Hva slags kabel bør jeg kjøpe til Easee hjemmelader og "somlelader" på stasjon?

Startet av Mastiff, onsdag 06. oktober 2021, klokken 09:16

« forrige - neste »

Mastiff

Jeg får min bruktimporterte Edition 1886 på fredag, hvis alt går etter planen. Men den kommer med "B33 - Charging cable, 7-pin ICCA PER IEC 62196 16A 4m/5m", og jeg har fått montert en Easee på en 32 amperes kurs. Dermed vil den jo bare lade halvparten av det den kan, sånn omtrent. Altså vil jeg ha en ladekabel som passer både boksen og bilen. Og i tillegg ville det jo være greit hvis den fungerte på somleladere. Men det er jo dette med diverse modes, og med enfas og trefas og så videre. Og så er det fint hvis den ikke koster en formue, jeg er allerede over smertegrensa jeg satte meg for bilen... Hva skal jeg kjøpe?
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Grosor

Du skal ha en "mode 3 til type 2" kabel.
Jeg ville ha kjøpt en trefase 32A i den lengden jeg mente jeg trengte, selv har jeg 10 meter...
Disse er som regel oppgitt til 22KW.

F.eks en slik som dette:
https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/mode-3-type-2-til-type-2-ladekabel-6-meter-32?tm=ladekabler/mode-3-til-type-2-ladekabler

Mastiff

Takk for det! Jeg har bare en halvmeter fra hekken på bilen til ladeboksen, men hvor lang kabel pleier man å trenge når man skal lade på ladestasjoner rundt forbi? Jeg ser at TPU og Blueline er litt forskjellig i pris. I tillegg kan man legge på 400 og få en Ratio, men er det noe poeng, eller er den billigste like grei?

Grosor

Tør ikke mene så mye om kvaliteten på de ulike kablene, men tenker 6m bør holde. Har aldri ladet andre steder enn hjemme eller hytten...

Toalmar

Ettersom du får med en kabel ville jeg kikket litt på finn først. Det finnes gode tilbud der om du ønsker brukt kabel. Selv har jeg kjøpt 2 ladekabler der til svært hyggelig priser.
Begge Mennekes type 2 til type 2, begge 7,5 meter lange, 1 1-fas og 1 3-fas.
Jeg har kun 1 fas hjemme og bruker derfor denne kablen der, den er svært grei å ha med å gjøre da den er en del tynnere enn den i 3-fas.
Den i 3-fas ligger klar og skal være som hovedkabel på hytta.

Pris jeg måtte ut med var kr 1.200,- for hver av dem
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Mastiff

@Grosor, takk for det! Kanskje jeg egentlig ikke trenger noen lang kabel i det hele tatt, for alt av ladestasjoner har vel innebygd kabel?

@Toalmar, godt tenkt. Svart belte i Finn her, men jeg var litt skeptisk pga. brannfaren. Men en uskadd kabel er vel ikke farlig? Jeg likte denne, som ligger ute til god pris, siden jeg skal ha bilen så nær veggen. Den ser jo ikke særlig slitt ut heller. (Krøkkete system for vedlegg her, jeg måtte redigere størrelsen i Paint...)

Grosor

Alle hurtigladere har kabler ja, men typiske ladeuttak på arbeidsplasser og kjøpesentre er type 2 og da må man ha med egen kabel.

Mastiff

Takk, men jeg fant en i uka som var hos Doktor El, en spiralkabel på 32 A som passer meg veldig greit fordi den tar liten plass når jeg låser den i ladeboksen og henger den opp i veggfestet jeg har bestilt. Det er en halvmeter fra ladeporten til boksen når jeg har parkert.  :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA