Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

150 km rekkevidde ved under 22 kWh/100km "Ikke noe galt med bilen" sier selger..

Startet av TorC, onsdag 25. august 2021, klokken 16:22

« forrige - neste »

TorC

Helt siden bilen var bare noen mnd gammel har jeg sagt at det er noe grunnleggende galt med batteriet da jeg i løpet av bare noen få km mistet titalls km på gommen. Har aldri hatt mer enn ca 250 km reell rekkevidde uansett hvor forsiktig den er kjørt.

Nå er vi nede i reell rekkevidde på ca 150 km selv om gommen ved 100% SOC sier 340 km. Forhandler har hele tiden sagt at det ikke er noe galt med bilen selv om rekken med feil ved bilen nærmer seg 50 punkter. Alt fra rekkevidde, til ladeestimat til dørluke som tilfeldig åpner seg og skades til kamerar som lever sitt eget liv. Og en god del ting som kanskje er bare dårlig design og ikke feil, såsom at den låser seg fast i enhver CCS og må låses opp med masse trykking på fobben, selv om laderen ikke engang er koplet til strømnettet. Ingenting galt med bilen ifølge både forhandler OG importør. 

Det er heller ikke noe galt med at bilen lades fra 3% SOC til 100% på en 3,6 kW stolpe på 10 timer.
Hurtiglading på en 50 kW kan gi 25% SOC på 5 minutter.

Vedlegger bilder av fra bilen hadde SOC 100% og etter å ha satt bilen på lading etter en tur på 133 km. Dette er ca en måned gammelt, da hadde bilen ca 170 km reell rekkevidde. Raset i både % og km er betydelig høyere dess lavere SOC. Med SOC under 10% så forsvinner gjerne 25 km i løpet av et par km.  Ikke en haug med småturer, men 3 turer på ca 6 km og 2 turer på ca 57 km. Sistnevnte på samme dag.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

espenri

Skifte forhandler? Jeg er overbevist om at dette ikke hadde blitt avfeid om jeg kom til min forhandler med denne feilen.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

TorC

Kjøper ikke så mange Jaguarer i året at det å skifte forhandler er en voldsom trussel.... Og selv importør mener jo at det ikke er noe galt med bilen.  Og hvilken forhandler er spesielt interessert i å ta over garantisaker for andre forhandlere?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Kanutten

Høres ut som Insigina... Jeg har tilsvarende dårlig erfaring derfra, og har egentlig gitt opp å klage. (Samt at jeg etterhvert har kommet til at i-Pace på ingen måte kan karakteriseres som en premium bil).

TorC

Det er ikke Insignia...

Og når det kommer til "premium bil" så har jeg aldri kjørt en så komfertabel bil med så lite "knirk og knark" som I-pace. Selve bilen mener jeg er "premium", men for å si det forsiktig så har Jaguar et forbedringspotensiale når det kommer til R&D, integreasjon og design av systemer, samt selvsagt kundehåndtering.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

turfsurf

Hm, bytte forhandler. Jeg kjøpte min brukt og gikk til en helt annen forhandler og fikk tatt alle utestående kampanjer, oppdateringer og noen garantisaker.

Er jo helt klart ett batteri med feil på her, evt noe elektronikk som har tatt kvelden. Bør jo ikke være tema å diskutere en gang.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

Når de sier det ikke er noe galt på bilen - hva baserer de det på ? Er det foretatt noen målinger ?

Ellers, hvis du noterer deg hva bilen har brukt (kWh/km) og multipliserer med kjørt lengde så får du antall kWh som er brukt. Sammenlign det med endring av SOC. 100%SOC tilsvarer ca. 84kWh men kan pga. temperatur, agressiv kjøring etc. være ned mot 75kWh.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Electric cars in Norway

#8
TorC :+1: føler med deg. Slikt er bare trist.

Mine tips:

Har du sjekket dialogene inne på de mer internasjonale Jaguar forumene og funnet noe som stemmer med det du opplever?

Det engelske forumet er veldig bra synes jeg. Dette: https://www.ipaceforums.co.uk/viewforum.php?f=4&sid=40ca8a00b7380c04063a1d9cb182340f

Har du stilt et spm om dette inne på den norske Jaguar I-Pace gruppa? Her: https://www.facebook.com/groups/1295166550564979/?ref=share

Det må være feil på batteriet slik jeg ser det.

Var din bil en utstillingsbil eller demobil? ... hvis ja... stått til lading over laaaang tid i butikken? Kan påvirke batteriet.... sjekk etron tråden her inne... et slikt case... brukeren heter noe med el....det er alt jeg husker...

Har du sjekket alle recalls som har vært på din årgang?

Ta med deg noen neste gang du skal reklamere på bilen. 2 er bedre enn 1.

Jeg var med en kompis ned på "en ikke så liten bilbutikk da den elbilen var det mye feil på og siden jeg kjente bilen i tillegg så var vi 2. Bileieren takket meg seinere for at han ikke var alene. Det ordnet seg... fikk leiebil også men ikke uten diskusjon... jeg sa det var vanlig på garanti rep... "jeg hadde aldri opplevd å ikke få leiebil osv :D

Siste tips: aldri gå i konflikt - dialog er saken. Har sett noen  i konflikt... ikke et pent syn og stort sett ingen vinnere... unntatt advokatene I saken da  >:(

TorC

De påstår de har tatt måleringer, men de kan ikke gi dem ut. De er på papir og derfor ikke kan sendes, men selv om de ikke kan sendes så sier de at det er sendt, men ingen har fått dem og kan ikke sendes på nytt fordi de er på papir.

De har imidlertid hatt en ekspert fra England som har kjørt bilen i to dager, og bulket en gang, som sier at det ikke er noe galt.

Normal forståelse tilsier at energi inn= energi ut minus litt tap. Forhandler mener vil ikke svare på dette.

Krav om heving av kjøp er sendt, men etter 2 år med trussel om heving så har jeg mine tvil om de gir seg uten kamp.


Det er notert jevning hva som er brukt både inn og ut. Og utifra dette kan man gjøre et grovt estimat om at batteriet nå klarer å holde godt under 40 kWh. Men det er ingenting galt med bilen i følge forhandler. Ei heller da estimatet var på 80. Eller 70. Eller 60. Eller 50. Alt er helt normalt. det er kjørestilen som er problemet selv om forbruket har ligget på jevnt rundt 22 kWh/100km.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Electric cars in Norway

#10
Ingeniøren, daktari raybomb? Er dere her?

Maxwell, espenri, turfsurf & Kanutten er jo på saken ser jeg  :+1: bra

Erfaringsdeling er gull i slike cases.

Electric cars in Norway

#11
 
Sitat...det er kjørestilen som er problemet selv om forbruket har ligget på jevnt rundt 22 kWh/100km.

Er det mulig å svare slikt vissvass  når man selger elbiler?

Ja, kanskje når jeg har lånt en rask en fra en hyggelig Jaguar kar rett ved Billingstadsletta og gitt full spiker rett ut på E18 opp og ned til Drammen i de verste bakkene... ja da kan bilforhandler tillate seg å svare slikt... men ikke når du kjører med et egg under foten... ikke da.....

Electric cars in Norway

#12
TorC :+1: du vet sikkert at Jaguar Norge kan svare deg direkte inne på FB Jaguar I-Pace gruppa?  Jeg nevner det anyway  :D

Se her. Eller send de en epost. Da eskaleres situasjonen uten at du har vist konflikt tendenser.... still åpne spørsmål & undrende i formen... ikke nevn din forhandler i innlegget... god takt&tone... :D

https://www.facebook.com/groups/1295166550564979/permalink/3585993104815634/

Tellus

Det er en alvorlig feil med batteriet i bilen. Sannsynligvis en defekt modul/celle. Du har egentlig dokumentert det du trenger. Ved å kjøre fra 100% til nær 0% og multiplisere utkjørt distanse med gjennomsnittsforbruket ser du at batteriet har alt for lite kapasitet. Langt mindre enn garantert minstekapasitet også vil jeg tro. Hvis bilen er kjøpt av norsk forhandler så kontakter du Jaguar Norge hvis forhandler nekter å gjøre noe. Hvis det er en importbil vil jeg tro du må reklamere direkte mot forhandler uansett. Nekter de så må du ta rettslige skritt.
Dette  burde være en enkel og opplagt reklamasjon.

Lykke til


TorC

Både forhandler og importør er forelagt dokumentasjonen, og har bilen inne gjentatte ganger.

Målinger fra forhandler kan de ikke gi siden det er på papir.

Jeg har siden 2019 sagt at det er noe galt med batteriet, og uten at jeg har fått innsyn i data, har noen celler i modulene sm er defekt.

Forhandler har hatt bilen inne flere ganger, og hatt en ekspert inne, som har konkludert med at det ikke er noe galt med bilen. Ei heller støv i baksetene er en feil. Det er bare eier av bilen som vasker bilen feil.

Krav om heving er sendt.

Hvis ikke det er andre gode innspill så avslutter vi tråden her. Jeg trenger ikke nye råd om å kontakte Jaguar via Facebook eller annet tilsvarende.



2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA