Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overvåking av hurtigladere

Startet av JanFredrikB, søndag 10. juni 2012, klokken 16:16

« forrige - neste »

breitling

Sitat fra: mariowing på søndag 08. juli 2012, klokken 07:26
Kanskje prisen var i euro siden teksten var på spansk? Da kan det sånn ca stemme med prisen på strømmen.

Man skal huske på at hvis laderen koster 500 000 å sette opp så skal den benyttes 25 000 ganger a 20 kroner før Fortum har fått tilbake kostnaden ved å sette den opp. Så vi må nok "finne oss i" å betale for mer enn det strømmen koster dessverre. Oppsiden er at man kan bruke den elektriske bilen sin på mye lengre turer enn man eller kunne gjort slik at jeg synes man må tenke at man betaler for mobilitet og ikke strøm.

Ser også ut som om sanntidsovervåkning av laderen er veldig nærme nå på elbil.no  ;D

Nei da. Jeg klager ikke på betaling av 20 NOK pr lading. Det skulle bare mangle.
Fortum kunne gjort en jobb og oversatt display meldinger til norsk (engelsk). Jeg er ikke så god i spansk ;D. Man må navigere gjennom knappene etter intuisjon og logikk. Og prisen vises i NOK, men det er sikkert Euro de mener.
PS: Jeg kunne ikke tatt et brukbart bilde av displayet pga lav sol.
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

jkirkebo

Sitat fra: breitling på søndag 08. juli 2012, klokken 12:16
Nei da. Jeg klager ikke på betaling av 20 NOK pr lading. Det skulle bare mangle.

NOK 20 for hvor lenge da ? Så lenge man vil ? Isåfall er det en god pris.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: Lunde på søndag 08. juli 2012, klokken 10:04
En hurtiglader koster en brøkdel av en vanlig fuelpumpe med tankanlegg etc.
En vanlig fuelpumpe leverer energi for 60 mil kjøring på 5 min. En hurtiglader leverer energi til 7 mil på 15 minutter, og bør derfor koste  en brøkdel av en vanlig fuelpumpe.

Sitat fra: Elmo på søndag 08. juli 2012, klokken 11:12
Sitat fra: Lunde på søndag 08. juli 2012, klokken 10:04
På toppen har bransjen alltid hevdet at de knapt tjener mer enn noen titalls øre pr liter bensin eller diesel. De tjener penger på kioskvarer.

Ja - og inntjening på elbilistene som er nødt til å stå en stund uvirksomme bør jo kunne bli mye større enn på fossilbilistene som står ved pumpa til de har fyllt ferdig og så kan dra umiddelbart.
På en time kan 10 fossilbilister komme på besøk om 1/2 stikker innom blir det 5. En hurtiglader kan ha 3,5 besøk per time, og alle har 15 min til disposisjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

breitling

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. juli 2012, klokken 13:14
Sitat fra: breitling på søndag 08. juli 2012, klokken 12:16
Nei da. Jeg klager ikke på betaling av 20 NOK pr lading. Det skulle bare mangle.

NOK 20 for hvor lenge da ? Så lenge man vil ? Isåfall er det en god pris.

Introduksjonstilbud fra Fortum: kr. 20 for en lading (begrensett opptil 80% av batterikapasitet). I praksisen 13 kWh for trillinger eller 19 kWh for Leaf.
DIsplay har visning for antall kWh og totalt kroner. Det er å forvente betaling pr. kWh (som jeg synes er bedre enn Statoil sin betaling pr. oppladingstid). Betal for det du kjøper!
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

jkirkebo

Sitat fra: breitling på søndag 08. juli 2012, klokken 14:20
Introduksjonstilbud fra Fortum: kr. 20 for en lading (begrensett opptil 80% av batterikapasitet). I praksisen 13 kWh for trillinger eller 19 kWh for Leaf.
DIsplay har visning for antall kWh og totalt kroner. Det er å forvente betaling pr. kWh (som jeg synes er bedre enn Statoil sin betaling pr. oppladingstid). Betal for det du kjøper!

Ok, så laderen stopper etter oppnådde 80% ? Kr. 20 igjen da, om man må lade til 100% ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

breitling

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. juli 2012, klokken 14:23
Ok, så laderen stopper etter oppnådde 80% ? Kr. 20 igjen da, om man må lade til 100% ?

Nei, den stopper ikke på 80%; bare går veeeeeldig sakte. Man avbrytter lading ved å sende SMS til 2430 (som å åpne for lading). Ser ut som vi må akseptere det at hurtigladere gir opp til 80%.
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

jkirkebo

Sitat fra: breitling på søndag 08. juli 2012, klokken 19:59
Nei, den stopper ikke på 80%; bare går veeeeeldig sakte. Man avbrytter lading ved å sende SMS til 2430 (som å åpne for lading). Ser ut som vi må akseptere det at hurtigladere gir opp til 80%.

Tja, jeg har da ladet til 100% før jeg, og den ga fortsatt 12kW ved 90% om jeg ikke husker helt feil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Dette er det bilen som styrer, hurtigladeren leverer det bilen ber om. (opp til maksimum for laderen). Ladefarten er avhengig av temperatur og nivå og varierer fra bilmerke til bilmerke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: mariowing på søndag 08. juli 2012, klokken 07:26
Ser også ut som om sanntidsovervåkning av laderen er veldig nærme nå på elbil.no  ;D

Ja, det var det opptil flere av oss som trodde. Til og med var det skrevet en skryteartikkel :-[

Imidlertid funker det ikke like godt fra hurtigladeren til Fortum slik som de har fått det til fra normalladestasjonene deres. Det har vi testa i en god periode og er helt utmerket. Men kanskje ikke så interessant for brukerne da det stort sett er ledig.

Jeg er redd for at det ikke er helt pålitelig det som er i appen deres fra stasjonen i Sarpsborg. Ihvertfall har det ikke vært det denne uka. Nå er det ferie hos de fleste, så vi får se om det virker bedre i august. Da legger vi også ut sanntidsinfoen. Men ikke før den er til å stole på.
St.Hanshaugen

cra

Når det gjelder overvåking av hurtigladere; hadde det ikke vært en ide om statusoppdateringer (lader offline/online) var tilgjengelig på  RSS? Det slår meg at Leaf'en i alle fall har mulighet for lasting av RSS-feed, og kanskje har andre det også? Da burde man ha mulighet for å ha oppdaterte data om det i bilen.

Ut over det så er kanskje varsel pr SMS det aller beste. Jeg betaler gjerne et par kroner pr melding for å holdes oppdatert. (Jeg kommer i alle fall til å være villig til det når det kommer hurtigladere jeg faktisk kan ha nytte av. ;) )
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sven erik

det er bra med overvåking +++ men det jelper ikke om man bruker hurtig ladernne feil har kommet fler hanger jeg etter folk som sier  den funker ikke  men har da fått restartet den  for det går  å har ikke mått en gang kjøre vidre uten å fått ladet  det samme hvar hos en nissanforhandler  å de takket meg   men det som jøres feil er at de som bruker de trykker ikke på stopp de tar bare ut pistolen å  reiser da etter en tid hender det at alt henger seg å når neste kommer fungerer det ikke  noen ganger da jelper det å trykke på stopp en del ganger å la den stå litt  andre ganger må en trykke på den røde knappen som er nød stopp la den hvære av i ca 3 min så dreie den i retningen som pilene viser så etter vert kommer den   ikke hvært en gang dette har fungert  lærte meg dette når jeg hvar i tyskland   men dere trykk på stopp  dette viste ikke engang nissan at hvar viktig  men det er det sor det er masse inni boksen som ikke skal stå på hele tiden å det skal registrere at det er ny bil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA