Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtigladefart fra virkeligheten?

Startet av geear, onsdag 25. august 2021, klokken 15:11

« forrige - neste »

Jeronan

Bjørn Nyland was going to test later today wasn't? Going to be interesting.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

lifecycle


https://www.youtube.com/watch?v=MhF2Q36p8Nc
Når han etter hvert skjønner at han står på V2 får han flyttet til V3 og oppnår 160+kW på 18% SoC :p

Håper Tesla låser opp litt høyere ladehastighet etter hvert, men i praksis tviler jeg på at det spiller noen stor rolle om jeg må lade i 15 eller 20 minutter :p

Ellers hyggelig å se at consumption er lavere på tesla ift de andre fabrikantene...

geear

Sitat fra: SurSnasen på mandag 30. august 2021, klokken 15:35
Sitat fra: geear på mandag 30. august 2021, klokken 14:27
Merkelig lavt i forhold til hva?

Han skriver at det er kald batteripakke og 150kW-lader, så da er det vanskelig å sammenligne det med noe. Temp på batteriet er ukjent, og en "150kW-lader" er sannsynligvis begrenset på 375A (for å levere 150kW ved 400V). Uten at jeg har regnet på det, så gjetter jeg på at han kommer inn med kanskje 330V på batteripakken når han er under 25%, 375*330 = ~124kW maks, begrenset av laderen.

Han drar jo opp i ca 130 kW allerede fra start, så da kan jo ikke batteriet være sååå kaldt. Og ladehastigheten faller jo bare jevnt utover fra en svært kortvarig topp på 130 kW. Så høyere effekt etter batterivarming ser det ikke ut til å være. I tillegg er dette en sensommerdag, og jeg antar lufttemperaturen var rundt 15-25 grader? Ergo bør batteriet ha en grei lunk allerede fra start.

Skal batteriet virkelig ha så dårlig ladekurve på en 150 kW-lader? 20%-65% på 23 minutter på en slik lynlader må jeg si er litt skuffende. Og det er altså på en sensommerdag.
Det blir uansett bare spekulasjoner enn så lenge. Men at ladekurven sannsynligvis er skuffende vet vi allerede fra Bjørn sin Model 3 LR-testing.

Ellers opplevde jeg med Model X at dersom den startet tregt (pga. lav temp), så forble den litt tregere gjennom hele sesjonen. Ikke spesielt vitenskapelig testet, men det var iallfall inntrykket mitt.

SurSnasen

Sitat fra: lifecycle på mandag 30. august 2021, klokken 15:55
Ellers hyggelig å se at consumption er lavere på tesla ift de andre fabrikantene...

Ser at bilen det testes på ruller på 19-tommere. GTX ble testet på 21-tommere. Spent på om 20-tommerne til Tesla (Induction) vil testes fremover.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA