Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

150 km rekkevidde ved under 22 kWh/100km "Ikke noe galt med bilen" sier selger..

Startet av TorC, onsdag 25. august 2021, klokken 16:22

« forrige - neste »

Maxwell_400

Sitat fra: HelectriC på torsdag 09. september 2021, klokken 17:36
Har du tatt noen uavhengig battericelleanalyse? Jeg vet det er flere verksteder som har det som punkt når de gjør service på elbil, og da burde det ikke være så vanskelig å få dokumentert om noe er galt.

Eksempel på analyse.
Det er 36 moduler (a 12 batterier), du kan få status på modulene;



I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

Kanskje greit og å nevne at forbrukerkjøpsloven sier at avhjelp / reparasjon ikke skal koste noe for kjøper om det er reklamasjon. Mao om man må bruke 3 dje part for å dokumenter en mangel bør dette og dekkes av selger om selger i utgangspunktet har avvist en reklamasjon på feil grunnlag.

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

HelectriC

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 10. september 2021, klokken 09:09
Sitat fra: HelectriC på torsdag 09. september 2021, klokken 17:36
Har du tatt noen uavhengig battericelleanalyse? Jeg vet det er flere verksteder som har det som punkt når de gjør service på elbil, og da burde det ikke være så vanskelig å få dokumentert om noe er galt.

Eksempel på analyse.
Det er 36 moduler (a 12 batterier), du kan få status på modulene;

Og alle moduler viser ca 90% kapasitet? Da er jo hele saken meget rar
ioniq 5

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


TorC

Takk for mange god innspill i denne saken. Jeg klarte ikke å få koplet opp PCC via OBDII bluetooth før de kom og hentet bilen så jeg fikk ikke ut noe data.

Fristen for aksept for heving gikk ut på mandag, og de har fortsatt ikke svart på dette.

Stakkaren de sendte for å hente bilen klarte å presse ut ca 6 mil etter at bilen var fulladet (dog stående selvutladende til litt over 80% SOC i nesten to døgn).  Han brukte 2,5 timer på en tur som normalt ville tatt i underkant av en time pga. lading.

Nå erkjenner iallefall selger at det KAN være noe galt med bilen, men påstår at dette er noe helt nytt. På tross av at allerede 2 mnd etter kjøpet ble reklamert, og poengert at bilen viser alle tegn på en typisk cellefeil, og det har vært et titalls reklamasjoner på både rekkevidde og andre feil. Men dette er altså helt nytt for selger.

Og bilen har altså vært inn og ut av verksted 4 ganger uten at det er funnet feil, uten at de kan hoste opp dokumentasjon på cellene. På tross av at det ligger åpent på internett at forhandlere SKAL hente ut samme data hvis bilen blir stående usolgt, og det finnes eksempler på dette åpent på nett. Det er jo derfor helt usannsynlig at ikke selger kan gå inn å hente ut celle eller moduldata.

Nå er det imidlertid lånebil som gjelder, og pussig nok har den en helt annet rekkevidde. Den er rundt 400 km per nå, noe den "gamle" aldri har vært i nærheten av verken sommer eller vinter.  Pussig nok fungerer også de fleste funksjoner på denne såsom kamera etc.  I motsetning til den "gamle" hvor kameraer slo seg av og på tilfeldig, og tilfeldig i hvilket modus.

Samme dag som bilen ble hentet jobbet de antakeligvis på den siden dør og vindu var åpent og SOC sank som en stein uten at det var kjørt noen km, dagen etter var det ingenting, men dagen etter det fikk ikke serveren kontakt med bilen lenger. I mellomtiden var det noen "funky" data som gikk gjennom. Så min hypotese er at de har begynt å jobbe med HV-pakken og har tatt 12V batteriet, men har glemt TCU batteriet som ved total-utlading nå blir skadet.

Som kuriosa så kan nevnes at via WattCat (hvis man kan stole data derfra) så var tilgjengelig energi nede i rundt 20 kWh ved 100% SOC, men bilen viste en estimert rekkevidder på godt over 300 km. GOM hentes åpenbart fra bilen selv, mens tilgjengelig energi er en ekstrapolering av noe slag, men det er svakt av Jaguar at algoritmen ikke klarer å sammensette disse dataene slik at estimert rekkevidde blir ekstremt feil. Ikke bare "litt" feil, men type 500% feil. For meg som amatør virker det som at de har glemt å legge noe data i GOM-algoritmen som gjør at det kan bli spennende for I-pace eiere når bilene har hatt en del år på veien. Forutsatt at det er BMS som sender disse dataene til bilen for behandling så kan forhåpentligvis ikke dette gjøres med SOTA. Dette blir spennende!

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Tellus

Høres ut som om det ordner seg nå. Supert!
Tipper at SOC er en viktig parameter inn i GOM estimeringen. Bilen utfører også coloumbtelling som gir et godt estimat for hvor mye energi som faktisk trekkes ut av batteriet. WattCat og PCC baserer nok sine kWh beregninger på denne kilden selv om de ikke rapporterer nøyaktig samme tall.

Ingeniøren

Fint de har innsett at noe er galt  :+1:

Ville dog satt Wattcat i servicmode og ikke brukt den. Vet ikke om du kan gjøre noe ugang i systemene, ved evnt software oppdatering, men mulig jeg tar feil  ;D

Apropos PCC. Trenger den en speciell OBD2 ? Min ELM 327 ser ikke ut til å fungere - står bare å henger og venter på data fra bilen.....med mindre dette tar veeeldig lang tid.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Jeg forsøkte en annen OBD til min iPhone, men den fungerte ikke. Bestilte deretter den OBD pluggen som PCC anbefaler. Den fungerte.
Hvis du bruker Android er det kanskje enklere med alternative OBD lesere.

Electric cars in Norway

#54
Sitat fra: TorC på lørdag 11. september 2021, klokken 22:19

Fristen for aksept for heving gikk ut på mandag, og de har fortsatt ikke svart på dette.

TorC :+1: som nevnt flere ganger... jeg føler med deg... Jeg husker han/hun med den e-tron som slet med sin forhandler som hadde latt bilen stå fulladet over laaang tid før salg... det var det også et case om batteri var betydelig redusert som følge av dette. Han heter El... husker ikke helt men sjekk e-tron trådene her inne for mer info..

TorC i ditt case mener jeg du nå har et momentum i saken og nå bør du "henge på" og mase om løsning for deg.

Å gi deg lånebil for at de skal se på bilen kan fort trekke ut i tid og deg går ikke i din favør. Du bør derfor nå be om avklaring og det er et skriftlig svar nå som fristen for aksept for heving gikk ut.

Du skal be om et skriftlig svar! Snarest mulig. Det må være et løsningsorientert svar du skal ha. Gjerne at du får ny bil eller pengene tilbake eller reparasjon av din bil.

Hadde dette vært i off sektor så er det noe som heter svar på vedtak. Og da er det knyttet visse frister til den type saksbehandling. Spør deg selv "hva er vedtaket her i din sak?"

Unngå konflikt!
Som jeg har skrevet til deg tildigere så hold en saklig tone og ikke legg opp til konflikt. Det løser ingen og det er bare advoktatene som tjenere på konflikt... jeg har sett flere slike cases og det er ofte stygt med bare tapere...

Ta kontakt med flere enheter hos Jaguar Norge/din leverandør/verksted/osv dvs alle du har hatt som har sett på bilen din eller har gitt deg en vurdering og informer alle de fortløpende om status.

Det er ofte slik at flere av de du har snakket med - de snakker med hverandre om ditt case. Bilbransjen er ikke så stor som vi liker å tro  ;D

Lykke til TorC :+1: håper det løser seg for deg.

Contango

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 12. september 2021, klokken 09:20
Apropos PCC. Trenger den en speciell OBD2 ? Min ELM 327 ser ikke ut til å fungere - står bare å henger og venter på data fra bilen.....med mindre dette tar veeeldig lang tid.
PCC OBD'en er den eneste jeg har prøvd, men jeg ble litt overrasket over at man ikke kobler iPhone til OBD'en ved Bluetooth oppkobling på vanlig måte. Telefonen finner ikke OBD'en da. Det er kun kontakt med OBD'en via PCC appen. 
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Rosstopher

Sitat fra: Contango på søndag 12. september 2021, klokken 11:10
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 12. september 2021, klokken 09:20
Apropos PCC. Trenger den en speciell OBD2 ? Min ELM 327 ser ikke ut til å fungere - står bare å henger og venter på data fra bilen.....med mindre dette tar veeeldig lang tid.
PCC OBD'en er den eneste jeg har prøvd, men jeg ble litt overrasket over at man ikke kobler iPhone til OBD'en ved Bluetooth oppkobling på vanlig måte. Telefonen finner ikke OBD'en da. Det er kun kontakt med OBD'en via PCC appen.

IPhone er veldig restriktive med hva du får lov å koble til med Bluetooth. Android er enklere i så måte. Løsningen er vel gjerne en OBDII-dongle med WiFi. Google har i hvertfall mye gode svar.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Tellus


TorC

Vdr. OBDII så skjønner jeg det er en del issues der, og jeg hadde ikke tid til å gå så veldig i dybden. Den BT OBDII jeg brukte har jeg med suksess brukt på LEAF i mange år og var parret med telefonen. Jeg tok det derfor som en selvfølge at PCC klarte å ta den inn. Men det funket ikke. Her er det nok bare en innstilling på selve telefonen det er snakk om, eller en "krangel" mellom LEAFspy Pro og PCC om hvem som får adgang.

Når det gjelder lånebil så vil fristene uansett løpe, og de er blitt oversittet. Det er lenge igjen før det løper noe kostnader her å snakke om foruten på selgers side.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ingeniøren

Ser ut som PCC har designet sin egen OBDII eller lagt inn en nøkkel av noe slag. De skal vel tjene litt penger på den og.

Ville bare teste, så da dropper jeg det. Behovet er ikke der og OBD'n min fungere med CarScanner og Torque.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA