Intervallene vil normalt sett være fra >10% til <90%, og ladingen normalt sett foregår på natten.

Jeg forholder meg til den informasjonen jeg får i Tesla-appen og der står det ladehastighet i kmt. Dersom du er uenig i dette, får du ta det med Tesla.

Se vedlagt bilde

Handyman

#3
Sitat fra: Klykken på torsdag 26. august 2021, klokken 11:15
Aller først - Ladehastighet oppgis ikke i kilometer, men kilowatt. Tilsvarende på fossilt med liter.
Må kommentere dette .... kW, overført til veske, må sammenlignes med liter pr tidsenhet. Eksempelvis liter/min. alstå hvor fort kan du "fylle tanken".
kWh er et mengdemål og må sammenlignes med eksempelvis liter. Altså mende.

Å oppgi ladehastighet i km/min er ofte fornuftig. Spesielt hvis man skal sammenligne ladetid for ulike biler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Ja, enig i det. Burde sagt effekt.

Men om TS vil forholde seg til kilometer i timen får du nok lite vettugt svar fra en elektriker. Men som en ressurs kan man sjekk ladesidene til Tesla, så ser du hva de forskjellige effektene er i kilometer per time - vil tro de fleste trikkerne ønsker at man forholder seg til enkel fagterminologi.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

pekle

Du lader med 16A og 238V, dette er helt normalt i et vanlig hus med en standard veggboks.

Noen velger å få installert kurser med større sikringer, og kan da få høyere ladefart. Om akkurat du kan få det i ditt hus kan nok din lokale elektriker svare best på. Det kan f.eks være satt begrensinger fra nettleverandør dersom distribusjonsnettet allerede er høyt utnyttet.

Aldrimer

Men jeg spurte ikke en elektriker og trenger heller ikke å forholde meg til elektrikerterminologi. Jeg spurte i et allment forum. Hva for et flåsete svar er det å gi?

Så tilsvarende mener du at jeg som advokat ikke kan gi et vettugt svar til mine klienter for de ikke kan fagspråket?

tornaldo

Med den tonen, er jeg usikker på om noen gidder å svare deg i det hele tatt.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Olatho

Nå var det du som påpekte at du var ny med elbil, og så forsøker noen som er mer erfarne enn deg å forklare deg at det tallet du oppgir ikke er så relevant, eller lett å forholde seg til.

Hvor mange "km/time" du faktisk lader er helt avhengig av kjørestil, vær og føreforhold, oppakning i bilen, dekktype og en haug av andre faktorer knytta til bilens forbruk av strøm per kilometer.
Hvor mange Kwh du lader på en time derimot er kun knytta til laderen og bilen.  Her ser det ut som du får utnytta en 16 ampere-kurs svært godt, ettersom spenninga di også er ganske høy.  Det er trolig maks det du kan forvente på den kursen.   Samtidig er det jo i det nedre sjiktet når det gjelder _potensialet_ for hjemmelading. Andre kan ha 400 V, 32 Ampere hjemme, og kan lade mye raskere.

Om "73 km/time" er bra eller dårlig for 3,8 kW - tjah. Det er Teslas beregning av et slags gjennomsnitt av hva man vil bruke på den distansen.  Du kan bruke mer eller mindre.  Det lærer du deg etter litt tid med bilen.

Handyman

Sitat fra: Aldrimer på torsdag 26. august 2021, klokken 11:31
Jeg forholder meg til den informasjonen jeg får i Tesla-appen og der står det ladehastighet i kmt....
Jeg liker best %-visning i bilen og ikke km. Dersom du endrer til % i bilen, vil appen viser kW. Da er det enkelt å se hvilken effekt du lader med.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

KjellG

Var da mye kverulering her om bagateller. Å bruke en ladehastighet angitt i km/h kan være en grei måte å angi ladefart på. Det blir ikke lettere å forstå eller lettere å regne inn temperatur eller lufttrykk om en sier at ladefarten er x antall kW eller kWh/minutt eller hvordan en ønsker å turnere benevningene. En oppga vel heller ikke bensinforbruket i kWh/h, snarere i liter/h eller liter/mil?

(Hvis en ikke er importør av Weber grill da, som insisterte på å oppgi gassforbruk i kW/t. De mente «det var enklere for publikum» å måtte forholde seg til en benevning som knapt finnes utenfor kraftverkingeiørenes snevre krets)

turfsurf

Ladehastighet i km/t er veldig greit for brukeren i det daglige, og er egentlig den riktigste måleenheten. Da er det lett å finne ut f.eks hvor lenge man må lade for å komme seg 15 mil.

Men for å vite oom en lader fungerer riktig er km/t en vanskelig enhet å forholde seg til uten at man kjenner forbruket bilen legger til grunn, så da er det naturlig å snakke om effekt i kW.

Ellers synes jeg man både skal være forsiktig med å være belærende når man forklarer feil, og så kan man og være høflig tilbake når noen forsøker å hjelpe.

Til saken så er jeg litt forvirret over at appen ikke viser trefas lading, for 73km/t tilsvarer vel ca 11kW som man bare får med trefas på AC. Uansett er det ihvertfall maks hva TMY kan lade med på hjemmelader, så TS kan være fornøyd med at ladestasjonen er i orden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

keepitsimple

Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA