Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøp av lett brukt EQC

Startet av Rolf Gjerdsjø, onsdag 25. august 2021, klokken 21:54

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

Jeg er i markedet for å kjøpe en cirka ett år gammel EQC, men for en ikke-Mercedeskyndig er det litt av hvert å holde styr på. Håper noen av dere kan bidra med både erfaringer, og noen raske spørsmål.

- Flere av bilene som er aktuelle er bruktimporterte, men det er stor variasjon med garantier. Enkelte har en eller annen form for "utvidet fabrikkgaranti", og andre igjen har kun 3 år fra nydato. Det er jo 5 års reklamasjonsrett på bruktimport, men er denne like omfattende som for biler som har vært nye i Norge?

- Har satt meg et budsjett på 650k, og vil primært ha bil med soltak, Burmeister og hengerfeste. Sistnevnte kan vel ettermonteres regner jeg med, men er det noe annet som er et must på disse?
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Toalmar

Først og fremst, gled deg til en nydelig bil

Vet at det er litt forskjeller på service på noen importbiler i hvert fall. De som eventuelt har service inkludert så gjelder visstnok ikke dette i Norge og må derfor utføres f.eks i Sverige

Garantijobber har i hvert fall vært ett problem å få utført hos BOS tidligere. Nå vet jeg ikke om dette gjelder i hele landet, men i hvert fall har på indre Østlandet har det vært sånn. Jeg har selv opplevd dette med en egenimportert MB fra Tyskland.

Lademessig så er det også en forskjell på bilene. De produsert frem til sent 2020 har «kun» 7.4 kW lader i bilen. Biler produsert nå har 11kW men kun for 400v for 230v så gjelder fortsatt 7.4 kW.


Rekkeviddeangst har jeg ikke med denne bilen. Har ladet noen få ganger på hurtiglader og løsningen med Mercedes Charge kortet har vært topp. Har brukt det på flere tilbydere med svært gode priser.

Du finner mye info her på forumet om bilen.
Jeg er kjempefornøyd med min og gleder meg til flere år med kjøring


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Rolf Gjerdsjø

Det høres ut som om jeg gjør det mye enklere for meg selv med å primært lete opp en "norsk" bil, men synes det er litt urovekkende at BOS tilsynelatende lager krøll som de vel egentlig ikke har lov til å gjøre på bruktimport. Ville tro Mercedes sentralt ikke ville vært imponerte om de visste. Bor i Drammen, så det er Østlandets BOS som blir mine go-to steder.

Jeg er klar over at den ikke er helt i liga med Model 3'n (som heller ikke skal selges) på endel av de mer elbiltekniske tingene, men samtidig vil bruksmønsteret vårt tilsi at det uansett ikke vil medføre noen begrensninger i praksis. Har 2x ladestasjoner som deler 7,4 kW med enkel lastbalansering, og 1x som er 11 kW men da 230V trefas. Den utnytter Model 3 fullt ut, men om Mercedesen ikke gjør det er ikke så farlig. Den justerer automagisk mellom 1 og 3-fas.
Mercedes Charge, er det noe jeg må opprette separat og knytte til en bil jeg eier?

Rekkeviddeangst har jeg for lang erfaring med elbil til å ha uansett.  :D

Hvordan har den vært rent driftsteknisk forresten?
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Øyvind.h

Først og fremst - EQC er en veldig god bil. Den best støydempede elbilen du kan kjøpe med utrolig god komfort.
Jeg hadde min i ett år før den ble solgt og kan trygt anbefale den videre.
Hva som er must have av utstyr er jo veldig individuelt. Om du sammenligner med tyske konkurrenter i dette segmentet er EQC godt utstyrt som standard med eksempelvis matrix/multibeam, el bakluke, ryggekamera, setevarme osv. Det er med andre ord ikke så lett å trå fullstendig feil med EQC. Men el seter er vel tilvalg, så sjekk det.

For min del var det viktigste utstyret hengerfeste, skinn, Burmester, HUD, el seter med minne. Hadde også massasje, men det var mer nice to have. Bestilte en ny som også hadde ventilert skinn, noe jeg er veldig glad i. Men den solgte jeg rett etter overtakelse da jeg hadde ombestemt meg ift bilvalg.
Soltaket var ikke noe must have for meg, men det lå som standard i premium pluss pakken.

Mtp kvalitet og service måtte jeg bytte kompressor, selv om bilen virket som normalt. Virket som en standardfeil, men treffer tydeligvis ikke alle. Ellers var det bare tut og kjør.

Jeg solgte fordi jeg liker å teste forskjellige biler, og kunne tenke meg bittelitt mer plass.

Fremkommeligheten var god, men foran forhjulene sitter det plastflaps som stikker fryktelig langt ned. De tok jeg bort 4-5cm av for å unngå at de tok nedi ved litt for god fart over fartsdumper. Designfeil i mine øyne, men lett å korrigere bort.

Min nær topputstyrte 1 år gamle EQC gikk for rundt 675-680 når jeg solgte. Hadde alt bortsett fra 21", stigtrinn, 3 sone klima og ventilerte seter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Grosor

Rent bortsett fra høyere forbruk hva av det elbiltekniske er det du tenker EQC er dårligere på? Mercedes har en del ting som andre alternativer ikke tilbyr som f.eks oversikt over tilgjengelige ladestasjoner og pålitelig ruteplanlegging for langtur. Til om med waypoints i navigasjonen... Appen fungerer prikkfritt på android og har det jeg trenger/forventer.

Jeg er veldig happy med vår og setter særlig pris på elektrisk justerbare seter, ratt, skiltgjenkjenning og head up display. 360 kamera er og veldig kjekt i mange situasjoner.

Har "alt utstyr" på vår og ting som blir mindre brukt er massasjesetene og AR navigasjon.

Tenker at som du sier er hengerfeste et must, og om det kan ettermonteres så koster det nok ganske mye å få det gjort.

Rosstopher

Sitat fra: Grosor på torsdag 26. august 2021, klokken 13:47
Rent bortsett fra høyere forbruk hva av det elbiltekniske er det du tenker EQC er dårligere på?

Høyt forbruk og treg hurtiglading (i forhold til batteristørrelse og prisklasse). Jeg er vant til å kjøre 5 år gammel Tesla, og slik ladekurve funker helt fint for meg, men det er greit å være klar over, og noen vektlegger nok ladefart mer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Grosor på torsdag 26. august 2021, klokken 13:47
Rent bortsett fra høyere forbruk hva av det elbiltekniske er det du tenker EQC er dårligere på? Mercedes har en del ting som andre alternativer ikke tilbyr som f.eks oversikt over tilgjengelige ladestasjoner og pålitelig ruteplanlegging for langtur. Til om med waypoints i navigasjonen... Appen fungerer prikkfritt på android og har det jeg trenger/forventer.

Jeg tenker da på feks lading. Model 3 lader med 3x32A på 230V, og maks hurtiglading på 250 kW. EQC har riktignok flatere kurve, men den begynner et godt stykke lavere også. At den har oversikt over ladestasjoner er et pluss, der er jeg også godt vant fra Tesla. Men som sagt, den leverer plenty godt nok for vår del.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Toalmar

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 26. august 2021, klokken 12:17
Det høres ut som om jeg gjør det mye enklere for meg selv med å primært lete opp en "norsk" bil, men synes det er litt urovekkende at BOS tilsynelatende lager krøll som de vel egentlig ikke har lov til å gjøre på bruktimport. Ville tro Mercedes sentralt ikke ville vært imponerte om de visste. Bor i Drammen, så det er Østlandets BOS som blir mine go-to steder.
Som jeg skrev vedrørende garantijobber så har jeg opplevd dette selv tidligere, men forhåpentlig er det anderledes nå.
Kanskje noen andre kan komme med sine opplevelser, eventuelt kan du spørre din lokale MB forhandler
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Jeg ville ikke vært foruten oppvarmet ratt. Det er første gang jeg har og jeg kan ikke få fullrost dette.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Rolf Gjerdsjø

Takk for svar til alle sammen, jeg har funnet en EQC, blitt enig med forhandler og henter den til uka.  :)
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Kgf

Jeg vurderte det samme, men så fikk jeg et meget godt tilbud på prenium pluss pakken ++, men dessverre uten Burmester. Prøvde bil med Mercedes sitt anlegg, og synes at det var god nok lyd for meg. Får bil rett før jul...
2022 Mercedes EQC AMG
2019 Tesla model 3 LR(solgt)
2017 Nissan Leaf tekna(solgt)

Mastiff

@Rolf Gjerdsjø hvor var det du endte opp med å kjøpe bil? Var det en import, eller var det en norsksolgt bil? Jeg har ganske nøyaktig de samme kravene som deg, men jeg vil absolutt ha 360-kamera og gjerne ha HUD og augtmented reality også...
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Mastiff på torsdag 16. september 2021, klokken 08:46
@Rolf Gjerdsjø hvor var det du endte opp med å kjøpe bil? Var det en import, eller var det en norsksolgt bil? Jeg har ganske nøyaktig de samme kravene som deg, men jeg vil absolutt ha 360-kamera og gjerne ha HUD og augtmented reality også...

Jeg kjøpte norsk bil av Bertel O. Steen Kaldbakken (som ligger rett over gata for Møller på det som vel egentlig er Rødtvedt), nesten på dagen 1 år gammel.

HUD var ikke så nøye for meg, for jeg kjører ofte med polariserende solbriller, og da funker den ikke veldig bra. Synes også den var litt dominerende da jeg prøvekjørte en litt tidligere i sommer. 360-kameraet var et poeng for meg også, men det er jo sånn at det er få av disse som ikke har en god del ekstrautstyr.

En ting jeg har merket meg er at du skal være ganske Mercedeskyndig for å skjønne alle kodene enkelte lister opp i anonsene også. Fikk oversendt utstyrslista på min, men jeg har ingen anelse hva feks verken PYF utstyrspakke eller Premiumpakke egentlig innebærer.  :laugh:
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Mastiff

Det viktigste er uansett at det er Burmeister-anlegg! Jeg må ha noe bra å dundre black metal på når jeg kjører til Karmøygeddon!  8) Var det med originalt hengerfeste, eller fikk du ettermontert? Det er litt uenighet mellom BOS i Stavanger og andre om det faktisk går å ettermontere... (Besvart i annen tråd.)
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA