Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

150 km rekkevidde ved under 22 kWh/100km "Ikke noe galt med bilen" sier selger..

Startet av TorC, onsdag 25. august 2021, klokken 16:22

« forrige - neste »

Ingeniøren

Har sagt det før; vi må få på plass en standardisert testmetode for elbil batterier. Behandling av batteriet kan ha vel så mye å si som distanse så kjørelengde holder ikke her alene som bruks kriteria. Feil på batteri er en annen ting. Med en slik metode bør man kunne bruke en uavhengig tredje part som ikke kjenner bilen godt i slike "konflikter". Som flere sier er det ikke hokus pokus, tar dog gjerne litt tid, men må være standardisert slik at begge parter godtar det.

Det dukker og etter hvert opp flere spesialverksteder for elbil - hva med å få en av disse til å ta en uavhengig måling ?

F.eks denne: https://www.elbilmek.no/

Edit: Så signaturen din nå - ville ikke legge ut slike signaler her inne . Denne følger deg hele veien.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: TorC på onsdag 25. august 2021, klokken 22:26

Hvis ikke det er andre gode innspill så avslutter vi tråden her. Jeg trenger ikke nye råd om å kontakte Jaguar via Facebook eller annet tilsvarende.
Har du prøvd å koble til OBD2 adapter for å se hva den sier om kapasitet, cellespenninger m.m.?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

4Matic Fanatic


Maxwell_400

Sitat fra: turfsurf på torsdag 26. august 2021, klokken 07:39
Sitat fra: TorC på onsdag 25. august 2021, klokken 22:26

Hvis ikke det er andre gode innspill så avslutter vi tråden her. Jeg trenger ikke nye råd om å kontakte Jaguar via Facebook eller annet tilsvarende.
Har du prøvd å koble til OBD2 adapter for å se hva den sier om kapasitet, cellespenninger m.m.?

Vi kan bistå her, hvis du anskaffer en OBD2 så kan jeg gi deg oppskriften, beregne batterikapasitet og gi deg diverse kurver (elektronisk!).

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

bmw2002

Hadde prøvd en annen forhandler.

Vi hadde akkurat samme problem, rekkevidden var redusert med omtrent 50%. Bilen ble fulladet på kort tid med 3,6kW lader.

Insignia byttet ut en defekt battericelle, og bilen ble god som ny.  Nå klarer jeg 44 mil på sommeren.

Tenker at hvis ikke forhandler og importør kan forklare hvorfor oppgitt forbruk ikke stemmer med rekkevidde så tar de feil.

Hvis ikke en annen forhandler kan fikse, så hadde jeg begynt prosessen med å heve kjøpet (hvis du har kjøpt nybil).

TorC

Sitat fra: turfsurf på torsdag 26. august 2021, klokken 07:39
Sitat fra: TorC på onsdag 25. august 2021, klokken 22:26

Hvis ikke det er andre gode innspill så avslutter vi tråden her. Jeg trenger ikke nye råd om å kontakte Jaguar via Facebook eller annet tilsvarende.
Har du prøvd å koble til OBD2 adapter for å se hva den sier om kapasitet, cellespenninger m.m.?

Jeg har OBD2 med BT, men har ikke funnet noen apper som gir meg verifisert informasjon. WattCat stoler jeg ikke helt på utifra hva folk har skrevet om den siden det virker som om den ekstrapolerer data. Mulig jeg tar feil.  PCC har såvidt jeg har forstått blitt kraftig redusert etter Betaversjonen så den gir ikke nok informasjon.

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 26. august 2021, klokken 09:03
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 26. august 2021, klokken 07:12
..Edit: Så signaturen din nå...
Det virker som trådstarter har hatt uflaks med alle 3 elbil-forhandlerne ja...

Da synes jeg du skal ta en ny titt på signaturen... For jeg er nemlig strålende fornøyd med den ene. Nissan som merke derimot er jeg mindre imponert over etter å ha skrudd en god del på dem... og ikke minst komiske utsagn som at "enhver tur skal ha en happy ending". Hyundaiforhandleren har jeg derimot mye å utsette på, blant annet at de glemte å bestille bilen min så fikk den et halvt år forsinket, til at jeg fysisk ser bilen min på parkeringsplassen og selger påstår den er i Nederland og han selv er på hjemmekontor i Sandefjord, men i virkeligheten er i Spania. Til oppfølging av recalls der de har bedt meg komme inn for bytte av ting, men sender meg hjem fordi de ikke har delen på lager. Jeg har ikke noe problem med at folk gjør feil, men hvordan man rydder opp i feil som er gjort. Mulig jeg har hatt maks uflaks... noe som er rart, for jeg pleier å ha mye flaks i livet.

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 26. august 2021, klokken 07:12
Har sagt det før; vi må få på plass en standardisert testmetode for elbil batterier. Behandling av batteriet kan ha vel så mye å si som distanse så kjørelengde holder ikke her alene som bruks kriteria. Feil på batteri er en annen ting. Med en slik metode bør man kunne bruke en uavhengig tredje part som ikke kjenner bilen godt i slike "konflikter". Som flere sier er det ikke hokus pokus, tar dog gjerne litt tid, men må være standardisert slik at begge parter godtar det.

Det dukker og etter hvert opp flere spesialverksteder for elbil - hva med å få en av disse til å ta en uavhengig måling ?

F.eks denne: https://www.elbilmek.no/

Edit: Så signaturen din nå - ville ikke legge ut slike signaler her inne . Denne følger deg hele veien.

Enig i at det burde være en standardisering, men ligger ikke dette egentlig ikke i de fleste BMS nå til dags? I LEAFspy Pro får man ut SOH, og dette er samme datagrunnlag som bruker i Consult høyere enn versjon 4+. Så det er vel egentlig da bare snakk om en standardisering i hva man måler, og hvordan man henter det ut?

Har vurdert å ta kontakt med elbilmek siden jeg vet de er flinke på mye, men jeg er usikker på hva slags data de kan hente ut. Når ikke en Jaguarforhandler kan hente ut dataene, så er jeg usikker på om hva elbilmek kan hente ut annet enn å gjøre akkurat det samme som det vi gjør ved å notere forbruk, reell rekkevidde og faktisk ladetid og kWh inn. Da må de evt. ta ut batteriet og ta fysiske målinger.


Når det gjelder signatur så er dette noe jeg kan stå for, og vil også følge forhandler. Både det positive til den ene, og negative til det andre. Hvis den ene plutselig skulle gjøre forsøk på å rydde opp, så kan jeg endre signaturen, og da endres signaturen automatisk i alle mine innlegg.


Sitat fra: bmw2002 på torsdag 26. august 2021, klokken 14:46
Hadde prøvd en annen forhandler.

Vi hadde akkurat samme problem, rekkevidden var redusert med omtrent 50%. Bilen ble fulladet på kort tid med 3,6kW lader.

Insignia byttet ut en defekt battericelle, og bilen ble god som ny.  Nå klarer jeg 44 mil på sommeren.

Tenker at hvis ikke forhandler og importør kan forklare hvorfor oppgitt forbruk ikke stemmer med rekkevidde så tar de feil.

Hvis ikke en annen forhandler kan fikse, så hadde jeg begynt prosessen med å heve kjøpet (hvis du har kjøpt nybil).


Det var faktisk en veldig interessant opplysning. Vi har nok kommet såpass langt med også andre feil at det nok ender med heving, men det er interessant at du har hatt tilsvarende opplevelse.

Vet du om det bare var celler, eller moduler, eller hele batteripakken som ble byttet ut? Jeg mener å huske å ha lest et sted at Jaguar kjører "Tesla" på batterireparasjoner der de sender hele pakken til fabrikk, og setter inn en annen pakke.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

chargedup

Jeg hadde samme problem med Opel Ampera. Der var en liten del av cellene ødelagt og hadde lavere spenning enn resten (samtidig spratt den opp i høyere spenning ved lading slik at BMS trodde at resten av cellene nå var fulle). Dette skjedde brått og bare noen få mnd etter Opel forhandler hadde sjekket batteriet på en recall. Med Ampera hadde noen i USA tatt jobben med datasettet til Bolt, derfor kunne jeg bare laste ned datasettet, bruke appen Torque sammen med en OBD2 plugg og lese av spenning på moduler og enkelte battericeller. Da gikk jeg rett og slett bare til forhandler og sa at jeg har ca 50% av batteriet tilgjengelig og at celle 44 og 45 (husker ikke eksakt hvilke celler) har x i spenning og resten har y i spenning. De sjekket det i en uke eller to før både de og hovedkontoret i Nederland (?) var enig i at batteriet var ødelagt og skulle skiftes på garanti (hele batteriet ble skiftet).

Nå vet ikke jeg om man kan lese av spenning på hver celle eller modul på I-pace, men det vet kanskje Maxwell_400? Med screenshot av cellespenning med avvik burde du ha "nok" bevis. Jeg gjorde dette med Ampera for å ha bevis slik at jeg ikke var en av de tullingene som klagde på at GOM viste lavere enn WLTP (batteriet må være ødelagt!) som alle forhandlere uavhengig av merke sikkert har mye av.

Eller så kan du lade bilen helt opp og sette opp et kamera som filmer skjermen fra feks 100%-10% og du skifter mellom batteri% og forbruk (som du selvfølgelig nullstiller før turen og ingen stopp på turen). For å gjøre filmen komplett filmer du også hele ladesesjonen der du kan se kWh og %.

På dette avsnittet må du være forberedt på å bruke advokat. Kanskje NAF (som vel er kjent som garantitestere) eller andre verksted tar på seg slike jobber? Regn med at du må betale for minst en arbeidsdag hvis de skal klare å kjøre bilen tom/lade og skrive en rapport. Da ville jeg først tatt med bilen til forhandler, fått det skriftlig at de ikke mener det er noe galt med batteriet og sagt ifra at jeg da tar den med til en 3. part, slik at du i ettertid kan få batteritest dekket.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

TorC

Jeg er enig i alt det du skriver, men det er vanskelig å dokumentere noe når jeg ikke har noe sted jeg kan hente ut data som er troverdige. Da sitter vi igjen med å ekstrapolere basert på reell rekkvidde og antall kWh som dyttes inn i batteriet.

Forhandler aksepterer imidlertid ikke dette fordi de har testet, men vil ikke oppgi data. Det er skriftligjort gjentatte ganger at forhandler mener at det ikke er noe galt med bilen. (Heller ikke støv i baksetet er en feil. Det er angivelig feil bruk av dørene og mangelfull vask som er problemet).

Hevingsbrev er sendt, men det er et godt innspill fra deg om å få en uavhengig aktør til å kjøre rekkeviddetest og skrive en rapport om det.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ingeniøren

Tok en sjekk på min i kveld og det jeg leser er SOH på på 96- 97 med  både Torque og CarScanner med batteri på 76% i følge bilen mens Torque og CarScanner melder 73%.... Dette stemmer med det min WatCatt rapporter under Optimized. Kan og lese ut batteri spenning Max og Min, men der stopper det for meg på det du er ute etter. CarScanner har dette liggende klart mens Torque må programmers og der bruker jeg filen jeg fikk fra MaxWell_400.
Får sparke ballen videre til ham...

Edit: Ellers må man vel forvente at Jaguar har en bedre analyse verktøy for batteriet en det vi kan snekre sammen på hobby basis. Mulig du kan fange opp en defekt celle ved å lese av max/min volt, eller en dårlig SOH men tror fortsatt du må gå via en annen part for å komme videre. Om det er elbilmek/NAF/en annen forhandler.
...og så ville jeg glemme gamle konflikter - det har du mest å tjene på  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Hvis forhandler hevder det er kjørestil (altså forbruk) som er årsaken til den reduserte rekkevidden, hvordan forklarer de da at visningen viser 22kWh/km? Her er noe feil okke som?

Maxwell_400

Her er nå det jeg logger, det er mye mere enn PCC noengang har vist;
Du kan ikke vise dette vedlegget.

ser at Car Scanner har "cherry picked" de viktigste som en profil og det er bra, det gjør terskelen lavere.

Når en logger disse verdiene så kan en se SOC vs. bilens energi og hvordan det endrer seg;

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Et dårlig batteri vil ha et mye større forbruk i forhold til SOC og også ha knekk i kurven, når det nærmer seg lav SOC så vil det plutselig gå til null. Det skyldes at den svakeste cell når sin cutoff.

SOCen her er batteri SOC som er maksimalt 96%. (Batteriet lades aldri høyere enn ca. 96% = 4.15 volt)

I dette plottet er det gått med ca. 48kWh og 56%SOC -> effektiv batteri kapasitet er 48/0.56 = 86kWh.
Batteriets nominelle kapasitet er 90kWh men en må regne med noe tap.

Vi kan ennå ikke se hver av de 432 battericellene, men vi har min, max, average.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det gjelder at de ligger samlet. En dårlig celle vil starte høyt og avslutte lavt.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

chargedup

Den nederste grafen til Maxwell_400 ville garantert gitt utslag på min/max/average på spenning på min Ampera. Ellers er innlegget hans godt og gir mer håndfast info på en klage til forhandler.

At det er vanskelig å dokumentere hvis forhandler nekter er jeg enig i. Derfor jeg ville dokumentert gjerne med appene/oppsettet maxwell bruker (screenshots) og kanskje også filming av 1 langtur uten stopp samt opplading etterpå. Det burde være mer enn nok til at forhandler må ta affære.
Jeg hadde nok bare screenshottet fra appen og brukt en annen forhandler, men det er uvisst om du har 3 autoriserte Jaguar verksted tilgjengelige innenfor en halvtimes kjøretur slik som i Oslo (Insignia, Aarsby bil og Motorpool).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tellus

PCC gir deg Min og Max spenning i batteriet. Hvis det vises store forskjeller indikerer dette at noe er galt med en modul. I tillegg så kan du avlese hvor mange kWh batteriet har. Nå vet jeg ikke hvordan dette tallet blir beregnet av bilen, men hvis tallet viser f.eks. kun 40kWh ved fulladet så har du i hvert fall noe.

Den testen som du virkelig bør gjøre er som tidligere nevnt å regne ut hvor mange kWh batteriet har indiretke ved å bruke bilens egen gjennomsnittsforbruk multiplisert med kjørt distanse. Hvis du her får f.eks. 40 kWh så er dette en feil ingen forhandler kan være uenig i.

At du ønsker å heve kjøpet er forståelig, men hvis motparten ikke mener det er noen feil med bilen er du egentlig like langt. Du kan i utgangspunktet ikke forvente å få gjennomslag for heving av kjøpet hvis motparten ikke erkjenner at noe er feil med bilen. Da gjentår rettslige skritt.

Jeg mener at hvis du kan dokumentere at energiinnholdeti batteriet er alt for lavt ved å gjøre den enkle testen beskrevet over så er det umulig å for motparten å hevde at dette er normalt.

bmw2002

Usikker på om det var en celle eller modul som ble skiftet. Insignia gjorde jobben selv ifølge dem, ble ikke byttet batteri. Tok bare 2 dager å få den fikset, men de bestilte ny battericelle/modul på forhånd.

Flere som har fått gjort det samme på Jaguars norske facebook gruppe.

TorC

@Maxwell_400

Takk for forklarende og godt innlegg, men jeg oppfattet ikke helt hvilket verktøy du brukte. Jeg ser at de datanene som er sniffet er mer enn nok for meg. Forstår jeg deg rett  i at det er CarScanner?


Etter at hevingsbrev er sendt så har de nå sagt at de ønsker å ta en ny titt på bilen. Som noen har nevnt så er det ikke et stort problem at et produkt har en feil, problemet er hvordan de løser det. Denne gangen skrev de at man kan kontakte Jaguar Assistanse (som er det er Viking som utfører) så vil bilen hentes og lånebil leveres. Problemet er at Viking nekter å hente bilen siden den faktisk kan kjøres de ca 90 km til forhandler. Og Viking-mannen var gretten fordi dette ikke var første gang Jaguar har sagt dette, og ba Jaguar om å lese kontrakten.

Når det gjelder dokumentasjon så er dette oversendt forhandler gjentatte ganger gjennom logging av utkjørt distanse på SOC.

Det sier seg egentlig selv at Jaguar har mulighet til å lese ut data fra BMS. Imidlertid vil de ikke dele dette og kommer med mye rare forklaringer. Den ENESTE dokumentasjonen har kommer fra forhandler en et .doc hvor en ansatt har kjørt bilen og notert ned SOC, ODO og GOM.

Per nå så får vi bare vente å se.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA